دادن آب قند به نوزاد مجاز است یا ممنوع؟

دادن آب قند به نوزاد مجاز است یا ممنوع؟


منبع: آرگا

101

1398/9/13

02:00


یکی از روش هایی قدیمی که هنگام تولد نوزاد  در بین مردم رایج بوده و آن را هم به دیگران پیشنهاد می دهند دادن آب قند به نوزاد می باشد، زیرا گمان می کردند با این روش می توانند نفخ نوزاد را از بین ببرد اما ما در این مطلب قصد داریم مادران امروزی را در مورد این موضوع آگاه کنیم تا بتوانند آگاهانه به تغذیه صحیح کودک خود برسند.

شاید بیشتر افراد بعد از دادن آب قند به نوزاد خود حس کنند دردهای ناشی از نفخ و دل پیچه نوزاد کمتر شده اما باید بدانند که این کار از نظر پزشکی ممنوع می باشد، حتی مادران در روز ها و ماه های اولیه تولد نوزاد خود نباید به او آب هم بدهند، کم ترین عوارضی که دادن آب قند می تواند برای نوزادتان ایجاد کند ایجاد حالت کما و تشنج می باشد.

آب قند چه مشکلاتی را برای نوزاد ایجاد می کند

بسیاری از نوزادان در هنگام تولد قادر به گرفتن سینه مادر خود نیستند و نمی توانند به راحتی با مادر خود ارتباط برقرار کنند از این رو گرسنه می شوند، مادران هم از سر نگرانی و دلسوزی به صورت خودسرانه اقدام به دادن آب قند به نوزاد خود می کنند. از این رو دیگر نوزاد قادر نخواهد بود تا به درستی از شیر مادر خود تغذیه کند.

آیا دادن آب قند به نوزاد مفید است؟

یکی از رایج ترین کارهایی که در بیمارستان و حتی برخی از مادران برای کاهش درد دل نوزاد انجام می دهند دادن آب قند به او می باشد که فکر می کنند راهی بی خطر برای آرام کردن کودکشان می باشد، البته این موضوع تا حدی می تواند درست باشد چرا که قند به دلیل داشتن طعمی شیرین می تواند برای نوزاد مانند یک تسکین دهنده عمل کند، اما این موضوع کاملا برعکس تصور می باشد چرا که نوزاد زمانی که به دنیا می آید وزن بسیار کمی دارد، به همین دلیل زمانی که به او آب قند می دهند باعث می شود تا نوزاد دچار مشکلات گوارشی فراوانی شود، همچنین دادن آب قند باعث می شود تا میزان شدت نفخ و میزان قند خون در نوزاد بالا برود.

دادن آب قند به کودک و توسط دکتر باید انجام شود و فقط ۱ مرتبه از این روش می توان برای کاهش درد نوزاد استفاده کرد نه بیشتر، معمولا آب قند را به وسیله یک سرنگ در داخل دهان نوزاد می ریزند، شما به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه به نوزادتان آب قند دهید چرا که می تواند قند زیادی را وارد بدن او کنید در نتیجه ممکن است نوزادتان دچار مشکلات جدی شود.

آیا دادن آب قند به نوزاد درست است؟

دکتر فیشر در این زمینه می‌گوید:
“دادن آب قند به نوزاد موجب منحرف کردن ذهن او از درد می‌شود و در مقایسه با نوزادی که آب قند دریافت نکرده است، گریه و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کند.”

خطراتی ناشی از دادن آب قند

همانگونه که گفتیم مصرف آب قند در صورتی باید انجام شود که طبق تجویز و نظارت پزشک باشد زیرا اگر به درستی داده نشود می تواند عوارض خطرناکی کودک شما را تهدید کند به همین دلیل نباید به تنهایی این کار را انجام دهید.
دکتر فیشر در این زمینه می‌گوید:
“اگر ترکیب محلول مناسب نباشد و به کودک آب خالص بیش از حد داده شود، موجب بروز اختلالات الکترولیتی در بدن نوزاد می‌شود که ممکن است در موارد شدید به تشنج منجر شود.”
زمانی که بدن نوزاد آب زیادی دریافت می کند باعث می شود تا سدیم موجود در خون رقیق شود و همین موضوع باعث می شود تا الکترولیت ها در خون از بین بروند، زمانی که این الکترولیت ها از بدن برود باعث می شود تا بافت های بدن کودک دچار تورم شود در نتیجه در نوزاد دچار تشنج می شود. از مهم ترین عوارضی که به دلیل دادن آب قند به نوزاد ایجاد می شود موارد مانند، ایجاد زخم معده، کاهش اشتها در خوردن شیر مادر و تف کردن می باشد.

ایجاد مشکلات گوارشی با دادن آب قند به نوزاد

زمانی که شما مدام و به بهانه های مختلف به کودک خود آب قند می دهید این موضوع باعث می شود تا میزان اشتهای فرزند شما نسبت به خوردن شیر مادر و یا حتی شیر خشک کاهش پیدا کند. بسیاری از مادران باید این موضوع را در یاد داشته باشند که نوزاد فقط توسط خوردن مایعی سرشار از پروتئین و مواد مغذی مانند شیر به رشد مطلوب می رسد نه با خوردن مقداری آب و شکر، چرا که اگر در تغذیه نوزاد خود از آب قند استفاده کنید باعث می شود تا رشد نوزاد خود به تعویق بی افتند.
با این حال حتی زمانی که نوزاد شما دچار مشکلاتی مانند کمبود آب بدن شد هم نباید از آب قند استفاده کنید بلکه در اینجا بهترین مواد غذایی برای او شیر مادر خود می باشد. اما اگر چنانچه میزان آب بدن نوزاد شما کمتر از حالت طبیعی شد می توانید به دکتر مراجعه کرده و با تشخیص وی به درمان کم آبی بدن نوزادتان بپردازید.

نکاتی در مورد آب قند دادن به نوزاد

شاید بیشتر افراد گمان کنند که آب قند باعث می شود تا کودکشان وزن گیری سریع تری داشته باشند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه می باشد زیرا زیرا چاقی که در اثر دادن آب شکر به کودک به وجود بیاید نشانه دهنده سوء هاضمه او می باشد.
نکته: در آخر باید شما را با این موضوع آگاه کرد که هیچ گونه شواهدی و اطلاعات موثقی در مورد اینکه دادن آب قند به نوزاد در جهت درمان نفخ و کاهش نفخ های شکمی نوزاد مفید است یا نه وجود ندارد. از این رو شما نباید به مصرف چیزی که اطلاعات کافی از آن را ندارید بپردازید.
از آنجایی از آب قند برای قطع گریه های مدام کودک تازه متولدشده استفاده می کنند به جای آن شما می توانید از روش هایی مانند ایجاد تماس های لمسی، استفاده از پستانک، نوازش کردن، در آغوش گرفتن، و برقرار کردن ارتباط عاطفی استفاده کنید.
شما می توانی برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه کودک و والدین بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو