روایت حسین جابری انصاری از دفتری به نام "ترنج و زیتون" در تحلیل جنایات اسرائیل در غزه

منبع: ساعد نیوز

1

1403/1/21

08:27


نسل کشی اسرائیل در غزه در شرایطی ادامه دارد که جامعه جهانی نتوانسته کاری مؤثر برای توقف قتل عام انسان های بیگناه به دست شقی ترین رژیم تاریخ بشر صورت دهد. دکتر حسین جابری انصاری محقق و تحلیلگر مسائل جهان عرب و اسلام در جدیدترین کتاب خود به این موضوع پرداخته است. یادداشت ایشان در معرفی این کتاب را می خوانید.

کتاب جدیدم با عنوان "ترنج و زیتون: تأملاتی درباره جنگ غزه، فلسطین و اسرائیل" (انتشارات ایران: 1403) منتشر و امروز به دستم رسید. با تشکر از دوستان عزیز موسسه و انتشارات ایران، پیشگفتار و فهرست کتاب را برای آشنایی با مطالب آن تقدیم می کنم.

ترنج و زیتون

پیشگفتار: برای سه مرد

از پانزدهم مهر 1402 (هفتم اکتبر 2023) و آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، نزدیک به سه سال سکوت خود خواسته ام را شکسته و با تمام سرمایه اندکم برای ارائه مباحث شناختی درباره فلسطین و مقاومت، و صهیونیسم و اسرائیل به میدان آمده ام. از همان روز تا به امروز به تقریب در هیچ جلسه یا نشستی شرکت نکرده ام، یادداشتی ننوشته یا سخنرانی ای نکرده ام که همزمان یا پیش و پس از آن به یاد سه مرد نیفتاده باشم: شهید جاودانه و سرباز سر به دار ایران و اسلام، قاسم سلیمانی و مردانِ مرد میدان و دیپلماسی ایران، زنده یادان سید علی اکبر محتشمی‌پور و حسین شیخ الاسلام سفرای پیشین ایران در سوریه و دبیران کل پیشین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین.

یاد این سه مرد که با همه وجود، و اخلاصی کم نظیر برای اعتلای ایران و اسلام و رهایی ملت فلسطین از اشغال، در تب و تاب و تلاش بودند، همیشه همراه من است. مجاهدانِ راه خدایی که نقش های ماندگارشان و اخلاص و آزادگی و صفا و یکرنگی و سیاست ورزی راست قامتانه و دین داریِ بی ریا و برق زیبای چشمانشان هیچگاه از خاطر نمی رود. اینک

کتاب "ترنج و زیتون - تأملاتی درباره جنگ غزه، فلسطین و اسرائیل" را که متن ویراسته و پیراسته یِ دوازده جستار و گفتارِ پیشینِ این کمترین است، از صمیم جان به یاد و خاطره همیشه زنده آن سه "جان شیفته" و "پیوسته بی قرار"، تقدیم، و دعا می کنم خداوند آن نازنینان را در بهشت ابدی خود جای دهد و عاقبت همه ما را ختم به خیر فرماید.

یازده جستار و گفتار این کتاب در دوره چند ماهه پسا طوفان‌الاقصی، ارائه، و تنها جستار اول، سالی پیش تر از آن نوشته شده است.

واپسین نکته اینکه در نام ترکیبیِ کتاب حاضر، "زیتون"، بعنوان نماد "فلسطین" و "ترنج" بعنوان نماد یکی از نقش ها و طرح های اصلی "فرش ایرانی" برگزیده شده است. فرش، نماد هنر ایران، و شهر زادگاه پدر نویسنده یعنی "نایین" است که در این کتاب، از روش بافتِ زمان برِ آن بعنوان رمزی نمادین برای تبیین راه آزادی فلسطین از اشغال صهیونیستی در چارچوب یک استراتژی بلند مدت و فرسایشی یاد شده است.

حسین جابری‌انصاری

سوم اسفند ماه 1402

➕ فهرست کتاب

مقدمه ناشر

پیشگفتار: برای سه مرد

فصل یکم: جستارها/ یادداشت ها

اول| منازعه فلسطین، طرح رفراندوم و کشاکش راه حل ها: این جستار نخستین بار بعنوان پیشگفتار در کتاب زیر از مجموعه آثار استاد محمد جواد حجتی کرمانی منتشر شده است: اعترافات کارتر و مظالم اسرائیل، انتشارات اطلاعات: تهران، 1402، ص. ص 13 تا 31.

دوم| نبرد غزه و آینده فلسطین: این جستار، فردای عملیات طوفان الاقصی نوشته و نخستین بار در تاریخ 17 مهر 1402 در روزنامه هم میهن منتشر شد.

سوم| حماس، اخوان‌المسلمین و جنبش های اسلامی: ویرایش نخست این جستار با عنوان "جنبش حماس و مقاومت در برابر اشغال" در تاریخ 22 مهر 1402 در روزنامه شرق، و نسخه دوم آن با اصلاحات و افزوده های جدید، همراه با منابع در مجله باور، شماره 3، مهر و آبان 1402، صفحه 14 تا 19 منتشر شد.

چهارم| پیامدهای طوفان‌الاقصی: چارچوب اولیه بحث ارائه شده در خانه اندیشه‌ورزان به دعوت اندیشکده حرف، 5 دی ماه 1402. این جستار، نخستین بار در تاریخ 14 دی 1402/ 4 ژانویه 2024 در دو روزنامه اعتماد و تهران‌ تایمز منتشر شد.

فصل دوم: گفتارها/ گفتگوها

اول| مدیریت معرکه استراتژیک با نگاه استراتژیک: بازنویسی محورهای اصلی گفتار ارائه شده در نشست «بررسی تحولات فلسطین»، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، حسینیه جماران، 4 آبان 1402.

دوم| مقاومت، پیروزی و سازش در فلسطین: گفتگو با پایگاه خبری مشرق، 15 آبان 1402.

سوم| جنگ غزه و چشم اندازهای آن: گزارش مناظره احمد زیدآبادی و حسین جابری‌انصاری، دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، 20 آبان 1402.

چهارم| انتخاب‌های بد و بدتر اسرائیل در رویارویی با طوفان‌الاقصی: گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، 5 و 6 آذر 1402.

پنجم| درهم آمیزی دعوا‌های سیاست داخلی با مسئله فلسطین؛ نشانه نوعی بیماری: بازنویسی محورهای اصلی گفتگو با رادیو مقاومت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 13 آذر 1402.

ششم| قفل شدن رژیم صهیونیستی در قاب غزه: گفتگو با روزنامه جوان، 19 دی 1402.

هفتم| مسئله فلسطین و نبرد غزه: بررسی روندهای پیشین و نوین: سخنرانی در نشستِ پرسش و پاسخ اندیشکده "گفت‌ و شنود"، 8 آذر 1402.

هشتم| فهم پروژه صهیونیسم و اسرائیل در پیوند با مسئله یهودی و سیاست غرب: گفتگو با موسسه تنظیم و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی، 8 بهمن 1402.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو