مهمترین ویژگی های ناوشکن دیلمان چیست ؟ قدرتمندتر شدن ناوگان دریایی شمال

مهمترین ویژگی های ناوشکن دیلمان چیست ؟ قدرتمندتر شدن ناوگان دریایی شمال


منبع: تکراتو

2

1402/9/6

13:59


ناوشکن دیلمان صبح امروز به عنوان جدیدترین دستاورد صنعت دفاعی کشور رونمایی شد. این ناوشکن ویژگی‌های بارزی دارد که شاید بهترین مدافع دریای خزر باشد.

مهمترین ویژگی های ناوشکن دیلمان چیست ؟ قدرتمندتر شدن ناوگان دریایی شمال

ناوشکن دیلمان صبح امروز به عنوان جدیدترین دستاورد صنعت دفاعی کشور رونمایی شد. این ناوشکن ویژگی‌های بارزی دارد که شاید بهترین مدافع دریای خزر باشد.

پروزه موج از کلاس جماران تا به امروز 4 عضو داشت که هرکدام ویژگی‌های خود را داشتند. اما امروز دوشنبه، با حضور سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه دیگر کشور، ناوشکن دیلمان به عنوان پنجمین دستاورد از خانواده پروژه موج رونمایی شد.

این ناوشکن که جدیدترین پروژه صنعت دفاعی کشور محسوب می‎شود، توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده است. این ناوشکن ویژگی‌های بسیار بارزی دارد که در ادامه نوشته آنها را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: ویژگی و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 ؛‌ آنچه باید از موشک جدید ایران بدانید [+ویدیو]

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

امروز دوشنبه، 6 آذر 1402 در یک مراسم ویژه که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده شد، این یگان نظامی از جدیدترین پروژه دریایی کشور تحت عنوان ناوشکن دیلمان رونمایی کرد. این مراسم با حضور سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و ناوشکن ذکر شده رسماً به ناوگان نیرویی دریایی شمال کشور اضافه شد.

دریاچه خزر که به عنوان بزرگترین دریاچه جهان شناخته می‎شود از لحاظ‌های مختلف نیازمند تقویت امنیت است. این دریاچه که در شمال کشور واقع شده است با دارا بودن ذخایر بزرگ نفت و گاز و ظرفیت‌های مناسب در خمل و نقل مسافربری شیلات و جاذبه‌های گردشگری، اهمین در این دریا برای کشورهای مجاور بسیار بالاست. نیروی دریایی ارتش نیز با دانستن این موضوع سعی بر بالا بردن امنیت بزرگترین دریاچه دنیا کرده است و ناوشکن دیلمان را بدین منظور وارد آبهای خزر کرده است.

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

ناوشکن دیلمان

ویژگی‌ های ناوشکن دیلمان

دریادار داوود قلی‌زاده، عضو گروه طراحی و توسعه ناوشکن دیلمان در خصوص ویژگی‌های این ناوشکن گفت:

ناوشکن دیلمان از خانوانده ناوشکن‌های موج است که در مقابل با دیگر اعضای خانواده تفاوت دارد. این ناوشکن بدلیل فرم بدنه خاص خود رادارگریز است.

ویز اضافه کرد: «وزن این ناوشکن بین 1300 تا 1500 کیلوگرم است.»

این فرمانده نظامی افزود:

ناوشکن دیلمان دارای یک دکل راداری بسیار پیشرفته است که دکل چهاروجهی و پیشرفته چشم عقاب نیر بر روی سوار شده است. هر وجه این دکل دارای 1000 آرایه که مجوع آرایه‌ها به 4 هزار آرایه می‌رسد.

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

رادار چهاروجهی چشم عقاب

برخی از ویژگی‌های دیگر ناوشکن دیلمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناسایی 100 هدف در آن واحد
  • رهگیری 13 هدف
  • خاصیت ضدجنگالی
  • توانایی شناسایی و رهگیری انواع اهداف هوایی مانند، جنگنده‌ها، پهپادها، بالگردها، موشک‌های سطح به هوا و دیگر اهداف سطحی
  • رهگیری اهداف تا 200 کیلومتر توسط رادار نصب شده بر روی آن
  • افزایش حجم مخازن سوخت برای ماندگاری بیشتر در دریا (اهمیت این موضوع برای انجام مأموریت‌های مختلف دریایی و اعزام نیروها به سمت هدف در آبهای آزاد و دریاهای طولانی است)

در ویدئوی زیر فیلم ناوشکن دیلمان با نمایشی از قدرت و تسلیحات بکار رفته در آن را می‌بینید.

ناوشکن دیلمان دارای انواع سلاح‌های آفندی و پدافندی جهت مقابله با اهداف هوایی است. یکی از سلاح‌های توپ دریایی ناوشکن است که توانایی تخریب بالایی دارد و می‌تواند اهداف را مورد اصابت قرار دهد.

دیگر تسلیحاتی که در ناوشکن نیروی دریایی ارتش بکار گرفته شده، سامانه تعقیب و کنترل آتش است که توانایی شلیک سریع‌تر و دقیق‌تر بوسیله انواع توپ یا اسلحه را فراهم می‌کند.

تسلیحات و تجهیزات ناوشکن دیلمان

دریادار قلی‌زاده، در مورد تسلیحات بکار رفته در ناوشکن دیلمان گفت: «در این ناوشکن از تجهیزات و تسلیحات و سامانه جنگال مدرن‌تر و به‌روزتر با برد بالاتر استفاده کرده‌ایم تا قدرت و سرعت تخریب این ناوشکن افزایش پیدا کند.»

وی افزود:

این شناور دارای بوتراستور سینه نیز است که قدرت مانور شناور را بالاتر می‌برد. در خصوص پد بالگرد نیز، ابعاد پد بالگرد این شناور نسبت به شناورهای قبلی در کلاس موج بیشتر است و بالگردهای SH قابلیت نشست و برخاست بر روی آن را دارند. البته امکان نشست و برخاست بالگرد در شب نیز در ناوشکن دیلمان وجود دارد.

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

به گفته قلی‌زاده: «این ناوشکن به سامانه کمند و موشک‌های عمود پرتاب مجهز شده  است.»

دریادار قلی‌زاده از نصب موشک‌های برد کوتاه پدافندی بر روی ناوشکن دیلمان خبر داد و افزود:

این موشک‌ها برای انهدام اهداف هوایی روی این شناور نصب شده و دقت و سرعت این موشک‌ها ارتقا پیدا کرده است.

در ویدئوی زیر تسلیحات نظامی پیشرفته ناوشکن دیلمان نمایش داده شده است:

مأموریت‌ های ناوشکن دیلمان

در حال کلی ناوشکن دیلمان برای مأموریت‌های زیر طراحی شده است:

  1. مقابله با اهداف زیرسطحی
  2. مقابله با اهداف سطحی
  3. مقابله با اهداف هوایی
  4. اسکورت کشتی‌های تجاری
  5. بمباران ساحلی
  6. اسکورت ناوگروه پشتیبانی
  7. گشت‌زنی در محدوده مشخص با هدف تأمین امنیت آبهای فرازمینی و سرزمینی
  8. استفاده از رادار برای کشف، موقعیت‌یابی و ردیابی هدف‌های سطحی
  9. بهره‌گیری از سونارهای فعال و غیرفعال جهت جهت کشف، شناسایی و ردیابی اهداف زیرسطحی
  10. استفاده از مین‌های دریایی مستقر بر روی شناور
  11. استفاده از پژدرهای پرتاب‌شونده از سوی یگان

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

سرلشگر باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ضمن تسلیت ایام فاطمیه، درخصوص الحاق ناوشکن دیلمان به نیروی دریایی در مراسم بندر انزلی عنوان کرد: «الحاق این ناوشکن قدرتمند در ناوگان شمال و دریای خزر نماد توان دریایی کشور است.»

وی ضمن اشاره به سهم قابل توجه نیروی دریایی در بازدارندگی افزود:

جا دارد امروز از توانمندی نیرو‌های مسلح، صنایع دریایی، صنایع الکترونیک، صنایع هوافضا، صنایع دفاع و همه مجموعه‌های وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان در مراسم الحاق ناوشکن دیلمان به نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی قدردانی کنیم، زیرا کار بسیار بزرگ و در سخت‌ترین شرایط اتفاق افتاده است.

رئیس ستاد مشترک همچنین با اشاره به ساخت ناوشکن دیلمان در شرایط تحریم کشور گفت: «ساخت این ناوشکن در این شرایط که در لبه‌های فناوری قرار دارد و تمامی بخش‌های آن بدست متخصصی ایرانی ساخته شده، جای کمال افتخار و امیدواری دارد و باید به همه سازندگان این ناوشکن دستمریزاد گفت که یک شاهکار بزرگ را خلق کرده‌اند.»

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

امیر سرتیپ حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران نیز در خصوص توان ناوشکن دیلمان در اجرای اهداف گفت: «

ناوشکن دیلمان باید از از لحاظ فناوری از اعضای دیگر پروژه موج پیشرفته‌تر باشد. یعنی دیلمان از جماران، سهند و دماوند باید قوی‌تر باشد.

وی ادامه داد: «ما باید از فناوری نوین و بروز استفاده کنیم تا توانمندی ناوشکن خود در نبرد سطحی، هوایی و زیردریایی را ارتقا دهیم و ناوشکن دیلمان از این نظر، تجهیزات به روز و متناسب با فناوری روز دارد.»

امیر سیاری درباره اهمیت به کارگیری دیلمان در دریایی خزر، گفت:

ما باید دریای خزر توانمندی داشته باشیم زیرا در هر جا ما توانمندی داشته باشیم، منافع ملی خود را می‌توانیم حفظ کنیم. ما به اندازه کافی تجهیزات دریایی در جنوب داریم و نیاز است در دریای خزر هم ناوشکن و انواع تجهیزات داشته باشیم تا اقتدارمان را نشان دهیم و اگر اتفاقی افتاد، از منافع خوب حفاظت کنیم. نمی‌توانیم بگوییم چون در یک مرز امنیت وجود دارد پس به نیروی نظامی نیازی نیست. نمی‌شود روی آینده حساب باز کرد و اگر پیش‌بینی خوبی از آینده نداشته باشیم، غافلگیر می‌شویم. ما باید آمادگی نظامی خود را در همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی حفظ کنیم.

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

بکارگیری ناوشکن دیلمان در آبهای دریای خزر

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران نیز در مراسم رونمایی از ناوشکن دیلمان در بندر انزلی اظهار کرد: «ناوشکن دیلمان جدیدترین محصول صنعت دفاعی کشور است که به آبهای دریای خزر الحاق شد.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ناوگان شمال نقش مؤثری در ارتقای ماندگاری و پایداری امنیت دریاها دارد، گفت:

امنیت و ایمنی دریانوردی و کشتیرانی در سواحل خزر با کمک ناوگان شمال تحقق یافته و ناوشکن دیلمان نمونه‌ای از دستاوردهای ایمن بخش و امنیت ساز است.

وی در مورد اهمیت بکارگیری این ناوشکن گفت: «این الخاق از نیازهای ضروری است جرا که خزر و گیلان در منطقه قطب اقتصادی و استراتژیک قرار گرفته‌اند.»

ناوشکن دیلمان به ناوگان دریایی شمال کشور اضافه شد

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص معرفی ناوشکن دیلمان و بکارگیری آن در آبهای دریای خزر با هدف تأمین امنیت چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو درمیان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو