طریقه کاشت نخود فرنگی در خانه و نکاتی برای رشد بهتر آن

طریقه کاشت نخود فرنگی در خانه و نکاتی برای رشد بهتر آن


منبع: آرگا

146

1398/9/2

14:45


نخود فرنگی با نام علمی Pisum satiyum یکی از سرسخت ترین و خوشمزه ترین سبزیجات می باشد که برای رشد به رطوبت، نور و دمای متعادل نیازمند است. امروزه در اکثر نقاط دنیا کشت نخود فرنگی صورت می گیرد. این مقاله به طریقه کاشت نخود فرنگی در خانه و نکاتی برای رشد بهتر آن می پردازد.

نخود فرنگی تازه و ترد، طعم بی نظیر و دلپذیری دارد به این دلیل که این گیاه غالبا اولین محصول بهاری می باشد که برداشت می شود. نخود فرنگی از جمله گیاهانیست که به راحتی رشد می کند. بنابراین در محیط خانه و درون گلدان می توان نسبت به کاشت و پرورش آن اقدام نمود. در این مقاله شما با طریقه کاشت نخود فرنگی در خانه و نکاتی برای رشد بهتر آن آشنا خواهید شد.

کاشت آسان نخود فرنگی

زراعت نخود فرنگی

آشنایی با گیاه نخود فرنگی

نخود فرنگی با نام علمی Pisum satiyum یکی از مقاوم ترین سبزیجات می باشد. این گیاه بومی اروپای شرقی و آسیای غربی بوده و خاستگاه اصلی آن را خاور نزدیک، آسیای مرکزی، حبشه و مناطق ساحلی دریای مدیترانه می دانند. این گیاه معمولا در فصول سرد سال یعنی از شروع زمستان تا اوایل تابستان مورد کشت قرار می گیرد. گاهی اوقات به نخود فرنگی نخود برفی نیز می گویند، چرا که نهال جوان این گیاه می تواند در شرایط برفی نیز زنده بماند.

ارتفاع بوته های نخود فرنگی از ۵۰ سانتی متر تا ۳ متر متغیر می باشد. این گیاه یکساله بوده و دارای ساقه های نازکی است که به وسیله پیچک به بوته مجاورش می پیچند. دانه های این گیاه غنی از نشاسته و پروتئین هستند و به راحتی نیز هضم می شوند. این دانه ها به صورت رسیده و یا نارس در غذاها و سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص نخود فرنگی می توان به پیشگیری و کمک به درمان پوکی استخوان، درمان شب کوری، رفع کم خونی و تقویت سیستم ایمنی اشاره نمود.

روشهای کاشتن نخود فرنگی

امروزه در اکثر نقاط دنیا به کاشت و پرورش گیاه نخود فرنگی می پردازند. این گیاه انواع مختلفی دارد. برخی از نخود فرنگی ها برای رشد بهتر و آسانتر به پایه ای برای پیچیدن به دور آن ها، نیاز دارند. در مقابل برخی دیگر  نیازی به پیچیدن حول شی خارجی ندارند. هنگام خرید بذر روی بسته را بخوانید تا بدانید چه رقمی را خریداری می کنید. پیشنهاد ما نوع پیچنده آن است. زیرا به بالا نگه داشتن غلاف های نخود کمک کرده و محصول سالمتری خواهید داشت. در ادامه با طریقه کاشت نخود فرنگی در گلدان و در محیط خانه با ما همراه باشید.

ویژگی های محیط کاشت نخود فرنگی

کشت نخود فرنگی

برای کاشت نخود فرنگی ابتدا باید شرایط محیطی مناسب را ایجاد نمود. که در ادامه به آنها اشاره می شود.

خاک:

این گیاه تقریبا در همه خاک ها رشد می کند اما در خاک های شنی رسی و خاک های سبک محصول بهتری به ارمغان می آورد. خاک مناسب برای کاشت نخود فرنگی در گلدان مخلوطی از ماسه، ورمی کمپوست و خاک برگ است.

نور:

گیاه نخود فرنگی به ۸ ساعت نور در روز نیاز دارد تا دانه هایش به خوبی رشد کنند. بنابراین گلدانتان را در محل آفتابگیر خانه قرار دهید.

گیاه محبوب نخود فرنگی

دما:

نخود فرنگی در آب و هوای نسبتا خنک رشد مطلوبی دارد. دمای مناسب برای رشد آن حدود ۲۲ درجه سانتیگراد می باشد.

کوددهی:

توصیه می شود برای رشد بهتر بوته های نخود فرنگی از کود پتاس و ازت در فرایند کاشت این گیاه بهره ببرید.

آبیاری:

یکبار آبیاری کامل گیاه نخود فرنگی در طول هفته کافی است. هنگامی که گیاه به مرحله گلدهی رسید به صورت منظم آن را آبیاری کنید.

آفات و بیماری ها:

پروانه، سوسک، مگس و شته از مهمترین آفات این گیاه هستند. برای مبارزه با آن ها می توانید از سموم مختلفی از جمله زیتون ۶۰ درصد استفاده کنید البته به نسبت یک در هزار نتیجه بهتری حاصل می شود. اما پیشنهاد می شود برای داشتن یک محصول سالم و ارگانیک حتی المقدور از سموم استفاده نکنید.

خواص نخود فرنگی

مراحل کشت و پرورش نخود فرنگی

۱. ابتدا بذر نخود فرنگی را به مدت یک شب تا صبح یا حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس نمایید و آن ها را در محیط گرمی از خانه قرار دهید. این کار به فعال شدن قوه نامیه بذور کمک کرده و عمل جوانه زنی را تسریع می نماید.
۲. گلدان مناسبی را انتخاب کنید و آن را با مخلوط ماسه و کوکوپیت پرکنید. پیشنهاد ما استفاده از یک گلدان پلاستیکی مستطیلی شکل می باشد.
۳. در داخل خاک حفره هایی با عمق ۳ سانتی متر ایجاد نمایید. بهتر است بین هر حفره فاصله ۴ تا ۵ سانتی متری در نظر بگیرید. سپس داخل هر حفره دوتا نخود فرنگی خیس شده قرار دهید. بعد به آرامی روی دانه ها را بپوشانید و سپس آبیاری نمایید.

بذور گیاه نخود فرنگی

۴. گلدان را در محل مناسبی با دمای حدود ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و نزدیک پنجره افتابگیر قرار دهید، طوری که ۸ ساعت در روز نور کامل را دریافت کند در غیر این صورت از نور مصنوعی مانند نور لامپ به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت در روز استفاده کنید.
۵. گیاه را تا زمان جوانه زدن دانه ها مرتب آبیاری کنید. به طور معمول هفته ای یک بار کافی است. اگر دمای محیط حدود ۲۰تا ۲۲ باشد و گیاه نور و آب کافی دریافت کند در کمتر از یک هفته اهد جوانه زدن دانه ها خواهید بود.

انواع نخود فرنگی

۶. رسیدن نخود فرنگی بسته به نوع آن از ۵۵ تا ۷۰ روز طول می کشد. انواعی که در فصل بهار می رسند دانه های کمتری(حدود ۳تا ۴دانه) در غلافشان دارند اما در نوع دیررس ۸ تا ۱۰ دانه درون هر غلاف وجود دارد.
۷. موقع برداشت دانه های نخود فرنگی، به شکل ظاهری غلاف آن بستگی دارد. به این صورت که غلاف های نخود فرنگی را دانه هایش پر کرده باشد و رنگ آن ها از سبز تیره به سبز روشن تبدیل شده باشد. دقت نمایید اگر نخود فرنگی را بعد از این که به حد مشخصی از رشد رسید برداشت نکنید دانه های آن سفت شده و کیفیت خود را از دست می دهد.

در پایان مقاله امیدواریم که مطالب ارائه شده مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما عزیزان را در کشت نخود فرنگی در محیط خانه به نحو مطلوبی راهنمایی نموده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو