همه چیز درباره استانبول! تنها شهر اورآسیایی در جهان!

همه چیز درباره استانبول! تنها شهر اورآسیایی در جهان!


منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/13

10:05


استانبول یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر در کشور ترکیه است.استانبول دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه و همچنین بزرگ‌ترین کلان‌شهر اروپا می‌باشد. در این مطلب قصد داریم تا بطور کامل با این شهر قدیمی و تاریخی آشنا شویم.

استانبول دقیقا کجاست؟


نام قدیمی این شهر کلمه عربی "قسطنطنیه" و با نام امروزی "استانبول" شناخته میشود. بزرگ‌ترین شهر و پر جمعیت‌ترین شهر ترک‌نشین در کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور است. آنکارا پایتخت کشور ترکیه است. جمعیت این شهر درسال 2018 حدودا 15 میلیون نفر گزارش شده‌است. استانبول دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه محسوب می‌شود. همچنین این شهر بزرگ‌ترین کلان‌شهر اروپا می‌باشد. این شهر در کنار دریای بسفر ، دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد. دو قارهٔ آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قارهٔ جهان گسترده شده‌است. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

این کلان‌شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال 2010 انتخاب شد. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان در 2010 به‌شمار می‌رفت.

استانبول یادگار دوران امپراتوری روم، بیزانس و پس از آن امپراتوری عثمانی است و آثار برجسته ای از آن دوران به جا مانده مانند مسجد ایاصوفیه (کلیسای بزرگ ارتدکس شرقی که در دوران ژوستینین امپراتور روم ساخته شد و سپس در زمان عثمانی تبدیل به مسجد شد و پس از روی کار آمدن جمهوری ترکیه به موزه تبدیل شد و مجدداً در سال 2020 به مسجد تغییر کاربری داد و مسجد سلطان احمد که شاهکار معماری اسلامی و عثمانی است.

نمایی فوق العاده زیبا از پل بسفر که قسمت آسیایی  استانبول را به اروپا متصل میکند.

استانبول در ساحل دریای مرمره قرار دارد و تنگه بسفر که این دریا را به دریای سیاه متصل می‌کند، از وسط این شهر می‌گذرد. بخش غربی شهر در قاره اروپا (شبه جزیره ترکیه) و بخش شرقی آن در آسیا (شبه جزیره آناتولی) واقع است که تنها شهر اوراسیایی جهان به شمار میرود. وسعت شهر استانبول 1539 کیلومترمربع است.

نمایی از دریای مرمره و پل بسفر در شهر استانبول

تاریخچه استانبول!


شهر استانبول یا همان کنستانتین در سال 667 قبل از میلاد توسط یونانی ها بنا شد. یونانی ها به دلیل افتخار پادشاهی، نام این شهر را بیزانتیوم گذاشتند. چندی بعد، جنگ هایی بین امپراتوری ایران در دوره هخامنشی، داریوش بزرگ و امپراتوری یونانیان در گِرفت که نتیجه این جنگ ها پیروزی ایران بود.بیزانس یا همان استانبول تا سال 196 میلادی تحت سلطه ایرانی ها بود اما بعد ها توسط رومی ها ایران مغلوب شد و این شهر به دست رومیان افتاد. در سال 330 میلادی سوق الجیشی رومی، شهر بیزانتیوم را به عنوان پایتخت روم شرقی انتخاب کرد و نام آن را روم جدید گذاشت. پس از مرگ سوق الجیشی این شهر قسطنطنیه نامیده شد.

در سال 1453 میلادی سلطان محمد دوم فاتح، قسطنطنیه را فتح کرد و رومیان را شکست داد. شلیک توپی که سبب شد دیواره های قسطنطنیه را تخریب کند حفره بزرگی را ایجاد کرد که همین امر سبب شد به داخل شهر آمده و رومیان را قتل عام کند. بعد ها این حفره به توپکاپی معروف شد. سلطان محمد فاتح این شهر را به عنوان پایتخت سوم امپراتوری عثمانی برگزید.

سلطان محمد فاتح در دوره سلطنت خود به سنان آغا معمار معروف آن دوره دستور داد تا مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، بازار استانبول، مدارس، حمام ها و بناهای مهم دیگری را با سبک معماری خاص اسلامی و عثمانی بسازد. سال ها بعد در سال 1923 هنگام تشکیل جمهوری کشور ترکیه، پایتخت از استانبول به آنکارا تعویض گردید. اما شهر استانبول موقعیت تجاری خود را از دست نداد و هنوز که هنوز بزرگ ترین شهر ترکیه است.

پل بسفر در استانبول

نمایی از شهر استانبول

موقعیت جغرافیایی!


موقعیتی که شهر استانبول در آن قرار دارد نزدیک گسل آناتولی شمالی می باشد که در طی سال ها، زلزله های شدیدی موجب تخریب بناهای تاریخی این شهر شد. این زلزله ها سبب شده تا نزدیک چندین هزار نفر جان و مال خود را از دست داده و آواره شوند. همانطور که ذکر شد این شهر در دوقاره آسیا و اروپا قرار دارد که سبب خاص بودن آن شده است.

استانبول از لحاظ موقعیت جغرافیایی به وسیله تنگه بسفر به دو قسمت اروپایی و آسیایی تبدیل می شود. این شهر از قسمت شمالی به دریای سیاه و از جنوب غربی به تنگه بسفر و سپس به دریای مدیترانه می رسد. این دو قسمت شهر به وسیله یک پل بزرگ به هم متصل می شوند که بیش از 15 میلیون شهروند در آن زندگی می کنند.

نمایی ازدریای بسفر و آسمان آبی رنگ

65 درصد شهروندان استانبول در قسمت اروپایی و 35 درصد مردم در قسمت آسیایی زندگی می کنند. یکی از مهم ترین نکته هایی که درباره استانبول وجود دارد، افزایش جمعیت 5 برابری آن می باشد که در نوع خود بی نظیر است.

آب و هوای استانبول در فصول مختلف!


آب و هوای استانبول در 6 ماه اول سال مرطوب است. در این برهه زمانی تنها می توان شب ها به خیابان های شهر هزار مسجد آمد و مکان های دیدنی را مشاهده کرد. اما در پاییز و زمستان این اتفاق بر عکس بوده و هوا بسیار سرد است و برف و بارندگی به وفور از آسمان می ریزد.

فصل پاییز و زمستان پیشنهاد ما به شما برای سفر به استانبول نیست، چرا که ممکن است در گیر بارندگی های زیاد و سنگین شوید. به همین علت امکان بازدید از مکان های تفریحی و دریا بسیار کم خواهد بود. اما در فصل بهار و تابستان هوا همیشه عالی بوده و آنقدر گرم نخواهد بود که گرمازده شوید.

به ‌طور متوسط بیشترین درجه حرارت در طول ماه‌ های مختلف زمستان بین 7 درجه تا 9 درجه سلسیوس است. بارش برف در استانبول برای یک یا دو هفته در طول فصل زمستان عادی است؛ اما یکی از این بارش‌ها می‌تواند سنگین باشد. غالباً این بارش در بین ماه‌ های دسامبر و مارس ( دی و اسفند) رخ می‌دهد.

دریای بسفره و فانوس دریایی

دین، مذهب و زبان مردم استانبول!


دین و مذهب اولیه در شهر استانبول مسیحیت بوده که به دلیل پادشاهی رومیان امری طبیعی است. بعد فتح ترکیه توسط عثمانی ها در اوایل قرن یازدهم میلادی اکثریت مردم این کشور به دین اسلام پناه بردند. چراکه حاکمان عثمانی دین اسلام را به عنوان دین اصلی و قانون این کشور مطرح کردند.

اکثر مردم کشور ترکیه و استانبول اهل سنت هستند و 15 درصد مردم این کشور خصوصا کرد های شرقی از مذهب شافعی پیروی می کنند. 7.5 میلیون جمعیت ترکیه از علویان هستند که یک سوم این جمعیت در شهر استانبول زندگی می کنند. جمعیت کمی هم به دین لائیک معتقد هستند.

زبان رسمی مردم کشور ترکیه و شهر استانبول، ترکی می باشد. این زبان جزء با قدمت ترین زبان های جهان محسوب می شود. زبان ترکی برگرفته از گروه اورال – آلتانی می باشد. در برخی نقاط مثل جنوب شرقی اروپا، منطقه هایی در خاورمیانه، شمال غربی ایران و ... به زبان شیرین ترکی مسلط هستند. اما زیر شاخه هایی از زبان ترکی وجود دارد که این مناطق با این زبان ها صحبت می کنند. این زبان ها شامل: ترکی ترکمنی، ترکی آذربایجانی، ترکی اویغوری، ترکی قرقیزی، ترکی اوغوز می شود.

زبان ترکی مردم شهر قسطنطنیه و کشور ترکیه؛ ریشه از زبان ترکی اوغوز دارد که در قرن یازدهم توسط سلجوقیان وارد زبان آناتولی شد. تا کنون برخی از لغات عربی و فارسی نیز به زبان ترکی اضافه شده اند. پس از جمهوری ترکیه الفبای ترکی دوباره تغییر یافت. برخی از لغات لاتین بعدا به آن اضافه گردید.کلمات و لغات ترکی از سال 1928 به صورت فونتیک نوشته و خوانده می شود.

مهاجرت دسته جمعی پرندگان

مراکز مذهبی استانبول ، جاذبه های دینی و گردشگری!


مراکز مذهبی استانبول با این که از نظر دینی جایگاه ویژه ای دارند، ولی به گونه ای نیز مکان تفریحی و گردشگری نیز به شمار می روند. این مساجد و مکان های مذهبی به دلیل ساخت معماری و تزئینات داخلی آن ها فوق العاده محبوب هستند. در این بخش از مطلب با بهترین و محبوب ترین مکان های مذهبی شهر هزار مسجد آشنا خواهید شد.

مسجد ایا صوفیه استانبول، نگینی به جا مانده از دین ارتودکس!

مسجد ایاصوفیه در استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی

مسجد سلطان احمد معروف به مسجد آبی

مسجد فاتح استانبول یادگاری از سلطان محمد عثمانی

مسجد فاتح

مسجد سلیمانیه استانبول، یادگاری از سلطان سلیمان و همسرش

مسجد سلیمانیه

معرفی مراکز تفریحی و گردشگری استانبول!


مراکز تفریحی و گردشگری استانبول به قدری بالا است که وصف تمام آن ها در این چهارچوب نمی گنجد. اما جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان در این مطلب سعی کرده ایم تا به مهم ترین و شاخص ترین مکان های تفریحی و گردشگری استانبول اشاره کنیم تا بتوانید آکاهی خوبی از آن ها را کسب کنید.

آب انبار باسیلیکا سیسترن در استانبول

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول و عظمتی باشکوه


شاید با خود بگویید آب انبار، مگر چقدر می تواند مورد اهمیت باشد. اما در مورد آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول باید بگوییم این آب انبار یکی از مهم ترین تامین کننده های آب شرب مردم استانبول قدیم بوده است. زمانی که شما وارد این انبار می شوید درخواهید یافت در یک قصر با شکوه قدم گذاشته اید. زیرا ستون هایی بلند قامت و البته برعکس را خواهید دید که در نوع خود شگفت آور هستند.

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول در زمان امپراطوری بیزانس ساخته شد که سنگ نگاره هایی از چهره مدوسا به صورت برعکس طراحی شده است. دلیل این مسئله هم مقاومت بیشتر ستون ها برای تحمل بنا می باشد.

برج گالاتا استانبول تفریحگاهی عاشقانه


یکی دیگر از مکان های تفریحی و گردشگری استانبول برج گالاتا می باشد که تفریحگاهی عاشقانه می باشد. در این برج که یکی از گران ترین مکان های تفریحی و گردشگری در شهر استانبول است می توانید قرار های رمانتیک و عاشقانه را در این مکان برگزار کنید. این برج با طراحی برتر امپراطوری بیزانس ساخته شده و یکی از نمادهای شهر استانبول به شمار می رود.

برج گالاتا استانبول این امکان را به شما می دهد تا شام های فوق العاد لذیذ و خوشمزه را در مکانی سفارشی نوش جان کنید و خاطره هایی عاشقانه برای خود رقم بزنید. در این برج می توانید هم از طریق آسانسور و هم از طریق راه پله های سنگی به آن دست پیدا کنید و غروب آفتاب را به نظاره بنشینید.

برج گالاتا

میدان هی/ودروم در استانبول

میدان هیپودروم استانبول ، جاذبه ای 1000 ساله


میدان هیپودروم یکی از تفریحات رایگان استانبول به شمار می رود که قدمتی بیش از 1000 سال دارد. این میدان یکی از مهم ترین میادین شهر بوده که اسب ها و ارتش های بسیاری درآن مستقر می شده اند. دلیل نامگذاری این میدان هم به همین دلیل بوده و یکی از جاذبه های شهر هزار مسجد به شمار می رود.

میدان هیپودروم استانبول از دیرباز تا کنون مورد توجه گردشگران بوده و یکی از مکان ها برای تفریح به شمار می رود. این میدان دارای ستونی بلند است که ارتفاعی چند متری دارد. این میدان به هتل های بسیاری نزدیک می باشد که یکی از مزیت های آن به شمار می رود.

کاخ دلما باغچه ، میراثی از دوره عثملانی


کاخ باشکوه دلما باغچه از جاهای دیدنی استانبول 44 تالار، 285 اتاق، 68 سرویس بهداشتی دارد. برای تزیین سقف آن ورقه­‌هایی از جنس طلا بالغ بر 14تن طلا به‌کاررفته و 131 فرش دستباف ابریشمی کف کاخ را پوشانده است. بزرگ‌­ترین لوستر جهان که آن را ملکه ویکتوریای انگلیس به این کاخ اهدا کرده است، در این کاخ زیبا خودنمایی می­‌کند.

این لوستر بلورین 750 حباب و 4تن وزن دارد. علاوه‌بر این کادوی بی نظیر ملکه ویکتوریا به کاخ دلما باغچه، پادشاه تزار روسیه نیز فرش­‌هایی از جنس پوست خرس به آن اهدا کرده و سایر افراد بنام و رهبران دنیا نیز کادوهای گران قیمتی را به این کاخ هدیه کرده‌­اند. تمام این وسیله­‌ها و تزیینات لوکس و با ارزش برای تکمیل زیبایی­‌های کاخ دلما باغچه با هم یکپارچه شده­ و یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول را به وجود آورده‌ است.

نکته جالب دیگر درباره این بنای تاریخی از مکان های دیدنی استانبول این است که اتاق و تختی که آتاتورک (مؤسس دولت جدید و جمهوری ترکیه) در آن درگذشت، در این کاخ قرار دارد. آتاتورک با وجود اتاق­های مجلل و متنوع این کاخ یکی از ساده­‌ترین‌­های آن را برای خود انتخاب کرده بود و این انتخاب او توجه افراد بسیاری را در بازدید از این کاخ باشکوه به خود جلب می‌­کند.

نمای بیرونی کاخ دلما باغچه

لوستر بلورین ، بزرگترین لوستر در جهان اهدایی ملکه انگلیس

مراکز خرید استانبول آیا جزئی از جاذبه ها هستند؟!


برخی از مراکز خرید استانبول در واقع مکانی تفریحی و گردشگری هستند که بسیاری از موزه ها را درون خود دارند. البته بعضی از آن ها هم دارای شهربازی هستند و فودکورت های فراوانی دارند. در این بخش می خواهیم شما را با بهترین مراکز خریداستانبول آشنا نماییم.

مرکز خرید فروم استانبول ، جاذبه ای تجاری


یکی از بازار های مهم در شهر استانبول مرکز خرید فروم می باشد که علاوه بر کاربری تجاری، کاربری تفریحی نیز دارد. در این مرکز خرید شهر هزار مسجد موزه های مختلفی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به موزه یخی یا همان موزه هیکل و موزه ژوراسیک لند اشاره کرد.

مرکز خرید فروم استانبول برندهای معتبر و معروفی را درون غرفه های خود عرضه می کند که فوق العاده زیبا هستند. اگر در زمان گشت و تفریح احساس گرسنگی کردید، بیش از 10 رستوران در این بازار وجود دارد که نیاز شما را به خوبی رفع می کند. این بازار در خیابان نیشانتاشی قرار دارد.

مرکز خرید فروم در استانبول

استانبول مال، مکانی برای تفریح و خرید


استانبول مال، مجلل ترین بازار استانبول است که برای بازدید از آن شاید یک هفته هم زمان کمی برای دیدن آن باشد. این مکان تفریحی و مجلل در بدو ورود، چشمان شما را محو خود می کند. این بازار بیش از چند صد غرفه دارد که برندهایی همچون زارا، لویی ویتون، آدیداس، نایک و ... مشغول به فعالیت هستند.

استانبول مال بیش از چندین رستوران و فود کورت دارد که نیاز شما از این بابت را رفع می کند. شهربازی مویی پارک یکی از بزرگ ترین شهربازی های اروپا می باشد. این شهربازی مهیج ترین دستگاه های بازی را دارد که سبب شادی تمامی سنین می شود. علاوه بر این مورد می توانید از 4 طبقه آن، خرید هایی عالی از البسه زنانه، بچه گانه، مردانه را خریداری نمایید.

مرکز خرید جواهر، بازاری قیمت مناسب و لوکس


مرکز خرید جواهر استانبول یکی دیگر از بازارهای مشهور و مهم در این شهر است که علاوه بر لوکس بودنش، بازاری قیمت مناسب نیز محسوب می شود. این مرکز خرید در سال 2005 افتتاح شده و یکی از پر مخاطب ترین بازارهای استانبول است. زمانی که به این مرکز خرید مراجعه کنید درخواهید یافت که فوق العاده مجلل و دیدنی است.

بازار جواهر استانبول علاوه بر پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات، لوازم خانگی و ... را نیز ارائه می دهد. در این بازار شهربازی فان لب وجود دارد که یکی از شهربازی های محبوب در جهان است. مارک های لیوایز، اسپریت، آدیداس، زارا و ... از جمله برند هایی هستند که در این بازار ارائه می شوند.

رستوران های استانبول و تفاوت هایی محسوس


مگر می شود به شهر هزار مسجد سفر کرد و از غذاها و شیرینی های خوشمزه اش نچشید. در این شهر همانطور که جاذبه هایی رنگارنگ وجود دارد، رستوران های متفاوتی نیز وجود دارد که از یکدیگر محسوس هستند. همین امر سبب شد تا در این قسمت از مطلب به شرح رستوران های شهر استانبول بپردازیم تا در بهترین مکان ها غذای خود را نوش جان کنید.

رستوران کِی اِف سی استانبول و مرغ های کنتاکی

رستوران و کافه مادو استانبول مشهور ترین کافی شاپ شهر

رستوران بالیکچین صباحاتین، برترین رستوران دریایی استانبول

سیستم حمل و نقل خارجی و داخلی شهر استانبول!


فرودگاه آتاتورک سومین فرودگاه شلوغ اروپا بود که بعد از کمبود ظرفیت ها، نتوانست پاسخگوی بسیاری از مسافران باشد. همین امر سبب شد تا از مکان دیگری برای فرودگاه در این شهر استفاده شود. فرودگاه آتا تورک بعد از ساخت فرودگاه صبیحه گوکچین فقط کاربری باربری داشته و تمامی مسافران از فرودگاه صبیحه گوکچین جا به جا می شوند.

فرودگاه صبیحه گوکچین مدرن ترین و بزرگ ترین فرودگاه استانبول است که خدماتی عالی را ارائه می دهد. در این فرودگاه خدماتی همچون ترانسفر مسافر، مکانی برای استراحت، صرافی، رستوران و کافی شاپ ارائه می شود تا گردشگران تور استانبول در زمان ورود به فرودگاه بتوانند رفاهی کامل را تجرب کنند. از فرودگاه صبیحه گوکچین تا فرودگاه آتاتورک فاصله ای 22 کیلومتری وجود دارد.

عکسی از داخل فرودگاه جدید استانبول

عکسی فرودگاه آتاتورک

  • مترو استانبول و 2 خط فعال


از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی که فوق العاده محبوب است می توان به مترو استانبول اشاره کرد. مترو شهر هزار مسجد از ساعت 6:15 صبح تا نیمه شب باز بوده و 2 خط قطار شهری در آن مشغول به فعالیت هستند. این 2 خط به هم متصل نیستند و در منطقه اروپایی و آسیایی استانبول تردد دارند.

قسمت آسیایی مترو به دلیل این که دسترسی به فرودگاه صبیحه گوکچن ندارد مورد توجه گردشگران نیست. ایستگاه آکسارای نیز مهم ترین ایستگاه مترو به شمار می رود چون به فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیحه گوکچین نیز دسترسی دارد. از ایستگاه ذکر شده می توانید به میدان تکسیم و دیگر مناطق شهر، دستری آسانی داشته باشید.

  • اتوبوس و تاکسی در استانبول


اتوبوس، تاکسی، تراموا از روش های حمل و نقل عمومی در استانبول هستند. این وسایل حمل و نقل عمومی شما را به هرجای شهر استانبول می برند. در میان این وسایل حمل و نقل عمومی، تراموا بسیار مشهور تر است. تراموا شما را در ایستگاه های نزدیک به هم پیاده کرده و امکان دسترسی به تمام نقاط شهر را فراهم می کند.

تاکسی نیز برای حمل و نقل استفاده می شود که البته به دلیل هزینه بیشتر زیاد مورد توجه گردشگران تور استانبول نبوده است. تاکسی های استانبول هزینه ها را با لیر محاسبه می کنند که شاید برخی گردشگران لیر نداشته و در صورت چنین اتفاقی به مشکل برخورد می کنند.

معرفی هتل های لوکس و ارزان استانبول!


هتل چراغان پالاس کمپینسکی استانبول، اقامتی در کاخ

هتل فورسیزن بسفوروس استانبول، کاخ موزه ای زیبا

هتل رادیسون بلو شیشلی استانبول و خیابانی زنده

هتل چراغان پالاس

هتل فورسیزن بسفوروس

هتل رادیسون بلو در منطقه شیشلی استانبول

هتل پراپالاس استانبول و اقامتی فوق العاده خاص

هتل بلوتوآنا استانبول 3 ستاره ای ارزان و با کیفیت

هتل گرند میلان هتلی 3 ستاره در استانبول

هتل 5 ستاره پراپالاس در استانبول

هتل 3 ستاره بلو توآنا

هتل 3 ستاره گرندمیلان در منطقه آکسارای

استانبول شهری فوق العاده و زیبا هم برای گردش و هم برای زندگی محسوب میشود. میتوان گفت به دلیل نزدیکی به ایران ، این شهر یکی از مهاجر پذیر ترین شهرهای خارجی محسوب میشود .در این مطلب بطور کلی و با تمام جزئیات درباره این شهر بینظیر بحث کردیم و خدمتتان معرفی شد امیدواریم که لذت برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو