حشرات ریز سیاه روی ساکولنت و راه مبارزه با آن‌ها

منبع: فرزند

155

1398/8/4

17:37


حشرات ریز سیاه روی ساکولنت و راه مبارزه با آن‌ها

ساکولنت‌ها گیاهانی هستند با برگ‌ها و ساقه‌ای مقاوم که کمتر مورد هجوم حشرات قرار می‌گیرند.

با این حال گاهی این آفات سمج به برگ‌ها و ساقه‌های نورسته گیاه حمله می‌کنند و موجب بدفرمی آنها می‌شوند. اما چطور این حشرات را تشخیص دهیم و با آنها مبارزه کنیم؟

حشرات ریز سیاهی که روی گیاه‌تان می‌بینید ممکن است شته، مورچه، یکی از انواع نیم بالان و یا پشه‌های قارچ یا همان پشه سیاه باشند. اولین قدم در درمان گیاه تشخیص درست حشره است. بعد از آن می‌توانید مبارزه با حشره را شروع کنید. برای این منظور بافوت و فن همراه باشید.

شته

اولین و معمول‌ترین حشره‌ای که به همه گیاهان حمله می‌کند شته است. شته‌ها معمولا بر روی قسمت‌های جوان‌تر گیاه مشاهده می‌شوند. این حشرات به گل هم حمله می‌کنند.

این حشرات کوچک هستند و بدن نرمی دارند. اندازه آنها از چند میلی متر بیشتر نمی‌شود (معمولا بین ۱ تا ۲ میلی متر) . برای از بین بردن این حشرات هم می‌توانید به صورت دستی عمل کنید و حشرات را از روی گیاه برداشته و له کنید، و هم می‌توانید از سموم خانگی استفاده کنید.

روش تهیه برخی از سموم خانگی ارگانیکی که در مبارزه با شته‌ها به کار می‌روند را می‌توانید در مطلب “آفت کش خانگی درست کنید!” پیدا کنید. اگر شدت حمله حشره به گیاه زیاد است و می‌خواهید قاطع‌تر برخورد کنید از صابون‌های حشره کش استفاده کنید.

این صابون‌ها را از گلفروشی‌ها تهیه کنید و طبق دستور روی بسته با مقدار مشخصی آب رقیق کنید و سپس روی گیاه اسپری کنید. برای اطمینان از اینکه این صابون‌ها برای گیاه سمی نیست، ابتدا قسمت کوچکی از گیاه را با آن سم پاشی کنید و بعد از ۴۸ ساعت درصورتی که گیاه واکنش آلرژیک نشان نداد صابون حشره کش را روی تمام شاخسار گیاه اسپری کنید.

مورچه

مورچه‌ها به خودی خود خطری برای ساکولنت‌تان ندارند اما مشکل اینجاست که این حشرات با پشتکار از عسلک تولید شده به وسیله شته‌ها تغذیه می‌کنند و در ازای این لطف شته از او در برابر شکارچیان محافظت می‌کنند. برای دور کردن مورچه‌ها هم می‌توانید مستقیما با خود آنها مبارزه کنید و هم با شته‌هایی که آنها را جذب می‌کنند.

مگس قارچ (مگس سیاه)

مگس‌های سیاه همان مگس‌های ریزی هستند که در اطراف خاک و ساقه گیاه دیده می‌شوند و در واقع هم در خاک مرطوب و در زیر برگ‌های ریخته شده در پای گیاه زندگی می‌کنند.

وجود این حشرات در اطراف ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها معمول نیست چرا که این گیاهان خاکی خشک دارند و مگس‌های قارچ خاک مرطوب را دوست دارند اما این حشرات گاهی به سراغ ساکولنت‌ها هم می‌آیند.

ممکن است مگس‌های قارچ در نگاه اول حشراتی بی‌آزار به نظر برسند. درست است که بالغ این حشره صدمه‌ای به گیاه نمی‌زند اما لارو آن از ریشه‌های گیاه و قسمت‌های پایینی ساقه تغذیه می‌کند و موجب ضعیف شدن آن می‌شود.

برای مبارزه با این حشره از مرطوب ماندن طولانی مدت خاک گیاه‌تان اجتناب کنید. از خاک‌هایی با پایه پیت برای کاشت ساکولنت‌هاتان استفاده نکنید چرا که این نوع از خاک‌ها پس از آبیاری برای مدت بیشتری مرطوب می‌مانند.

نیم بالان

نیم بالان حشرات کوچک و فعالی هستند که دهان مکنده دارند. برخی از اعضای گروه نیم بالان از ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها تغذیه می‌کنند. در میان این حشرات سوسکی ریز با سری قرمز رنگ و بدنی سیاه رنگ بیشتر از بقیه انواع نیم بالان به ساکولنت‌ها حمله می‌کند.

این سوسک به صورت دسته‌های کوچکی در قسمت‌های بالایی گیاه زندگی می‌کند و باعث ایجاد لکه‌هایی روی برگ می‌شود. برای مبارزه با این آفت از سموم سیستمیک استفاده کنید. از حشره کش‌هایی استفاده کنید که در ترکیب خود دینوتفوران یا ایمیداکلوپرید داشته باشند. این حشره کش‌ها را در بهار به گیاه بزنید.

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو