مدیریت استرس در زندگی شخصی و کاری در ۸ گام عملی

1

1402/8/29

13:58


مدیریت استرس

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بیل گیتس، ۱ هفته از هر ماه را به استراحت مطلق اختصاص می‌دهد! ۱ هفته دور از هرگونه تکنولوژی، موبایل، لپ‌تاپ و آن‌جاست که بهترین ایده‌ها به ذهنش خطور می‌کند! همه ما مسلما بارها با استرس ناشی از مسائل شخصی یا فشار کار دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم؛ باوجوداین‌که استرس بخشی طبیعی از زندگی است، ولی راه برطرف کردن آن چیست؟ چگونه می‌توانیم حجم بالای استرس را مدیریت کنیم تا لطمه‌ای به سلامت روح و جسم ما وارد نشود؟

نگران نباشید؛ در ادامه به شما می‌گوییم که بهترین روش‌های مدیریت استرس چیست تا آرامش را به زندگی خود بازگردانید. روش‌های گفته‌شده برای تقویت مهارت مدیریت استرس در این مطلب، به شما کمک می‌کند تا این احساس مخرب را در زندگی و کار مهار کرده و از آن در جهت مثبت بهره ببرید.

۱. شناسایی منابع استرس‌زا؛ اولین قدم برای مدیریت استرس و اضطراب

اولین موردی که به شما کمک می‌کند تا مهارت مدیریت استرس را تقویت کنید، شناسایی منابع ایجاد استرس است. استرس برای هر شخص تعریف مشخصی دارد و بر اثر رخ دادن برخی از اتفاقات یا قرار گرفتن در موقعیت‌هایی خاص ایجاد می‌شود؛ استرس افراد معمولا از کار، روابط خانوادگی، شرایط اجتماعی، مشکلات مالی و مسئولیت‌ها به وجود می‌آید. برای شناسایی این منابع باید کمی بیشتر به افکار و احساسات خود توجه کنید.

ژورنال‌نویسی و صحبت با فردی قابل‌اعتماد به شما کمک می‌کند تا علت اصلی ایجاد استرس در خود را بشناسید و راه‌حلی منطقی برای مدیریت آن بیابید. در دوره‌های آموزشی حسین طاهری کسب و کار و خستگی ناشی از فشار کاری، به‌عنوان عاملی مهم در ایجاد استرس موردبررسی قرار می‌گیرد و راهکارهایی عملی برای مدیریت استرس در محیط کار به شما آموزش داده می‌شود.

۲. تعیین اولویت‌ها؛ مدیریت استرس با حذف اضطراب‌های غیرضروری

یکی از موثرترین راهکارهایی که به شما برای مدیریت استرس و اضطراب کمک می‌کند، تعیین اولویت است. اولویت‌های خود در زندگی شخصی و کاری را تعیین کنید؛ سپس تمرکز خود را روی مسائل اصلی بگذارید.

درواقع، مهارت حل مسئله همیشه در این نیست که همه مشکلات را حل کنید؛ بلکه باید ابتدا مشکل به مسئله‌ای قابل‌حل تبدیل شود تا بتوانید راه‌حلی برای برطرف کردن آن بیابید. با تعیین اولویت‌ها، مسائل اصلی که باید روی آن‌ها تمرکز کنید، مشخص می‌شود و استرس‌های غیرضروری از ذهن شما حذف خواهند شد.

۳. زمان‌بندی و برنامه‌ریزی؛ ترفندی برای مدیریت استرس در محیط کار

اگر دائما در محیط کار احساس اضطراب دارید، شاید وقت آن رسیده است که فکری برای تقویت مهارت مدیریت زمان داشته باشید! بسیاری از افراد اهمیت برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را در بحث مدیریت استرس نادیده می‌گیرند؛ درصورتی‌که برای تقویت مهارت مدیریت استرس در محیط کار، با برنامه‌ریزی می‌توانید وظایف را اولویت‌بندی کنید؛ درنتیجه، کارها به‌موقع انجام می‌شوند و از بروز استرس ناشی از زمان‌بندی نادرست و انباشته شدن کارها جلوگیری خواهید کرد.

اگر به‌عنوان مدیران و صاحبان کسب‌وکار، به دنبال روش‌هایی برای مدیریت استرس در سازمان هستید، دوره‌های حسین طاهری را از دست ندهید. ایشان به‌عنوان هکر رشد، مهارت‌های لازم برای توسعه کسب‌وکار، از جمله مهارت مدیریت استرس را به مدیران و کارآفرینان برتر کشور آموزش می‌دهند. علاوه‌بر شرکت در دوره‌های حضوری، حسین طاهری زنده و به‌صورت آنلاین نیز دوره‌های تخصصی با هدف آموزش توسعه فردی و کسب‌وکار برگزار می‌کند.

۴. ساختن شبکه ارتباط اجتماعی قوی به مدیریت استرس کمک می‌کند

اگر می‌پرسید موثرترین روش مدیریت استرس چیست، در جواب می‌توانیم به ارتباط با دیگران اشاره کنیم. زمانی که شما استرس و اضطراب خود را با خانواده یا دوستان به اشتراک می‌گذارید، دریافت حمایت اجتماعی از جانب آن‌ها، به تقویت مهارت مدیریت استرس شما کمک بزرگی می‌کند؛ بنابراین سعی کنید شبکه‌ای از انسان‌های فهیم و همدل را برای خود بسازید تا در مواقع دشواری همراه شما باشند.

۵. ورزش؛ بهترین روش برای تخلیه احساسات مخرب

انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، شنا یا یوگا به شما کمک می‌کند تا استرس خود را بهتر مدیریت کنید؛ زیرا فعالیت بدنی روشی برای تخلیه احساسات منفی و تنش‌های ذهنی است. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت ورزش کنید تا احساسات خوب، جای افکار منفی و درگیری‌های ذهنی را بگیرند.

۶. واکنش‌های صحیح نسبت به استرس را تمرین کنید

استرس یکی از پاسخ‌های خودکار مغز و سیستم عصبی به شرایط ناشناخته است؛ برای کنترل این واکنش، می‌توانید واکنش‌های صحیح را تمرین و به‌مرور جایگزین کنید. به‌طورکلی، برای مدیریت استرس، هیچ راهی به جز ۴ مورد زیر وجود ندارد:

  • اجتناب از استرس
  • تغییر شرایط استرس‌زا
  • سازگاری با استرس‌ها
  • پذیرش واقعیت

درواقع شما برای تمرین کردن هر کدام از واکنش‌ها باید راه مناسب خود را پیدا کنید؛ مثلا برای اجتناب از استرس، برای خود مرز تعیین کنید و به محدودیت‌های خود پایبند باشید؛ برای تغییر شرایط استرس‌زا، برنامه‌ای متعادل برای خود بچینید. همچنین، برای سازگاری با استرس‌ها، نوع نگرش خود به مسائل را تغییر دهید یا درنهایت، واقعیت‌ها و مسائل غیرقابل‌کنترل را بپذیرید تا استرس کمتری را تجربه کنید.

۷. مدیریت استرس و اضطراب با مراقبت از خود

برای این که مهارت مدیریت استرس را تقویت کنید، باید توجه بیشتری به خود داشته باشید. درواقع با مراقبت از جسم و روح خود، سپر دفاعی محکمی در برابر اضطراب و تنش‌های ذهنی ایجاد خواهید کرد. برای این کار سعی کنید استراحت کافی داشته باشید، به اندازه کافی بخوابید و فعالیت‌هایی که خوشحالتان می‌کند، انجام دهید. توجه بیشتر به خود، حواس شما را از افکار مزاحم و استرس‌زا دور می‌کند.

۸. کمک گرفتن از افراد متخصص برای مدیریت استرس

اگر همه این روش‌ها را امتحان کردید، ولی توانایی مدیریت استرس را به‌تنهایی نداشتید، از افراد متخصص کمک بگیرید. مشاوران حرفه‌ای به اصول مدیریت استرس در روانشناسی مسلط هستند و باتوجه‌به ویژگی‌های شخصیتی هر فرد، بهترین روش مقابله با استرس و اضطراب را به او آموزش می‌دهند.

یادگیری اصول مدیریت استرس در محیط کار از مربیان توسعه فردی

روش‌های مختلفی برای مقابله با استرس وجود دارد و هر کدام برای گروهی از افراد مناسب است؛ بنابراین نمی‌توان گفت بهترین روش مدیریت استرس چیست. بااین‌حال، تنها نکته‌ای که با اطمینان می‌توان بیان کرد این است که مهارت مدیریت استرس، یک مهارت قابل‌یادگیری است و با تمرین، روزبه‌روز در این امر ماهرتر خواهید شد. مطالعه کتاب‌های مدیریت استرس، مدیتیشن، اولویت‌بندی و مدیریت زمان در یادگیری این مهارت به شما کمک خواهند کرد.

بااین‌حال، اگر قصد دارید استرس خود را در زندگی کاری بهتر مدیریت کنید، دوره‌های حسین طاهری مختص شما طراحی شده است. ایشان به‌عنوان هکر رشد، به افراد و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با کنترل عوامل تنش‌زا، با آرامش در مسیر توسعه گام بردارند. برای برقراری ارتباط و اطلاع از دوره‌های ایشان، به سایت hosseintaheri.ir سر بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو