نورمن لیر نویسنده و تهیه کننده درگذشت + بیوگرافی

منبع: نم نمک

3

1402/9/16

18:08


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2023 ، نورمن لیر و فوت نورمن لیر و بیماری نورمن لیر و بیوگرافی نورمن لیر و اخبار نورمن لیر و حواشی نورمن لیر و آخرین وضعیت نورمن لیر و نورمن لیر کیست و نورمن لیر کجاست و چه خبر از نورمن لیر و نورمن لیر در بیمارستان و علت مرگ نورمن لیر و درگذشت نورمن لیر در نم نمک.

نورمن لیر نویسنده و تهیه کننده درگذشت + بیوگرافی

نورمن لیر نویسنده و تهیه کننده درگذشت

نورمن لیر نویسنده و تهیه کننده درگذشت + بیوگرافی

نورمن لیر نویسنده و تهیه کننده درگذشت + بیوگرافی

نورمن لیر نویسنده ، تهیه کننده و سازنده سریال های کمدی از دنیا رفت.

نورمن لیر نویسنده ، تهیه کننده و سازنده سریال های کمدی که با کمدی های متهورانه و بسیار محبوب اوایل دهه 1970 مانند «همه در خانواده» و «سنفورد و پسر» شناخته می شد در 101 سالگی از دنیا رفت.

لیر که پیش از کار در تلویزیون به عنوان یک نویسنده برتر کمدی تثبیت شده بود ، سال 1968 برای فیلمنامه «طلاق به سبک آمریکایی» نامزد اسکار شد و پس از آن یک کمدی بر مبنای یک نمایش محبوب بریتانیایی درباره یک کارگر محافظه کار و آشکارا متعصب ساخت که با عنوان «همه در خانواده» به یک موفقیت فوری بدل شد.

نمایش های لیر اولین نمایش هایی بودند که فرمول استاندارد کمدی خانگی را تغییر دادند و مسایل بحرانی سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی روز از نژادپرستی گرفته تا سقط جنین و جنگ ویتنام را وارد داستان کردند.

چنین شد که «همه در خانواده» و «سنفورد» که درباره یک خانواده سیاه پوست لس آنجلسی بود ، به سریال های رتبه اول و دوم کشور بدل شدند. پس از آن 6 سریال جانبی از «همه در خانواده» ساخته شد و این سریال 4 جایزه امی در سال های 1971 تا 1973 و جایزه پیبادی سال 1977 را برای لیر به ارمغان آورد تا برای ارایه کمدی با وجدان اجتماعی از وی تجلیل شود. وی دومین جایزه پیبادی خود را سال 2016 به خاطر دستاوردهای شغلی دریافت کرد.

برخی از دیگر ساخته های لیر شامل «یک روز در یک زمان» سریالی که از 1975 تا 1984 روی آنتن بود درباره یک مادر مجرد و 2 دختر جوان به عنوان شخصیت های اصلی ، مفهومی جدید برای سریال کمدی خلق کرد و «سکته های متفاوت» که از 1978 تا 1986 روی آنتن رفت دردهای فزاینده 2 کودک سیاه پوست را تصویر کرد که یک تاجر ثروتمند سفیدپوست آن ها را به فرزندی پذیرفته است.

«مری هارتمن ، مری هارتمن» (1976-1977) و اسپین آف عجیب و غریب آن «فرن وود 2 شب» ، یک برنامه گفتگوی مسخره در یک شهر کوچک اوهایو از دیگر ساخته های وی هستند.

لیر همیشه باور داشت فرمول اصلی کمدی های او این است : به خندیدن ادامه دهید.

وی در سینما هم فعال بود و فیلمنامه های «بیا شاخ خودت را بزن» (1963) ، «شبی که به مینسکی حمله کردند» (1968) و «دزدی که به شام آمد» (1971) از جمله فیلمنامه هایی بود که لیر برای پرده سینما نوشت. وی در فیلم «کنارم بمان» محصول 1986 به کارگردانی راب رینر که هم بازی سابق وی در «همه در خانواده» بود ، کمک مالی کرد و تهیه کننده اجرایی «گوجه فرنگی های سبز سرخ شده» و «عروس شاهزاده خانم» راینر شد. وی سال 1971 یک کمدی درباره صنعت تنباکو با عنوان «ترکیه سرد» نوشت و آن را کارگردانی کرد.

لیر که در تالار مشاهیر آکادمی تلویزیون جای داشت ، جایزه یک عمر دستاورد انجمن تهیه کنندگان آمریکا و جوایز متعددی از انجمن نویسندگان آمریکا گرفته بود و سال 1999 مدال ملی هنر و سال 2017 جایزه مرکز کندی را دریافت کرد. در مورد این جایزه آخری ، لیر تهدید کرد که در اعتراض به سیاست های دونالد ترامپ ، مراسم را تحریم خواهد کرد. ترامپ در نهایت تصمیم گرفت در این مراسم شرکت نکند.

لیر در 27 ژوئیه 1922 در نیوهیون کانن متولد شد و فرزند زن و مردی روسی بود. او کالج امرسون بوستون را رها کرد تا در نیروی هوایی خدمت کند و سال 1942 به عنوان اپراتور رادیویی و توپچی در بمب افکن های B-17 در صحنه های اروپا خدمت کرد و 52 ماموریت انجام داد.

پس از جنگ ، او کارش را در مطبوعات شروع کرد و به نویسندگی کمدی روی آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو