از ساخت ماهواره با چاپگر 3 بعدی تا قرارگیری در مدار زمین تنها در 90 دقیقه

منبع: تکراتو

2

1402/8/28

17:58


پژوهشگران اسپانیایی به راه حل سریعی برای برقراری ارتباط دست یافته‌اند. آنها تنها در 90 دقیقه می‌توانند یک ماهواره ارتباطی را مستقر کنند.

از ساخت ماهواره با چاپگر 3 بعدی تا قرارگیری در مدار زمین تنها در 90 دقیقه

پژوهشگران اسپانیایی به راه حل سریعی برای برقراری ارتباط دست یافته‌اند. آنها تنها در 90 دقیقه می‌توانند یک ماهواره ارتباطی را مستقر کنند.

در زمان وقوع یک موقعیت اضطراری ایجاد ارتباط از راه دور به امری سخت و مشکل تبدیل می شود؛ اما اکنون پژوهشگران دانشگاه اوبرتادی کاتالونیا این مشکل را با استفاده از چاپگر 3 بعدی، به راه حلی دست یافتند که این مشکل را برطرف می‌کند.

این روزها هرکاری از سرگرمی تا برقراری ارتباط با خانواده و دوستان همگی به اینترنت نیاز دارد که از طریق کابل یا بی‌سیم ارائه می‌شود. اینترنت پهن باند به قدری فراگیر شده که تا زمان نبودش متوجه اهمیت آن نمی‌شویم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


ساخت ماهواره با چاپگر 3 بعدی

پس از فوران‌های آتش‌فشانی در تونگا و حمله روسیه به اکراین، اتصال مردم محلی به اینترنت را دچار اختلال شد تا اینکه ایلان با استفاده از شبکه ماهواره‌های اینترنتی استارلینک (starlink) امکان اتصال را فراهم کرد.

اکنون یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی کارلوس مونزو سانچز از دانشکده علوم کامپیوتر، چند رسانه‌ای و ارتباطات از راه دور دانشگاه اوبرتا دی کاتالونیا نشان داده‌اند که چگونه می‌توان یک نانوماهواره را تنها در ۹۰ دقیقه با فناوری چاپ‌ سه‌بعدی چاپ کرد و با استفاده از یک بالون هوای داغ برای برقراری ارتباط در منطقه آسیب‌دیده مستقر کرد.

راه‌اندازی این سامانه نسبتا ساده به نظر می‌رسد. این ماهواره که سه جز دارد از فناوری رادیویی برد بلند (LoRa) تشکیل شده است. این نانوماهواره توانایی تجهیز شدن به سلول‌های فتوولتائیک را دارد که اجازه می‌دهد برای مدتی طولانی به کار خود ادامه دهد.

ساخت ماهواره با چاپگر 3 بعدی

ساخت ماهواره با چاپگر 3 بعدی

دو جز این ماهواره روی زمینی که نیازمند ارتباط اضطراری هستند، قرار می‌گیرند. سپس به یک چاپگر3بعدی برای ساخت نانوماهواره که با نام(Cubesat) یا تاسواره نیز شناخته میشود و یک بالون هوای داغ نیاز است تا  در هوا مستقر شود.

این تاسواره به عنوان یک تکرار کننده عمل می‌کند و با اتصال دو ایستگاه زمینی به یکدیگر به کاربران اجازه ارتباط می‌دهد.

علاوه بر این، تاسواره‌ها می‌توانند GPS را برای کمک به مکان‌یابی و بازیابی آنها پس از ازسرگیری سیستم‌های ارتباطی معمولی حمل کنند.

مونزو می‌گوید: راه حل ما برای ارائه خدمات سریع در سناریوهای پیچیده طراحی شده است و به همین دلیل ما سهولت استقرار آن را بر استفاده از آن به عنوان راه حل مخابراتی در شرایط عادی، جایی‌که زیرساخت‌های دیگر مناسب‌تر هستند، اولویت داده‌ایم.

مسیر پرتاب این تاسواره‌ها با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی و با استفاده از شبیه سازی‌های کامپیوتری می‌توان ترسیم کرد. محققان تاسواره را به دلیل اندازه کوچک و سهولت در استقرار و بازیابی آنها انتخاب کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه اوبرتادی کاتالونیا (Uoc) پس از ابداع این ماهواره در تلاش‌اند تا با کاهش بیشتر زمان‌های استقرار و افزایش تعداد موقعیت‌هایی است که می‌توان از این رویکرد استفاده کرد. به کاهش وابستگی به ثروتمندترین فرد جهان (ایلان ماسک) و شبکه استارلینک کمک کنند.

یافته‌های این پژوهش درمجله Aerospace منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی ساخت ماهواره با چاپگر 3 بعدی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو