کاهش قیمت میلگرد صادراتی ایران طی 6 ماه گذشته

منبع: فوت و فن

2

1402/6/16

07:10


میلگرد، تولیدکنندگان مختلفی در سراسر جهان دارد و توسط کشورهای گوناگون ساخته و به بازار جهانی عرضه می شود. بنابراین، براساس داد و ستدها و نرخ هایی که در بازار بین المللی وجود دارد، نرخ مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد تغییر می کند.

کاهش قیمت میلگرد صادراتی ایران طی 6 ماه گذشته

میلگرد، تولیدکنندگان مختلفی در سراسر جهان دارد و توسط کشورهای گوناگون ساخته و به بازار جهانی عرضه می شود. بنابراین، براساس داد و ستدها و نرخ هایی که در بازار بین المللی وجود دارد، نرخ مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد تغییر می کند.

اما با بررسی روند قیمت در 6 ماه اخیر متوجه سیر نزولی قیمت میلگرد در بازار جهانی می شویم. البته روند تولید محصول توسط کشورهای برتر تولیدکننده فولاد نیز کاهش داشته است. این موضوع از چند جهت قابل بررسی است. بیشتر این نکات، به شرایط کشورهای تولیدکننده یا تامین کننده منابع اولیه بر می گردد.

یکی از دلایل این کاهش قیمت، کاهش ارزش پول کشورهای صادرکننده است. اغلب کشورهای تولیدکننده فولاد در شش ماه اخیر بخشی از ارزش پول خود را از دست داده اند. کشورهایی همچون روسیه، ترکیه و ایران چنین شرایطی داشته اند. با توجه به این که اکثر مبادلات در بازار جهانی با دلار انجام می شود، بنابراین، کاهش ارزش پول کشورها در مقابل دلار موجب ورود کالا با قیمت های رقابتی به بازار می شود.

نکته بعد، کاهش قیمت مواد اولیه است. اگر نمودار سنگ آهن را در شش گذشته بررسی کنیم، یک روند کاهشی نسبتا شدید را مشاهده می کنیم. حرکت قیمتی سنگ آهن انطباق زیادی با نمودار قیمت میلگرد در بازار جهانی دارد.

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که ایالات متحده بخش قابل توجهی از ماده اولیه خود را از طریق قراضه تامین می کند. از آن جایی که قیمت قراضه هم کاهشی بوده، بنابراین می توان این موضوع را به عنوان عامل موثر دیگری در کاهش قیمت میلگرد در بازار جهانی دانست. اما چه دلایلی موجب کاهش قیمت میلگرد در ایران شده است؟

آیا رکود بازار مسکن دلیل کاهش قیمت میلگرد صادراتی ایران است؟

با نگاه به لیست برترین کشورهای تولیدکننده فولاد، ایران را در بین 10 کشور برتر می بینیم. بنابراین قیمت میلگرد ایران می تواند در تعیین قیمت جهانی تا حدودی موثر باشد. قیمت این محصول در بازار ایران طی شش ماه گذشته روند نزولی را تجربه کرده است؛ اما دلایل این موضوع چیست؟ آیا رکود بازار مسکن در این موضوع موثر است؟ برای یافتن پاسخ قطعی، باید نکات زیر را بررسی کرد.

یکی از مهم ترین دلایل، کمبود تقاضا در بازار داخلی است. بازار آهن و فولاد کشور با رکود شدیدی مواجه است و تحرک قابل توجهی از سوی خریداران بزرگ دیده نمی شود. یکی از دلایل آن، عدم اجرای پروژه های عمرانی بزرگ در سطح کشور است.

به عنوان مثال، صحبت هایی در مورد طرح ملی مسکن وجود داشت که در صورت اجرایی شدن، چرخ تولید را به گردش در می آورد. اما در عمل، روند کند عملیاتی شدن این طرح، موجب رکود بازار مسکن و در پی آن، آهن و فولاد شده است. البته رکود مسکن تنها عامل موثر نیست.

موضوع بعد، قیمت دلار است. دلار هم یکی از مهم ترین عوامل موثر در تعیین قیمت میلگرد و مقاطع فولادی است. قیمت دلار در 6 ماه دوم سال 1401 با افزایش زیادی همراه بود. اما در نیمه اول سال 1402 ترمز این روند کشیده شد و قیمت ها به ثبات رسید و حتی در برخی مواقع، کاهش یافت.

نکته دیگری که نقش بسزایی در کاهش قیمت ها در بازار آهن داشته، مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان است. کمبود برق و مشکل در تامین انرژی واحدهای تولیدی، از مشکلاتی است که در سال های اخیر، گریبان فعالان حوزه فولاد را گرفته است. به این موضوع، باید برخی قوانین غلط یا تصمیم گیری های شتاب زده را هم اضافه کنیم تا متوجه حال بد این صنعت شویم.

همه این موارد، موجب شده اند تا بازار فولاد ایران در رکود به سر ببرد. بنابراین، با کمبود تقاضا، چندان دور از ذهن نیست که قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز کاهش یابد.

افزایش تولید میلگرد و مقاطع فولادی طی 6 ماه گذشته

بر اساس آمار منتشر شده، میزان تولید فولاد در ایران طی 6 ماه گذشته با افزایش مواجه بوده است. این میزان در چهار ماه ابتدایی سال به حدود 10 درصد می رسد. یکی از مهم ترین محصولاتی که نقش مهمی در بالا رفتن این آمار داشته، میلگرد است.

افزایش مقدار تولید و توزیع میلگرد به بازار با وجود رکود و نبود تقاضای قدرتمند، در کنار تاثیر سایر عوامل اثرگذار، موجب شده تا قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان و سایر تولیدکنندگان بزرگ کشور به سمت کاهش حرکت کند.

اصفهان آهن بهترین مرجع خرید میلگرد به منظور صادرات

اگر قصد دارید میلگرد را به هدف صادرات خریداری کنید، باید بتوانید محصول مورد نظر را به بهترین قیمت تهیه کنید تا با صادر کردن آن، حاشیه سود خود را بالاتر ببرید. برای این منظور، فروشندگان مختلفی در دسترس شما هستند؛ اما توصیه ما به شما، خرید از اصفهان آهن است. دلیل این پیشنهاد چیست؟

اصفهان آهن یکی از فروشندگان قدیمی بازار است که اولین فروشگاه آنلاین آهن آلات را راه اندازی کرد. قیمت های اعلام شده در سایت این شرکت، همان چیزی است که توسط کارخانه ها و واحدهای تولیدی اعلام می شود. بنابراین می توانید با اطمینان از به روز بودن و صحت قیمت ها، خرید خود را انجام دهید.

برای تکمیل خرید از اصفهان آهن، می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در وبسایت مربوط ثبت کنید. همچنین سفارش تلفنی نیز در دسترس شما خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو