چیزها ساده و روزمره ای که در گذشته شکل کاملاً متفاوتی داشتند

چیزها ساده و روزمره ای که در گذشته شکل کاملاً متفاوتی داشتند


منبع: روزیاتو

2

1402/9/25

20:01


چیزها ساده و روزمره ای که در گذشته شکل کاملاً متفاوتی داشتند

چیزها ساده و روزمره ای که در گذشته شکل کاملاً متفاوتی داشتند

بسیاری از اختراعات امروزی در مقایسه با آنچه در گذشته بودند، زندگی ما را بسیار راحت تر می کنند. ما اما گاهی این موضوع را فراموش می کنیم و قدر این راحتی را نمی دانیم. به همین دلیل خوب است بدانیم که امکانات امروزی مان در گذشته چه شکلی بودند و قدر پیشرفت فناوری را بدانیم.

هندوانه

پرورش هندوانه از ۵ هزار سال قبل آغاز شد. این میوه در ابتدا چندان اشتها آور نبود و تلخ یا بی مزه بود. با این حال، یک زمانی چند کشاورز خوب باستانی تصمیم گرفتند مقدار بیشتری از این میوه را پرورش دهند.

این کشاورزها در مناطقی که آب و هوای بسیار گرمی داشتند زندگی می کردند و از این میوه بیشتر به عنوان منبعی برای آب استفاده می کردند. آن ها بعداً این میوه ها را به خاطر تخم های قابل خوردنش کشت کردند، همان قسمتی که حالا کمتر کسی در هندوانه های امروزی به دنبال آن است. هم ظاهر و هم طعم این میوه طی هزاران سال با تغییر نمونه های دستچین شده، به کلی عوض شده است. حالا سالانه ۱۰۰ میلیون تن هندوانه در سرتاسر دنیا کشت می شود.

سفر هوایی

در دهه ی ۱۹۵۰، سرویس دهی به مسافران هواپیما در حین پرواز، عمدتاً محدود به مسافران ثروتمند بود.

اسکیت

قدمت اولین اشاره به اسکیت به دهه ی ۱۷۰۰ میلادی بازمی گردد، اما اسکیت های آن زمان با مدل های امروزی کاملاً متفاوت بودند. اسکیت روی یخ روشی متداول برای عبور از کانال های یخ زده ی هلند در فصل زمستان بود. اما یک روز، یک مخترع ناشناس قرقره های چوبی ای را به باریکه هایی چوبی میخ کرد و آن ها را به ته کفش هایش متصل کرد تا همان کار را در تابستان هم انجام دهد.

متداول ترین طراحی اسکیت در دهه ی ۱۹۷۰ به وجود آمد، زمانی که ۲ بازیکن ورزشی هاکی یک جفت اسکیت یافتند. آن ها چرخ های آن را به چکمه های ورزشی هاکی روی یخ خود متصل کردند و یک زائده ی پلاستیکی هم به عنوان ترمز به آن اضافه کردند. این طراحی جدید به آن ها این امکان را داد که در تابستان ها هم هاکی را تمرین کنند.

قرص لباسشویی / ظرفشویی

در گذشته قالب های صابون را درون نوعی جاصابونی که به شکل یک قفس کوچک بود قرار می دادند و هنگام شستن ظرف ها، آن را زیر آب داغ تکان می دادند تا آب کف کند. این وسیله که مانند قرص های لباسشویی و ظرفشویی امروزی عمل می کرد، برای شستشوی ظرف ها، لباس های ظریف و حتی درست کردن حمام کف در وان، بسیار خوب بود.

کامپیوتر

اولین کامپیوتر مکانیکی تاریخ در فاصله ی سال های ۱۸۳۳ تا ۱۸۷۱ اختراع شد و به اولین دستگاه مشابه کامپیوترهای امروزی بدل شد.

ماشین لباسشویی

دستگاه های دستی ای که در دهه ی ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار می گرفتند در حقیقت نوعی ماشین لباسشویی بودند. ما حالا از ماشین های لباسشویی خودکاری استفاده می کنیم که امکانات زیادی در اختیارمان می گذارند.

تلفن

اختراع تلفن اولین بار در سال ۱۸۷۶ به نام الکساندر گراهام بل ثبت شد. آن زمان، تلفن در ابتدا «دستگاهی برای انتقال از راه دور صدای صحبت کردن یا دیگر اصوات» دانسته می شد. اما هم ظاهر و هم عملکردی کاملاً متفاوت از تلفن های امروزی داشت.

برای مثال، تا پیش از اختراع صفحه کلید، تلفن ها به طور مستقیم به یکدیگر متصل می شدند، به همین دلیل تلفن بیشتر برای متصل کردن یک خانه به صاحب یک کسب و کار مهم بود.

دستمال توالت

در دوران باستان از مواد مختلفی برای تمیز کردن خود بعد از دستشویی کردن استفاده می شد، از جمله آب، برگ، علف، موی حیوانات، صدف دریایی و حتی سنگ.

دستگاه فروش خودکار

قدمت دستگاه های فروش خودکار طولانی تر از چیزی است که تصور می شود. اولین نمونه از این دستگاه در سال ۱۸۸۴ توسط ویلیام هنری فروئن در آمریکا اختراع شد.

ماشین حساب

ماشین حساب های قدیمی، قابلیت های محاسبه ای پایه ای داشتند و جدا از جمع، تفریق، ضرب و تقسیم، کار بیشتری انجام نمی دادند. حالا اما ماشین حساب های امروزی امکانات زیادی در اختیار ما می گذارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو