قاعدگی و تاثیراتش بر زندگی روزانه: نکاتی برای آسان‌تر شدن این دوران

4

1402/9/28

12:45


نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی موجب تغییرات خلقی و دردهای جسمی در این دوران می‌شود. اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند و این موضوع روی روال روزمره زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. از آن جایی که در این دوران ترشح هورمون‌های جنسی در بدن کاهش پیدا می‌کند، این موضوع موجب بروز افسردگی، …

نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی موجب تغییرات خلقی و دردهای جسمی در این دوران می‌شود. اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند و این موضوع روی روال روزمره زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. از آن جایی که در این دوران ترشح هورمون‌های جنسی در بدن کاهش پیدا می‌کند، این موضوع موجب بروز افسردگی، استرس و مشکلات روحی در خانم‌ها می‌شود. از طرف دیگر بسیاری از خانم‌ها در این دوران با دردهای جسمانی، دل پیچه، سردرد و درد عضلات روبرو می‌شوند. اما چطور می‌توان دردهای قاعدگی را کاهش داد و این دوره را راحت‌تر پشت سر گذاشت؟ در این مقاله می‌توانید با تاثیرات قاعدگی بر بدن و همچنین روش‌هایی برای آسان‌تر سپری کردن این دوران آشنا شوید.

قاعدگی چه تاثیری بر زندگی روزمره خانم‌ها دارد؟

قاعدگی و تاثیراتش بر زندگی روزانه: نکاتی برای آسان‌تر شدن این دوران

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی موجب کاهش ترشح هورمون استروژن و پروژسترون می‌شود و این موضوع به طور مستقیم روی ترشح هورمون‌های دیگر تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌ها قبل از شروع قاعدگی با کاهش ترشح هورمون‌ها، بیشتر با علائم افسردگی، استرس و نگرانی‌های بی‌دلیل روبرو می‌شوند. از طرف دیگر خونریزی در قاعدگی موجب بروز درد زیر شکم و کمر می‌شود. در این شرایط برخی از خانم‌ها علائمی مثل سرگیجه و تهوع را تجربه می‌کنند و برخی دیگر با سردرد و دردهای عضلانی روبرو می‌شوند. تمام این دردهای جسمانی و روحی می‌تواند زندگی روزمره خانم‌ها را در این دوران مختل کند و مشکلات جدی برای آن‌ها ایجاد کند.

در برخی شرایط میزان دردهای روحی و جسمی آنقدر زیاد است که فرد قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیست و مجبور است یک یا چند روز را در خانه بماند و استراحت کند.

چطور دوران قاعدگی را راحت‌تر سپری کنیم؟

هر چند تغییرات خلقی و دردهای جسمانی در دوران قاعدگی تا حدودی طبیعی است، اما مصرف غذاهای سالم و مفید و ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند به مدیریت این دردها و کاهش علائم کمک زیادی کند. اما چطور می‌توان علائم قاعدگی را کاهش داد و این دوران را راحت‌تر پشت سر گذاشت؟ در ادامه می‌توانید با راهکارهای کاربردی برای کاهش تاثیرات قاعدگی آشنا شوید.

۱- غذای مناسبی بخورید

برای کنترل دردهای جسمی و روانی قبل از هر چیزی باید غذای مناسبی بخورید و تغذیه سالمی داشته باشید. سعی کنید در طول روز از سبزیجات و میوه‌های سالم استفاده کنید. به جای خوراکی‌های مضر، سرخ شده و فرآوری شده بیشتر از غذاهای سالم و پخته استفاده کنید. فراموش نکنید که مصرف کربوهیدرات‌های ساده و شیرینی‌ها موجب افزایش تحریک پذیری می‌شوند و روی ترشح هورمون‌ها نیز موثر هستند. سعی کنید قبل از شروع قاعدگی از خوراکی‌های مفید و غذاهای سالم خانگی استفاده کنید.

۲- از پد بهداشتی باکیفیت استفاده کنید

پدهای بهداشتی با اندازه، ضخامت و قدرت جذب بالایی تولید می‌شوند. برای این که دوران قاعدگی را راحت‌تر پشت سر بگذارید باید از پدهای باکیفیتی استفاده کنید. به طور کلی قدرت جذب برخی از پدهای بهداشتی بیشتر است و برخی دیگر از پدها قدرت جذب کمتری دارند. برای مثال نوار بهداشتی ضد حساسیت، بالدار، ویژه شب میزان جذب بالایی دارد و از همین رو برای استفاده در شب یا زمان‌هایی که بیرون از خانه هستید، گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

۳- ورزش کنید

ورزش کردن هم برای سلامت جسم و هم جلوگیری از مشکلات روحی مناسب است. فعالیت بدنی موجب ترشح اندورفین در بدن می‌شود و به تقویت روحیه کمک زیادی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، کمتر با افسردگی و ناراحتی‌های روحی در دوران قاعدگی مواجه می‌شوند.

۴- بهداشت فردی را رعایت کنید

قاعدگی خطر ابتلا به عفونت را در خانم‌ها افزایش می‌دهد. رعایت بهداشت فردی در این دوران می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. سعی کنید در دوران قاعدگی هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار پد بهداشتی خود را عوض کنید. به خاطر داشته باشید که هر بار قبل از تعویض پد بهداشتی بدن خود را با آب گرم بشویید و بعد با دستمال کاغذی با کیفیت اقتصادی، دستمال توالت اقتصادی ۱۲ و ۲۴ عددی خشک کنید. تجمع رطوبت در بدن خطر بروز عفونت را کاهش می‌دهد و خشک کردن بدن تاثیر زیادی بر رفع این مشکل دارد.

۵- استرس خود را مدیریت کنید

بیشتر خانم‌ها از چند روز قبل از قاعدگی با اضطراب و استرس مواجه می‌شوند. برای کاهش استرس در این دوران سعی کنید بیشتر استراحت کنید و خودتان را با کارهایی که دوست دارید سرگرم کنید. در این دوران بیشتر با خانواده و دوستان خود وقت صرف کنید و از روح و روان خود بیشتر از همیشه مراقبت کنید.

۶- به اندازه بخوابید

قاعدگی و تاثیراتش بر زندگی روزانه: نکاتی برای آسان‌تر شدن این دوران

بدن ما در شبانه روز به حدود ۸ ساعت خواب نیاز دارد. کمبود خواب موجب افزایش استرس و اضطراب می‌شود و میزان تحریک پذیری را افزایش می‌دهد. سعی کنید در دوران قاعدگی در ساعات مشخصی از شب به رختخواب بروید و برنامه مشخصی برای استراحت و خواب شبانه خود داشته باشید.

سخن نهایی

قاعدگی یک چرخه طبیعی در بدن خانم است که در برخی افراد با علائم شدیدتری همراه است. در اکثر مواقع ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند به کاهش شدت دردهای جسمانی و مشکلات روحی این دوران کمک زیادی کند. فراموش نکنید بدن شما در این دوران نیاز بیشتری به مراقبت دارد. سعی کنید در روزهای ابتدای قاعدگی بیشتر از همیشه استراحت کنید و مراقب روحیه‌تان باشید تا دچار مشکل نشوید و راحت‌تر روزهای قاعدگی را پشت سر بگذارید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو