قیمت دلار امروز بازار را از این رو به آن رو کرد | قیمت دلار به چند رسید؟

1

1402/9/6

09:42


قیمت دلار امروز بازار را از این رو به آن رو کرد | قیمت دلار به چند رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار

بروزرسانی قیمت ارزها:یکشنبه ۵ آذر

ارز

قیمت (ریال)

دلار 501,860

یورو 550,600

درهم امارات 138,480

پوند انگلیس 633,830

لیر ترکیه 17,400

فرانک سوئیس 569,400

یوان چین 70,800

ین ژاپن 336,520

وون کره جنوبی 390

دلار کانادا 376,700

دلار استرالیا 330,700

دلار نیوزیلند 305,300

دلار سنگاپور 375,100

روپیه هند 6,030

روپیه پاکستان 1,762

دینار عراق 384

لیر سوریه 200

افغانی 7,230

کرون دانمارک 73,700

کرون سوئد 48,100

کرون نروژ 47,000

ریال عربستان 134,200

ریال قطر 138,000

ریال عمان 1,308,500

دینار کویت 1,632,100

دینار بحرین 1,344,000

رینگیت مالزی 107,300

بات تایلند 14,220

دلار هنگ کنگ 64,500

روبل روسیه 5,670

منات آذربایجان 295,200

درام ارمنستان 1,250

لاری گرجستان 185,500

سوم قرقیزستان 5,670

سامانی تاجیکستان 46,500

منات ترکمنستان 149,500

چرا طالبان توانست در افغانستان قیمت دلار را کنترل کند اما ایران نه؟

عباس عبدی نوشت: از نظر اقتصادی، قیمت ارز غالبا تابع رشد اقتصادی و نقدینگی است، هر چند در کوتاه‌مدت ممکن است عوامل سیاسی و روانی هم بر ماجرا اثرگذار باشد، ولی در میان‌مدت و بالاتر، عوامل اقتصادی مذکور و نیز ورود و خروج سرمایه و ارز اثرگذار هستند. برای آنکه قیمت ارز به‌طور نسبی ثابت بماند، یا باید اسلامی عمل کرد یا علمی.

اعلام دو پیش‌بینی عجیب از قیمت دلار

قیمت دلار امروز با روند کاهشی محدود در کف کانال ۵۰ هزار تومانی نوسان داشت. فریز قیمت دلار در حالی ادامه دارد که سیاست‌گذار اجازه افزایش به بازار ارز را نمی‌دهد و نوسانات دلار محدود به فراز و فرودهای ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی شده است. برخی کارشناسان اقتصادی این روند را تا پایان سال پایدار می‌دانند

فریز قیمت دلار در حالی برقرار است که بر اساس گزارش مرکز آمار در آبان ماه ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩.٢ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٢ درصد بیشتر از آبان ماه ١٤٠١، برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه آبان ماه ١٤٠٢، در مقایسه با ماه قبل، بدون تغییر بوده است. در آبان ماه سال‌ جاری، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٤.٩ درصد رسیده است.

تحلیلگران بازار می‌گویند در شرایطی که بر اساس آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می‌شود و زمانی که توانایی مهار تورم و نرخ بهره در اقتصاد وجود نداشته باشد، آسان‌ترین و شاید تنها راه برای قدرت‌نمایی، مانور و دستکاری نرخ ارز است.

بازار ارز باثبات می‌ماند

در همین راستا حمیدرضا جیهانی فعال اقتصادی و کارشناس بازارهای مالی با اشاره به تاثیر ریسک‌ها و شرایط سیستماتیک بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «شرایط از طریق فضای سیاسی ملی و حوزه بین‌الملل خود را به بازارها تحمیل می‌کند. در دو ماه اخیر رخدادهای منطقه و جنگ غزه، ریسک‌های امنیتی را در منطقه بالا برد و در ابتدای امر بازار ارز را افزایشی کرد.»

وی با اشاره به مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز خاطرنشان کرد: «بانک مرکزی در حوزه سیاست‌ تثبیت، مدیریت تقاضا و تامین ارز مورد نیاز کشور، توانست بازار را مدیریت کند و شاهد برگشت بازار ارز به روال باثبات قبل بودیم. در روزهای اخیر هم شاهد این هستیم که دلار در کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان نوسان دارد.»

آیا قیمت دلار با نزدیکی به پایان سال میلادی افزایشی خواهد شد؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ گفت: «در ماه‌های دسامبر و ژانویه با تسویه حساب‌های ارزی تجار و واردکنندگان با شرکت‌های خارجی مواجه می‌شویم و قاعدتا تقاضا در حوزه حواله افزایش خواهد داشت. با توجه به روند فعالیتی که بانک مرکزی در حوزه بازار مبادله ارز و طلا و تامین ارز ثبت سفارشی‌ها داشته به نظر می‌رسد، این افزایش صورت نگیرد.»

وی افزود: « تصور می‌کنم با آزادسازی بخشی از ارزهای بلوکه شده در بانک‌های خارجی، بانک مرکزی مشکلی برای تامین ارز متقاضیان واقعی که همان واردکنندگان هستند، نداشته باشد.»

این فعال اقتصادی درباره روند قیمت طی ماه‌های اخیر در بازار آزاد گفت: «شاید فشار کوچکی از سوی بخشی از کسانی که در بازارهای غیررسمی نیاز به ارز دارند، بیاید؛ که تسویه حساب‌های ژانویه و دسامبر را انجام دهند،‌ اما تصورم این است که آنچنان تنشی نداشته باشیم. قیمت‌ها در همین محدوده باقی خواهد ماند و مدیریت بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز در کانال ۵۰ هزار تومان ادامه‌دار باشد.»

چرا قیمت در مرکز مبادله ارزی افزایشی است؟

چند هفته‌ای که قیمت دلار و درهم در مرکز مبادله ارزی رو به افزایش است، آیا دلیل این امر رشد تقاضای آخر سال است؟ جیهانی در پاسخ به این سوال گفت: «در حال‌ حاضر دو ذهنیت در حوزه بازار ارز وجود دارد یک گروه معتقدند وضعیت تثبیت موفق است و این روند می‌تواند حتی تا سال آینده ادامه‌دار باشد که از منظر فعالان اقتصادی این مساله قابل دفاع نیست.»

وی ادامه داد: «گروه دوم نیز معتقدند تا انتهای سال قیمت ارز باید با ارزش پول ملی همخوان شود و همبستگی نشان دهد. ایده‌ای که وجود دارد این است که قیمت ارز در طول سال تثبیت شود و در پایان سال به اندازه کاهش ارزش پول ملی مبلغی به آن افزوده شود. البته در بودجه این را نخواستند و شاهد هستیم که همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ در قالب ۳۱ هزار تومان یورو تعیین قیمت شده است.»

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شرایط معقول باید به گونه‌ای باشد که بازارها برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر باشد، ابراز عقیده کرد: «روند قیمت در بازار ارز مبادله‌ای طلا و ارز می‌تواند نشان‌دهنده سیاست بانک مرکزی در راستای افزایش‌های جزئی و ماهیانه باشد که در پایان سال شاهد جهش یکباره قیمت دلار نباشیم.»

همراهی بازارهای مجاور با دلار تهران

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور کاهشی شد. قیمت دلار هرات با افت ۲۰۰ تومانی در کف کانال ۵۰ هزار قرار گرفت. دلار سلیمانیه کاهش ۱۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومانی معامله شد. درهم امارات ۵۰ تومان کاهش قیمت داشت و با رقم ۱۳ هزار ۸۵۰ تومان معامله شد.

منبع : تجارت نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو