نحوه کاشت زعفران در گلدان و پرورش این گیاه در خانه

نحوه کاشت زعفران در گلدان و پرورش این گیاه در خانه


منبع: آرگا

192

1398/8/2

01:36


گل زعفران از جمله گیاهانی است که نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد و اغلب افراد به دلیل نداشتن زمین زراعی و مکان های وسیع اقدام به کاشت زعفران در گلدان می کنند که ما در این مقاله چگونگی کشت زعفران در گلدان و شرایط مورد نیاز برای پرورش این گیاه را بیان خواهیم کرد.

نحوه کاشت زعفران در گلدان و پرورش این گیاه در خانه

زعفران یکی از گیاهان با ارزش ایران است که با رنگ و رایحه دل انگیز جهانیان را مجذوب خود کرده است. زعفران گیاهی کم توقع است و می توان آن را در محیط های مختلف از جمله خانه پرورش داد بنابراین ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با نحوه کاشت زعفران در گلدان آشنا کنیم.

چگونگی کاشت زعفران در گلدان

زعفران گیاهی چند ساله است که می توان آن را در محیط های مختلف باغچه،پشت بام و یا گلدان پرورش داد همچنین بایستی توجه داشه باشید که نحوه کاشت زعفران در گلدان  و در محیط های باز و مزرعه از نظر زمان کاشت،نحوه آبیاری و قرار دادن در گلدان کاملا متفاوت است.

کاشت زعفران در گلدان

غنچه های زعفران از دسته گل هایی هستند که با باز شدن فرا رسیدن بهار را نوید می دهند. گیاه زعفران اندازه بسیار کوچکی دارد تقریبا در تمامی محیط ها قابل کشت است. زعفران دارای ۸۰ گونه مختلف است و برای انتخاب پیاز زعفران بایستی دقت کنید که پیاز کدام نوع را می خواهید زیرا پیازی که در بهار گل می دهد با پیازی که در پاییز گل می دهد متفاوت است.

مراحل کاشت زعفران در گلدان:

اگر شما قصد کاشت زعفران را دارید اما زمین زراعی ندارید نگران نباشید زیرا می توانید این گیاه در خانه و حتی در گلدان ها پرورش دهید. کاشت زعفران در گلدان از طریق کاشت پیاز آن صورت می گیرد که در ادامه مراحل و چگونگی کاشت این گیاه در گلدان را برای شما به طور کامل بیان خواهیم کرد:

برای کاشت زعفران در گلدان ابتدا بایستی یک گلدان انتخاب کنید:

لازم است برای کاشت زعفران گلدانی را انتخاب کنید و بایستی جنس گلدان سفالی و نسبتا بزرگ باشد. از سوی دیگر باید در ته گلدان سوراخ های بزرگی ایجاد کنید تا آب اضافی بتواند از آن خارج شود و زهکشی به درستی صورت گیرد. همچنین شما می توانید برای زهکشی بهتر انتهای گلدان را پر از سنگریزه کنید و برای اینکه گیاه در روند رشد دچار اختلال نشود بهتر است گلدانی را که ارتفاع آن حدود ۲۵ سانتی متر است را برای کشت انتخاب کنید.

انتخاب یک گلدان مناسب برای کشت زعفران

برای کاشت زعفران در گلدان بایستی خاک مناسبی را تهیه کنید:

پس از اینکه برای کشت زعفران گلدان را انتخاب کردید باید به دنبال خاک مناسب برای رشد گیاه باشید زیرا زعفران برای رشد به خاکی حاصلخیز نیاز دارد. برای اینکه خاک مناسبی برای کشت داشته باشید می توانید ترکیبی از خاک باغچه،کمپوست دامی و کود را تهیه و گلدان را با این ترکیب پر کنید و پس از پر شدن گلدان با دست سطح گلدان را فشار دهید تا خاک به سمت پایین برود.

تهیه خاک مناسب برای کشت زعفران

بایستی پیاز زعفران در گلدان کاشته شود:

پس از گذشت مرحله پر کردن گلدان اکنون زمان کاشت پیاز زعفران فرا رسیده و برای انجام این کار بایستی سطح گلدان را به ۵ قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت ۵ عدد پیاز با عمق ۱۵ سانتی متر بکارید البته توجه داشته باشید که هنگام کاشت پیازها با یک بیلچه درون گلدان گودالی حفر کنید و پیاز های زعفران را به سمت بالا و با ارتفاع ۳ سانتی متر از هر طرف درون گلدان قرار دهید.

استفاده از خاک مرغوب برای پرورش زعفران

آبیاری پیاز زعفران کاشته شده:

مهم نیست که شما پیازها را در چه ماهی از سال کاشته اید نکته مهم این است که آبیاری این گیاه بایستی تنها در مهر ماه یک یا دو مرتبه آن هم با فاصله زمانی ۱۰ روز انجام شود. این آبیاری باید به گونه ای باشد که آب اضافی از سوراخ های ته گلدان خارج شود زیرا به دلیل خشک شدن خاک گلدان بایستی از خیس شدن تمامی بخش های گلدان اطمینان حاصل کرد. لازم به ذکر است که بگوییم اگر در مهر ماه اقدام به کاشت زعفران در گلدان کرده اید باید حدود ۱۰ روز بعد از کشت آن را آبیاری کنید.

کاشت زعفران در گلدان

مراقبت از پیاز های زعفران کاشته شده:

لازم است که گلدان ها را از فاصله کاشت تا زمان نخستین آبیاری که در مهر ماه انجام می شود در محلی خنک و دور از نور شدید قرار دهید اما پس از انجام آبیاری اولیه مختارید تا آن را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید. قرار دادن گلدان در تراس یا پشت بام برای این منظور مناسب اند و گلدان ها را می توانید تا اواخر بهار در آنجا نگهداری کنید ولی توجه داشته باشید که در فصل تابستان گلدان ها را به محیط خنک و کم نور انتقال داده و مجدد با اولین آبیاری که در مهر ماه انجام دادید می توانید گلدان را به مکان اول باز گردانید.

کاشت پیاز زعفران در شرایط مناسب

زمان مناسب برای کاشت زعفران در گلدان

بهترین زمان برای کاشت زعفران در گلدان اواخر خرداد ماه تا اوایل مهر ماه است و شما بایستی از کاشت زعفران در اوایل مرداد و اوایل تیر اجتناب کنید. اگر پیاز زعفران را در خرداد ماه کاشتید تا مهر ماه باید آن را آبیاری نکنید زیرا گیاه در این مدت فعالیتی ندارد و آبیاری موجب فاسد شدن پیاز ها می شود. گل های پیاز زعفران در اوایل آبان و آذر شروع به روییدن می کنند و در پاییز و زمستان و اوایل بهار رشد می کنند و همچنین در بهار هم به خواب می روند.

پرورش گیاه زعفران در گلدان

زمان مناسب برای برداشت زعفران در گلدان:

توجه داشته باشید که گیاه شما در سال اول محصول چندانی نخواهد داد و تنها تعدادی از غده هایی که درشت بودند و تغذیه مناسبی داشته اند گل می دهند و محصول تولید می کنند.

برداشت گل زعفران

معمولا در اواسط آبان ماه گل های بنفش رنگی در گلدان شما نمایان می شود و پس از رویت اولین گل می توانید شروع به برداشت کنید و این عمل سه هفته ادامه خواهد داشت. اگر گل ها مدت زیادی در برابر نور شدید،باد و هوای گرم قرار بگیرند از کیفیت گل و رنگ آن کاشته می شود به همین خاطر بایستی قبل از طلوع آفتاب آن ها را جمع آوری کنید.

شرایط محیطی مناسب برای پرورش و کاشت زعفران در گلدان

آبیاری:

گیاه زعفران به آب نسبتا کمی احتیاج دارد ولی نکته ای که بایستی در روند آبیاری این گیاه رعایت کنید این است که باید در فاصله دو آبیاری خاک گلدان کامل خشک شود و بعد آبیاری دوم صورت بگیرد. پس از پایان عمر برگ های زعفران آبیاری را متوقف کنید.

کاشت زعفران در گلدان

خاک:

گیاه زعفران در تمامی خاک ها با بافت سبک و شنی و یا بافت رسی و سنگین قابلیت کشت دارد البته قابل توجه است که زعفران بهترین رشد خود را در خاک های هوموس دار با بافت متوسط لومی انجام خواهد داد.

کاشت زعفران در گلدان

دما:

گیاه زعفران برای رشد و پرورش در گلدان نیاز به دمای متوسط دارد و گرمای هوا کمک شایانی به باز شدن غنچه های زعفران خواهد کرد. در کل هر چه میزان دما و گرمای هوا بیشتر باشد سرعت رشد جوانه ها نیز بیشتر خواهد بود.

نور:

زعفران گیاهی است که تمایل بسیار زیادی به نور دارد از این رو می توانید گلدان خود را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

پرورش دادن گل زعفران در گلدان ها

کود دهی:

هنگامی که عمر گل های زعفران به پایان رسید بهتر است گیاه را با کود های تقویتی سرپا نگه دارید و هنگامی که برگ های گیاه خشک شد به آن کود ندهید.

چگونگی برداشت گل زعفران

مرحله ی برداشت زعفران سخت ترین و پر زحمت ترین مرحله کاشت زعفران در گلدان است که شامل چیدن گل و جدا کردن کلاله از گل می باشد. هنگام برداشت گل زعفران سعی کنید از یک سبد حصیری و یا کیسه نخی استفاده کنید و سبد ها را بیش از حد پر و فشرده نکنید تا آسیبی به گل ها وارد نشود.

قرار دادن گل زعفران پس از برداشت درون سبد حصیری

در هنگام برداشت گل زعفران بایستی بلافاصله پس از چیدن از کلاله ها جدا شوند زیرا در اثر گذشت زمان گرده های زرد رنگ اطراف کلاله ها قرار گرفته و جدا سازی را سخت می کند و در نتیجه آسیب فراوانی به گل ها وارد می شود.

توجه داشته باشید که عمر گل ها پس از برداشت تنها ۴ روز است و اگر این مدت زمان بگذرد گل از بین خواهد رفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو