علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها


منبع: روزانه

7

1402/5/2

01:13


دغدغه بسیاری از زنان آگاهی زود هنگام از بارداری است که می تواند در زمینه های مختلف برای آنها حائز اهمیت باشد. دسته ای از علائم و نشانه های بارداری وجود دارند که قبل از صورت گرفتن تست بارداری و اطلاع از نتایج آن می توانند به بانوان کمک کرده و راهنمای آنان در تشخیص […]

علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

دغدغه بسیاری از زنان آگاهی زود هنگام از بارداری است که می تواند در زمینه های مختلف برای آنها حائز اهمیت باشد. دسته ای از علائم و نشانه های بارداری وجود دارند که قبل از صورت گرفتن تست بارداری و اطلاع از نتایج آن می توانند به بانوان کمک کرده و راهنمای آنان در تشخیص باردار بودن یا نبودن باشند. این نشانه ها و علامت ها در اصل علائم اولیه و اصلی بارداری به شمار می روند.

اما این علائم همیشه به صورت قطعی نشان دهنده وضع حمل نیستند. زیرا در برخی موارد مشاهده شده است که بعضی از این علائم در دوران قبل از قاعدگی بروز پیدا کرده و با نشانه هایی شبیه به نشانه های بارداری تشخیص را برای بانوان دشوار می کنند. این اتفاق ممکن است در ماه ها و هفته های نخست بارداری مشاهده شود.

با توجه به این نکات و با در نظر گرفتن مطمئن تر بودن پاسخ های تست های بارداری رایج، بازهم اطلاع از علائم و نشانه های شایع دوران بارداری خالی از لطف نیست و می تواند مفید واقع شود. به همین خاطر موضوع این مقاله را به این موارد اختصاص داده ایم و سعی می کنیم در این مطلب تعدادی از علائم و نشانه های دوران بارداری را برای شما عزیزان شرح دهیم. اگر به این موضوع علاقمند هستید می توانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید…

فهرست موضوعات این مطلب

علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

زمان مشاهده علائم ناشی از بارداری برای اولین بار

اولین و بارزترین موردی که نشان دهنده لقاح اسپرم و تخمک و آغاز فرایند فیزیولوژیکی تشکیل جنین در بدن مادر است عقب افتادن چرخه قاعدگی و خون ریزی مربوط به آن است. این تغییر روند در بدن مادر در حدود دو هفته بعد از فرایند تخمک گذاری رخ می دهد. بعضی از زنان که توجه بیشتری نسبت به بدن خود و فرایندهای آن دارند ممکن است علائم مختلف را در همان چند هفته ابتدایی بارداری شناسایی کنند؛ اگرچه این شناسایی باردار بودن آنها را قطعی نمی کند و ممکن است قطعی شدن این اتفاق تا مدت ها بعد برای مادران به اثبات نرسد.

از دیگر علامت ها و نشانه های بارداری می توان به خونریزی خاص بارداری و همین طور لانه گزینی و گرفتگی عضلات بدن مادر اشاره کرد که بازه زمانی آنها می تواند در حدود 5 تا 6 روز بعد از زمانی باشد که تخمک توسط اسپرم وارد شده به بدن مادر بارور شده است. حساسیت در ناحیه پستان ها و سینه مادر و همچنین تغییرات بارز در خلق و خوی زنان از جمله دیگر علائم اولیه می باشند. البته این علائم چندان مطمئن نبوده و نشانه قطعی بارداری نیستند. چرا که این موارد جزو علامت های مشترک بین دوران بارداری و بازه زمانی که بدن زنان دچار تغییرات هورمونی می شوند یا درگیر تخمک گذاری هستند به شمار می روند.

علائم بارز و اصلی در شروع بارداری

زنان باردار معمولا در هفته های ابتدایی طول دوره وضع حمل خود علائم یکسانی را تجریه نمی کنند و نشانه هایی که در آنها وجود دارد در یک طیف گسترده دسته بندی می شوند. این وضعیت تا حدی متفاوت است که حتی احتمال دارد یک زن در هفته های نخستین بارداری جدید خود علامت هایی بسیار متفاوت نسبت به بارداری های قبلی خودش هم داشته باشد.

با این حال یک سری علائم بارز و اصلی مانند قطع شدن چرخه قاعدگی و به هم ریختگی در نظم آن و همچنین افزایش وزن و جلو آمدن شکم مادران باردار وجود دارد که می توان آنها را تا حدودی در اغلب افراد و موارد مشاهده کرد. اگر چه این علامت ها نیز ممکن است شبیه به نشانه هایی باشند که در پیش قاعدگی (یا همان PMS) مشاهده می گردند. در این قسمت از مقاله چند مورد از علامت ها و نشانه های بارز بارداری را به شما معرفی می کنیم:

1. عقب افتادگی عادت ماهیانه از نشانه های بارداری

احتمالا این مورد را به عنوان واضح ترین و مشخص ترین نشانه ای که بارداری را به مادران اطلاع می دهد می شناسید. عقب افتادن قاعدگی در زنان با اصطلاح missed period هم شناخته می شود. تاخیر در زمان قاعدگی به خصوص در زنانی که بدن آنها از این نظر دارای یک چرخه کاملا منظم می باشد نشانه ای بارز از شروع بارداری است. زنانی که برای بارداری اقدام کرده اند و منتظر بروز نشانه های آن هستند معمولا به این مورد توجه زیادی دارند و از این نظر بدن خود را مرتبا چک می کنند.

در گروهی از خانم ها بعد از شروع بارداری یک نوع پریود کوتاه مدت اتفاق می افتد که از نظر کیفیت با عادت ماهیانه بسیار متفاوت است و به بیان دیگر نوعی خون ریزی کوتاه مدت و غیر معمولی است. این خون ریزی را نباید با پریود و قاعدگی که در زنان بالغ ماهی یک بار رخ می دهد اشتباه گرفت. چرا که این خون ریزی کوتاه مربوط به فرآیند لانه گزینی بوده و تنها در بارداری مشاهده می شود. به همین دلیل ممکن است بعضی از زنان با مشاهده این خون ریزی متوجه تغییر در چرخه قاعدگی خود و شروع بارداریشان نشوند.

از طرف دیگر بدن برخی از زنان به صورت کلی نظم مشخص و ثابتی در قاعدگی نداشته و به همین دلیل تاخیری که بارداری در این چرخه به وجود می آورد هم تا مدتی برای این افراد مشخص نمی شود. با توجه به این نکته که این مادران ممکن است تا مدتی متوجه عقب افتادگی قاعدگی یا همان missed period در دستگاه تولید مثلی خود نشوند، بهتر است به دیگر نشانه های بارز بارداری هم توجه داشته باشند.

مطلب مشابه: اهمیت انجام تست ها و مشاوره با پزشک در مراقبت های پیش از بارداری

2. احساس خستگی در بدن

نزدیک ترین و بهترین تشبیهی که می توان برای بارداری به کار برد این است که فرض کنید به یک باره و بدون هیچ تمرین و آمادگی قبلی یک کیف یا کوله سنگین چند کیلویی بر روی دوش شما قرار دهند و شما مجبور باشید با همراه داشتن این بار اضافی یک کوهنوردی سخت و طولانی داشته باشید. قطعا چنین وضعیتی فشار زیادی به ماهیچه ها و استخوان های بدن شما وارد می کند و در نتیجه شما دچار یک احساس خستگی طولانی مدت در بدن خود می شوید.

بارداری نیز شرایطی شبیه به همین مثال داشته و حمل کردن نوزادی که روز به روز بر وزن او اضافه می شود یک بار اضافه برای بدن مادر محسوب شده و منجر به خستگی دائمی در بدن او خواهد شد. زمانی که یک زن باردار می شود بدن او مجبور است تا مقادیر بسیار زیادی از انرژی را در جهت ساختن جفت و ساختارهای مختلف آن صرف کند. چرا که جفت یک ساختار مهم در بارداری است و به عنوان سیستم حفاظت کننده از جنین در برابر شرایط نامساعد فعالیت می کند تا جنین در این فضا رشد کرده و آماده بیرون آمدن از بدن مادر شود.

در نتیجه همین موارد است که مادران باردار، مخصوصا مادرانی که از بنیه و سیستم بدنی ضعیفی برخوردار هستند در دوران بارداری خود غالبا احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشند و این مشکل گریبان گیر آنها خواهد شد.

3. لکه بینی و گرفتگی در عضلات پایین تنه

در حدود شش تا دوازده روز بعد از رخ دادن لقاح است که تخمکی که با اسپرم بارور شده است می بایست به جداره رحم بچسبد و جای خود در بافت رحم را محکم کند. این فرآیند در بارداری لانه گزینی تخمک نامیده می شود و در طی آن احتمال دارد که مادران دچار نوعی خون ریزی خفیف و سبک شوند و لکه بینی را تجربه کنند.

نشانه دیگری که در این بازه زمانی بروز پیدا می کند گرفتگی در عضلات پایین تنه (قسمت پایینی کمر، شکم و لگن مادر) است که دسته ای از مادران باردار آن را تجربه می کنند. طبق آمار و ارقام می توان گفت در حدود یک چهارم از زنان خونریزی سبکی را در زمان لانه گزینی در رحم خود مشاهده می کنند. این دو علامت از نشانه های رایج و بارز بارداری هستند که بهتر است برای تشخیص بارداری خود نسبت به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

4. بروز تغییرات در پستان های مادر باردار

طبق گزارش ها عده زیادی از زنانی که وارد فرآیند بارداری می شوند در همان هفته های ابتدایی حاملگی خود بروز تغییرات مختلفی در سینه های خود را احساس می کنند. این تغییرات دارای طیف گسترده ای هستند و چند مورد از آنها سفت شدن بافت پستان، خارش در ناحیه سینه ها و همچنین احساس پر شدن پستان ها می باشند. هر چند این احساس تغییر در سینه ها بعد از چند هفته به مرور زمان کاهش می یابد و به نوعی برای زن باردار عادی می شود.

از دیگر تغییرات مشاهده شده در ناحیه سینه مادران بادار می توان به تغییر رنگ پستان های آنان نیز اشاره نمود. درباره این مورد در برخی از مادران مشاهده شده است که با شروع شدن فرآیند بارداری هاله پستان آنها دچار تغییر رنگ شده و رنگ آن از وضعیت طبیعی خود به سمت تیره تر شدن متمایل می شود. به همین دلیل است که به زنانی که در مورد بارداری خود شک دارند توصیه می شود تا نسبت به وضعیت بافت و رنگ پستان های خود حساس بوده و دقت لازم را داشته باشند.

5. ترشحات خارج شده از ناحیه واژن زنان باردار

در هفته های ابتدایی بارداری ممکن است زنان باردار دچار نوعی خروج ترشحات از واژن خود شوند که باید نسبت به آن دقت داشت. در این مورد مشاهده شده است که مایع و ترشحاتی با غلظت بالا و با رنگ شیری از واژن زنان باردار خارج می شود. این علامت در هفته اول بارداری مشاهده می شود و دلیل رخ دادن آن هم تغییر در ضخامت دیواره واژن (ضخیم تر شدن آن نسبت به حالت طبیعی) می باشد.

مطلب مشابه: مراقبت های حین بارداری؛ مواردی که باید به آنها توجه کنید

علامت ها و نشانه های بارداری در ماه اول تا سوم

همانطور که تا این قسمت از مقاله چندین بار گفته ایم علائم و نشانه های بارداری در زنان مختلف گوناگون بوده و نمی توان آنها را به کل جامعه زنان باردار تعمیم داد. شاید بسیاری از خانم ها در ماه های اول بارداری هم علامت خاصی که ناشی از بارداری آنها باشد را از خود نشان نداده و متوجه بارداری خود نباشند. با این حال به طور معمول یک سری علامت و نشانه کلی در ماه های اول تا سوم وضع حمل مشاهده می شود که در این قسمت ده مورد از آنها را برای شما شرح می دهیم:

علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

1. احساس بد و تنفر نسبت به خوردن بعضی از خوراکی ها

یکی از عوارض و نتایج بارداری در زنان این است که حس شامه و بویایی در آنها تقویت می شود که در نتیجه آن ممکن است افراد نسبت به بعضی از مواد خوراکی بیزار شوند. این اتفاق با نام بیزاری از غذا هم شناخته می شود و در بسیاری از خانم های باردار مشاهده می گردد. تعدادی از غذاهای خاص وجود دارند که فرد قبل از شروع بارداری خود آنها را بدون هیچ مشکل خاصی مصرف می کرده است اما در این دوران به خاطر تغییرات فیزیولوژیکی بدن خود نسبت به بو و مزه آنها حساسیت نشان می دهد. این حساسیت ممکن است تا حدی پیش برود که فرد مذکور حتی با فکر کردن به یک غذای خاص هم دچار حالت تهوع و مشکلات دیگر شود. بیزاری از غذا به عنوان یکی از نشانه های ویژه بارداری از مدت ها پیش در همه جای دنیا شناخته شده است.

2. ویار و حالت تهوع صبحگاهی در مادران باردار

بسیاری از مادران باردار صبح ها و بعد از بیدار شدن از خواب دچار نوعی حالت تهوع و استفراغ مزمن می شوند که با عنوان کلی ویار صبحگاهی در مادران باردار شناخته می شود. البته این مشکل مزمن می تواند در دیگر ساعت های شبانه روز نیز مادران را درگیر خود کند و در همه موارد فقط مختص زمان بیدار شدن از خواب نیست. این ویار خاص به طور معمول در ماه دوم بارداری و در حدود هفته ششم آغاز می شود؛ اگر چه در برخی موارد ممکن است یکی دو هفته زودتر هم خود را به صورت خفیف نشان دهد.

دانشمندان و متخصصان حوزه زنان و زایمان معتقد هستن که علت اصلی این ویار مربوط به تغییرات هورمون ها در بدن این زنان می باشد. افزایش بعضی از هورمون ها، مخصوصا هورمون پروژسترون (در بعضی اوقات هورمون های استروژن و HCG) باعث تغییراتی در فعالیت های طبیعی شکم زنان شده و این احساس تهوع را در آنها ایجاد می کند.

دقت داشته باشید که طبق گزارش های معتبر و مقاله های علمی و البته تجربیات و شواهدی که زنان باردار داشته اند، ویار صبحگاهی بیشتر در بازه زمانی هفته های سوم تا هشتم شروع می شود. این مورد تا مدتی ادامه داشته و با حالت تهوع های مکرر مادر را آزار می دهد تا اینکه با شروع سه ماه دوم بارداری کم کم برطرف می شود. البته ممکن است که این عوارض گوارشی تا پایان دوران بارداری هم برطرف نشوند و تا زمان زایمان همراه مادران بمانند.

3. تقویت قوه بویایی و حساسیت نسبت به بوهای گوناگون

همانطور که گفتیم یکی از مشهورترین عوارض و تاثیرات بارداری بر سیستم بدن مادران افزایش قدرت بویایی آنهاست که می تواند تا حدی دردسرساز باشد. برای این افراد بوها حالت خاصی پیدا می کنند و بوهای هر چند خفیف و ضعیف شدیدا قوی و جدی احساس می شوند. تا جایی که یک بوی بد ضعیف که دیگر افراد آن را کمی آزاردهنده احساس می کنند توانایی این را پیدا می کند که مادران باردار را شدیدا اذیت کند و حتی باعث حالت تهوع در آنها بشود.

این افزایش در حساسیت بینی و سیستم بویایی جزو اولین و اصلی ترین علائم و نشانه های وضع حمل هستند که گزارش می شوند. در نتیجه اگر یک زن متاهل هستید و نسبت به شروع بارداری خود مشکوک هستید بهتر است بدن خود را از این نظر بررسی و مقایسه کنید تا اگر تقویت قوه بویایی را به همراه یکی دو مورد دیگر در بدنتان مشاهده کردید برای انجام دادن یک تست بارداری آماده شوید!

مطلب مشابه: علائم و نشانه های بارداری: چگونه متوجه شویم؟ جامع و کامل

4. ضعف در بدن و احساس سرگیجه

در ماه های نخست بارداری زنان مشاهده شده است که هنگامی که در وضعیت خود تغییر ایجاد می کنند، (از حالت خوابیده به نشسته تغییر وضعیت می دهند یا اینکه از حالت نشسته خارج شده و می ایستند) دچار احساس سرگیجه ناگهانی و شدید، ضعف در عضلات و استخوان ها و همچنین لرز در بدن می شوند. دلیل اصلی که برای این اتفاق آورده می شود تغییراتی است که بارداری در رگ های خونی مربوط به مغز ایجاد می کند و فرآیند اکسیژن رسانی به مغز را دستخوش تغییرات می کند.

در بررسی ها و تحقیقات دقیق تری که بر روی زنان باردار انجام شده است مشخص گردیده است که شروع فرآیند بارداری باعث تغییراتی در سطح استاندارد گلوکز خون و همچنین فشار خون می شود. در نتیجه این تغییرات میزان اکسیژنی که عروق و رگ های بدن به مغز می رسانند تا این عضو حیاتی عملکرد متناسبی از خود نشان دهد کاهش می یابد. وقتی اکسیژن مغز که برای اعمال حیاتی سلول ها نیاز است کاهش می یابد فعالیت های مغزی هم تا حدودی دچار اختلال شده و این سرگیجه ها و ضعف های مزمن در هنگام تغییر وضعیت ناگهانی بدن به وجود می آیند.

5. یبوست و بروز مشکلاتی در دفع مدفوع

از دیگر عوارض تغییراتی که بارداری در سطح طبیعی هورمون های بدن زنان ایجاد می کند می توان به تنبلی اعضای سیستم گوارشی فرد و به هم ریختن نظم عملکردی آنها اشاره کرد. این اتفاق به ایجاد شدن بیماری یبوست در افراد منجر می شود که مشکلی آزار دهنده می باشد. در واقع ریشه اصلی و دلیلی که باعث کندتر شدن حرکات روده ای فرد و در نتیجه ایجاد یبوست می شود ترشح هورمون پروژسترون در دوران حاملگی است. البته موارد دیگر از قبلی اضافه وزن مادران باردار و کاهش فعالیت ها و عملکردهای جسمی و بدنی در این افراد هم می توانند منجر به بروز یبوست در چند ماه تخست دوران حاملگی شوند. مشکلات گوارشی مثل تهوع، استفراغ، یبوست و دل دردهای متناوب تحت عنوان نشانه های معمول بارداری شناخته شده هستند.

6. افزایش و تکرر دفع ادرار

تغییرات هورمونی در زنان باردار عوارض و نتایج گسترده ای به همراه دارد که تا اینجا چند مورد از آنها را بیان کرده ایم. یکی دیگر از این عوارض زیاد شدن میزان جریان خونی است که در کلیه های این خانم ها و همچنین ناحیه لگن آنها جریان دارد. هنگامی که خون ورودی به کلیه ها افزایش پیدا کند به دنبال آن حجم ادراری که کلیه ها تولید می کنند و به مثانه می رسند هم زیاد می شود. در نتیجه یکی از علامت های ناشی از بارداری افزایش ادرار و تعداد دفعاتی است که زنان باردار نسبت به دفع ادرار در طول روز اقدام می کنند.

7. عوض شدن خلق و خوی زنان باردار

از یک هفته بعد از زمانی که لقاح در سیستم تولید مثلی زنان اتفاق می افتد احتمال بروز تغییراتی در رفتار و اخلاق آنان شروع می شود. این مورد هم مانند بسیاری دیگر از موارد ذکر شده ریشه در عوض شدن شدید میزان هورمون های تولید شده در بدن افراد باردار دارد. در نتیجه این تغییرات است که عادت های رفتاری دچار دگرگونی می شوند و علائمی مثل تنش، استرس و کاهش آستانه تحمل عصبی نمایان می شوند. در نتیجه در طول دوره بارداری مادران از نظر عصبی تحریک پذیری بیشتری را تجربه خواهند کرد.

8. افزایش کلی دمای بدن نسبت به حالت طبیعی فرد

دمای طبیعی بدن هر فرد به عوامل مختلفی مثل سن، جنسیت، وضعیت بدنی و محیط زندگی بستگی دارد. در این بین اما اتفاقاتی مثل باردار شدن چرخه طبیعی متابولیسمی بدن را برهم می زند و در نتیجه این تغییرات به حرارت طبیعی سطح و درون بدن نیز سرایت می کند. اگر به عنوان یک زن که احتمال بارداری او وجود دارد به مدت سه هفته یا کمی بیشتر و کمتر احساس کردید که دمای طبیعی بدنتان در حالت ناشتا و در شروع روز بالاتر به نظر می رسد، باید احتمال بارداری و شروع فرآیند حاملگی را برای خودتان در نظر بگیرید.

9. تنگی نفس در هنگام بارداری

این مورد هم یکی از علامت ها و نشانه های رایج است که در خانم های باردار مشاهده می گردد. در ماه های اول بارداری ممکن است تجربه هایی از تنگی نفس، اختلال در فرآیند تنفس طبیعی و به طور کلی سخت نفس کشیدن داشته باشید. همان طور که می دانید یکی از نیازهای اصلی انسان برای ادامه حیات اکسیژن است. این نیاز در نوزاد و جنین انسان به صورت شدیدتری وجود دارد و نوزاد هنگامی که در رحم مادر است برای رشد طبیعی خود به اکسیژن وابسته است. به همین خاطر است که اکسیژن مورد نیاز خود را از خون مادر و از طریق بند ناف جذب می کند و در نتیجه میزان اکسیژن در خون مادر تا حدی کاهش می یابد. با توجه به این توضیحات می توان تنگی نفس را نیز در کنار دیگر موارد جزو نشانه ها و علائم بارداری در زنان مشکوک در نظر گرفت.

مطلب مشابه: بهترین زمان بارداری | بالا بردن شانس باروری | داشتن بارداری سالم

10. هوس های غذایی گوناگون و ناگهانی

اگر تاکنون در خانواده و اطرافیان خود یک زن باردار را دیده باشید حتما مشاهده کرده اید که گاهی اوقات علاقه او نسبت به بعضی از خوراکی های خاص به طور ناگهانی افزایش پیدا می کند. زنان باردار ممکن است به دلیل تغییرات شدیدی که در سیستم های مختلف بدن خود دارند نسبت به بعضی خوراکی ها مثل خوردنی های ترش و شور ویار پیدا کنند. ویار به طور کلی به علاقه یا تنفر نسبت به خوراکی های خاص گفته می شود که به صورت ناگهانی بروز پیدا می کند! این علاقه شدید و هوس های غذایی نیز از نشانه هایی هستند که در صورت مشاهده احتمال باردار بودن زنان را بسیار بالا می برند.

علائم و نشانه های بارداری در ماه های پایانی حاملگی

تا ماه های آخر بارداری به خاطر تغییرات گسترده و علائمی که تا به ایجا اکثر آنها را به شما معرفی کردیم، اغلب بانوان متوجه بارداری خود شده اند. با این حال بزرگتر شدن جنین در شکم مادر باعث می شود که ماه های پایانی فرآیند بارداری هم علامت های به خصوصی را همراه خود داشته باشد. در این قسمت برخی از این نشانه ها را توضیح خواهیم داد:

علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

1. افزایش وزن شدید

 در ماه های پایانی وزن جنین در شکم مادر به طور قابل توجهی زیاد شده و به چند کیلوگرم می رسدو علاوه بر آن سینه های مادر هم رشد قابل توجهی خواهند داشت. زیاد شدن حجم مایعات در گردش در بدن مادر و بزرگتر شدن جفت در کنار این موراد باعث می شوند تا مادر باردار در دوران پایانی بارداری خود یک افزایش وزن قابل توجه را تجربه کند که نشانه نزدیک شدن به زمان زایمان می باشد.

2. تغییرات پستان در دوران بارداری

همان طور که گفتیم در هفته های آخر بارداری پستان های بانوان دچار افزایش حجم شده و بعد از اینکه زایمان اتفاق افتاد هم مایعی به اسم کلستروم (که دارای رنگ زرد به خصوصی است) از پستان مادر خارج می شود.

3. احساس سوزش در ناحیه معده

زمانی که در پایان دوران بارداری جنین به نهایت رشد خود می رسد فشاری که از طرف او به دیواره شکم وارد می شود هم زیاد شده و در نتیجه جابجایی هایی در مکان جنین اتفاق می افتد. این جابجایی می تواند با ضربه زدن به معده مادر باعث ایجاد احساس سوزش و درد در ناحیه معده شود.

4. ورم کردن پاهای مادران باردار از نشانه های بارداری

فشار زیاد جنین به مادر در هفته های انتهایی گردش خون در پایین تنه و به خصوص پاهای مادر را کاهش می دهد که این اتفاق باعث ورم کردن پاها می گردد.

5. کاهش کنترل مادران باردار روی ادرار خود در پایان بارداری

مشاهده شده است که زنان باردار در هفته های انتهایی دوران حاملگی خود کنترل کمتری روی ادرار خود دارند و هنگام سرفه کردن های پشت سر هم، خندیدن شدید و حتی عطسه کردن مقدار بسیار کمی از ادرار را به شکل غیر ارادی خارج می کنند.

علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا تعدادی از علائم و نشانه های بارداری که در بین اکثر زنان مشترک هستند را با توضیحات کوتاهی به شما معرفی کنیم. البته همان طور که گفته شد این نشانه ها در همه زنان یکسان نیستند و تفاوت هایی بین افراد مختلف مشاهده شده است. با این وجود اگر مشکوک به بارداری خود هستید دانستن این نکات و آشنایی با این نشانه ها می تواند به شما کمک کند. امیدواریم مطالبی که در این متن توضیح داده شد برای شما مفید بوده باشد…

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو