جذاب ترین کشور جنوب آسیایی برای مسافرت؟! سریلانکا معروف به اشک هندوستان

جذاب ترین کشور جنوب آسیایی برای مسافرت؟! سریلانکا معروف به اشک هندوستان


منبع: ساعد نیوز

5

1402/9/11

14:48


سریلانکا کشور جزیره ای زیبا و سرسبز در اقیانوس هند و واقع در جنوب آسیاست.این کشور که مارکوپولو از آن به عنوان بهترین جزیره جهان یاد کرده در جنوب کشور هند واقع شده است.در این مطلب قصد داریم تا درباره سریلانکا اطلاعات جامع و مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

سریلانکا دقیقا کجاست؟!


با نام رسمی جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا بخشی از شبه قاره هندوستان است که در حدود 50 کیلومتری جنوب هند قرار دارد؛ در نیمکره شمالی واقع شده است. سریلانکا به "اشک هندوستان" یا "گوشواره هند" معروف است.پایتخت سیاسی آن سری جایاواردنپورا کوته و پایتخت تجاری آن شهر کلمبو است. سریلانکا از مستعمرات بریتانیا بود. استعمار انگلیس از قرن 19 و بعد از احاطهٔ این کشور به هند شروع شده و تا زمان استقلال (روز 4 فوریهٔ 1948)ادامه داشت. زبان‌های رسمی آن سینهالی و تامیل و واحد رایج پول آن روپیه سریلانکا است. 75 درصد از مردم این کشور از قوم سینهالی هستند. 70/2 درصد از مردم سریلانکا بودایی، 12٫6 درصد هندو ، 9٫7 درصد مسلمان ، 7٫4 مسیحی و 0٫1 سایر ادیان یا بدون دین هستند.

سریلانکا

سواحل سریلانکا

سواحل باشکوه سریلانکا


فرقی نمیکند که اهل آرامش هستید یا هیجان ، سواحل سریلانکا در هر صورت با سلایق شما سازگار خواهد بود.منظره آب های زلال ، شن های گرم ساحل و درختان نخل نگاه شما به هنگام آفتاب گرفتن و آب تنی ساعت های خیره خواهد کرد. همچنین افراد جوان و دوست دار هیجان می توانند در سواحل این کشور انواع مختلفی از تفریحات هیجان انگیز آبی مانند جت اسکی سواری ، قایق سواری ، موج سواری و... را امتحان کنند.

حیوانات کمیاب سریلانکا


سریلانکا 26 پارک ملی و 2 پارک دریایی دارد که مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، پارک ملی یالا است. این پارک ملی بیشترین تنوع از پلنگ‌ گربه وحشی را در خود جای داده است. همچنین بیش از 215 گونه از پرندگان و خزندگان در این نواحی زندگی می‌کنند. کسانی که به تماشای حیوانات بیرون از باغ وحش علاقه دارند، سفر به سریلانکا را فرصتی می‌دانند که در طول آن زندگی بسیاری از آبزیان و پستانداران از نزدیک ببینند.

فیلی در سواحل سریلانکا

از کدام شهرهای سریلانکا دیدن کنیم؟!


محبوبیت سریلانکا بین گردشگران در حال پیشرفت است ؛ زیرا این کشور در زمینه گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد.یکی از این شهرها کندی است که در تپه های مرکزی سریلانکاغ قرار گرفته است .این شهر از جاهای دیدنی چیزی کم ندارد. علاوه بر موزه های دیدنی و حیات وحش ، مناظر زیبای این شهر از جذابیت های آن هستند. بیشتر مرز شهر کندی را رود ماهاوالی گانگا تشکیل می دهد.از مهم ترین معابد این شهر ، میتوانیم به معبدی اشاره کنیم که دندان بودا در آن قرار دارد. همچنین کوه نوردی و تماشای آبشار و باغ های سلطنتی در این شهر امکان پذیر است.

کندی _ سریلانکا

درباره پایتخت!!


کلمبو پایتخت تجاری و همچنین بزرکترین شهر سریلانکا است که آب وهوای دلپذیری دارد.

موزه تاریخ هلند و اماکن تاریخی این شهر یکی از بهترین مناظر جذاب برای گردش و تماشا کردن است .دوستداران طبیعت نیز علاوه بر گشت و کذار در فضای سبز کلمبو ، میتوانند زندگی لاکپشت ها و حراست از نسل آن هارا تماشا کنند. علاوه براین ها ، کلمبو با انواع کنسرت ها و تئاتر از گردشگران هنر دوست پذیرا میشود.

کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا

معرفی برترین جاذبه های گردشگری سریلانکا!


  • قلعه سیگیریا

  • معبد سری کایلاواساناتان

  • جزیره سینامون ( جزایر دارچین )

  • باغ وحش دهیوالا ( باغ جانورشناسی ملی سریلانکا )

  • ساحل بنتوتا

  • باغ بریف

  • شهر باستانی پولونارووا

  • معبد دندان مقدس بودا

  • باغ گیاه شناسی سلطنی پرادنیا

  • معبد کلانیا ماها ویهارا

معبد کلانیا ماها ویهارا

جزایر سینامون ( جزایر دارچین )

موقعیت و جمعیت سریلانکا!!


جمعیت آن 19.668.000 نفر و مساحت سریلانکا 65.610 کیلومتر مربع می باشد ، پایتخت این کشور شهر کلمبو که دارای 642 هزار نفر جمعیت می‌باشد و از شهرهای مهم سریلانکا می‌توان موراتوا ، دهیوالا مانت لاوینیا ، نگومبو و سری جایوردنه پورا کوته را نام برد و این کشور از نظر زمین‌ شناسی بر روی صفحه تکتونیک هند قرار دارد ، سریلانکا به‌ وسیله خلیج منار و تنگه پالک از شبه ‌جزیره هند جدا شده ‌است و در اقیانوس هند در جنوب غرب بین خلیج بنگال واقع شده است و در افسانه های هندی گفته می‌شود که یک پل که امروزه به آن پل آدم گفته می‌ شود بین کشور هند و سریلانکا وجود داشته است ، امروزه زنجیره‌ ای از صخره‌های آهکی زیر یا روی سطح آب در مسیری بین دو کشور قابل دیدن است که گفته می‌شود تا سال 1480 امکان عبور به صورت پیاده از آن وجود داشت تا این‌ که بر اثر توفان‌ های سنگین دریایی اکنون امکان عبور از آن وجود ندارد.

شهر کلمبو پایتخت سریلانکا

تنوع فرهنگی و آداب و رسوم در سریلانکا

متنوع ترین فرهنگ هارا دارد!!


فرهنگ برخی از کشورها یکنواخت است و این یکنواختی ممکن است کمی خسته کننده باشد. تنها فرهنگ یکسان در بین مردم سریلانکا، مهمان‌نوازی آن‌هاست؛ جدا از آن، در هر نقطه از سریلانکا با مردمی از اقوام و ادیان مختلف ارتباط برقرار خواهید کرد. سه شهر دامبولا، سیگیرا و پولوناروا به مثلث فرهنگی سریلانکا شهرت دارند که در آن انواع مختلفی از فرهنگ باستانی سریلانکا، فرهنگ بودایی و فرهنگ دوران استعمار اروپاییان را خواهند دید.

روش سفر به سریلانکا!


همان‌طور که می‌دانید سریلانکا یک جزیره است؛ به همین دلیل بیشتر سفرهایی که به این کشور انجام می‌شود از طریق سفرهای هوایی است. البته گردشگران از طریق مسیر دریایی نیز می‌توانند فاصله بین سریلانکا و هندوستان را طی کنند که به دلیل طولانی‌تر شدن سفر، مورد پسند بسیاری از افراد نیست. فرودگاه بین‌المللی باندارنیک در کلمبو و فرودگاه ماتالا راجاپاکسا در جنوب کلمبو، دو فرودگاه بین‌المللی در این کشور هستند. هیچ پرواز مستقیمی بین ایران و سریلانکا وجود ندارد و هر پرواز، حداقل یک توقف دارد. مدت زمان پرواز سفر هوایی از ایران به سریلانکا به میزان توقف و مسیر هوایی بستگی دارد، اما به طور میانگین حدود 6 الی 7 ساعت طول می‌کشد.

هواپیمایی سریلانکا

ارز سریلانکا

سوغاتی کوچک در سریلانکا که یکی از مجسمه  های چوبی بوداست.

قسمت جذاب سفر؛ خرید و سوغاتی !


با شنیدن نام سریلانکا، اولین سوغاتی که به ذهن مسافران می‌رسد چای است.این کشور انواع مختلفی از چای راکشت می‌کندکه هر کدام خواص خودرادارند.اماسوغاتی‌های بی‌نظیر دیگری نیزدر سریلانکا وجود دارندکه سالیان سال به عنوان یادگاری در خانه‌ها باقی خواهند ماند.نقاب‌های سنتی ودست‌سازکه در جشن‌های مردم آسیامورداستفاده است.یکی ازپرطرفدارترین آن‌هاست.همچنین مجسمه‌های چوبی بودا وفیل، سوغاتی‌های کوچک و محبوبی هستند که می‌توانید چندین عدد از هر یک تهیه کنید.علاوه بر این موارد، سوغاتی‌هایی همچون نقاشی، ظروف، الماس، جواهرات، ادویه و لباس محلی نیز انتخاب بسیاری از گردشگران هستند.

بهترین جا برای خرید در سریلانکا مراکز خرید بزرگ در کلمبو و سایر شهرهای توریستی هستند. حتما قبل از خرید یک کالا قیمت آن را از چند فروشگاه بپرسید. اگر فروشندگان روی کالاهای خود برچسب قیمت نزده‌اند، سعی کنید کمی تخفیف بگیرید. زمانی که از فروشگاه‌های خیابانی خرید می‌کنید ممکن است با چانه زدن بتوانید قیمت کالاها را حتی تا بیش از 30 درصد پایین‌تر بیاورید.

به همراه داشتن یا خرید با روپیه هندوستان و پاکستان در سریلانکا چندان توصیه نمی‌شود، زیرا بانک‌های این کشور این ارزها را مبادله نمی‌کنند، به هنگام ورود به کشور دردسر ساز است و در محاسبه قیمت‌ها و خرید، ممکن است ضرر کنید. به همین دلیل بهترین پولی که برای مبادله می‌توانید به همراه داشته باشید دلار و پوند استیرلینگ است.

اقامت در سریلانکا!!


بعضی از افراد از طریق آژنس های گردشگری تور مورد نظر خود را که شامل هتل، پرواز و گشت های آپشنال را رزرو میکنند اما افرادی که به دنبال یک اقامت به صرفه در جزیره سریلانکا هستند، عموماً مسافرخانه‌ها را انتخاب می‌کنند. مسافرخانه‌های سریلانکا از نظر کیفیت خدمات و بزرگی با هم متفاوت هستند. برای پیدا کردن مسافرخانه در این کشور قرار نیست زحمت زیادی بکشید، زیرا به محض خروج از ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه، به احتمال زیاد افرادی که مسافرخانه‌ها را تبلیغ می‌کنند را خواهید یافت. گزینه‌ گران‌تر از مسافرخانه‌ها، هتل‌های سریلانکا هستند.

هتل‌های این کشور نیز تنوع بسیاری دارند. برخی از هتل‌های لوکس در بخش‌های مستعمره جزیره قرار دارند که قدیمی هستند و با اقامت‌ در آن‌ها زندگی مردمان گذشته را تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن این جزیره از هتل‌های مدرن بسیار زیبا نیز برخوردار است. اگر قصد دارید به مناطق ساحلی سریلانکا سفر کنید، باید بدانید که بخش مهمی از اقامتگاه‌های این قسمت از جزیره به هتل‌های تفریحی مربوط است.

اکوتوریسم سریلانکا پیشرفتی روزافزون دارد. در سال‌های اخیر انواع هتل، کلبه و غیره در جنگل‌ها و سواحل کلمبو ساخته شده‌اند. اگر قصد دارید در طبیعت سریلانکا کمپ کنید، باید بدانید که پارک‌های ملی این کشور تنها اماکن رسمی برای کمپ در سریلانکا هستند. به هنگام خواب در طبیعت سریلانکا، حشرات ممکن است مزاحم شما شوند به همین دلیل، همراه داشتن پشه بند را فراموش نکنید.

هتل لوکس ادن ریزورت در سریلانکا

نمایی از محوطه هتلی در سریلانکا کنار ساحل

چه غذایی بخوریم؟!


برنج و ادویه ، اصلی‌ترین مواد‌ غذایی مردم سریلانکا هستند. در این جزیره حدود 15 نوع برنج وجود دارد که از ترکیب آن‌ها با انواع گوناگونی از ادویه، غذاهای مختلفی طبخ می‌شود که این موارد انتخابی مناسب برای بیشتر توریست‌ها هستند. اما غذای سریلانکا فقط به این موارد محدود نیست. به دلیل جزیره‌ای بودن این کشور، غذای دریایی باید در سریلانکا را امتحان کنید، است. همچنین زندگی اروپایی‌ها در سریلانکا در طرز تهیه سالاد و غذای این جزیره تأثیر داشته است.

از آن‌جایی که اسلام یکی از ادیان اصلی این جزیره است، غذای رایج در بین مسلمانان نیز در سریلانکا به آسانی یافت می‌شود، خصوصاً اگر به بخش‌های شرقی این کشور سفر کرده باشید. غذای مردم سریلانکا ممکن است حتی از غذای هندی‌ها هم تندتر باشد به همین دلیل حتما غذای کم فلفل سفارش دهید

برنج و سبزیجات در غذای مردم سریلانکا

روپیه واحد پول در کشور سریلانکا

هزینه های سفر!!


یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در راهنمای سفر به سریلانکا باید به سراغ آن رفت بخش هزینه‌هاست. جدا از اینکه بدانیم سریلانکا کجاست یا اینکه بهترین زمان سفر به سریلانکا چه زمانی است، از خودمان میپرسیم آیا توان مالی سفر به این کشور برای من وجود دارد یا خیر؟ اگر قصد یک سفر خارجی آن هم به شرق آسیا را دارید، بد نیست بدانید سریلانکا مقصد خوبی برای کسانی که دوست دارند به یک سفر ارزان بروند. البته فراموش نکنید این ارزان بودن به نسبت دیگر کشورهای منطقه است.

به طور کلی شما در صورتی که برای سفر به سریلانکا برنامه‌ریزی می‌کنید بهتر است هزینه روزانه‌تان را حداقل 7000 روپیه سریلانکا در نظر بگیرد. این هزینه‌ها اغلب شامل حمل و نقل در شهر و خورد و خوراک و بازدید از جاذبه‌ها می‌شود.

پیش از عزم سفر به یک کشور خارجی ابتدا باید حداقل ترین اطلاعات را راجع به مبتدی ترین مسائل و اتفاقات روز کشور مورد نظر داشته باشید.کشور ساحل های پهناور، آثار تاریخی بسیار، مردم خون گرم و غذاهای خوشمزه و مرقون به صرفه. کشورهای زیادی در دنیا وجود ندارد که همچون سریلانکا دارای جاذبه های گردشگری زیادی داشته باشد. فرهنگ سریلانکا به بیش از 2000 سال میرسد که شواهد این امر اثار تاریخی موجود می باشد . که می توان به صومعه های زیبا که با دقتی بالا تزیین شده اشاره کرد و نیز کشور سریلانکا مکانی برای یک سفر فوق العاده و از نظر قیمتی هم به صرفه بوده. علاوه بر لذت بردن از تفریحات ساحلی و آب و هوای دلچسب استوایی می توانید سری به ارتفاعات زده و از آب و هوای مطبوع و چشم اندازی سبز بهره ببرید و اگر دنبال تجربه متفاوتی از کوه پیمایی و یا طبیعت گردی هستیدکشور جزیره ای سریلانکا پیشنهاد جذابی برایتان است.برای افرادی که به دنیال آرامش هستند یا افرادی که فقط هیجان و لذت را دنبال میکنند، این کشور میتواند برای هردو گروه گزینه بسیار جالب و مناسبی باشد. امیدواریم که از این مطالب لذت برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو