تحلیل قیمت میلگرد و ورق سیاه در بازار آهن

تحلیل قیمت میلگرد و ورق سیاه در بازار آهن


منبع: فوت و فن

3

1402/5/31

06:49


تحلیل بلندمدت قیمت میلگرد و ورق سیاه در بازار ایران چگونه است؟ علت تفاوت قیمت میلگرد و ورق سیاه در چیست؟ چه عواملی روی قیمت میلگرد در ایران تاثیر می‎گذارند؟

تحلیل قیمت میلگرد و ورق سیاه در بازار آهن

تقاضا برای میلگرد و ورق سیاه در ایران وابسته به عوامل داخلی و خارجی است. اگر تولیدات بیشتری در داخل صورت بگیرد و واردات کاهش یابد، قیمت میلگرد طبق قانون عرضه و تقاضا، احتمالا کاهش یابد. همچنین، از آنجا که برخی فعالیت‌های صنعتی و ساختمانی در ایران تحت تاثیر تحریم‌ها و شرایط داخلی قرار دارند، تقاضا نیز ممکن است کاهش یابد که این می‌تواند تاثیر مستقیم بر قیمت میلگرد روز داشته باشد. با این حال عوامل تاثیرگذار در این بازار بسیار است که در ادامه به آن‎ها می‎پردازیم.

تحلیل بلند مدت از قیمت انواع میلگرد و ورق سیاه از کارخانه‌های برتر کشور

برای اینکه بتوان تحلیل مناسب و بلندمدت از قیمت انواع میلگرد و ورق سیاه داشت بایستی به نکات زیر توجه کرد:

نوسانات قیمت مواد اولیه

قیمت انواع میلگرد به طور مستقیم با قیمت مواد اولیه آن مرتبط است. این شامل قیمت هسته فولاد و سایر عواملی مانند: کک‌کربن، سنگ آهک، سرب و آهن، ذخیره سازی گاز، آبکاری و… می‌شود. اگر قیمت این مواد افزایش یابد، قیمت انواع میلگرد نیز می‌تواند افزایش یا کاهش یابد.

نوسانات ارزی

میلگرد از محصولاتی است که قیمت ارز تاثیرات آنی و زیادی روی آن خواهد داشت. لذا، تغییرات قیمت ارز مانند افزایش نرخ ارز خارجی نسبت به ریال می‌تواند قیمت میلگرد امروز را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

سیاست‌های دولت

سیاست‌های دولت و تعیین قیمت توسط آن نیز می‌تواند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است دولت تصمیم بگیرد که قیمت میلگرد را تعیین کند یا تغییراتی در سیاست‌ها، مقررات صنعتی و تجاری اعمال کند که قیمت ورق سیاه و میلگرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در نهایت، باید توجه داشت که پیش‌بینی قیمت نهایی میلگرد بسیار پیچیده است و به عوامل فراوانی وابسته است. به طور کلی شما در ایران نمی‎توانید با استفاده از تحلیل‎های مورد استفاده در دنیا وضعیت بازار را پیش‎بینی کنید.

ورق سیاه

ورق سیاه

پیش بینی قیمت میلگرد و ورق سیاه در ماه‌های آینده بازار آهن

برای اینکه بتوان قیمت میلگرد و ورق سیاه را طی ماه‎های آینده پیش‏بینی کرد بایستی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • تاریخچه بازار و نوسانات سال‎های پیش
  • آشنایی با عوامل تاثیرگذار روی قیمت میلگرد
  • اطلاع از اخبار روز

پیش‎بینی می‏‎شود که قیمت این مقطع فولادی طی ماه‎های آینده در بازار ایران وضعیت ثابتی داشته باشد.

علل افزایش قیمت میلگرد و قیمت ورق سیاه

طی سال‎های اخیر شاهد افزایش قیمت انواع میلگرد و قیمت ورق سیاه بوده‎ایم که علت آن‌ها ترکیبی از عوامل زیر است. با این حال، افزایش قیمت میلگرد یا هر چیز دیگری در ایران بیشتر تحت تاثیر اخبار قرار گرفته و افزایش می‎یابد.

افزایش هزینه تولید

هزینه‌های تولید میلگرد و ورق سیاه شامل هزینه‌های مواد خام، انرژی، کارگران و … است. اگر هزینه یکی از این عوامل افزایش یابد، قیمت انواع میلگرد و ورق سیاه هم افزایش خواهد یافت.

تغییرات در بازار جهانی

تغییرات در نرخ ارز و سطح تقاضا و عرضه در بازار جهانی میلگرد می‌تواند قیمت آن را در ایران تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، اگر ارزش ریال نسبت به ارز خارجی کاهش یابد، قیمت مواد خام و تجهیزات وارداتی افزایش می یابد که باعث افزایش قیمت میلگرد می‌شود.

تغییرات قوانین و مقررات

تغییر در قوانین و مقررات مربوط به تولید و صادرات میلگرد می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت آن داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش در زمان شیوع بیماری کرونا محدودیت های صادراتی باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شده بود.

نرخ بهره بانکی

افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند تاثیر بزرگی بر قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و سایر کارخانه‎ها داشته باشد. این افزایش می‌تواند هزینه تجهیزات و مواد خام را افزایش دهد که در نهایت باعث افزایش قیمت میلگرد می‌شود.

علل تفاوت قیمت انواع میلگرد با هم

تفاوت قیمت انواع میلگرد با هم به عوامل زیر بستگی دارد:

جنس میلگرد

انواع میلگرد مختلف، با جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. میلگرد‌ها می‌توانند از فولاد کربنی، آلیاژی، استنلس استیل و… باشند. قیمت محصولات با استفاده از مواد اولیه متفاوت ممکن است متفاوت باشد.

ابعاد میلگرد

ابعاد نیز بر قیمت روز انواع میلگرد تاثیر می‌گذارد. میلگرد‌ها با قطر و طول‌های مختلف تولید می‌شوند. معمولاً میلگردهای بزرگتر از نظر هزینه تولید و حمل و نقل گران‌تر هستند.

تکنولوژی تولید

روش‌های تولید میلگرد ممکن است متفاوت باشند. روش‌های پیشرفته‌تر و مدرن‌تر تولید با هزینه‌های بیشتری همراه هستند.

مشخصات فنی

مشخصات فنی میلگرد نیز در تعیین قیمت تاثیرگذار هستند. مثلاً، میلگردهایی که در نقاط با شرایط آب و هوای خاص استفاده می‌شوند و از استحکام بالاتری برخوردار هستند، معمولاً گران‌تر هستند.

شرکت‌های تولید کننده

شرکت‌های تولید کننده میلگرد نیز می‌توانند قیمت‌های مختلفی را برای محصولات خود تعیین کنند. برخی از شرکت‌ها قیمت‌های رقابتی برای جلب مشتری تعیین می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از کیفیت بالاتر محصولات خود استفاده می‌کنند و قیمت‌های بالا نگه می‎دارند.

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد

علت تفاوت قیمت ورق سیاه با دیگر ورق ها

تفاوت قیمتی بین انواع ورق می‎تواند به دلایل زیر رخ دهد:

نوع ساخت

انواع ورق فولادی می‎تواند از تکنولوژی متفاوتی ساخته شده باشد. برای مثال ورق روغنی به روش نورد سرد تهیه می‏شود که زمان و انرژی بیشتری برای ساخت آن استفاده می‏شود و به همین خاطر قیمت بیشتری هم دارد. همچنین ورق گالوانیزه نیز بسیار گران‎تر از ورق سیاه است و علت آن صاف و شفاف بودن آن و مقاومت بالایش در برابر زنگ‎زدگی و خوردگی است.

مواد اولیه

مواد اولیه استفاده شده در تولید ورق سیاه فولادی، مانند سنگ آهن، کک و زغال سنگ، می‌تواند گران‌تر یا ارزان‎تر از مواد استفاده شده در تولید ورق‌های دیگر باشد. این مواد اولیه قابلیت‌های مختلفی را به ورق سیاه می‌دهد و احتمالاً بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

تقاضا و عرضه

میزان تقاضا و عرضه در بازار نیز می‌تواند بر قیمت تاثیر بگذارد. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت ورق سیاه فولادی ممکن است افزایش یابد و برعکس، اگر تقاضا کاهش یابد قیمت نیز کاهش می‌یابد.

کارخانه تولید ورق سیاه

کارخانه تولید ورق سیاه

سخن پایانی

اگر شما هم به دنبال استعلام قیمت میلگرد امروز و ورق سیاه هستید، می‎توانید این کار را از طریق وبسایت سفیران آهن انجام دهید. در این وبسایت قیمت روز انواع آهن‎آلات و فلزات دیگر به صورت لحظه‎ای قرار می‎گیرد. همچنین در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل می‎توانید با شماره تماس 03191001040 تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو