آموزش دوخت بالشتک با دو روش ساده

آموزش دوخت بالشتک با دو روش ساده


منبع: آرگا

1

1402/9/24

19:05


از جمله آموزش های کاربردی و جالب که برای خانم های خانه دار و هنرمند مفید می باشد آموزش دوخت بالشتک بوده که به راحتی می توانند با در دسترس داشتن چند وسیله ساده و یک تکه پارچه بدون داشتن مهارت خاصی و با کمترین هزینه هر نوع بالشتک و کوسنی که مدنظر دارند را به راحتی در منزل بدوزند و مورد استفاده قرار دهند.

یکی از انواع وسایل کوچکی که برای کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته می شود بالشتک بوده که در مدل ها و سبک های متنوعی در بازار عرضه شده و افراد می توانند طبق نیاز و سلیقه خود به تهیه آن ها بپردازند و یا در صورت مهارت داشتن و حوصله خودشان در منزل با فراهم کردن چند تکه پارچه و ابزار ساده مدل زیبایی از آن را بسازند و مورد استفاده قرار دهند. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای یادگیری شما به آموزش دوخت بالشتک به روش های ساده و راحت بپردازیم.

روش درست کردن بالشتک

آموزش ساده دوخت بالشتک

به طور کلی خانم های هنرمند همواره تمایل دارند با استفاده از هنری که داشته به دوخت و تهیه وسایل مورد نیاز خود بپردازند تا از این طریق ضمن خلق آثار خاص و زیبا به گونه ای در هزینه های خود صرفه جویی نمایند. شما نیز می توانید برای دوخت بالشتک در خانه با انواع پارچه های اضافی و به درد نخوری که در دسترس دارید بالشتک های فانتزی و رنگی زیبایی بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید.

این نوع بالشتک ها برای استفاده در سرویس مبلمان، اتاق بچه، شیر دهی و … قابل استفاده می باشند. در واقع می توان گفت بالشتک ها یا کوسن ها جزئی کوچک از دیزاین منزل به حساب آمده که نقشی تاثیرگذار دارند و زیبایی خاصی را به وجود می آورند. شما می توانید آن ها را به شکل ساده بدوزید و یا این که با صرف کمی خلاقیت و ذوق هنری تزیین کرده و ظاهری جذاب به آن ها بدهید.

روش دوخت کوسن جذاب

در حقیقت می توان گفت استفاده از بالشتک ها و کوسن ها در طراحی دکوراسیون داخلی نقطه عطف مناسبی برای آغاز بهره مندی از طرح ها می باشد چرا که به راحتی و با کمترین هزینه می توان آن ها را در ایجاد تغییرات مثبت بکار گرفت. بهتر است برای این کار از طرح های گوناگون استفاده نمایید. با استفاده از پارچه های بلااستفاده ای که در اختیار دارید و برش زدن آن ها در اشکال گوناگون می توانید بالشتک مدنظرتان را بدوزید. در ادامه به دو روش راحت به آموزش ساخت بالشتک پرداخته ایم.

لوازم مورد احتیاج

  • پارچه در طرح دلخواه
  • چرخ خیاطی
  • دکمه
  • نخ و سوزن
  • قیچی

روش ساده دوخت بالشتک

مراحل انجام کار

در ابتدا باید پارچه موردنظر را به ابعاد صندلی مدنظرتان برش بزنید و دو عدد مربع بدست آورید. سپس دو لبه پایینی کار را کمی هلال مانند کنید تا شکل زیبایی به خود بگیرد. بعد از آن دور تا دور کار را دوخت زده و تنها یک بخش کوچک که نزدیک به ده سانتی متر می باشد را باز نگه دارید.

آموزش درست کردن بالشتک رنگی

در گام بعدی الیاف مخصوص بالشتک یا کوسن را از قسمت شکاف باز مانده به طرف داخل ببرید و سپس آن بخش را بدوزید.

آموزش درست کردن بالشتک

در ادامه کار قسمت رویه بالشتک را در چهار بخش مختلف نشانه گذاری کرده تا در آن قسمت دکمه ها قرار گرفته شوند. سپس سوزن را از یک سمت کار وارد کرده و از سمت دیگر به طور کامل بیرون آورید و خیلی محکم دوخت بزنید تا شل نشود.

شیوه در ست کردن کوسن در خانه

روش دوم درست کردن بالشتک

بالشتک و کوسن هم به عنوان یک وسیله کاربردی از آن استفاده می گردد و هم برای تزیین قابل کاربرد می باشد. برای درست کردن این نوع بالشتک باید تکه پارچه ای به ابعاد ۱۸ در ۹ سانتی متر را از قسمت طول تا بزنید به گونه ای که لبه های عرضی و طرف رویه پارچه بر روی یکدیگر قرار گرفته شوند. با کمک نخی که همرنگ پارچه بوده لبه مخالف تا خوردگی را یعنی دو لبه عرضی پارچه که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند با کمک کوک های ۳/۱ سانتی متر کوک بزنید به نحوی که در آخر حالتی مشابه لوله به خود بگیرد.

در گام بعدی دوخت بالشتک با کمک سوزن شماره ۱۰ و یک نخ محکم از جنس پنبه قسمت لبه پارچه در بخش بالایی لوله درست شده در مراحل قبل را کوک بزنید. تقریبا ۵/۱۲ سانتی متر از نخ را قبل از کوک آزاد گرته و بعد سوزن را از نخ بیرون آورید و نخ را به قدری بکشید که پارچه جمع گردد و چین بخورد. سپس دو سر نخ را چند گره سفت و محکم بزنید. بدین گونه یک کیسه کوچک درست شده که از یک قسمت انتهایی جمع شده است.

در ادامه کار کیسه را پشت و رو نمایید به نحوی که قسمت سطح پشت پارچه به سمت داخل و سطح رویی پارچه به طرف بیرون قرار گرفته شود. بعد از آن با کمک پنبه یا سایر مواد پر کننده کیسه را پر کرده و همچون بخش قبل لبه دیگر را که باز مانده کوک بزنید و بعد دو سر نخ را کشیده تا همچون سمت دیگر جمع گردد و حالت چین خوردگی بگیرد.

طریقه دوخت کوسن زیبا و ساده

دقت نمایید که در این بخش بعد از کشیدن دو سر نخ و ایجاد چین خوردگی و پیش از گره زنی دو سر نخ حتما با استفاده از انگشت خود لبه های خارجی کار را به طرف داخل تا کنید و بعد از تا زدن لبه های پارچه به سمت داخل دو سرنخ را مجددا سفت بکشید و بعد گره بزنید. در نهایت چین های دو سمت کیسه را مرتب کرده تا حالتی کروی شکل به خود بگیرد.

در مرحله بعدی دوخت بالشتک با کمک سوزن شماره ۳ و حدود ۶۱ سانتی متر از نخ قلاب دوزی نخ را از سوراخ های یکی از دکمه ها عبور داده و گره سفتی بزنید. سوزن و نخ را که در یک سر آن دکمه به آن گره زده شده را از یکی از سوراخ های بالشتک وارد کرده و بعد از سوراخ دیگر بالشتک بیرون آورید و سپس نخ را بکشید تا دکمه بر روی یکی از سوراخ های بالشتک قرار گرفته شود.

دکمه دیگری را بردارید و نخ و سوزن را از هر دو سوراخ آن رد کنید و مجددا نخ و سوزن را از بین سوراخ های بالشتک و سوراخ اولین دکمه عبور دهید. مقداری نخ را کشیده تا هر دو دکمه دقیقا بر روی سوراخ های بالشتک قرار گرفته شوند. بعد از آن چند مرتبه این دو دکمه دو سمت بالشتک را به یکدیگر کوک زده تا در محل خود ثابت بمانند در این صورت در زمان کوک زدن دکمه ها به قدری نخ را کشیده که دو سوراخ موجود در دو سمت بالشتک از داخل آن به طور کامل به طرف هم کشیده شوند.

در صورتی که مایل باشید می توانید با کمک کوک های گوناگون بر روی بالشتک آن را تزیین نمایید. توجه داشته باشید که سر نخ را که در آغاز کار گره می زنید حتما از زیر یکی از دکمه ها عبور دهید که گره آن قابل دید نباشد. در آخر بعد از تمام شدن کوک زنی قسمت انتهایی نخ را به گونه ای کوک و گره بزنید که به طور کامل پنهان شود.

      

آموزش دوخت بالشتک در خانه

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه دوخت کوسن گربه و آموزش دوخت پاپوش بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو