نگاهی به تاریخچه حمایت از فلسطین در ژاپن

نگاهی به تاریخچه حمایت از فلسطین در ژاپن


منبع: ساعد نیوز

3

1402/8/27

11:49


جنایات اسرائیل در غزه دل هر انسان آزاده ای را با هر کیش و مرام و ملیتی به درد می آورد. کشتار هزاران کودک و زن بی دفاع با سلاح های پیشرفته. اما آرمان فلسطین با خون شهدا قدرت بیشتری می گیرد و هر روز بر موج حامیان فلسطین افزوده می شود. دکتر الهام عابدینی در این یادداشت به تاریخچه حمایت از فلسطین در ژاپن می پردازد.

نگاهی به تاریخچه حمایت از فلسطین در ژاپن

حدود 5 هزار نفر از شهروندان ژاپنی در حمایت از فلسطین در ژاپن تظاهرات کردند. هرچند چنین تجمعاتی چندان در ژاپن معمول نیست و اما گروه‌های چپ در ژاپن سابقه‌ای طولانی در حمایت از فلسطین حتی به شکل مسلحانه دارند. سال 1969 سازمانی پنهانی در ژاپن به نام ارتش سرخ ژاپن با حضور دانشجویان فعال سیاسی تشکیل شد. یکی از ایدئولوژی‌های این سازمان، حمایت از فلسطین بود این گروه در 1972 با همکاری جبهه خلق برای آزادی فلسطین در فرودگاه لود در تل‌آویو کنونی حمله‌ای ترتیب دادن که 25 کشته به جا گذاشت

حامیان ژاپنی آرمان فلسطین

بعدتر در بیانیه‌ای اعلام شد، "این حمله در پاسخ به جنایت اسرائیل در دیریاسین در 1948 انجام شده و اصلا اسم عملیاتشون هم دیریاسین بوده". یکی از مهمترین چهره‌های گروه، کوزو اکاموتو بود که به جرم کشتار غیرنظامیان به حبس ابد محکوم‌ شد. در 1973 جبهه خلق برای آزادی فلسطین به همراه ارتش سرخ ژاپن پرواز 404 خطوط هوایی ژاپن را گروگان گرفتند تا در عوضِ آزادی کوزو اکاموتو مسافران را آزاد کنند اما توافقی حاصل نشد.

فلسطین

تا اینکه پس از 13 سال یعنی در سال 1985 جبهه خلق فلسطین موفق شد در ازای تحویل دادن سه نظامی صهیونیست که آنها را در جنوب لبنان اسیر کرده بود، 1150 اسیر فلسطینی و غیرفلسطینی را آزاد کند که میان آنها نام کوزو اوکاموتو به چشم می خورد. کوزو اوکاموتو بعد از ماجراهای زیاد به لبنان برگشت و مسلمان شد امروزه او در لبنان به احمد یابانی (احمد ژاپنی) معروفه و در حومه بیروت زندگی می‌کنه در حال حاضر او توسط دولت ژاپن تحت تعقیبه و درخواست استرداد او را به لبنان داده اما لبنان پاسخ مثبتی نداده است.

حامیان ژاپنی فلسطین

خانم فوساکو شیگه‌نوبو، بنیانگذار ارتش سرخ ژاپن که از معروف‌ترین و فعال ترین گروه‌های چپ مسلح دنیا بود، پارسال پس از 20 سال آزاد شد. او در عملیات های چریکی و مسلحانه زیادی به ویژه در حمایت از فلسطین حضور داشت. آن‌ها به دنبال براندازی نظام امپراتوری ژاپن و انقلاب بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو