راههای تقویت مکیدن نوزاد نارس + نکات تغذیه

راههای تقویت مکیدن نوزاد نارس + نکات تغذیه


منبع: نم نمک

2

1402/9/4

06:58


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2023 ، راههای تقویت مکیدن در نوزاد و چند سی سی شیر برای نوزاد نارس و تغذیه نوزاد نارس با شیر مادر و تغذیه نوزاد نارس و تغذیه نوزاد در nicu و خرید پستانک برای نوزاد نارس و وزن گیری نوزاد نارس در ماه اول و سایت نوزادان نارس در نم نمک.

راههای تقویت مکیدن نوزاد نارس + نکات تغذیه

راههای تقویت مکیدن نوزاد نارس و نکات تغذیه نوزاد نارس

برای تقویت قدرت مکیدن نوزاد تا حد امکان به او با شیشه شیر ندهید ، باید برای قدرت مکیدن باید از شیر مادر استفاده کند.

راههای تقویت مکیدن نوزاد نارس + نکات تغذیه

راههای تقویت مکیدن نوزاد نارس + نکات تغذیه

برای انجام این تمرین ، یک راه این است که اجازه دهید فرزندتان سینه خالی شما را بمکد. راه دیگر این است که لوله ای به نام مکمل شیردهی را به پستان متصل کرده و سپس به فرزند خود اجازه دهید تا در یک نوبت به طور همزمان ، هم نوک سینه و هم لوله مدنظر را بمکد. پستانک نیز ممکن است با تشویق نوزاد به مکیدن بیشتر کمک کند.

علل شیر نخوردن نوزاد نارس

در بعضی از نوزادان نارس ، به دلیل عدم تنظیم همزمان فرآیندهای بلع ، تنفس و مکیدن شیر خوردن از شیشه یا شیر مادر غیرممکن است. دلیل دیگر شیر نخوردن نوزادان نارس سطح اکسیژن پایین ، مشکلات جریان خون و یا عفونت خون است. در ضمن در بعضی از موارد به دلیل اینکه مادر به علت زایمان زودرس از نظر جسمی و روحی مشکلاتی دارد شیردادن به نوزاد برایش سخت است . بعضی از نوزادان هم به علت قدرت بدنی کم ، توان مکیدن را ندارند و زود خسته می شوند و از شیر خوردن دست می کشند .

تقویت مکیدن نوزاد نارس

چند سی سی شیر برای نوزاد نارس کافی است؟

ابتدا باید بدانید که نوزادان نارس هر دو تا سه ساعت یک بار احتیاج به شیر دارند. یعنی نوزاد باید 8 تا 12 بار در شبانه روز شیر بخورد .حتی اگر نوزاد خواب باشند باید از خواب بیدارشان کرد و به آنها شیر داد. برای دقت بیشتر ، زمان شروع و طول هر نوبت شیردهی را یادداشت کنید یا در قسمت یادآوری گوشی موبایل خود وارد کنید.در این صورت هر 3 ساعت می توانید ، نوزاد را شیر دهید.

  • از رفتار نوزاد خود هم می توانید به گرسنگی او پی ببرید. از جمله این رفتار ها بی قراری و یا گریه کردن است. یا اینکه در آغوش شما به دنبال مکیدن شیر باشد.
  • وزن گیری نوزاد هم راهنمای خوبی است. نوزادی که وزن گیری می کند ، مدت زمان و حجم شیری که می خورد برای او کافی است. البته در روزهای پس از تولد روند وزن گیری بسیار سریع است . ولی بعد از مدتی این روند آرامتر می شود ولی هیچ گاه نباید که روند وزن گیری کاهشی شود.
  • روش دیگر فهمیدن مقدار کافی بودن شیر ، از روی عملیات دفع ادرار و مدفوع نوزاد است .با تغذیه درست ، نوزاد6 تا 8 بار در شبانه روز ادرار و یا مدفوع می کند.

البته در روزهای اول پس از تولد مادر و نوزاد در بیمارستان توسط پرستاران راهنمایی های لازم را در خصوص شیر دادن دریافت می کنند و زمان های لازم را هم به مادر یادآوری می کنند.

تقویت مکیدن نوزاد نارس

اهمیت شیر مادر در نوزادان نارس :

  • در گذشته تفکر این بود که که به دلیل نارس بودن نوزاد ، شیر مادر هم برای او کافی نیست و باید به شیر کمکی یا شیر خشک روی آورد. ولی با تحقیقات انجام شده مشخص شد که شیر مادر نوزاد نارس بسیار غنی تر از شیر مادر نوازدی است که به موقع به دنیا آمده است. شیر مادر نوزاد نارس غنی از چربی و کلسیم و ویتامین های گروه B است . شیردادن مادر می تواند باعث تسریع رشد ، برقراری ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد و تکامل عصبی سریع تر نوزاد شود . شیردادن مادر در 6 ساعت اول زندگی نوزاد هم برای او و هم مادر اهمیت زیادی دارد.
  • نوزاد به علت نارس بودن توان و انرژی زیادی ندارد. به همین علت مدت شیردهی به نوزاد نارس حدود 45 تا 50 دقیقه طول می کشد. زیرا او به زودی خسته می شود و حتی ممکن است وسط شیردهی بخوابد. ولی مادر باید با صبر و آرامش شیردهی را ادامه دهد تا فرآیند رشد کودک سریع تر پیش رود.

تقویت مکیدن نوزاد نارس

  • اگر کودک توانایی مکیدن را نداشت ، به خصوص در روزهای اول که در بخش NICU است ، اگر نتواند از سینه مادر شیر بخورد از طریق وریدی ویا از طریق گاناژ به او شیر می دهند . برای نوزادانی که حال بهتری دارند ولی توانایی مکیدن شیر را ندارد هم از طریق فنجان مخصوص یا سرنگ به آنها شیر می خورند .

تقویت مکیدن نوزاد نارس

با اینکه شیر مادر از همه ویتامین های غنی است ولی بعضی نوزادان احتیاج به شیرهای کمکی هم دارند که ویتامین های بیشتری را برایشان تأمین کند . شیر خشک مخصوص نوزادان نارس در بازار موجود است می توان این شیرخشک را با سرنگ و یا فنجان مخصوص کودک به او داد.

نکات پایانی :

  • شیردادن به نوزاد نارس باید حتما در حداکثر 6 ساعت بعد از تولد صورت گیرد.
  • شیردهی در محیط آرام ساکت و بدون سروصدا صورت بگیرد.
  • وقتی شیر دادن به نوزاد تمام شد. شیر مادر باید کاملا دوشیده شود تا شیر مجدد تولید شود.
  • ارتباط پوستی مادر و نوزاد از مهترین عوامل تولید شیر در سینه مادر است. باعث می شود ارتباط عاطفی محکمی بین مادر و کودک ایجاد شده و در رشد هم موثر است. در صورتی که نوزاد شیر هم نمی خورد در آغوش مادر باشد تا ارتباط پوستی بین آنها برقرار شود . به این مدل بغل کردن کانگورویی گفته می شود.
  • مادر باید تغذیه کافی و مفید داشته باشد تا توان بدنی از دست رفته اش را دوباره به دست آورد و بتواند شیر کافی برای نوزادش داشته باشد.

تقویت مکیدن نوزاد نارس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو