ساندبار چیست و تفاوت آن با سینما خانگی؛ انواع ساندبار و ویژگی های یک ساندبار خوب

منبع: روزانه

2

1402/8/29

12:00


ساندبار(Soundbar) یک اسپیکر نواری شکل است که شمایلی بلند و باریک دارد و دارای یک تا چند بلندگو می باشد و به راحتی زیر تلویزیون و نمایشگر های دیگر نصب می شود. این گجت، جایگزینی جدید برای انواع سیستم های صوتی و سینماهای خانگی محسوب می شود و برای ایجاد صدای فراگیر قدرتمند یا صدای […]

ساندبار(Soundbar) یک اسپیکر نواری شکل است که شمایلی بلند و باریک دارد و دارای یک تا چند بلندگو می باشد و به راحتی زیر تلویزیون و نمایشگر های دیگر نصب می شود. این گجت، جایگزینی جدید برای انواع سیستم های صوتی و سینماهای خانگی محسوب می شود و برای ایجاد صدای فراگیر قدرتمند یا صدای استریو طراحی شده و به فرد لذتی متفاوت از شنیدن صدای موسیقی یا تماشای تلویزیون می دهد. ساندبار بر خلاف سینمای خانگی که با کمک گرفتن از چند اسپیکر، صدا را در فضا پخش می کند، می تواند فقط با استفاده از یک یا دو اسپیکر، صدای قدرتمندی ایجاد کند.

از آن جایی که قدرت اسپیکر های تلویزیون زیاد بالا نیست و تعریف چندانی ندارد، بسیاری از مردم از ساندبار ها برای افزایش کیفیت صدای تلویزیون خود استفاده می کنند. این دستگاه مثل سینمای خانگی و دیگر سیستم های صوتی، به وسیله اپتیکال یا کابل HDMI به تلویزیون وصل می شود. صدای ساندبار بسیار بلندتر و بهتر از بلندگو های تلویزیون است و معمولا با یک ساب ووفر مجزا یا داخلی عرضه می شود. در این مقاله قصد داریم به کاربرد، مزایا و انواع ساندبار ها بپردازیم و تفاوت آن ها را با سینما خانگی بیان کنیم. با ما همراه باشید. 

تفاوت ساندبار با سینما خانگی

بر خلاف سینما خانگی، ساندبار را می توان با یک کابل به تلویزیون و نمایشگر های دیگر، وصل کرد و زیر آن قرار داد. اسپیکر های ساندبار بر خلاف اسپیکر های سینما خانگی، در یک دستگاه کنار یک دیگر تعبیه شده اند. البته اسپیکر های برخی از ساندبار ها، به صورت مجزا طراحی شده و به طور معمول پشت سر آن ها قرار می گیرند. این دستگاه نسبت به سینمای خانگی مزایای فراوانی دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. 

اشغال نکردن فضا

ساندبار در مقایسه با سینمای خانگی، فضای کمتری اشغال می کند و به راحتی می توان آن را روی دیوار و زیر نمایشگر، نصب کرد. ساده ترین مدل سینما خانگی  امروزی یا همان سینما خانگی 5.1 دارای یک ساب ووفر، گیرنده AV و پنچ اسپیکر مجزا است که فضای زیادی را اشغال می کنند؛ از این رو برای محیط های کوچک مناسب نیستند. 

نصب راحت تر

همان طور که گفتیم ساندبار را می توان با یک کابل، به تلویزیون وصل کرد، اما برای استفاده از سینمای خانگی، ابتدا هر کدام از اسپیکر ها به صورت جداگانه باید به گیرنده AV وصل و سپس گیرنده به نمایشگر متصل شود.

علاوه بر این، اسپیکر های سینمای خانگی را باید در مکان های مناسب با چیدمان خاصی قرار داد تا صدای فراگیر را بتوان به درستی شنید و اگر به صورت استاندارد در قسمت های مختلف قرار داده نشوند، نمی توان به درستی از صدای آن ها لذت برد. از دیگر مشکلات سینمای خانگی، کابل کشی اسپیکر های مختلف است که سبب شلوغی فضا می شوند.

هر چند که اسپیکر های پشت بعضی از سینما های خانگی تحت عنوان اسپیکر بی سیم معرفی می شوند، اما در واقعیت این اسپیکر ها بی سیم نیستند و باید از طریق کابل، به گیرنده مخصوص و سپس به پریز وصل شوند؛ بنابراین منظور از بی سیم بودن این اسپیکر ها، عدم نیاز اتصال آن ها به گیرنده AV است؛ در حالی که اسپیکرهای ساندبار واقعا بی سیم هستند و به دلیل داشتن باتری، به پریز برق نیازی ندارند. حتی برخی از این اسپیکر ها به گونه ای طراحی شده اند که برای شارژ، تنها آن را به دستگاه اصلی وصل می کنند. 

برخورداری از فناوری بروز تر

نسبت به سینمای خانگی، ساندبار یک سیستم صوتی بروز تر است و از فناوری های صوتی مدرن و پیشرفته ای مانند پشتیبانی از صدای High Res Audio، پشتیبانی از صدای دالبی اتموس، پشتیبانی از استاندارد Hdmi Arc و پشتیبانی از دستیار های صوتی مختلف مثل آمازون الکسا، گوگل اسیستنت و…  برخوردار است. در صورتی که سینمای خانگی از بیشتر این ویژگی های گفته شده، محروم است. اگر می خواهید یک خرید آیده آل و آینده نگرانه ای داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که تا جای ممکن از خرید سینما خانگی اجتناب کرده و به جای آن به سراغ ساندبار که فناوری مدرن و بروز تری دارد، بروید. 

ساندبار چیست و تفاوت آن با سینما خانگی؛ انواع ساندبار و ویژگی های یک ساندبار خوب

کاربرد ساندبار ها

ساندبار ها جایگزینی برای سیستم های سوراند هستند. کسی در ابتدا به این دستگاه ها اعتماد نداشت و نمی توانست باور کند که ساندبار با چند اسپیکر کوچک بتواند چنان صدای با کیفیتی را تولید کنند که با صدای سوراند برابری نماید؛ اما با گذر زمان این دستگاه ها تبدیل به محصولاتی محبوب و پر استفاده در بین خانواده ها شده اند و توانسته اند راه خود را به منازل زیادی باز کنند.

ساندبار نه تنها صدای با کیفیتی تولید می کند، بلکه اتصال آسان تری به سایر وسایل دیگر دارند. بسیاری از تلویزیون ها اسپیکر داخلی باکیفیت ندارند؛ به طوری که در گذشته افراد مجبور بودند برای ارتقای صدا، دستگاه های تقویت کننده صدا را همراه با تعداد زیادی سیم و کابل به تلویزیون وصل کنند.

از زمانی که ساندبار ها تولید و به بازار عرضه شده اند، کار راحت تر شده است. ساندبار ها ابعاد کوچک و وزن کمی دارند و فاقد سیم های اضافه می باشند. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در زمان تماشای فیلم از تلویزیون، مشکل صدا وجود داشته باشد؛ به طوری که صدا به خوبی شنیده نمی شود یا موسیقی فیلم با وضوح و کیفیت بالا پخش نمی گردد و حسی که دوست دارید به شما منتقل نمی شود.

با استفاده از ساندبار ها، تماشای سریال و فیلم بسیار لذت بخش تر خواهد بود؛ زیرا کیفیت صدا بسیار بالا می باشد. این دستگاه در مهمانی ها نیز وسیله مهمی تلقی می شود؛ چرا که می توان با وصل کردن آن به موبایل یا لپ تاپ، به راحتی آهنگ های مورد علاقه خود را پخش کنید و فضا را مملو از صدای موسیقی با کیفیت بالا نمایید. افرادی که گیمر هستند و کیفیت صدای بازی برایشان اهمیت دارد، می توانند با کمک ساندبار، کیفیت صدا را تقویت کرده و لذت بازی را دو چندان کنند. 

مزیا و معایب ساندبار

شاید ساندبار ها بهترین گزینه برای شنیدن یک تجربه صوتی ایده آل از تلویزیون باشند اما این موضوع به معنای بی عیب بودن آن ها نیست. در واقع این دستگاه ها در دنیای واقعی، مشکلاتی دارند که مورد بی توجهی قرار گرفته است. از سوی دیگر، ساندبار ها مزایای بی نظیری نیز دارند. در ادامه به توضیح برخی از مزایا و معایب این دستگاه خواهیم پرداخت.

مزایا 

  • مقرون به صرفه بودن: معمولا قیمت ساندبار از سیستم صوتی فراگیر، پایین تر است و به راحتی می توان آن را خریداری نمود. خوشبختانه در بازار ساندبار های مناسب و با کیفیت بالایی در بازه های قیمتی متفاوت، به فروش می رسند. 
  • اتصال سریع و آسان: برای داشتن صدای با کیفیت و فراگیر، باید هر کدام از اسپیکر ها در یک جای مشخص قرار گیرند که همه آن ها به کابل های جداگانه ای نیز احتیاج دارند؛ در صورتی که ساندبار بدین شکل نیست و به راحتی نصب می شود. 
  • کیفیت بالای صدا: بدون شک نقطه قوت همه ساندبار ها، کیفیت صدای بالای آن ها می باشد. فرقی ندارد که در چه فضایی هستید یا اینکه می خواهید موسیقی گوش دهید یا فیلم مورد علاقه تان را نگاه کنید؛ به هر حال ساندبار باعث می شود تا تجربه شنیداری متفاوتی را تجربه کنید. 

معایب

  • احتمال خراب شدن ریموت کنترلر تلویزیون: در بیشتر تصویر های تبلیغاتی، ساندبار ها به دیوار متصل هستند و به زیبایی در کنار تلویزیون به نمایش گذاشته می شوند. در صورتی که بیشتر مردم این دستگاه را در کنار تلویزیون قرار می دهند که ممکن است جلوی حسگر مادون قرمز را بگیرد و نیاز به تغییر محل آن باشد تا بتواند با کنترلر تلویزیون، کار کند. 
  • عدم پشتیبانی از ریموت در برخی از مدل ها: اگر فکر می کنید که هر ساندبار با کنترلر مخصوص به خودش ارائه می شود، کاملا اشتباه می کنید. بعضی از نسخه های ساندبار کنترلر ندارند و  برای انتقال دستورات، به دستگاه متکی هستند. 

ساندبار چیست و تفاوت آن با سینما خانگی؛ انواع ساندبار و ویژگی های یک ساندبار خوب

ویژگی های یک ساندبار مناسب

میله صدا یا ساندبار قادر است صدای رسا و بهتری را از تلویزیون بدون اشغال فضای زیاد، ایجاد کند. ساندبار ها با طول چهل اینچ یا بیشتر را می توان روی دیوار نصب کرد یا زیر قفسه تلویزیون قرار داد. برای فضا های بزرگ تر بهتر است ساندبار های عریض تری خریداری شود و برای فضا های کوچک تر، ساندبار های جمع و جور تر کفایت می کنند. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین ویژگی های ساندبار ها خواهیم پرداخت. 

پشتیبانی از دالبی اتموس

دالبی اتموس نوین ترین فناوری صدای دالبی است که دستگاه هایی که آن را پشتیبانی می کنند، علاوه بر هدایت صدا در جهات افقی، می توانند صدا را در جهات عمودی نیز پخش و هدایت کنند تا مخاطب کاملا با صدای سه بعدی و فراگیر، احاطه شود و با صدایی نزدیک به صدای واقعیت روبرو گردد.

اگر فیلم در حال پخش، فناوری صدای دالبی اتموس را داشته باشد و ساندبار و تلویزیون نیز از این فناوری پشتیبانی نمایند، صدا هایی  مانند صدای باران، صدای تیربار یا صدای اشیاء در حال سقوط می باشد، که از سمت بالا شنیده می شوند، توسط ساندبار به سمت سقف و بالا هدایت می شوند. به طوری که شنونده با انعکاس این صدا ها احساس می کند که صدا را از سمت بالا می شنود. در واقع این صدا ها در ساندبار دالبی اتموس به وسیله اسپیکر های آپ فایرینگ به قسمت بالا هدایت می شوند. 

برخورداری از بلوتوث

اگر ساندبار بلوتوث داشته باشد، به راحتی می توان صدا را از طریق تبلت، گوشی، کامپیوتر و تلویزیون های بلوتوث دار به ساندبار منتقل کرد و بدون ایجاد دردسر، از شنیدن صدای با کیفیت و وضوح بسیار بالای آن لذت برد. توصیه می کنیم در هنگام خرید ساندبار بلوتوث دار، به سراغ دستگاهی بروید که بلوتوث آن پنج باشد و از فناوری aptx HD نیز پشتیبانی کند.

در صورت برخورداری ساندبار از فناوری بلوتوث، صدا در زمان انتقال فشرده نخواهد شد و به شکل غیر فشرده پخش می شود؛ به همین دلیل وضوح و کیفیت آن کاملا حفظ می شود. لازم به ذکر است که پخش صدا از طریق بلوتوث فقط برای پخش صدای استریو امکان پذیر می باشد و برای پخش صدای دالبی حتما باید از HDMI ARC یا کابل اپتیکال استفاده شود. در ضمن، اگر دستگاه شما تراشه NFC داشته باشد و موبایل تان نیز از این قابلیت پشتیبانی کند، می توان با زدن گوشی به تراشه یا نزدیک کردن گوشی به آن، بین دو دستگاه ارتباط بی سیم برقرار کرد و فایل های صوتی گوشی را به وسیله ساندبار، به راحتی پخش نمود. 

پشتیبانی از ایرپلی و کروم کست داخلی

با استفاده از فناوری کروم کست می توانید بعد از برقراری ارتباط بی سیم میان ساندبار و دستگاه هایی که از این فناوری پشتیبانی می نمایند، به راحتی فایل صوتی دستگاه را، روی ساندبار پخش کنید. برای پخش انواع فایل های صوتی دستگاه اپل نیز می توان از فناوری ایرپلی استفاده کرد. طبیعتا دستگاهی که قصد اشتراک گذاری فایل های صوتی با آن را دارید، باید از این فناوری نیز پشتیبانی نمایند. 

پشتیبانی از فرمت صوتی DTS

فرمت صوتی DTS یکی از با کیفیت ترین فرمت های صوتی است. بیت ریت این فرمت صوتی، بسیار بالا می باشد و به 5 تا 6 مگابیت نیز می رسد. ترک های صوتی DTS شفافیت زیادی دارند و با وضوح بسیار بالا، جزئیات صدای دالبی را پخش کرده و به بهترین شکل ممکن کانال های صوتی ترک دالبی را از یکدیگر تفکیک می کند تا صدای واقعی آن شنیده شود؛ بنابراین اگر قصد دارید که بیشترین لذت را از صدای دالبی ببرید، حتما دستگاهی را انتخاب و خریداری کنید که از فرمت DTS پشتیبانی می کند. 

ساندبار چیست و تفاوت آن با سینما خانگی؛ انواع ساندبار و ویژگی های یک ساندبار خوب

پشتیبانی از دستیارهای مجازی و صدای رزولوشن بالا

در صورت برخورداری ساندبار از دستیار های مجازی مانند آمازون الکسا و گوگل اسیستنت، می توانید به راحتی آن را با فرمان های صوتی، کنترل کنید. به طور مثال با فرمان صوتی، ساندبار را روشن یا خاموش کنید یا اینکه صدای آن را زیاد یا کم نمایید. اصلاح Hi Res Audio یا صدای رزولوشن بالا برای آن فایل های صوتی به کار می رود که سمپل ریت آن ها بالاتر از 44.۱ کیلوهرتز است و عمق بیتی بیشتر از 16پیت دارند. 

برخورداری از ساب ووفر بی سیم و قابلیت HDMI CEC 

امروزه بسیاری از ساندبارها به صورت ساب ووفر هستند؛ یعنی می توانید آن ها را آزادانه در هر مکانی که دوست دارید، قرار دهید. زمانی تلویزیون و ساندبار از قابلیت HDMI CEC پشتیبانی کنند و هر دو دستگاه به HDMI متصل باشند، با روشن شدن تلویزیون، ساندبار به صورت خودکار نیز روشن می شود یا زمانی که صدای تلویزیون را با کنترل زیاد یا کم می کنید، صدای ساندبار نیز همزمان با صدای تلویزیون زیاد و کم می شود. در واقع با استفاده از این قابلیت می توان فقط با یک ریموت، تلویزیون و ساندبار را به صورت همزمان خاموش یا روشن یا صدای آن را کم و زیاد کرد. 

پشتیبانی از استاندارد HDMI ARC و قابلیت Multi room

در صورت پشتیبانی ساندبار از استانداردHDMI ARC  و وجود آن در تلویزیون یا سایر دستگاه هایی که صدای آن را می خواهید به ساندبار منتقل کنید، به راحتی می توان با استفاده از کابل ADMI ARC صدای دیجیتال را با کیفیت و وضوحی بسیار بالا از دستگاه موردنظر، به ساندبار انتقال داد. 

اگر ساندبار از قابلیت Multi room برخوردار باشد، می توانید با اتصال آن به صورت بی سیم به سایر دستگاه هایی که از فناوری Multi room پشتیبانی می کنند، به صورت هم زمان صدا را از اسپیکر هایی که در نقاط مختلف ساختمان در حال پخش صدا هستند نیز پخش کنید.  

انواع ساندبار

حال که با مفهوم و ویژگی های ساندبار آشنا شده اید، بهتر است با انواع آن نیز آشنا شوید. Soundbar در دو نوع Passive و Active وجود دارند. در مدل اکتیو یک امپلی فایر داخلی وجود دارد که بدون ریسیور خارجی نیز قابل استفاده می باشد. در صورتی که ساندبار های پسیو، این امپلی فایر را ندارند و برای فعالسازی حتما باید از ریسیور خارجی، کمک بگیرند.

بیشتر ساندبار های موجود در بازار از نوع Soundbar Active هستند؛ زیرا از نمونه های پسیو، ارزان تر هستند و همچنین استفاده از آن ها راحت تر است؛ اما به مراتب کیفیت صدا در ساندبار پسیو بیشتر است. به هر حال چه از ساندبار پسیو استفاده کنید چه از ساندبار اکتیو، مطمئن باشید که بعد از استفاده به شکل قابل توجهی، کیفیت صدا افزایش می یابد. 

اجزای ساندبار

اسپیکر هایی که در تلویزیون استفاده می شوند، توانایی پخش صدای با کیفیت و قدرت بالا را ندارند؛ از این رو استفاده از Sundbar سبب می شود تا در هنگام گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم بتوانید لذت بیشتری را تجربه کنید. اما این دستگاه ها چگونه کار می کنند؟  همان طور که گفتیم ساندبار، یک اسپیکر باریک و ساده است که زیر تلویزیون می نشیند.

بیشتر ساندبار ها چند اسپیکر مختلف دارند که می توانند فرکانس های مختلف را کنترل کنند؛ به همین خاطر پرتاب صدا بعد از استفاده از این دستگاه در فضا، بهتر خواهد شد. بعضی از ساندبار های تلویزیون، ساب ووفر نیز دارند. ساب ووفر یک اسپیکر بزرگ است که صدا را در فرکانس های پایین و بم تولید می کند. این خصوصیت در صدای فیلم و بازی ها، تاثیر چشمگیری دارد.

بیشتر ساب ووفرها، وایرلس هستند و به راحتی می توانید آن ها را در هر فضایی که دوست دارید، قرار دهید. برخی دیگر از ساندبار ها مجهز به Dolby Atmos هستند که درون ساندبار مانند یک دستیار کوچک عمل می کنند و تاثیرات مثبتی بر کیفیت صدا دارند. 

ساندبار چیست و تفاوت آن با سینما خانگی؛ انواع ساندبار و ویژگی های یک ساندبار خوب

سخن پایانی

ساندبار ها به عنوان یک جایگزین برای سیستم های صوتی فراگیر طراحی و تولید شده اند. تصور اینکه چند بلندگوی داخلی کوچک چگونه می توانند صدایی شبیه به سیستم فراگیر ایجاد کنند، کمی دشوار است؛ اما با گذشت زمان شاهد پیشرفت این دستگاه ها بوده ایم؛ به طوری که اکنون به یک وسیله محبوب برای سیستم های صوتی و سرگرمی تبدیل شده اند و در بسیاری از خانه ها وجود دارند. در پاسخ به این سوال که آیا ساندبار ارزش خرید دارد یا خیر؟ باید بگوییم که بله این دستگاه ارزش خرید دارد؛ زیرا تجربه شنیداری فوق العاده ای همراه با کیفیت بالای صدا را در اختیار شوندگان قرار می دهد و به کمک آن می توان از تماشای فیلم، بازی، سریال و همچنین شنیدن صدای موسیقی لذت بیشتری برد. همچنین این دستگاه از نظر قیمتی نیز گزینه بهتر و مناسب تری نسبت به سیستم های صوتی فراگیر است. اما در نهایت این شما هستید که می توانید از میان گزینه های موجود در بازار مانند ساندبار، سیستم های صوتی فراگیر و اسپیکر های داخلی تلویزیون، یک گزینه مناسب را برای خانه خود انتخاب کنید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو