وقتی آب می خورید به شکمتان توجه کردید؟!! | چرا بعد آب خوردن شکم رو به جلو می آید؟!

وقتی آب می خورید به شکمتان توجه کردید؟!! | چرا بعد آب خوردن شکم رو به جلو می آید؟!


1

1402/8/29

21:07


وقتی آب می خورید به شکمتان توجه کردید؟!! | چرا بعد آب خوردن شکم رو به جلو می آید؟!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بسیاری از افراد که دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، به هر دری می‌زنند و به هر رژیمی چنگ می‌زنند تا به وزن ایده‌آل برسند، اما به محض رها کردن رژیم لاغری دوباره به وزن سابق برمی‌گردند. این افراد معتقدند حتی وقتی آب هم می‌خورند، چاق می‌شوند. اما متخصصان می‌گویند این دسته از افراد قطعا رژیم درستی را انتخاب نکرده‌اند و حتما خودسرانه و بدون داشتن آگاهی از بافت بدن و معنای لاغری و مفهوم چاقی اقدام به رژیم گرفتن می‌کنند. چراکه اگر رژیم یا دستور غذایی مبنای علمی داشته باشد، لاغر شدن فرد حتمی است. همچنین به گفته متخصصان، این حرف که نوشیدن آب هم موجب چاقی می‌شود، نشانه ناآگاهی فرد از بافت بدن و چاقی و لاغری است. وگرنه نوشیدن آب نمی‌تواند هیچ ارتباطی با چاقی داشته باشد.

دکتر مریم مظاهریون، دکترای تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران درباره "ارتباط بین نوشیدن آب و چاقی" که بین اغلب افراد چاق یا دارای اضافه وزن رایج است، توضیح علمی می‌دهد و می‌گوید: نکته‌ای که خیلی از مردم نمی‌دانند، این است که اگر کودک با چاقی یا اضافه وزن وارد دوره بزرگسالی شود، ممکن است دیگر هرگز نتواند لاغریِ باثباتی را تجربه کند. چراکه سلول‌های چربی دارای خاصیت ارتجاعی بسیار زیادی هستند. این ناآگاهی موجب می‌شود که افراد وقتی به سن بزرگسالی رسیدند، تازه به دنبال رژیم‌های لاغری می‌روند و تصمیم به حفظ سلامت خود می‌گیرند. زمانی که ممکن است دیگر خیلی دیر باشد.

دکتر مظاهریون می‌گوید: یک موضوع مهم که درباره چاقی و لاغری کودکان باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت دادن به دو گروه سنی است؛ یکی ۴ تا ۵ سالگی و دیگری سن بلوغ که بین ۱۴ تا ۱۵ سالگی اتفاق می‌افتد. در این دو سن، بدن دچار یک جهش رشدی می‌شود. بنابراین کنترل وزن در زیر این سنین برای ما بسیار بسیار مهم است. چون بعد از گذشت این سنین، دیگر افزایش تعداد رشد سلول‌ها در فرد صورت نمی‌گیرد.

شکم

این متخصص تغذیه توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: کودکی که با وزن طبیعی وارد دوران جهش رشد می‌شود، مثلا اگر ۱۰ سلول چربی داشته باشد، بعد از دوران جهش رشد تعداد این سلول‌ها می‌شود ۲۰ عدد. اما اگر کودک با چاقی وارد دوران جهش رشد شود، اگر مثلا تعداد سلول‌های چربی در بدنش ۵۰ عدد باشد، می‌شود ۱۰۰ سلول چربی.

این دکترای تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی تاکید می‌کند: ما در دوران بزرگسالی دیگر افزایش تعداد سلول نداریم و فقط حجم سلول‌ها بزرگ و کوچک می‌شود. درنتیجه فردی که ۱۰۰ سلول چربی دارد، نسبت به کسی که تعداد سلول‌های چربی‌اش ۲۰ عدد است، چاق محسوب می‌شود و چنین افرادی تبدیل می‌شوند به بزرگسالانِ همیشه چاق.

دکتر مظاهریون می‌گوید: سلول‌های چربی دارای خاصیت ارتجاعی بسیار زیادی هستند. این که بعضی‌ها می‌گویند «ما آب هم می‌خوریم، چاق می‌شویم»، یا «چاقی ما ارثی و ژنتیک است»، درواقع برمی‌گردد به همان موضوع افزایش تعداد سلول‌های چربی که قبل از دوران جهش رشد رخ داده و همان موقع کنترل نشده است. وگرنه این حرف که ما آب هم می‌خوریم، باز چاق می‌شویم، اصلا مبنای علمی ندارد و درست نیست.

به گفته این متخصص، اولین و مهم‌ترین کار برای جلوگیری از چاقی در دوران بزرگسالی، کنترل چاقی قبل از دوران جهش رشد است. درواقع ما نباید اجازه بدهیم کودک‌مان همراه با چاقی وارد دوران بزرگسالی بشود. راهش هم همان است که در بالا گفتم؛ به دو گروه سنی زیر ۵ سال و نیز ۱۴ تا ۱۵ سالگی اهمیت ویژه بدهیم و با بی‌تفاوتی از کنار چاقی فرزندمان در این دو گروه سنی نگذریم.

آب چیست و چگونه به وجود آمده؟

آب یک ماده بی رنگ و بی بو است که در سراسر زمین یافت می شود. آب از میلیاردها مولکول تشکیل شده است . هر مولکول از یک اکسیژن و دو اتم هیدروژن ساخته شده است که توسط پیوندهای کووالانسی قوی در کنار هم نگه داشته شده اند.

آب به سه شکل مختلف روی زمین یافت می شود

گاز

جامد

مایع

شکل آب بستگی به دما دارد. آب در سیاره ما به صورت مایع در رودخانه ها ، و اقیانوس ها جریان دارد. در قطب های شمالی و جنوبی مانند یخ جامد است  و در اتمسفر گاز بخار است. آب نیز زیر زمین و داخل گیاهان و جانوران است. همه موجودات زنده به گونه ای برای زنده ماندن بر روی زمین به آب نیاز دارند. مردم میتوانند هفته ها بدون غذا بمانند ، اما میتوانند تنها چند روز بدون آب زندگی کنند.

شکم

اقیانوس ها حدود 97 درصد آب روی زمین را در اختیار دارند. حدود 1.7 درصد از آب زمین در یخ های قطبی و یخچال های طبیعی ذخیره میشود. رودخانه ها ، دریاچه ها و خاک تقریباً 1.7 درصد دارند. بخش کوچکی – فقط 0.001 درصد – در جو زمین به عنوان بخار آب وجود دارد.

هنگامی که مولکولهای بخار آب به حالت مایع یا جامد باز میگردند ، قطرات ابری ایجاد میکنند که میتوانند به صورت باران یا برف به زمین بازگردند،فرایندی که تراکم نامیده میشود.

بیشترین بارندگی در اقیانوس ها رخ میدهد. بارندگی که بر روی زمین می افتد به رودخانه ها ، نهرها و دریاچه ها سرازیر میشود. مقداری از آن به خاک نفوذ میکند و در زیر زمین به عنوان آب زیرزمینی نگهداری میشود.

هنگامیکه توسط خورشید گرم میشود، آب سطح اقیانوسها و اجسام آب شیرین تبخیر میشود و بخار ایجاد میکند. بخار آب به اتمسفر میرسد و در آنجا متراکم شده و ابرها را تشکیل میدهد.

سپس به عنوان بارش دوباره به زمین می افتد. رطوبت همچنین می تواند مستقیماً از یخ یا برف وارد جو شود. در فرآیندی به نام تصعید ، آب جامد ، مانند یخ یا برف ، می تواند بدون تبدیل شدن به یک مایع ، مستقیماً به بخار آب تبدیل شود.

آب یک ماده حیاتی برای موجودات زنده است. شاخص اهمیت حیاتی آب برای انسان این است که بدن ما 50-80٪ آب دارد ، به عبارت دیگر ، از آب تشکیل شده است. ارگانیسم انسان روزانه 2.5 لیتر آب را به روش های مختلف دفع می کند. برای ادامه عملکرد طبیعی بدن ، این مقدار باید بدون نیاز به ذخیره آب در بدن جایگزین شود. بنابراین ، فرد به حداقل 2.5 لیتر آب در روز احتیاج دارد.

شکم

اهمیت و عملکرد آب در بدن

آب ، دهان ، بینی و بافت های چشم را مرطوب می کند. -هوای ریه ها با کمک آب بدن مرطوب می شود که به تنفس کمک می کند.

آب تضمین می کند که دمای بدن در تعادل است. مصرف آب کافی در روز متابولیسم را تسریع می کند.

آب نقش مهمی در هضم غذا و تبدیل آن به انرژی دارد.

آب به دفع مواد زائد و سمی از بدن کمک می کند.

حجم و فشار خون با آب متعادل می شود. آب سیالیت خون را در بدن تأمین می کند.

با حمل آب ، اکسیژن و مواد مغذی به سلولها ، انحلال مواد جامد لازم برای انجام عملکردهای سالم سلولها را تضمین می کند.

تعادل ماهیچه ها و روان شدن مفاصل توسط آب تأمین می شود.

آرسنیک چیست؟

آرسنیک عنصری است که به طور طبیعی در سنگها و خاک وجود دارد و برای اهداف مختلف در صنعت و کشاورزی استفاده میشود. همچنین محصول جانبی ذوب مس ، استخراج و سوزاندن زغال سنگ است. آرسنیک می تواند با عناصر دیگر ترکیب شود تا مواد شیمیایی برای حفظ چوب استفاده شود و حشرات ، پنبه و دیگر محصولات کشاورزی را از بین ببرد.

آرسنیک از کجا و چگونه وارد آب آشامیدنی می شود؟

آرسنیک می تواند از منابع طبیعی موجود در زمین یا از آلودگی های صنعتی و کشاورزی وارد منبع آب شود. به طور گسترده اعتقاد بر این است که وقتی سطح آب زیرزمینی به میزان قابل توجهی کاهش مییابد ، آرسنیک طبیعی از سازندهای سنگی خاص حل میشود. آرسنیک برای مدت طولانی در محیط باقی میماند. و در اثر باران ، برف و ته نشینی تدریجی از هوا خارج می شود. هنگامی که آرسنیک روی زمین یا در آبهای سطحی قرار دارد ، می تواند به آرامی وارد آبهای زیرزمینی شود. سطوح بالای آرسنیک در چاه های خصوصی ممکن است ناشی از کودهای حاوی آرسنیک مورد استفاده در گذشته یا زباله های صنعتی باشد.

چگونه آرسنیک را از آب آشامیدنی خود حذف کنم؟

گرم کردن یا جوشاندن آب شما باعث حذف آرسنیک نمی شود. از آنجا که مقداری از آب در طی فرآیند جوشیدن تبخیر می شود ، غلظت آرسنیک در واقع می تواند با جوشاندن آب کمی افزایش یابد. علاوه بر این ، ضدعفونی با کلر (سفید کننده) آرسنیک را حذف نمی کند.

شکم

آلودگی آب چیست؟

آلودگی آب زمانی اتفاق می افتد که مواد سمی وارد اجسام آبی مانند دریاچه ها ، رودخانه ها ، اقیانوس ها و غیره شده و در آنها حل شده ، در آب معلق شده یا روی بستر رسوب میکنند. این باعث کاهش کیفیت آب میشود.

این نه تنها فاجعه ای برای اکوسیستم های آبی ایجاد میکند ، بلکه آلودگی ها به آب های زیرزمینی نفوذ کرده و به آن میرسند ، که ممکن است در خانه های ما به عنوان آب آلوده ای که در فعالیت های روزانه خود از جمله نوشیدن استفاده میکنیم ، به پایان برسد.

آلودگی آب می تواند به طرق مختلف ایجاد شود که یکی از آلاینده ترین آنها فاضلاب شهری و تخلیه زباله های صنعتی است. منابع غیرمستقیم آلودگی آب شامل آلاینده هایی است که از خاکها یا سیستمهای آبهای زیرزمینی و از طریق باران به آب وارد میشوند./همشهری آنلاین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو