قیمت دلار بازار را زیر و رو کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

2

1402/8/30

10:45


قیمت دلار بازار را زیر و رو کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

به گزارش اقتصادآزاد؛ قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است (بجز دلار که نرخ بازار مبادله ارزی است) و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

بروزرسانی قیمت ارزها: سه‌شنبه 30 آبان – 09:40

ارز

قیمت (ریال)

دلار 502,860

یورو 551,080

درهم امارات 138,060

پوند انگلیس 628,920

لیر ترکیه 17,500

فرانک سوئیس 569,800

یوان چین 70,300

ین ژاپن 339,380

وون کره جنوبی 390

دلار کانادا 375,000

دلار استرالیا 329,500

دلار نیوزیلند 302,700

دلار سنگاپور 375,900

روپیه هند 6,050

روپیه پاکستان 1,794

دینار عراق 393

لیر سوریه 200

افغانی 7,250

کرون دانمارک 73,900

کرون سوئد 48,200

کرون نروژ 47,100

ریال عربستان 134,550

ریال قطر 138,500

ریال عمان 1,307,600

دینار کویت 1,633,200

دینار بحرین 1,346,600

رینگیت مالزی 108,000

بات تایلند 14,310

دلار هنگ کنگ 64,700

روبل روسیه 5,700

منات آذربایجان 296,500

درام ارمنستان 1,260

لاری گرجستان 186,800

سوم قرقیزستان 5,660

سامانی تاجیکستان 46,700

منات ترکمنستان 150,500

پیش بینی عجیب یک اقتصاددان درباره قیمت دلار 

بازار ارز چند روزی است که وارد فاز کاهشی شده است، به طوری که از ابتدای هفته تاکنون در حدود ۵۵۰ تومان ارزان شده و حالا در مرز کانال ۴۰ هزار تومان ایستاده است.

در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار تهران ۵۰ هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با روز گذشته تقریبا ۴۰۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد. البته این قیمت در شرایطی است که یک هفته قبل با قیمت ۵۱ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رفت.

آن‌طور که فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند، با کاهش قیمت دلار در بازار، فشار فروش ارز شدت گرفته است. البته به نظر می‌رسد فعلا بازیگران ارزی تمایلی به مبادلات جدی در بازار ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند.

پیش از این پیش‌فروش خودرو، روزهای رکودی پایان ماه و تهدیدهای دولتی به‌عنوان محرک‌های اصلی بازار ارز برای روند نزولی عنوان شده بود.

بنا به این گزارش، در حال حاضر کف ۵۰ هزار تومانی و سقف ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومانی به‌عنوان محدوده‌های مهم حمایت و مقاومت برای اسکناس دلار در نظر گرفته می‌شود.

سخنان مهم رییس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز

در این میان، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در اظهارنظری تازه اعلام کرده است که تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند ، تا بازار آرامش دارد فورا مصاحبه‌هایی را به‌نقل از مقامات آمریکا و قطر و... علیه ایران منتشر می‌کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام می‌گویند فنر ارز فشرده شده است و تا آخر سال رها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نه‌تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می‌کنند، تصریح کرده است: طی روزهای اخیر توافقات بسیار خوبی با وزارت صمت و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی داشتیم، زیرا منابع ارزی ما در شرایط خوبی است؛ هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به‌مفتی خرج نمی‌کنیم و بابت زیرساخت‌های کشور خرج می‌کنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی‌دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند، زیرا ارز کالایی عمومی است و همه ارز باید به کشور برگردد، این موضوع بخشی از سیاست تثبیت ماست.

یک پیش‌بینی از قیمت دلار تا پایان سال

در این شرایط، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که تا پایان سال احتمال اینکه تغییرات خاصی در قیمت ارز اتفاق بیفتد، وجود ندارد و شرایط آرامی را در این بازار سپری خواهیم کرد؛ مگر اینکه یک اتفاق نادر و غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد.

وحید شقاقی‌شهری درباره وضعیت بازار ارز تا پایان سال ادامه داد: به نظر من اگر وضعیت به همین منوال ماه‌های اخیر پیش برود، قیمت دلار در مرکز مبادله حدود ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان خواهد بود و قیمت دلار در بازار آزاد هم با نوسانات اندک حوالی ۵۰ هزارتومان خواهد بود.

قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ تا مرز ۶۰ هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و این کاهش قیمت تا اواسط مهر ادامه داشت که شروع جنگ حماس و اسرائیل آن را تحت تاثیر قرار داد و دلار بار دیگر افزایشی شد. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه بخوانید.

قیمت دلار امروز نیز کاهش ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی داشت. این اسکناس در آخرین معامله روز جاری با رقم ۵۰ هزار و ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان معامله شد. برخی معامله‌گران بازار ارز می‌گویند این ریتم کاهشی، به کام سیاست‌گذار است و قصد دارد در روزهای آینده غیرحرفه‌ای‌های بازار را نقره داغ کند.

اهالی بازار معتقدند با وجود روند کاهشی، اما بعید است دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگردد. فعلا بازیگران ارزی تمایلی به مبادلات جدی در بازار ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند. پیش از این پیش‌فروش خودرو، روزهای رکودی پایان ماه و تهدیدهای دولتی به‌عنوان محرک‌های اصلی بازار ارز برای روند نزولی عنوان شده بود.

در همین راستا عبدالله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به جو مثبت اخبار در روزهای جاری و سرکوب قیمت دلار توسط سیاست‌گذار به تجارت‌نیوز گفت: «فعلا جو اخبار مثبت است و دولت نیز عموما برای اینکه بتواند به مردم نشان دهد که قیمت‌ها را کنترل می‌کند تمایل به سرکوب نرخ ارز دارد.»

وی به آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران از عراق اشاره کرد و افزود: «قرار نیست این منابع به بازار ارز تزریق ‌شود. اما جو روانی که در بازار ایجادشده قیمت‌ها را پایین آورده است . باید توجه داشت این محدوده برای دلار پایدار نیست و ماندگاری کوتاه‌مدتی دارد.»

آیا دلار در سال جاری سقف قبلی را خواهد شکست؟ مشکانی در پاسخ به این سوال گفت: «امسال بعید است که دلار سقف قبلی را رد کند. احتمالا در سال‌جاری همین منطقه ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی با اندکی افزایش یا کاهش برای این اسکناس حفظ می‌شود؛ اما با توجه به رشد نقدینگی احتمالا نیمه دوم سال آینده دلار سقف قبلی را خواهد شکست.»

وی با بیان‌ اینکه اصل مشکل اقتصاد ایران رشد نقدینگی و رشد پایه پولی بالاست، خاطرنشان کرد: «چالش‌های پیش روی اقتصاد، متاثر از کسری بودجه است. کسری بودجه نیز متاثر از تحریم‌ است. باید توجه داشت این موضوعات در اقتصاد کشور در کوتاه‌مدت قابل حل نیست. در کوتاه‌مدت نه مشکل کسری بودجه و نه فشاری که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور آورده، هیچکدام مرتفع نمی‌شوند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها اگر بخشی از منابع ارزی آزاد شود در کوتاه‌مدت می‌توان قیمت دلار را در کانال‌های پایین‌‌تر قیمتی دید اما در میان‌مدت و بلند‌مدت قیمت ثابت نمی‌ماند.»

 پیش بینی قیمت دلار

کارشناسان اقتصای از منظر معامله‌گران به بازار ارز نگاه می‌کنند و می‌گویند در حال حاضر معامله‌گران، بازار دلار و طلا را جذاب نمی‌بینند و بازارهای دیگر برایشان گیرایی بیشتری دارد.  آنها به بی‌تحرکی بازار ارز و کاهش‌های پیاپی قیمت طلا و سکه اشاره می‌کنند و معتقدند،‌ مردم زمانی برای خرید به بازارهای مالی ورود می‌کنند که بازار در روند صعودی قرار داشته باشد. ریتم‌های باثبات و کاهش‌های محدود، عموم مردم را به خرید و فروش ترغیب نمی‌کند.

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور روند کاهشی داشت. در روز جاری قیمت دلار سلیمانیه با کاهش ۱۲۰ تومانی بر روی قیمت ۵۰ هزار ۴۰۰ تومان ایستاد. دلار هرات نیز کاهش ۴۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با کاهش ۶۰ تومانی در کانال ۱۳ هزار تومانی یک پله عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۳ هزار و  ۸۴۰ تومان معامله شد.

جدیدترین اطلاعات اقتصادی آمریکا احتمال توقف روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا را بالا برده و ارزش دلار را پایین آورده است. بدین ترتیب طلا در روز دوشنبه افزایش قیمت دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو