میلگرد چیست و انواع آن کدامند؟

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/28

08:19


میلگرد، یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی است که در صنعت ساختمان سازی از آن استفاده می کنند. این محصول، از گذشته تا به امروز در کشورهای مختلفی ساخته شده و در بازارهای داخلی و جهانی، به فروش می رسد.برای آشنایی بیشتر با این محصول، روش های ساخت آن، انواع و... در ادامه مطلب همراه ما باشید.

از میلگرد، همواره تحت عنوان تقویت کننده ای با شکل ظاهری دایره ای و توپر، یاد می کنند. این محصول، دارای استحکام و دوام بالایی بوده و در شرایط مختلف، مقاومت زیادی دارد. کارخانه های تولیدکننده میلگرد، برای ساخت این محصول از روش های مختلفی از جمله: روش نورد سرد، روش نورد گرم، روش ترمکس و روش میکروآلیاژی، استفاده می کنند. میلگرد، از نظر سایز و ابعاد، شیوه تولید، استانداردهای ساخت، جنس مواد اولیه، کاربرد و... دارای انواع مختلفی می باشد که نرخ هر یک از آن ها با یکدیگر، متفاوت هستند. برای آشنایی بیشتر با این محصول، روش های ساخت آن، انواع و... در ادامه مطلب همراه ما باشید.

میلگرد چیست و از طریق چه روش های تولید می شود؟

بهتر است ابتدا بدانید به پروفیلی که دارای سطوحی مقطعی، دایره ای و توپر بوده و از آن به عنوان تقویت کننده یاد می شود، میلگرد می گویند. به صورت کلی میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شوند. میلگردهای ساده همان طور که از نامشان مشخص است دارای سطحی صاف بوده و نوع آجدار آن ها بر روی سطح خود، دارای آج و ناهمواری هستند. برای ساخت انواع میلگردها، تولیدکنندگان از روش های مختلفی استفاده می کنند که هر یک از آن ها عبارتند از:

شیوه نورد گرم

نورد گرم، یکی از متداول ترین روش های ساخت میلگرد است که در این روش فولادها را در کوره های مخصوص با دمای 800 الی 1200 درجه، قرار می دهند تا به طور کامل ذوب شوند. در مرحله بعدی، مواد را از بین دو غلتک یا استوانه های گردان عبور می دهند تا به اشکال مورد نظر تبدیل شوند. در این مرحله، روی بلوک فولادی از طریق استوانه ها فشارهایی وارد می شود که مولکول های آن ها به هم نزدیک شده و در نتیجه سبب افزایش استحکام فولاد می شود. در مرحله بعدی، برای ساخت میلگردهایی که آجدار هستند، ناهمواری هایی را بر روی سطح آن ها ایجاد می کنند،. در آخرین مرحله از این روش نیز میلگردها را در سایز و ابعاد استاندارد برش زده و بسته بندی می نمایند.

روش نورد سرد

فرایند نورد سرد، یکی دیگر از شیوه های تولید میلگرد است که این روش جزء قدیمی ترین شیوه های ساخت میلگرد به شمار می آید. در روش نورد سرد، شمش های فولادی را از نواری سرد عبور می دهند که با این کار ساختار مولکولی آن را به هم زده و موجب می شوند تا به نوعی یک ساختار کریستالی ایجاد شود. در نتیجه، میلگردهای تولید شده از این فرایند، داری مقاومت تسلیم بالا و شکل پذیری پایینی می باشند که به همین دلیل، اغلب از این میلگردها در مناطق زلزله خیز استفاده می کنند.

روش ترمکس

میلگرد

تولید میلگرد از طریق روش دیگری به نام ترمکس نیز انجام می شود که این روش به نوعی پیشرفته شیوه قبلی یعنی نورد سرد می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید در این روش نیز فولادی که به یکباره سرد و شکننده شده را مجددا تحت عملیات حرارتی قرار می دهند. با این کار، از شکنندگی فولاد کم کرده و بر شکل پذیری آن اضافه می کنند. علاوه بر فولاد، در این روش برای ساخت میلگرد از میزان زیادی کربن نیز استفاده می کنند که وجود کربن زیاد سبب می شود تا استحکام و قابلیت شکل پذیری میلگرد بیشتر از روش نورد سرد شود.

روش میکروآلیاژی

یکی از جدیدترین شیوه های ساخت میلگرد، روش میکروآلیاژی می باشد که در این روش ریز ذراتی نظیر: وانادیوم، نیوبیوم و تیتانیوم را به فولاد اضافه می کنند. این مسئله منجر به ساخت کاربیدهای بین فلزی شده و در نتیجه مقاومت میلگرد تا حد زیادی افزایش می دهد. هر چقدر که میزان ریز ذرات بیان شده زیاد باشد، مقاومن میلگرد نیز به همان میزان افزایش پیدا می کند.

انواع استانداردهای تولید میلگرد کدامند؟

تولید کنندگان برای ساخت میلگرد، همانند سایر محصولات فولادی، باید از استانداردهایی استفاده کنند که تعدادی از رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

· استاندارد روسی: این استاندارد 4 نوع فولاد (A1,A2,A3,A4 ) با مقاومت کششی 3800 , 5000 و 6000 و مقاومت تسلیم 2300 , 3000 و 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع را تولید می کند. قطر میلگردهای ساخته شده با این استاندارد، می توانند تا 40 میلی متر متغیر باشند.

· استاندارد JIS ژاپن: میلگردهای ساخته شده از طریق این استاندارد، مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند.

· استاندارد اروپا DIN : اغلب اوقات برای ساخت میلگرد با روش ترمکس از این استاندارد، استفاده می کنند.

· استاندارد میلگرد در ایران : استاندارد میلگرد ایران که با نام استاندارد ملی و 3132 نیز شناخته می شود، چکیده چندین استاندارد جهانی شامل:DIN, EN, JIS, ASTM, و ISO می باشد.

انواع میلگرد کدامند؟

میلگردها از نظر سایز و ابعاد، جنس مواد اولیه، شیوه ساخت، استانداردهای به کار گرفته شده، کاربرد و... انواع مختلفی دارند که تعدادی از پرمصرف ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

میلگرد A706 و A615

این نوع از میلگرد اغلب در کشور آمریکا ساخته می شود و در برابر زلزله، مقاومت دارد . این نوع از میلگرد، در دو رده 60 و 80 با تنش های تسلیم 420 و 550 مگاپاسکال و با قطرهای 22 , 25, 29, 32, 36, 43 و 57 میلی متر رده 80 تولید می گردد. نوع دیگری از پرکاربردترین میلگردها، نوع A706 است که معمولا در 2 رده 520 و 550 مگاپاسگال ساخته می شود.

میلگرد A1035 و SAS670

میلگرد A1035 یکی از میلگردهایی است که در برابر خوردگی بسیار مقاوم می باشد؛ دلیل اصلی مقاومت زیاد این میلگرد، وجود کربن کم و کروم زیاد است. این نوع از میلگرد در 2 رده ساخته شده که شامل 690 و 830 مگاپاسکال هستند. میلگرد SAS670 با میزان مقاومت تسلیم 670 مگاپاسکال و با روش حرارتی و خنک کاری ساخته شده و محصول کشور آلمان است.

میلگرد AS/NZS500E

این میلگرد در کشور نیوزلند ساخته شده و بیشترین کاربرد آن مربوط به صنعت ساختمان سازی و در سازه های زلزله خیز است. لازم به ذکر است تا بدانید که برای ساخت این میلگرد از دو روش میکروآلیاژی و حرارتی، استفاده می کنند.

میلگردهای A1, A2, A3, A4

از جمله متداول ترین میلگردهای ساخته شده در کارخانه های ایران، میلگردهای A1, A2, A3, A4 هستند. میلگرد A1 نوع ساده بوده و دارای مقاومت تسلیم 2400 و مقاومت کششی 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. میلگرد A2 , A3 هر دو میلگردهای آجدار به شمار می آیند و مقاومت تسلیم آن ها به ترتیب 3400 و 4000 است. میلگرد A4 نیز جزء میلگردهای آجدار است که مقاومت بسیار بالایی داشته و می توان گفت که مقاومت تسلیم آن 520 مگاپاسکال می باشد.

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب سعی کردیم تا شما عزیزان را با میلگرد به طور کامل آشنا کرده و هر آن چیزی که باید در رابطه با این موضوع بدانید را بیان کردیم. علاوه بر محصولات ذکر شده، میلگردها انواع مختلفی نیز دارند که در این مطلب به آن ها اشاره نکردیم. به یاد داشته باشید که میلگردها دارای نرخ متفاوتی هستند و قیمت هر یک از آن ها با یکدیگر فرق دارند. لذا، برای اطلاع از قیمت روز انواع تیرآهن و میلگردها می توانید به سایت های معتبری همچون فولاد فیدار مراجعه نمایید. علاوه بر این، از طریق این سایت می توانید برای خرید انواع میلگردها و یا سایر محصولات فولادی اقدام نمایید.

منبع: میلگرد چیست و انواع آن کدامند؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو