علائم و نشانه های معیوب بودن شاسی خودرو

منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/26

08:43


شاسی اسکلت اصلی خودرو است و در صورت بروز تصادف‌های سنگین، از آسیب جدی خودرو و سرنشینان آن جلوگیری می‌کند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز نشانه های خرابی شاسی خودرو را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

هر خودرو صرف نظر از نوع و مدل آن، از سه قسمت تشکیل شده است: بدنه، پیشرانه و شاسی. شاسی خودرو یک چارچوب است که از فولاد سخت ساخته شده و در حالت عادی قابل مشاهده نیست.قسمت‌های داخلی خودرو شامل پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، فنربندی، سیستم های ترمز و فرمان روی شاسی نصب می‌شوند. می‌توان گفت شاسی یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو و اسکلت اصلی آن است.

تشخیص خراب بودن شاسی خودرو

این هنوز یک نگرانی جدی است که می تواند به مشکلات دیگر تبدیل شود، بنابراین اگر اخیراً تصادف اتومبیل را تجربه کرده اید، مراقب این علائم آسیب شاسی ماشین باشید.

خمش یا آسیب قابل مشاهده

هر آسیبی که به ساختار اصلی خودرو وارد شود؛ به عنوان آسیب شاسی طبقه بندی می‌شود.متداول‌ترین نمونه از این نوع آسیب، آسیبی است که منجر به خم شدن شاسی می‌شود.این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که ضربه‌ای که خودرو متحمل می‌شود آنقدر زیاد باشد که به شاسی خودرو فشار وارد کرده و آن را خم کند.در بیشتر موارد، اگر خمیدگی در یک ریل شاسی با خمیدگی ریل در سمت مقابل مطابقت نداشته باشد، باید به آسیب شاسی خودرو مشکوک شوید.اکثر خم‌های ریل‌های شاسی در دو طرف وسیله نقلیه هستند و از نظر ظاهری بسیار یکنواخت هستند؛ مشکلی وجود ندارد.

شاسی خودرو

تراز ضعیف خودرو

اگر اخیراً تصادف کرده اید، ممکن است متوجه شوید که ماشین شما تمایل دارد در یک جهت حرکت کند و در حین رانندگی نیاز به اصلاح بیشتری دارد. تراز مجدد ماشین شما به طور کلی می تواند این مشکل را برطرف کند. با این حال، اگر یک تراز را کامل کرده اید و هنوز در رانندگی در یک خط مستقیم مشکل دارید، از یک حرفه ای بخواهید کادر خود را برای علائم کوچکتر آسیب که می تواند بر رانندگی شما تأثیر بگذارد، بررسی کند.

صداهای غیر معمول

قاب ماشین خم شده می تواند باعث ایجاد صدای جیر جیر، جیرجیر و سایر صداهای غیرعادی از جلو، کناره ها و عقب ماشین شما شود. این صداها می توانند احتمال آسیب بزرگتر و کمتر قابل مشاهده را به قاب ماشین شما نشان دهند و برای اطمینان از بدتر نشدن مشکل به تعمیرات فوری نیاز دارند. اگرچه صداهای عجیب و غریب ممکن است بی ضرر به نظر برسند، اما عدم بررسی آنها می تواند بعداً منجر به تعمیرات بسیار گرانتر شود، بنابراین بهتر است محتاط باشید و یک متخصص نگاهی به شاسی شما داشته باشد.

سایش ناهموار لاستیک ها

مشکلات تعلیق و تراز نیز می تواند باعث سایش ناهموار لاستیک های شما شود. این امر می تواند حفظ ایمنی لاستیک های شما در جاده را دشوارتر کند، به خصوص در هوای بارانی یا برفی. اگر با چرخش‌های منظم لاستیک‌ها پیش‌رفته‌اید و همچنان با مشکل فرسودگی تایر مواجه هستید، احتمالاً قاب آن آسیب دیده و باعث ایجاد مشکل شده است. مطمئن شوید که قاب خود را تعمیر کرده و لاستیک های خود را به درستی بچرخانید تا رانندگی ایمن تر در هر شرایط آب و هوایی تسهیل شود.

ردیابی چرخ ضعیف

اگر بخواهید مستقیم رانندگی کنید و به جای آن متوجه شوید که خودروی خود روی یک مورب منحرف شده است، می‌دانید که چرخ‌هایتان ردیابی ضعیفی دارند. دشواری رانندگی در یک خط مستقیم می تواند نشان دهنده آسیب نامرئی قاب باشد، و حل این مشکل قبل از اقدام به رانندگی در بزرگراه ها و مناطق شلوغ مهم است.

سخن پایانی

تعمیر شاسی خودرو بر اساس میزان آسیبی که متحمل شده تعیین می‌شود. در موارد خاص، زمانی که آسیب نسبتاً جزئی باشد، شاسی خودرو را می‌توان تعمیر کرد.با این حال، در سایر موارد شدیدتر، آسیب کاملاً غیرقابل تعمیر است.وقتی آسیب شاسی به اندازه‌ای شدید باشد که زمان، تلاش و هزینه زیادی صرف شود؛ انجام آن اقتصادی و ایمن نیست.نه تنها هزینه‌های مربوط این تعمیرات زیاد است، بلکه شاسی تعمیر شده همانند قبل ایمن نیست و کارایی ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو