روش خانگی نرم کردن لب + آموزش

روش خانگی نرم کردن لب + آموزش


منبع: زیبامون

190

1398/11/2

12:51


با زیبامون همراه شوید تا به شما شیوه های مراقبت از لبهای خشک را اموزش دهیم.

روش خانگی نرم کردن لب + آموزش

خشک شدن لب ها یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای پوست به وجود می اید و تقریبا همه افراد یک بار در زندگی این مشکل را تجربه کرده اند. در این مقاله از زیبامون دات کام میخواهیم دلایل پشت این مشکل ناخوشایند و راه های ساده و خانگی برای درمان ان را به شما اموزش بدهیم. با ما همراه باشید.

پوست در ناحیه لب به شدت حساس تر و اسیب پذیر تر است، زیر که پوست این ناحیه از سایر نقاط صورت نازک تر است. همچنین پوست لب در معرض چیزهای زیادی قرار میگیرد که ممکن است به ان اسیب بزند. از مواد غذایی گرفته تا نور خورشید و سرما، هوای سرد و هوای خشک و سایر مواردی که میتواند باعث شود پوست حساس این نقطه از بدن اسیب دیده و پوسته پوسته شود یا ترک بخورد، پوستش خشک شود و یا در نهایت پوست یک نقطه از ان جدا شود.

پوست لب ها غده های چربی ندارد برای همین نمیتواند چربی و رطوبت خود را تولید کنید و برای مرطوب و تازه ماندن نیاز به مرطوب کننده های طبیعی ای دارد که بتوانند این کمبود را جبران کنند.

در ادامه توضیح میدهیم که چگونه با استفاده از مواد مغذی و طبیعی که راحت میتوانید تهیه کنید پوست لب هایتان را سالم و اب رسانی شده نگه دارید تا درد و ناراحتی کنده شدن پوست حساس لبها را مجبور نشوید تحمل کنید و لبهایی سالم و به دور از پوسته پوسته شدن داشته باشید.

از یک بالم لب خوب استفاده کنید

خشک شدن لب ها

بعضی از بالم های لب از بقیه بهتر هستند و حتی برند های معروف ممکن است حاوی موادی باشند که بیشتر به لب ها اسیب میزند و باعث خشکی بیشتر انها میشود. مثلا اکثر چرب لب ها و روغن های نرم کننده مخصوص لب حاوی منتول و یا عصاره نعنا هستند تا حس خنکی ایجاد کنند اما نعنا به شدت خشک کننده است و باعث میشود لبهای شما از قبل هم خشک تر شود و بیشتر هم پوسته پوسته شود.

اکثر بالم های لب و چرب لب ها حاوی مواد زیر است و این مواد باعث خشکی لب میشوند پس هنگام خرید دقت کنید که این موارد در موادی که برای ساخت چرب لب استفاده شده نباشد :

  • منتول
  • کافور
  • فنول

از چرب لب های معطر و عطری و طعم دار حتما دوری کنید چون مواد داخل انها هم باعث خشکی بیشتر لب هایتان خواهد شد. در عوض دنبال نرم کننده های لبی باشید که حاوی مواد مرطوب کننده طبیعی و مغذی برای لب هستند. لیستی از این مواد را در ادامه قرار میدهیم تا هنگام خرید بتوانید چک کنید چرب لب مورد نظرتان حاوی انها هست یا نه.

  • پترولوم ( یک ماده نفتی که به ان نفت سفید نیز میگویند.)
  • لانولین ( روغنی که از چربی پشم به دست میاید.)
  • بیسواکس یا موم
  • سرامایدس ( ceramides )

از چرب لب های طبیعی استفاده کنید.

در طبیعت به حد زیادی مواد طبیعی ای وجود دارد که میتوانند مشکل خشکی لب های شما ر حل کنند. اکثر این مواد را میتوانید در خانه و اشپزخانه خود پیدا کنید و یا با یک خرید ساده تهیه کنید. برای اب رسانی به لب ها، مرطوب کردنشان و نرم کردن پوست اسیب دیده انها مواد زیر را مستقیما روی پوست لب هایتان اعمال کنید.

 

  • الوئه ورا :

این ژل در داخل برگ های گیاه الوئه ورا شکل میگیرد و دارای انواع ویتامین های مورد نیاز پوست ، انتی اوکسیدان ها، ضد التهاب ها و موادی است که به شدت به پوست لب کمک میکند طراوت و نرمی خود را باز پس بگیرد و پوسته پوسته و خشک نشود.

 

  • روغن نارگیل :

گرفته شده از گوشت میوه نارگیل این روغ بی نظیر با التهاب میجنگد و قابلیت های بی نظیری در زمینه نرم کنندگی دارد. در واقع این روغن روی لبهای خشک شما معجزه میکند و از خشکی انها خیلی سریع جلوگیری کرده و نرمشان میکند.

 

  • عسل:

این ماده خاص و مقوی به شدت قابلیت اب رسانی و نرم کنندگی را در خود جای داده است و در نتیجه برای درمان و کمک به لب های اسیب دیده یکی از بهترین راه حل ها است. عسل همچنین در خود قابلیت انتی اوکسیدان و سم زدایی و انتی باکتریال بودن را نیز جای داده است که باعث میشود از عفونت کردن و جدی شدن زخم های لب جلوگیری شود و زخم ها سریع تر بهبود پیدا کرده و ضدعفونی نیز بشوند.

 

  • خیار :

ماده بعدی ای که میتواند به لب های خشک شما کمک کرده و به انها ابرسانی کند خیار است.خیار به شدت ابرسان است و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ای است که میتواند خشکی لب را بهبود دهد و ظاهر زیباتری به لب های شما هدیه کند.

  • چای سبز :

سرشار از انتی اوکسیدان ها و مواد معدنی ، چای سبز همچنین حاوی پولی فنول است که باعث کاهش التهاب میشود. یک چای کیسه ای سبز را در اب گرم فرو برده و بعد به ارومی روی لب های خشکتان بکشید تا لب هایتان نرم شوند و پوست های خشک و پوسته پوسته جدا شوند. این تکنیک ساده به رفع مشکل خشکی لبهایتان کمک بی نظیری میکند.

الوئه ورا، روغن نارگیل و عسل هر سه قابلیت انتی باکتریال دارند و ضد میکروب هم هستند و همچنین التهاب را کاهش میدهند.این قابلیت ها به شما کمک میکند که از عفونت کردن زخم لب هایتان هم جلوگیری کنید و هم لب هایتان را با استفاده از انها نرم کنید. اکثر سوپر مارکت ها این مواد را دارند و به راحتی میتوانید انها را تهیه کنید و از مواد شیمیایی و حتی بالم های لب هم بهتر عمل میکنند.

لب هایتان را لایه برداری کنید

خشک شدن لب ها

لب های پوسته پوسته شده با لایه هایی از پوست های مرده پوشیده شده اند. این پوست های مرده و خشک مانع این میشوند که به لایه های جدید پوست اب برسد و تغذیه شوند و همچنین مانع این میشوند لب های خشکتان هر چه سریعتر بهبود پیدا کند. هر ماده ای که به لب هایتان میزنید روی این پوست های مرده قرار میگیرد و به عمق لب نفوذ نمیتواند بکند. شما میتوانید برای رفع این مشکل اقدام به لایه برداری لب های پوسته پوسته شده خود بکنید. وقتی دارید برای خرید یک لایه بردار لب اقدام میکنید حتما دنبال مواردی بگردید که قابلیت نرم کردن و اب رسانی به لب را نیز دارند.  شما میتوانید در داروخانه ها خیلی راحت اسکراب های مناسب لب را پیدا کنید. همچنین میتوانید اسکراب های لب خانگی را امتحان کنید و نتیجه بهتری بگیرید.

طرز تهیه اسکراب های لب خانگی

اسکراب لب شکر و روغن زیتون : این روش به شدت ساده و کاربردی است. خیلی راحت مقداری شکر را اب و روغن زیتون مخلوط کنید. مخلوط به دست امده باید به حالتی باشد که شکر و روغن روی لب شما باقی بمانند. با این مخلوط لب هایتان را ماساژ دهید و بعد با اب ولرم بشورید و پس از ان با یک بالم لب طبیعی لب هایتان رو مرطوب کنید.

خشک شدن لب ها

لایه بردای لب با مسواک : یک مسواک نرم را انتخاب کنید و سپس به لب هایتان روغن زیتون بمالید و با مسواک ارام انها را ماساژ دهید. این روش باعث جداسازی بدون دردسر پوست های مرده لب و لایه برداری لب هایتان میشود.

لایه برداری با روغن نارگیل و عسل : یک قاشق غذاخوری نارگیل را با یک قاشق غذاخوری عسل و قاشق قهوه ای شکر مخلوط کنید و یک دوم قاشق غذاخوری هم به انها اب ولرم اضافه کنید.مخلوط به دست امده را 2 تا 3 دقیقه به حالت دورانی و با ملایمت روی لبهایتان ماساژ دهید و بعد لب هایتان را با اب ولرم بشورید. روغن نارگیل انتی اوکسیدان و اسید های چرب دارد و هم لب هایتان را لایه برداری کرده و هم انها را تغذیه میکند.

زیاد اب بنوشید

خشک شدن لب ها

وقتی مشکل لب های ترک خورده و خشک پیش میاید اولین مجرمی که باید سراغش بروید کم ابی بدن است. معمولا افراد وقتی دچار کمبود اب شده اند یا بدنشان به حدی کافی اب رسانی نشده است متوجه نمیشوند پس بهتر است که اب نوشیدن را تبدیل به یک عادت روزانه کنید. دیهادرسیون و یا کم ابی بدن وقتی که میزان ابی که بدن از دست میدهد از ابی که میگیرد بیشتر شود رخ میدهد. وقتی بدن کم اب میشود از نقاطی که لازم است اب میکشد تا سلول ها را ابرسانی کند و این مسئله میتواند باعث خشکی پوست و لب ها شود.

نشانه های کم ابی بدن موارد زیر هستند که میتوانند منجر به خشک شدن لب ها شوند.

  • احساس تشنگی مداوم.
  • خشک شدن دهان.
  • سر دردهای مداوم.
  • سرگیجه.

میزانی که بدن هر فرد به اب نیاز دارد با توجه به سن، جنسیت و سایر موارد متفاوت است. باید بر اساس نیاز بدنتان هر روزه اب بخورید تا از کم اب شدن بدن و پوستتان جلوگیری کنید.

از دستگاه های مرطوب کننده محیط استفاده کنید

خشک شدن لب ها

وقت گذراندن بیش از حد در محیط خشک باعث میشود پوست شما رطوبت خود را از دست بدهد و خشک شود و پوست حساس لب ها نیز از اولین نقاطی هستند که تاثیر میگیرند. این مشکلات در زمستان که سردی هوا بیشتر میشود هم بیشتر اتفاق میوفتد. زیاد اب نوشیدن روش خوبی برای مرطوب نگه داشتن پوست است اما اگر پوست بیش از حد خشکی دارید از دستگاه های بوخور و مرطوب کننده محیط استفاده کنید تا مشکلتان برطرف شود.

از دخانیات و سیگار دوری کنید تا لب های خشکی نداشته باشید

دود تنباکو میتواند پوست حساس اطراف لب ها را مورد حمله قرار داده و اذیت کند و باعث شود پوست این نواحی خشک و تحریک پذیر شوند و ترک بخورند.سیگار کشیدن همچنین در دهان و دندان ها و لثه ها تاثیرات منفی میگذارد که باعث میشود سلامت لب ها نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا افرادی که سیگار را ترک میکنند متوجه میشوند که خشکی لب هایشان نیز برطرف شده است.

جلوگیری از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لب ها

افراد معمولا متوجه نمیشوند تا چه حد با لبهایشان بازی میکنند یا انها را زبان میزنند و گاز میگیرند. حتی بعضی از افراد عادت دارند که پوست لبهای خود را بکنند و جدا کنند. این عادت ها باعث میشود که پوست لب ها در طولانی مدت خشک شوند. ترک کردن این عادت ها میتواند برای افراد به شدت سخت باشد ولی اگر سلامت لب هایتان برایتان مهم است باید از همین حالا برای حل کردن مشکلاتشان اقدام کنید.

جمع بندی اقداماتی که برای جلوگیری از خشک شدن لب ها نیاز است انجام دهید

خشک شدن لب ها

  • از محصولاتی که حاوی محافظ در برابر نور خورشید هستند برای لب هایتان استفاده کنید.
  • از محصولات حاوی الکل و عطردار که به لب اسیب میزنند دوری کنید.
  • از محصولاتی که باعث حساسیت های پوستی میشوند دوری کنید.
  • حتما چند وقت یک بار لب هایتان را لایه برداری کنید.
  • زیاد اب بخورید و نگذارید پوست لبهایتان دچار کم ابی شود.
  • سیگار و دخانیات را ترک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو