علت انواع صداهای لنت ترمز خودرو

منبع: ساعد نیوز

3

1402/8/27

23:25


در این مقاله از ساعد نیوز قصد داریم به بررسی علت‌ انواع صدای لنت ترمز ماشین بپردازیم. با ما همراه باشید.

صدای لنت ترمز بسیار مهم است زیرا در اکثر مواقع می‌تواند زنگ خطر باشد. با این حال، صدای آن الزامی برای وجود مشکل نیست. در نتیجه با آشنایی با انواع صدای لنت‌ می توانید اشکالات ترمز را رفع کنید؛ اما چگونه صدای طبیعی ترمز را از صداهای آزاردهنده تشخیص دهیم؟

انواع صداهای لنت ترمز

انواع صداهای لنت ترمز باتوجه‌به میزان بلندی صدا به چند گروه تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

1. صدای نویز

این نوع صدا فقط به‌صورت یک تک صدا از سیستم تعلیق جلو به گوش می‌رسد. این صدا به‌خاطر تغییر مکان و حرکت لنت‌ها در جهت گردش دیسک است و اگر پدال ترمز را تا ته فشار دهید، صدای کمتری به گوش می‌رسد. بهتر است برای رفع این مشکل به لنت‌کوبی مراجعه کنید و این خرابی را رفع کنید.

2. نویزهای چندتایی و یا صدای تق‌تق چندگانه

این صدا پس از استارت زدن و روشن شدن موتور به گوش می‌رسد. این صدا از سیستم ترمز ضد قفل ABS ساطع می‌شود و مشکلی محسوب نمی‌‌شود، بنابراین نیازی به تعمیر و بررسی ندارد. در سیستم ABS یک قسمت خود اصلاحگر دارد که در هنگام روشن شدن و عمل‌کردن این صدا را بروز می‌دهد.

3. صدایی شبیه ناله در هنگام توقف

این صدا ناشی از می‌تواند ناشی از صاف شدن لنت‌ها یا شیشه‌ای شدن سطح دیسک‌ها باشد و برای رفع آن بایستی لنت‌ها تعویض شوند و یا این که دیسک‌ها رگلاژ شوند.

4. صدای جیغ

این صدا معمولاً زمانی که هوا سرد است و یا در زمان صبح به حرکت افتاده‌اید شنیده می‌شود. این صدا نیز طبیعی است و به‌خاطر اولین ترمز است و اصلاً نیاز نیست نگران آن باشید. البته اگر صدای جیغ آن بسیار بلند باشید بهتر است به یک لنت‌کوبی مراجعه کنید و از سلامت و عدم سایش لنت‌ها خاطرجمع شوید.

5. صدای جیغ بلند پیوسته

این نوع صدا معمولاً در زمان حرکت خودرو و فارغ از ترمز گرفتن یا نگرفتن به گوش می‌رسد و ناشی از سایش و برخورد لنت‌ها با دیسک‌ها است و لازم است دراسرع‌وقت لنت خودرو را تعویض کنید. البته این صدا ممکن است در زمانی که به طور متمادی هم ترمز می‌کنید و لنت‌ها داغ می‌شوند هم به گوش می‌رسد. دلیل این اتفاق این است که دمای مواد لنت‌ها که بالا می‌رود تغییراتی در آن ایجاد می‌شود که در برخورد با دیسک‌ها یک‌صدای جیغ بلند و پیوسته تولید می‌کند.

6. صدایی مانند خراشیدگی آهن

این صدا معمولاً به علت اتمام لنت‌ها و یا ساییدگی دیسک‌ها تولید می‌شود.گر صدای ترمز شدید و شبیه صدای خراشیده شدن آهن بود باید در سریع‌ترین زمان لنت تعویض شود تا از آسیب بیشتر به دیسک جلوگیری به‌‌عمل آید. شنیدن این صدا به‌صورت خفیف گویای این موضوع است که لنت در حال تمام شدن است و احتمالا قسمت فلزی لنت به‌صورت جزئی با دیسک تماس پیدا می‌کند. اگر هم دیسک بر اثر سایش لبه‌دار شد، با تراش لبه دیسک صدا قطع می‌شود.

لنت ترمز

سخن پایانی

ترمز از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که عدم عملکرد درست آن می‌تواند خطرات مالی و جانی به‌دنبال داشته باشد؛ در‌ نتیجه همیشه باید به سالم بودن ترمز‌ها توجه کنید و زمانی که صدا‌یی غیرمعمول از ترمز خودرو شنیدید، بلا‌فاصله علت صدای لنت ترمز خودرو را پیدا کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو