معرفی فیلم من فروغ هستم | اعلام تاریخ اکران + حواشی فیلم

معرفی فیلم من فروغ هستم | اعلام تاریخ اکران + حواشی فیلم


منبع: پلازا

1

1402/9/27

22:04


معرفی فیلم من فروغ هستم | اعلام تاریخ اکران + حواشی فیلم

فیلم من فروغ هستم یکی از جدیدترین فیلم‌های سینمای ایران است که با حواشی زیادی قبل از اکران خود روبه‌رو شده است. در ادامه مقاله پیش رو با معرفی این اثر همراه شما می‌شویم.

فروغ فرخزاد یکی از شاعران زن و بلند آوازه ایرانی بود که در سال 1318 متولد شد و با چاپ شش دفتر شعر فارسی یکی از پیشگامان شعر نو محسوب می‌شود که تاثیر زیادی روی این امر گذاشت. زنده یاد فروغ از خانواده‌ای اصیل بود که او تشویق به سرودن شعر کردند اما به طور کلی زندگی غم‌انگیزی داشت و در سن 32 سالگی از دنیا رفت. از سروده‌های او باید به اسیر، دیوار، عصیان، تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد اشاره کنیم.

طی سال‌های اخیر بارها خبر ساخت فیلمی از زندگی فروغ رسید تا اینکه جهانگیر کوثری تهییه‌کنندگی و کارگردانی فیلم من فروغ هستم را برعهده گرفت. فیلمی که هنوز اکران نشده با حواشی مختلفی روبه‌رو شده است. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم سینمایی من فروغ هستم همراه شما می‌شویم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم من فروغ هستم

ژانر فیلم من فروغ هستم درام، مستند خوانشی و بیوگرافی است. اکران اولیه فیلم نیز قرار است در تالار شهر اینیس کانادا و تاریخ 16 دسامبر 2024 (26 آذر 1403) اکران شود. هنوز از جزئیات اینکه فیلم در ایران اکران سینمایی خواهد شد یا خیر، خبر نداریم. اما بدیعی است که اگر فیلم اکران هم نشود از طریق پلتفرم‌ها منتشر خواهد شد. اگر در رابطه با مدت زمان فیلم سینمایی من فروغ هستم کنجکاو هستید، باید بگوییم دیدن این اثر 80 دقیقه طول می‌کشد.

داستان فیلم من فروغ هستم

حتما دوست دارید درباره خلاصه فیلم سینمایی من فروغ هستم بیشتر بدانید و با فضای آن آشنا شوید. داستان این اثر حول محور زندگی زنده یاد فروغ می‌گردد که در سنین کم چگونه تبدیل به یک شاعر زن شده و به بلوغ رسیده است. در توضیحات فیلم می‌خوانید:

«این فیلم در سبک درام مستند، خوانشی از زندگی روشنفکرانه فروغ فرخزاد از آغاز تا بلوغ کامل است. فرخزاد نام‌آورترین شاعر زن ایران و یکی از برجسته‌ترین روشنفکران این کشور در قرن بیستم است. باران کوثری در این اثر در نقش فروغ بازی می‌کند تا شجاعت یک زن در بیان خواسته‌های زنانه در شعرش و تمرین آزادی در زندگی عمومی و خصوصی به بهای از دست دادن فرزند و زندگی زناشویی راحت‌اش را به تصویر بکشد.»

طبق توضیحات قرار است چالش‌های زندگی و درونی فروغ را از آن هنگام که دختری جوان با آرزوهای بلند بوده تا آن هنگام که در مسیر خود چیزهایی را در راه اثبات شجاعتش به عنوان‌ یک شاعر زن از دست داده ببینیم. در پایین پوستر این فیلم را مشاهده کنید.

داستان فیلم من فروغ هستم

بازیگران فیلم من فروغ هستم

در این قسمت قصد داریم تا به سراغ معرفی هنرپیشگان این اثر برویم و نگاهی بر پیشینه بازیگری آنان بیاندازیم.

باران کوثری

بازیگران فیلم من فروغ هستم

باران کوثری هنرپیشه اهل ایران در 25 مهر 1364 به دنیا آمد. او دختر جهانگیر کوثری مجری و کارگردان ایرانی و رخشان بنی‌اعتماد کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. خانم کوثری نخستین بار در سال 1370 با فیلم بهترین بابای دنیا وارد دنیای بازیگری شد و تا سال 1380 نقش‌های کوتاهی را در فیلم‌های خانم بنی‌اعتماد ایفا می‌کرد. سپس در هنرستان سوره نمایش خواند و بالاخره در سال 1385 با ایفای نقش در دو فیلم خون بازی و روز سوم موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. باران کوثری یکی از فعال‌ترین بازیگران زن ایرانی است که نقش‌های چشمگیری را بازی کرده و در مجموع هنر بازیگری بالایی دارد.

او در فیلم‌های خوابگاه دختران، دایره‌زنگی، پستچی سه بار در نمی‌زند، عصبانی نیستم، مستانه، خانه دختر، لانتوری، آستیگمات، عرق سرد، جان‌دار، بی‌حسی موضعی و چرا گریه نمیکنی حضور داشته است. همچنین این بازیگر را در سریال‌های صاحبدلان، دندون طلا، ملکه گدایان و شبکه مخفی زنان دیده‌ایم. نکته جالب درباره خانم کوثری این است که در سریال شبکه مخفی زنان نقش پروین اعتصامی را بازی کرد.

ستاره پسیانی

هنرپیشه های فیلم من فروغ هستم

ستاره پسیانی بازیگر اهل ایران در 17 شهریور 1364 به دنیا آمد. او دختر زنده یاد آتیلا پسیانی بازیگر و خانم فاطمه نقوی هنرپیشه است و بازیگری را در سال 1369 با اجرای مجلس تقلید هفت‌خوان رستم شروع کرد. سپس به واسطه والدین خویش چه در زمینه تئاتر و چه در سایر زمینه‌ها فعالیت می‌کرد. ستاره پسیانی نخستین بار با سریال همه بچه‌های من توانست توجه‌ها به خود جلب کند و در سال 1396 برای نمایش صد در صد برنده بهترین بازیگر زن تئاتر ایران جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد. خانم پسیانی بیشتر در نقش‌های مکمل حضور دارد اما قدرت بازیگری او تحسین برانگیز است.

از فیلم‌های مشهور او باید به ورود آقایان ممنوع، اژدها وارد می‌شود!، لانتوری، سرخ‌پوست، غلامرضا تختی، لتیان، دوزیست، یدو، علفزار و کت چرمی اشاره کنیم. او در سریال‌های نهنگ آبی، کرگدن، خاتون، زیرخاکی 2، جیران، حیثیت گمشده و مرداب اشاره کنیم.

بابک کریمی

خلاصه فیلم سینمایی من فروغ هستم

بابک کریمی هنرپیشه اهل کشور ایران در 2 فروردین 1339 متولد شد. او پسر مرحوم نصرت کریمی از بازیگران تئاتر ایرانی است که اولین بار با فیلم پدرش با نام درشکه‌چی بازیگری را تجربه کرد و سپس بعد از تحصیل به تدوین پرداخت تا اینکه در فیلم بلیت‌ها مرحوم کیارستمی حضور پیدا کرد. بابک کریمی در فیلم جدایی نادر از سیمین نیز نقشی کلیدی ایفا کرد و سپس در دهه 90 حضور فعالی در سینما داشت. او تا کنون یک بار نامزد سیمرغ بلورین شده است.

از دیگر ایفای نقش‌های این هنرپیشه باید به فیلم‌های گذشته، ماهی و گربه، خانه دختر، فروشنده، مجبوریم، مرد بازنده، بخارست، فسیل و شهر هرت اشاره کنیم.

سایر هنرپیشه های فیلم من فروغ هستم عبارتند از:

  • فاطمه نقی
  • ناصر خدایاری

حواشی فیلم من فروغ هستم

اگرچه این اثر هنوز اکران نشده و عملا نقد فیلم من فروغ هستم میسر نیست اما استثنا این فیلم پیش از اکران نیز نقدهایی بر آن وارد است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تریلر فیلم من فروغ هستم

موضوع فیلم

اولین چیزی که در ابتدای مقاله گفتیم، این بود که بارها با عناوین مختلف سعی شد فیلمی درباره زنده یاد فروغ ساخته شود اما این امر میسر نشد. چرا؟ چون نوع نگاه فروغ و راهی را که در پیش گرفت، به تفکرات مردم زمانه خویش نزدیک نبود و در نتیجه فروغ شاعری شد که اگرچه در منابع زیادی از او نامی نمی‌دیدیم اما مخاطبان خاص خود را داشت.

زندگی فروغ پر از چالش‌های گوناگون بود و در برخی از فصل‌های حیاتش شاهد اتفاقاتی غم‌انگیز بودیم. این اثر نیز بیشتر از اینکه به صورت بیوگرافی زندگی شاعر را بررسی کند، تمرکز خود را بر روی اتفاقاتی که منجر‌به تحول او شد و نوع نگاهش در زمانه خود می‌گذارد. اما چرا به ساخته جهانگیر کوثری خرده می‌گیرند؟

باران کوثری بازیگر نقش فروغ؟

فیلم من فروغ هستم باران کوثری در حالی ساخته شده که این بازیگر ایفای نقش فروغ فرخزاد را برعهده دارد اما اصلا به استاندارهای یک بازیگر فیلم بیوگرافی نزدیک نیست. اگرچه در زمانه‌ای نیستیم که بخواهیم عقیده شرم از فرم بدن را گسترش دهیم و اصلا قصد ما این نیست، اما با توجه به تریلر فیلم من فروغ هستم هیچ تلاشی برای کاهش وزن و شبیه شدن خانم کوثری به کاراکتر فروغ را نمی‌بینیم. در حالی که بارها بازیگران مختلف برای چنین نقش‌هایی تغییرات زیادی در خود داده‌اند که نزدیک‌ترین و جدیدترین نمونه تلاش کیلین مورفی (Cillian Murphy) برای نقش رابرت اوپنهایمر و رژیم غذایی خاص او است.

حتی اگر این را هم در نظر نگیریم، خانم کوثری پیش از این نقش پروین اعتصامی را موفق بازی کرد و اصلا منطقی نیست که برای این نقش نیز انتخاب شده باشد. پس با کمال احترام به هنر بازیگری او، باران کوثری نه از نظر مخاطبان و نه از نظر منتقدان که عملا مخالفت خود را در فضای مجازی اعلام کردند، مناسب این نقش نیست. متاسفانه گریم او در فیلم نیز چندان شباهتی به فروغ ندارد.

حواشی فیلم من فروغ هستم

کلام آخر

در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم من فروغ هستم همراه شما بودیم. با وجود اینکه فیلم فروغ حواشی مختلفی داشته اما باید برای قضاوت نهایی عملکرد آن را ببینیم و سپس آن را نقد کنیم. آیا فکر می‌کنید نمرات فیلم سینمایی من فروغ هستم بالا باشند؟ نظر شما درباره این اثر و انتخاب بازیگران آن چیست؟ لطفا دیدگاه‌های خود را با ما و سایر هنرپیشگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو