نسل چهاردهم پردازنده های اینتل معرفی شدند

منبع: تکراتو

2

1402/9/24

14:08


نسل چهاردهم پردازنده های اینتل با نام Core Ultra طی مراسمی ویژه معرفی و رونمایی شدند و به گفته اینتل، تمرکز این نسل معطوف به قابلیت‌های هوش مصنوعی است.

نسل چهاردهم پردازنده های اینتل معرفی شدند

نسل چهاردهم پردازنده های اینتل با نام Core Ultra طی مراسمی ویژه معرفی و رونمایی شدند و به گفته اینتل، تمرکز این نسل معطوف به قابلیت‌های هوش مصنوعی است.

اینتل امروز در رویداد AI Anywhere چهاردهمین نسل از پردازنده‌های لپ‌تاپ خود با نام Meteor Lake را معرفی و از آنها رونمایی کرد. این خانواده دیگر از حرف i بعد از نام Core استفاده نمی‌کنند و به جای آن با نام Core Ultra به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه با ویژگی‌های این نسل آشنا می‌شویم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


نسل چهاردهم پردازنده های اینتل معرفی شدند

اینتل امروز با پردازنده‌های جدید Core Ultra وارد عصر AI PC شد. این تراشه‌ها اولین پردازنده‌های این شرکت هستند که دارای NPU یا «واحد پردازش عصبی» برای انجام وظایف مرتبط با هوش مصنوعی هستند.

اینتل ادعا می‌کند زمانی که ویندوز پردازش خاصی ندارد، این پردازنده‌های لپ‌تاپ Meteor Lake تا ۷۹ درصد انرژی کمتری نسبت به AMD Ryzen 7840U مصرف می‌کنند. علاوه بر این، این شرکت ادعا می‌کند که این پردازنده‌ها 11 درصد سریعتر از مدل‌های مشابه AMD در پردازش‌های چند رشته‌ای هستند.

در نسل چهاردهم پردازنده های اینتل ، هسته‌های Pert (P) و کم مصرف (E) دستخوش تغییراتی شده‌اند. اینتل همچنین تغییراتی در پردازنده گرافیکی Arch اعمال کرده است تا سرعت آن دو برابر نسل قبلی باشد.

نسل چهاردهم پردازنده های اینتل

کارایی یکی از ویژگی‌های اصلی تراشه‌های نسل چهاردهم اینتل است. این تراشه‌ها با فرآیند تولید 7 نانومتری یا “Intel 4” ساخته شده‌اند و از بسته بندی FOVEROS 3D استفاده می‌کنند. به گفته اینتل، پردازنده‌های Core Ultra از نظر عملکرد، بهترین پردازنده‌های معماری x86 برای لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک هستند.

اینتل در نسل چهاردهم پردازنده‌های خود از هسته‌های کم مصرف جدیدی به نام LP-E رونمایی کرده که مصرف انرژی را بیشتر کاهش می‌دهد و می‌تواند برای کارهای سبک‌تر فعال شود. این شرکت همچنین از هشت هسته جدید Xe LPG در پردازنده‌های گرافیکی Arch که با Ultra 9 185H معرفی شده‌اند استفاده می‌کند که امکان دسترسی به توان بالاتر با حداقل ولتاژ را فراهم می‌کند. این معماری جدید همچنین امکان پشتیبانی از فناوری XeSS را برای افزایش وضوح و ردیابی پرتو فراهم می‌کند.

نسل چهاردهم پردازنده های اینتل معرفی شدند

خانواده پردازنده‌های Core Ultra شامل Ultra 7 165H است که دارای 16 هسته، 22 رشته (6 هسته پرمصرف، 8 هسته کم مصرف و 2 هسته کم مصرف) و فرکاس مکس توربو با فرکانس 5 گیگاهرتز است. نسخه قدرتمندتری به نام Ultra 9 185H قرار است در سه ماهه اول سال 2024 عرضه شود که فرکانس Max Turbo آن 5.1 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی سریع‌تری دارد و البته مصرف انرژی بیشتری نیز دارد. مصرف انرژی Ultra 9 45 وات و Ultra 7 28 وات است.

نسل چهاردهم پردازنده های اینتل

علاوه بر این، مدل‌های Core Ultra 5 135H و U این پردازنده‌ها نیز روانه بازار خواهند شد. البته فقط مدل‌های H از پردازنده‌های گرافیکی سری Arc استفاده می‌کنند و مدل‌های U فقط از گرافیک یکپارچه اینتل استفاده می‌کنند.

در مورد پردازش هوش مصنوعی، اینتل می‌گوید که نسل چهارم پردازنده‌های Core Ultra می‌توانند تا 34 تریلیون را از طریق ترکیب NPU، GPU و قدرت CPU پردازش کنند. اما تغییر مهم مربوط به NPU است که می‌تواند عملکردی را در اختیار کاربر قرار دهد. اینتل می‌گوید Ultra 7 165H حدود 70 درصد سریعتر از Ryzen 7 7840U در پردازش هوش مصنوعی در Adobe Premiere Pro و حدود 5.4 برابر سریعتر از رقبا در GIMP Stable Diffusion است.

لپ تاپ‌های مجهز به نسل چهاردهم پردازنده های اینتل به زودی وارد بازار خواهند شد. از جمله این محصولات می‌توان به MSI Prestige 16 AI Studio و Asus Zenbook 14 OLED اشاره کرد که قیمت‌های متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد نسل چهاردهم پردازنده های اینتل چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: DigitalTrends

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو