قیمت دلار امروز به سمت نا امیدی رفت | قیمت دلار به چند رسید؟

3

1402/9/14

10:49


قیمت دلار امروز به سمت نا امیدی رفت | قیمت دلار به چند رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار

 قیمت دلار در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران 90 تومان افزایش یافت در حالی که قیمت یورو 137 تومان نسبت به روز گذشته کاهش یافت.

به گزارش پارسینه و به نقل از سایت طلا، در معاملات امروز (سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۲ هزار و ۲۵۷ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۸ هزار و ۴۱۶ تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۵ هزار و ۷۳۳ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۱ هزار و ۵۷۵ تومان رسیده است.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۱هزار و ۵۰۶ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰هزار و ۴۶۰ تومان است.

کاهش نرخ رسمی 26 ارز

بانک مرکزی امروز نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ 11 ارز افزایش و نرخ 26 ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارز‌ها ثابت ماند.

بانک مرکزی امروز سه شنبه (14 آذر)، نرخ هر پوند را 53 هزار و 48 ریال و یورو را ۴۵ هزار و 455 ریال اعلام کرد.

بروزرسانی قیمت ارزها: سه‌شنبه 14 آذر - 09:30

ارز

قیمت (ریال)

دلار 505,520

یورو 547,870

درهم امارات 137,940

پوند انگلیس 639,030

لیر ترکیه 17,500

فرانک سوئیس 580,000

یوان چین 71,700

ین ژاپن 344,350

وون کره جنوبی 390

دلار کانادا 374,100

دلار استرالیا 335,200

دلار نیوزیلند 312,400

دلار سنگاپور 378,600

روپیه هند 6,070

روپیه پاکستان 1,811

دینار عراق 387

لیر سوریه 201

افغانی 7,320

کرون دانمارک 73,500

کرون سوئد 48,500

کرون نروژ 46,700

ریال عربستان 135,200

ریال قطر 139,200

ریال عمان 1,320,800

دینار کویت 1,641,500

دینار بحرین 1,353,600

رینگیت مالزی 108,400

بات تایلند 14,330

دلار هنگ کنگ 64,800

روبل روسیه 5,570

منات آذربایجان 297,900

درام ارمنستان 1,260

لاری گرجستان 190,100

سوم قرقیزستان 5,670

سامانی تاجیکستان 46,800

منات ترکمنستان 151,200

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار روز گذشته با روندی کجی حرکت کرد و در قیمت روز یکشنبه قرار گرفت. دیروز این اسکناس با عقب افتادن روند صعودی سایر بازارها مانند سکه و صرافی ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. در حال حاضر دلار به عنوان مرجع تعیین قیمت در بازارها توسط سیاستگذاران محدود شده است.

در حالی که دلار در بازار آزاد در محدوده محدودی نوسان دارد، قیمت دلار در مرکز طلا و ارز با افزایش بیش از ۱۰۰ تومانی افزایش می یابد. به نظر می رسد که سیاست گذاران قصد دارند با افزایش قیمت دلار فدرال و منجمد کردن بازار آزاد، این قیمت ها را یکسان کنند.

در خصوص یخ زدگی بازار ارز نیز کارشناسان اقتصادی می گویند که قیمت دلار ناشی از تورم و انتظارات تورمی است و از ابتدای سال جاری این اسکناس به دلیل فشارهای سیاسی در معرض سرکوب قیمت قرار گرفته است. آنها معتقدند بهترین اتفاقاتی که می تواند موج صعودی دلار را به طور موقت سرکوب کند، قبلاً رخ داده است. بنابراین اخبار جدید نمی تواند دلیل مهمی برای افت قیمت این اسکناس باشد.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند متعادلی را نشان نداد. قیمت دلار هرات با ۱۳۰ تومان کاهش به قیمت ۵۰۰۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی ۳۰ تومان رشد محدود داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.

قیمتش متفاوته

روز دوشنبه سیزدهم آذر در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، اسکناس دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۱۶۷ تومان با ۸۹ تومان افزایش عرضه شد. حواله های دلاری نیز ۸۲ تومان افزایش یافت و ۳۸ هزار و ۳۳۴ تومان فروخته شد. قیمت نیم دلار نیز مانند هفته های گذشته روی ۲۸۵۰۰ تومان ثابت ماند.

قیمت ارز موثر

روز یکشنبه بازار دبی به دلیل تعطیلات ملی این کشور تعطیل بود و دیروز با بازگشایی بازار امارات، قیمت درهم بدون تغییر ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان باقی ماند. در سایت معاملات الکترونیکی بورس (ETS) حواله درهم با ۲۲ تومان به ۱۰ هزار و ۴۳۸ تومان و اسکناس درهم با قیمت ۱۱ هزار و ۴۵۷ تومان و ممتاز ۲۵ تومان فروخته شد.

احتمال رشد شارپی بعد از افت دلار بالاست!

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد ارزش ذاتی دلار در ماه جاری گفت: «با مفروضات فعلی، محدوده قیمت دلار منطقه ۶۱ تا ۶۲ هزار تومانی است. در حالی که هفته گذشته بازارساز تلاش زیادی برای شکستن کف ۵۰ هزار تومانی و تغییر کریدور نرخ دلار کرد، اما این موضوع رخ نداد.»

وی با تاکید بر اینکه وارد ددلاین زمانی حساس برای دلار شده‌ایم، اظهار داشت: «به رسم سال‌های گذشته در یک ماهه آخر سال میلادی تقاضا برای دلار بالا می‌رود و، چون در این بازه قرار داریم، انتظار رشد قیمت این اسکناس وجود دارد، اما بازارساز تلاش می‌کند با خبردرمانی یا تزریق ارز، قیمت را پایین بیاورد.»

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: «با توجه به اینکه ارزش ذاتی دلار در حال رشد است و شرایط کلان اقتصادی نیز این موضوع را تایید می‌کند، نباید انتظار افت شدید قیمت دلار را در بلندمدت داشته باشیم.»

وی با تاکید بر اینکه معمولا قبل از حرکت‌های قوی برای دلار شاهد افت محدود قیمت هستیم، گفت: «دلیل این افت کاملا نموداری است و گَپی که با ارزش ذاتی ایجاد می‌شود، محرکی می‌شود که دلار رشد قوی داشته باشد؛ بنابراین در هفته‌های آتی منتظر این باشید که قبل از حرکت قوی این اتفاق بیفتد؛ زیرا مفروضات کلان اقتصادی رشد قیمت را تایید می‌کنند، اما تلاش‌های بازارساز ممکن است باعث تغییر کریدور شود و از آنجا حرکت قوی صورت بگیرد.»

حق‌شناس در ادامه افزود: «اگر در هفته‌های آتی شاهد افت قیمت به سمت محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومانی بودیم، این رخداد می‌تواند نشانه و سیگنال شروع رشد قوی دلار باشد. با توجه به مفروضات بنیادی در بلندمدت، انتظار رشد قیمت دلار و نزدیک شدن به سقف کریدور ۵۰ هزار تومان را دارم.»

ارز‌های محلی جایگزین دلار می‌شود!

با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی همواره بر فنر فشرده دلار و یکه‌تازی سیاست‌گذار بر بازار ارز تاکید می‌کنند، اما امروز محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شد، گفت: «خزندگی نرخ ارز در مقاطعی به تجار، فعالان اقتصادی و مردم آسیب می‌زند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با استفاده از نهادسازی و ابزارسازی و نه دستور، نرخ ارز را کنترل کنیم.»

وی همچنین در پاسخ به بلوکه شدن ۶ میلیارد دلار از پول‌های ایران در قطر توضیح داد: پول‌های ایران به هیچ عنوان مسدود نیست و وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.»

وی پیش از این نیز تجربه جایگزینی دلار و یورو در اربعین اشاره کرده بود. کارشناسان اقتصادی مطرح کردن چنین طرح‌هایی را شعارگونه می‌دانند. آن‌ها پیش از این، دلیل جایگزینی دینار به جای دلار را بدهی‌های عراق به ایران در ازای فروش منابع انرژی عنوان کردند.

تحلیلگران بازار‌های مالی می‌گویند موضوع جایگزینی ارز‌های کشور‌های همسایه به جای دلار و یورو را نمی‌توان تبدیل به الگو کرد و امکانپذیر نیست که کل تراز تجاری کشور روی این موضوع سوار شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو