سیب زمینی را جایگزین نان و برنج کنید | طبق تحقیقات سیب زمینی یک نیاز است برای بزرگسالان

سیب زمینی را جایگزین نان و برنج کنید | طبق تحقیقات سیب زمینی یک نیاز است برای بزرگسالان


3

1402/9/2

20:06


سیب زمینی را جایگزین نان و برنج کنید | طبق تحقیقات سیب زمینی یک نیاز است برای بزرگسالان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به گزارش دیلی میل، به گفته محققان مرکز پزشکی Montefiore در نیویورک، انتخاب برنج به جای سیب زمینی می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی ارزشمند شود. مقایسه دقیق مواد مغذی در وعده‌های غذایی نشان داد که تعویض وعده‌های نان و برنج با سیب زمینی دو بار در روز می‌تواند سطح پتاسیم را تا ۲۱ درصد، ویتامین C را تا ۱۱ درصد و فیبر را تا ۱۰ درصد افزایش دهد که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد از بزرگسالان در آمریکا نیاز‌های توصیه شده برای فیبر را که برای عملکرد سالم دستگاه گوارشی نیاز است، رعایت نمی‌کنند. در همین حال، طبق گزارش مجله آمریکایی تغذیه بالینی، ۹۸ درصد به اندازه کافی پتاسیم دریافت نمی‌کنند که ماده معدنی مهم برای انقباض عضلات و فشار خون است.

دکتر کیت تی آیوب متخصص تغذیه اطفال در بیمارستان و مرکز پزشکی مونته فیوره نیویورک می‌گوید که یک سیب زمینی متوسط دارای پتاسیم، ویتامین C و فیبر بیشتری نسبت به نان گندم کامل یا برنج سفید است.

کربوهیدرات‌ها «قابل تعویض نیستند» و «میزان ویتامین و مواد مغذی بسیار متفاوتی» دارند. این مطالعه که در ژورنال Frontiers in Nutrition منتشر شد، نشان داد که یک سیب زمینی متوسط ۱۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه پتاسیم دارد، در حالی که نان سبوس دار فقط سه درصد دارد.

وی می‌گوید: این نکته که همه غذا‌های کربوهیدراتی دارای ما به ازا هستند، وسوسه‌انگیز است، اما این غذا‌ها به دلایلی در گروه‌های غذایی مختلف دسته‌بندی می‌شوند. او توصیه می‌کند که فقط سیب زمینی مصرف نکنید و مصرف متنوع سبزیجات نشاسته‌ای را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

کراکت بادمجان و سیب زمینی

سـیـب زمـیـنـی بـا نـام عـلـمـی سـولانـوم تـوبــــروســــوم (solanum tuberosum) یک گـیـاه یـک سـالـه از خــــانـــواده (solanacea) میباشد. گوجه فرنگی، بادنجان و فلفلـهـا نیز جـــزو همین خانواده محسوب میگردند. هندی ها در حدود ۴ هـزار سـال پـیـش نخـستـیـن مـــردمانی بودند که سیب زمـیـنــی را در آمریکای جنوبی در پرو کشت دادند. بیش از هـزار گـونه سیـــب زمینی در سراسر جهان وجود دارد. نام

نخست سیب زمینی (batata) بوده است که اسپانیایی ها آن را در قرن ۱۶ به (potato) تغییر دادند. سیب زمینی خوراکی در واقع قسمت غده مانند(tuber) ساقه زیرزمینی گیاه سیب زمینی میباشد. ۲نقش غده سیب زمینی ذخیره غذایی گیاه و خاستگاه نسل بعدی سیب زمینی ها میباشد.

● تولید کننده های عمده سیب زمینی در جهان:

چین، روسیه، هند، امریکا، اوکراین، آلمان و لهستان.

در سال ۲۰۰۵ میلادی بالغ بر ۳۲۲ میلیون تن سیب زمینی در سراسر جهان تولید گردیده است.

● انواع سیب زمینی:

سیب زمینی ها بر اساس طعم، اندازه، شکل، رنگ و میزان محتوای نشاسته ای به انواع گوناگونی تقسیم بندی میگرند. پوست سیب زمینی به رنگهای زرد، قهوه ای، صورتی، قرمز و ارغوانی (آبی) موجود میباشد. خود سیب زمینی نیز یا سفید است و یا همرنگ پوست خود.

۱) سیب زمینی پوست قهوه ای (russet):

پوست قهوه ای و درون سفید دارد. شکل آن کشیده است و سطح آن زبر و ناهموار است. میزان نشاسته آن زیاد و آب کمتری دارد. بهترین سیب زمینی برای سرخ کردن و پختن میباشد.

۲) سیب زمینی با پوست زرد (yu con):

پوست زرد رنگ دارد و طعم کره میدهد.برای پختن و تهیه پوره مناسب است.

۳) سیب زمینی شیرین (sweet):

دارای مغز زرد، سفید و یا نارنجی رنگ است. ارزش تغذیه ای بالایی دارد.

۴) سیب زمینی های انگشتی (finger):

کوچک و باریک هستند.

کراکت بادمجان و سیب زمینی

۵) سیب زمینی قرمز:

پوست قرمز و درون سفید دارد. برای آب پز کردن، بخار پز کردن و تنوری کردن مناسب است.

● ترکیبات سیب زمینی:

۸۰ درصد سیب زمینی را آب، ۲۰ درصد آن را مواد جامد (عمدتا نشاسته) و ۰.۵ درصد آن را سلولز تشکیل میدهد.

▪ ارزش تغذیه ای ۱۰۰ گرم سیب زمینی خام:

ـ آب / ۸۲ گرم

ـ کالری/ ۷۰ کیلو کاری

ـ پروتئین / ۲ گرم

ـ کربوهیدرات / ۱۹ گرم

ـ چربی / ۰.۱ گرم

ـ تیامین/ ۰.۱۱ میلی گرم

ـ ریبوفلاوین/ ۰.۰۴ میلی گرم

ـ ویتامین B۶ / ۰.۲۵ میلی گرم

ـ ویتامین C / ۱۹ میلی گرم

ـ نیاسین / ۱.۲ میلی گرم

ـ آهن / ۱.۸ میلی گرم

ـ کلسیم / ۹ میلی گزم

ـ منیزیوم / ۱۰ میلی گرم

ـ منگنز / ۰.۲۵ میلی گرم

ـ مس / ۰.۳۵ میلی گرم

کراکت بادمجان و سیب زمینی

ـ فسفر / ۲۶ میلی گرم

ـ پتاسیم / ۵۰۰ میلی گرم

ـ سدیم / ۲۰۴ میلی گرم

ـ فیبر/ ۳ گرم

ـ کلسترول / ۰ گرم

▪ نکته:سیب زمینی شیرین منبع بسیار خوب ویتامین A و C میباشد. در سیب زمینی های دیگر میزان ویتامین A بسیار ناچیز است. سیب زمینی شیرین حاوی ترکیب اکسالات است بنابراین افرادی که دچار ناراحتی های کلیه و کیسه صفرا میباشند باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین اکسالات در جذب کلسیم تداخل ایجاد میکند. بنابراین افرادی که دچار فقر کلسیم هستند، باید حداقل ۲ ساعت پس از مصرف مکمل های کلسیم سیب زمینی شرینی مصرف کنند.

▪ نکته:سیب زمینی دارای شاخص گلیسمیک بالایی میباشد.بدین معنی که سطح قند خون را به سرعت بالا میبرد.بنابراین بیماران دیابتی بایستی تحت نظر پزشک خود از سیب زمینی استفاده کنند.

▪ نکته:سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین B۶، پتاسیم، منگنز، مس و فیبر است.

▪ نکته: سیب زمینی یک ماده غذایی مغذی و کم چرب است. سیب زمینی آب پز، بخار پز، تنوری و کباب شده بهترین شکل مصرف سیب زمینی می باشند.

▪ نکته:سیب زمینی حاوی مواد آنتی اکسیدان بوده و خاصیت ضد سرطانی و محافظت از قلب و عروق را دارا است.

▪ نکته:سیب زمینی حاوی ترکیباتی موسوم به KUKOAMINES میباشد که باعث کاهش فشار خون میگردد.

● هضم سیب زمینی:

نشاسته(starch) یک کربوهیدارت کمپلکس و نامحلول در آب است. نشاسته از ترکیب دو پلی ساکارید به نامهای آمیلوز(AMYLOSE) و آمیلو پکتین(AMYLOPECTIN) تشکیل یافته است. هر دو این آنها پلی مرهای گلوکز میباشند.

گراتن مرغ و سیب زمینی

یک زنجیره پلیمر نشاسته نمونه از ۲۵۰۰ مولکول گلوکز تشکیل یافته است. نشاسته در بدن انسان قابل هضم میباشد. ابتدا نشاسته در دوازدهه توسط آنزیم آمیلاز(AMYLASES) به مالتوز تبدیل میشود. سپس مالتوز در روده باریک توسط آنزیم مالتاز به گلولکز تبدیل میگردد.

سیب زمینی از دانه های نشاسته محصور در یک پوشش سلولزی تشکیل شده است. از آنجایی که بدن انسان قادر به هضم سلولز نمیباشد. از این رو مصرف سیب زمینی خام، حتی اگر بطور کامل هم جویده شود از سراسر لوله گوارش بدون آنکه هضم گردد، خواهد گذشت. بنابراین مصرف سیب زمینی خام هیچگونه ارزش غذایی نخواهد داشت. اما اگر سیب زمینی پخته شود پوشش سلولزی آن پاره شده و محتویات آن(نشاسته و مواد مغذی) میتواند هضم گردد. همچنین با پختن سیب زمینی دانه های نشاسته با جذب آب حجیم تر میگردند./خبرگردون

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو