بهترین نهال گردو برای احداث باغ گردو + معرفی نهالستان

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/13

09:15


اگر باغدار هستید یا در فکر خرید نهال و احداث باغ گردو می‌باشید، قطعا می‌دانید نهال گردو ارقام و گونه های مختلفی دارد که بازدهی هرکدام با یکدیگر متفاوت است. لذا بهتر است که به جای ارقام قدیمی و کم بازده، از ارقام جدید و اصلاح ژنتیکی شده نهال گردو استفاده نمایید که بسیار پربار هستند و بازدهی باغ شما را چندبرابر می‌کنند.

در بین کشورهای تولید کننده‌ی گردو، ایران در جایگاه سوم جهان قرار دارد. دلیل محبوبیت باغ گردو در ایران، علاوه بر بازدهی و سازگاری عالی این گیاه با آب و هوای کشور، امتیازات بی شماری است که نسبت به سایر ارقام ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، نگهداری نهال گردو در مقایسه با دیگر میوه ها بسیار آسان تر و کم هزینه تر است، در مقایسه با سایر گونه ها تحمل زیادی در برابر بیماری یا آفات دارد، برداشت این محصول با روش های مکانیکی انجام می‌گیرد و چوب درخت گردو نیز بسیار ارزشمند بوده و کاربرد فراوانی دارد.

درختان گردو معمولا عمر طولانی دارند و تا سالهای طولانی به شما محصول می‌دهند و با افزایش سن درخت میزان محصول آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، اگرچه پرورش گردو در ابتدا کمی زمان بر است، اما احداث این باغ، فعالیتی است که علاوه بر سودآوری فوق العاده ای که دارد، تا سالیان دراز به این سودآوری ادامه خواهد داد.

اما اگر باغدار هستید یا در فکر خرید نهال و احداث باغ گردو می‌باشید، قطعا می‌دانید نهال گردو ارقام و گونه های مختلفی دارد که بازدهی هرکدام با یکدیگر متفاوت است. لذا بهتر است که به جای ارقام قدیمی و کم بازده، از ارقام جدید و اصلاح ژنتیکی شده نهال گردو استفاده نمایید که بسیار پربار هستند و بازدهی باغ شما را چندبرابر می‌کنند.

بهترین و پربارترین نهال گردو

همانطور که گفتیم خرید نهال گردو مرغوب و اصلاح شده از گونه های برتر، تاثیر بسیار مهمی در بازدهی باغ گردو دارد، زیرا باردهی این نهال ها چندین برابر نهال های سنتی و قدیمی می‌باشد. در ادامه به معرفی بهترین ارقام نهال گردو اصلاح شده و پربار می‌پردازیم:

نهال گردو ژنوتیپ

یکی از نهال‌های محبوب در بین باغداران، نهال گردو ژنوتیپ است. این نهال به باردهی بسیار بالاتر نسبت به سایر انواع نهال‌ها شهرت دارد. مغز این نوع گردو درشت و سفید رنگ است و درصد مغز آن به 65 درصد می‌رسد. با خرید نهال گردو ژنوتیپ، می‌توانید یک سرمایه‌گذاری پرسود و کم ریسک را آغاز کنید زیرا این رقم، علاوه بر باردهی عالی، از مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما برخوردار است.

این نهال گردو قابلیت باردهی 8 تا 10 تن گردو در هر یک هکتار زمین زیر کشت را دارد و به طور ویژه در نهالستان میاندوآب تولید می‌شود. نهال گردو ژنوتیپ دارای عمر مفید تقریباً 100 سال است.

یکی از ویژگی‌ های بارز نهال گردو ژنوتیپ، شروع باردهی از سال اول است. همچنین، مغز این گردو سفید رنگ، چرب، سنگین و فوق العاده خوش طعم بوده و به راحتی می‌توان آن را از پوست جدا کرد.

نهال گردو چندلر

نهال گردو چندلر، یکی از ارقام بسیار پرطرفدار و شناخته شده در جهان است. محصول این درخت بازار بسیار خوبی داشته و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. لذا این نهال به خاطر پربار بودن و کیفیت عالی مغز گردو یکی از بهترین گزینه ها برای خرید نهال محسوب می‌شود.

نهال گردو چندلر نرخ بالایی در تولید محصول دارد به نحوی که 90 درصد شاخه‌های جانبی آن پربار هستند و همچنین از همان سال اولی که این نهال را می‌کارید بار می‌دهد. درخت گردو چندلر قادر به تولید بیش از 8 تن محصول مرغوب و با کیفیت در هر هکتار بوده و طول عمر اقتصادی این نهال گردو حدوداً 100 تا 120 سال است.

این نهال گردو یکی از ارقام سرما دوست بوده و در مناطقی با زمستان‌ های سرد و تابستان‌ های معتدل عملکرد بهتری دارد. چندلر درختی نیمه کوتاه و سایز متوسط با میوه های درشت می‌باشد که برای مناطقی با ارتفاع 0 الی 1200 متر از سطح دریا مناسب است.

گردو

نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور، به عنوان یکی از برترین ارقام تجاری درخت گردو شناخته می‌شود و خاستگاه آن به فرانسه باز می‌گردد. این نهال به دلیل تولید میوه های با کیفیت و پوست کاغذی، توانسته است بازار‌پسندی بالایی را به دست آورد. پوست گردو فرنور به سهولت از مغز جدا می‌شود و مغز آن دارای رنگی روشن و طعمی مطبوع است.

این نهال با شرایط آب و هوایی سرد و سخت سازگاری بسیار خوبی دارد و رشد قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد. یکی از مزایای اصلی نهال گردو فرنور، مقاومت بالا در برابر آفات و بیماری ‌های گوناگون است. همچنین این نهال طول عمر اقتصادی تقریباً 110 ساله دارد.

با خرید نهال گردو فرنور و کاشت آن بعد از 3 یا 4 سال باردهی اقتصادی را آغاز می‌کند. بازده این درخت پس از رسیدن به بلوغ بیش از 8 الی 10 تن محصول با کیفیت و یک دست در هر هکتار است.

نکات مهم در خرید نهال گردو و احداث باغ

خرید نهال گردو می‌‌تواند یک مرحله بسیار حیاتی در تأسیس باغ گردو باشد. برای این منظور، انتخاب رقمی که با منطقه و شرایط اقلیمی آن سازگاری داشته باشد، بسیار مهم است. اطلاعاتی درباره میزان تحمل سرما، آب و هوا، خاک و سایر عوامل محیطی منطقه و مشاوره با متخصصین این حوزه می‌تواند در انتخاب رقم مناسب کمکتان کند.

در هنگام خرید نهال گردو، علاوه بر اطمینان از اصالت نهال، حتما باید از سلامت کامل و عاری بودن آن از هرگونه آفات و بیماری اطمینان حاصل کنید تا زحمات شما در احداث باغ به هدر نرود. اما مهمترین کاری که می‌تواند خیال شما را از بابت تمام این موارد راحت کند، تهیه نهال از یک نهالستان معتبر است؛ زیرا می‌تواند علاوه بر اصالت و سلامت نهال، بهترین قیمت را نیز برای شما تضمین نموده و مشاوره های لازم را نیز به شما ارائه دهد.

در مرحله کاشت نهال، در صورتی که میزان مواد آلی زمین مورد نظر کم باشد، باید به ازای هر گودال 2 کیلوگرم لئوناردیت به خاک داده شود. همچنین پس از کاشت نهال ها، دقت داشته باشید که نیاز آبیاری سالانه باغات گردو با احتساب بارندگی 1200-1350 میلی‌متر است. برای اینکه درخت گردو بازدهی بالایی داشته باشد، باید علاوه بر کود دهی و آبیاری، درختان را در دوره‌های خاصی هرس نمایید.

نهال گردو

راهنمای انتخاب بهترین نهالستان گردو

در صورتی که قصد خرید نهال و احداث باغ گردو را دارید، لازم است بدانید که کاشت یک نهال نامرغوب و کم بازده، می‌تواند علاوه بر هزینه، زمان و زحمات شما را بی نتیجه بگذارد؛ لذا همانطور که گفتیم انتخاب یک نهالستان معتبر و مطمعن باید بسیار جدی گرفته شود.

یکی از بزرگترین و معتبر ترین نهالستان های کشور که بصورت تخصصی در زمینه پرورش و فروش بهترین ارقام نهال گردو فعالیت دارد، نهالستان میاندوآب نهال می‌باشد.

تضمین اصالت نهال های فروخته شده توسط این نهالستان، کیفیت بالا و اصول پرورشی صحیح و امکان ارسال به سراسر کشور، سبب شده که باغداران بسیاری با اطمینان به تهیه نهال از این نهالستان بپردازند. از دیگر ویژگی‌های این نهالستان، خرید نهال با قیمت بسیار مناسب و به‌صرفه است و همچنین نهال‌های خریداری شده همگی شناسنامه دار و دارای گواهی سلامت می‌باشند.

شما می‌تواند برای خرید نهال گردو و سایر نهال‌ها با نهالستان میاندوآب نهال تماس بگیرید و اطمینان داشته باشید که متخصصین این نهالستان از مشاورات پیش از انتخاب و خرید نهال تا راه اندازی کامل باغ در کنار شما خواهند بود.

شماره تلفن: 09145530336 _ 09335310336 (مهندس دانیال رجبی)

همچنین می‌توانید با جستجوی عبارت "میاندوآب نهال" در گوگل یا مراجعه به وب‌سایت نهالستان میاندوآب نهال به آدرس www.m2bnahal.ir بررسی و مشخصات انواع نهال را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو