تجهیز تانک های T-72F ارتش به ویژگی های جدید در میدان نبرد؛ آنچه از تانک های هوشمند ایرانی دورزن و نقطه زن می‌دانیم

منبع: تکراتو

1

1402/9/15

15:25


با اعلام رسمی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، تانک های T-72F ارتش به ویژگی‌های هوشمند، دورزن و نقطه زن در میدان نبرد مجهز شده‌اند.

تجهیز تانک های T-72F ارتش به ویژگی های جدید در میدان نبرد؛ آنچه از تانک های هوشمند ایرانی دورزن و نقطه زن می‌دانیم

با اعلام رسمی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، تانک های T-72F ارتش به ویژگی‌های هوشمند، دورزن و نقطه زن در میدان نبرد مجهز شده‌اند.

امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوزی اسلامی صبح امروز در یک مراسم ویژه از تجهیز تانک های T-72F ارتش به ویژگی‌های بارزی همچون دورزن، نقطه زن و هوشمند خبر داد. این مراسم ویژه که به معرفی این تانک‌های هوشمند اختصاص داشت، در منطقه دارنگون شیراز برگزار شد.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم و ییشرفته تانکهای جدید ارتش، شناسایی موشک‌های مختلف است. در ادامه مطلب ضمن انتشار صحبت‌های سرتیپ نعمتی به معرفی کامل تانک‌های T-72F و خانواده این تانک‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی ؛ خرید جنگنده از روسیه نهایی شد

تانک های T-72F ارتش به ویژگی‌های جدید مجهز شدند

امروز چهارشنبه، 15 آذر 1402 مراسم ویژه تست تانکهای T-72F با حضور امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه دارنگون شیراز برگزار شد.

وی اظهار کرد: «امروز در ساخت تانکهای مدرن و پیشرفته به تخصص رسیده‌ایم و همه این ادوات توسط متخصصان ایران ساخته شده‌اند»

وی افزود:

نیروهای مسلح تهدیدات دشمنان را با هوشیاری کامل و به صورت لحظه به لحظه رصد می‌کنند و متناسب با آن تهدیدات و همچنین دانش روز، سطح تجهیزات و ادوات خود را ارتقاء می‌دهند.

وی با بیان اینکه امروز متناسب با ساختار یک گروهان تانک را از تیپ‌های مختلف ارزیابی می‌کنیم، افزود: «در منطقه دارنگون شیراز، شاهد ارزیابی کامل تانک‌های کرار هستیم که این تانک‌ها مراحل ارتقاء و ارزیابی‌های مختلفی را در کارخانجات صنایع دفاع و همچنین با شرکت در میادین تیر پشت سرگذاشته‌اند و خدمه‌های تانک‌ها متناسب با تجهیزات جدید آموزش دیده‌اند.»

تانک های T-72F ارتش به ویزگی‌های جدید مجهز شدند

سرتیپ نعمتی افزود:

در منطقه دارنگون شیراز با استفاده از ویژگی‌های این منطقه مانند میدان موانع استاندارد تانک، وضعیت‌های مختلف به صورت عملیاتی ارزیابی برای جنگ‌های آینده در نظر گرفته شده است.

وی درباره ویژگی‌های این تانک‌ها گفت: «این تانکها از سیستم‌هایی متناسب به نمونه‌های به‌روز دنیا بهره‌مند هستند؛ 13 قسمت از اجزای تشکیل‌دهنده آنها ارتقا‌ء یافته است و برجک آنها نیز پیشرفته‌تر و سیستم‌ها نیز اتوماتیک شده است.»

امیر سرتیپ نعمتی تصریح کرد:

به‌حمدالله نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق متعددی کار ساخت تولید تانک‌ها را با موفقیت پیش گرفته و این فعالیتی است که در داخل نیروهای مسلح فراگیر شده، لذا کاری آزمایشی نیست و تبدیل به محصول شده و خط تولید آن نیز فعال شده است.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه تانکهای T-72F در میدان نبرد که می‌توانند از خود محافظت کنند گفت: «دورزن، نقطه‌زن و هوشمند و از همه مهم‌تر شناسایی موشک‌ها از قابلیت‌های اصلی این تانک‌هاست.»

تانک های T-72F ارتش جمهوری اسلامی ایران

تانک T-72 اوایل دهه هفتاد توسط شوروی تولید و معرفی شد. این تانک با مجموع تولید 25هزار دستگاه، پرتیراژترین تانک ساخته شده بدست شوروی لقب گرفته است.

تانک T-72 همچنین متداول‌ترین تانک تولیدی شوروی است که در دهه هفتاد در بین کشورهای پیمان ورشو به کشورهایی مانند یوگوسلاوی، عراق، سوریه، هند، فنلاند و ایران صادر شده است.

مدل‌های مختلف تانک‌های خانواده T-72

مدل‌های اصلی این تانک در اتحادیه جماهیر شوروی و روسیه تولید شده است. در ادامه تمامی مدلهای تولیدی این تانک را معرفی می‌کنیم.

  • تانک T-72 اورال تولید سال 1973

این تانک مدل پایه است که مجهز به یک توپ 125 میلی‌متری بی‌خان و فاصبه‌یاب نوری است.

  • تانک T-72A تولیدی سال 1979

در اسل 1979 تانک T-72A تولید شد که دارای ویژگی‌های بیشتر و کاربردی‌تر بود. این مدل دارای ویژگی‌هایی از قبیل:

  1. فاصله‌یاب لیزری
  2. سیستم کنترل آتش الکترونیک
  3. تقویت زره کامپوزیت در جلو و بالای برجک
  4. استاندارد نصب زره واکنشی
  5. نارنجک‌های دودزا
  6. زره‌های شناور نصب شده روی گل‌پخش‌کن‌ها
  7. تغییرات داخلی
  • تانک 7-72 M

این تانک نسخه صادراتی T-72 است که تمامی ویژگی‌های مدل A را دارد به غیر از زره کامپوزیت و سیستم کنترل آتش است.

تانک های T-72F ارتش به ویژگی‌های جدید مجهز شدند

  • تانک T-72 S

این مدل در مقابل دیگر مدل‌های قبلی ویژگی‌های بیشتری دارد و در بخش‌های بسیاری ارتقاء یافته است. این ویژگی‌های عبارتنداز:

  1. زره واکنشی
  2. زره قوی‌تر و مستحکم‌تر
  3. زره خنثی‌کننده
  4. سیستم کنترل جدید و دیجیتال
  5. سیستم کنترل آتش
  6. مسافت‌یاب لیزری
  7. بارگذار خودکار
  8. مقاوم در برابر حملات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی
  • تانک T-72 F

این مدل نیز که نمونه ایرانی تانک‌های سری T-72 است ویژگی‌هایی توضیح داده شده بالا را دارا می‌باشد. این تانک را می‌توان هوشمندترین تانک تولیدی ایران دانست که در میدان نبرد مورد استفاده خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص ویژگی‌های جدید تانکهای سری T-72 چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو درمیان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو