خرید نهال پسته بهتر است یا خرید نهال فندق؟

منبع: ساعد نیوز

4

1402/9/19

15:36


نهال فندق و نهال پسته دو نهال با کیفیت و پربار هستند. در این مقاله نیز ما قصد داریم راهنمای کاشت نهال فندق و نهال پسته را بررسی کنیم و جزییات مربوط به آن ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم اما قبل از آن بهتر است در همین ابتدا بدانید که کاشت نهال پسته بسیار مقرون به صرفه تر و کم ریسک تر از کاشت بذر می باشد.

کشت بذر ممکن است همیشه موفق نباشد و اصطلاحا تمامی بذر ها سبز نشوند و از همه مهم تر، پرورش بذر با کیفیت می باشد که اغلب کشاورزان ممکن است به اشتباه رقم های متفرقه را پرورش دهند، همچنین با خرید نهال پسته حداقل 1 سال زمان خود را صرفه جویی کرده اید. حال در ادامه به چگونگی نحوه ی پروش نهال پسته و فندق خواهیم پرداخت.

بررسی کاشت نهال پسته

برای کاشت نهال پسته نیز باید مقدار عمق خاکی که برای آن در نظر بگیریم عمق 40 تا 50 سانتی متر (16 تا 20 اینچ) در نظر گرفته شود. خاک آن نیز باید زهکشی مناسبی را به خودش اختصاص دهد.

پسته

بررسی روش های مختلف کاشت نهال پسته

روش های مختلفی در این جا وجود دارد که مورد اول کشت مستقیم نام دارد. معنای کشت مستقیم به این صورت است که شما نهال پسته خود را در مکانی که می خواهید کشت می دهید.

در برخی فصول مثل بهار نیز شما می توانید چندین پسته را خیس کنید و بعد آن ها را در دمایی قرار دهید که خشک شوند سپس باید در داخل خاکی که درست کردید آنها را بکارید تا جوانه بزنند.وقتی جوانه به مقدار خاصی رسید باید در زمینی که می خواهید آن را بکارید قرار دهید.

سپس بعد از کاشت در زمین اصلی می توانید از کودهای حیوانی پوسیده استفاده کنید تا روند کاشت به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

یکی دیگر از روش هایی که می توانیم برای کاشت نهال پسته در نظر بگیریم، روش گلدانی است که ابتدا پسته داخل پلاستیک خواهد بود و سپس برای اینکه رنگ خودش را داشته باشد به زمین زراعی آن را بر می گردانند.

برای کاشت نهال پسته از طریق بذر باید در ماه های آذر و یا دی این کار را انجام دهید. آبیاری نهال پسته را نیز باید در نظر بگیرید.

بررسی جزییات کاشت فندق

بهترین زمانی که می توانیم برای کاشت نهال فندق در نظر بگیریم اسفند و فرودین است. مقدار فاصله کاشتی که نیز می توانیم برای نهال فندق در نظر داشته باشیم مقدار 4 در 5 متر مربع را به خودش اختصاص می دهد. البته اگر بخواهید در منطقه کوهستانی نیز بکارید فاصله کاشت چیزی در حدود 4 در 4 متر مربع است.

فندق

در هفته بهتر است سه مرتبه آبیاری را برای نهال فندق به انجام برسانید و به طور کلی نهال های مربوطه را آبیاری کنید.

درختان فندق به هرس نیاز ندارند چون امکان خشکی آن ها به شدت وجود خواهند داشت.

کوددهی نهال فندق نیز به گونه ای است که می توانیم از کودهای شیمیایی و کودهای حیوانی استفاده کنیم. در حالت کلی نیزدر خصوص محافظت از نهال می توانیم آنها را از روش های مختلف بپوشانیم. برای کاشت و خرید نهال فندق نیز شیوه های مختلفی وجود دارد، که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت.

بررسی روش های کاشت نهال فندق

روش های کاشت نهال فندق موارد زیر را در بر می گیرد:

اولین روش به این صورت است که می توانیم بذر فندق را بکاریم و آن را در داخل گلدان قرار دهیم. ارتفاع نهال فندق نیز بعد از کاشت می تواند مقدار 25 سانتی متر را به خودش اختصاص دهد؛ اندازه عمق نهال فندق در این حالت 8 سانتی خواهد بود.

روش پاجوش نیز یکی از شیوه هایی است که برای کاشت نهال فندق به کار خواهد رفت به طوری که وقتی پاجوش به سمت خاک بیاید می توانیم به سرعت اطراف آن را بکنیم و روند کاشت را انجام دهیم. مقدار فاصله کاشتی که می توانیم برای نهال فندق در این حالت در نظر بگیریم مقداری در حدود 4 الی 5 متر را نیز به خودش اختصاص می دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی راهنمای کاشت نهال فندق و پسته پرداختیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نهال پسته و فندق در هر هکتار نیاز به آبیاری فراوان به روش قطره ای دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو