جعفر تشکری هاشمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/9/28

21:22


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرداری تهران در مورد وضعیت حمل و نقل شهر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

جعفر تشکری هاشمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

از خوابیدن 151 اتوبوس در پارکینگ ها تا لغو قرارداد ساخت اتوبوس توسط یکی از خودروسازان داخلی

به گزارش نم نمک ، جعفر تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه 26 آذر ماه فرصتی برای بیان مسائل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است ، گفت : همانطور که می دانیم بیست و  ششم آذر ماه فرصتی نام آشنا برای حمل و نقل است و در بیست و ششم آذر ماه سال 63 حضرت امام رحمت الله بعد از استماع گزارش مشکلات ترانزیتی و برای حل مشکل کالاهایی که در بنادر تلنبار شده بود ، دستور دادند تا رانندگان شریف و زحمتکش کامیون ، بارها را از کشتی ها و بنادر به شهرها برسانند و در آن روز و در آن ایام هزاران دستگاه خودروی باری به فرمان امام راهی بنادر کشور شدند و پس از فرمان امام راحل ، بارها از سمت بنادر به شهرهای مختلف منتقل شدند و توطئه از بین رفتن کالاهای مورد نیاز مردم خنثی شد. 

جعفر تشکری هاشمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

جعفر تشکری هاشمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران ، اظهار کرد : اکنون روزهای سخت تنفس تهران را پشت سر می گذاریم و با تعطیل شدن مدارس ابتدایی این پیام به جامعه منتقل شد که شرایط خوبی نیست و هوای تهران و زندگی در این آلودگی ها ناشی از وسایل نقلیه سلامت شهروندان را تهدید می کند.

تشکری هاشمی افزود : تهران  به دلیل تحرکات ناشی از تردد خودروها دچار مشکلات بسیاری شده و علی رغم اینکه نفس شهر به شمارش افتاده است ، اما تعداد خودروها به صورت انبوه در حال افزایش است و گویا هنوز درک دقیقی از شرایط بحرانی زیست محیطی و کیفیت زندگی نداریم و در گزارش امروز به دنبال این هستیم تا به مردم  بگوییم که در این دوره از شورای شهر و مدیریت شهری چه برنامه ای برای حل مشکلات حمل و نقلی تدوین شده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برنامه 4 ساله شهرداری تهران تصمیمات کلیدی گرفته شد گفت : تکمیل و توسعه کامل خطوط 1 تا 7، سامانه مترو ساخت و بهره برداری خطوط 8 تا 11 مترو با اولویت تأمین مالی از طریق مولدسازی ، جلب مشارکت و منابع دولتی ، افزایش ناوگان تحت بهره برداری مترو از 1500 واگن  به 1893 واگن ، افزایش تعداد اتوبوس ها به 7500 دستگاه ، توسعه موتور سیکلت های برقی ، نوسازی 40 هزار تاکسی فرسوده و 25 هزار ون ، اتمام ساخت پایانه شرق ، توسعه سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و افزایش سالانه 30 ون به سامانه توان خیابان ، هوشمندسازی شهر و دوربین های نظارتی از جمله مهمترین محورهای حوزه حمل و نقل عمومی در برنامه چهارم توسعه شهری است. 

26هزار و 500  میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت

تشکری هاشمی با اشاره به بودجه سال 1402 گفت : 26هزار و 500  میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که از این میان  2140 میلیارد تومان از بودجه به بازسازی و تعمیرات اساسی واگن ها تعلق یافت تا وضعیت ریلی مطمئن شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد : همچنین 1350 میلیارد تومان به منظور اورهال ناوگان ناوگان اتوبوسرانی ، 6100 میلیارد تومان به توسعه ناوگان اتوبوسرانی ، 1000 میلیارد تومان به خرید اتوبوس سه کابین ، 1500 میلیارد تومان از بودجه به عنوان کمک هزینه برای خرید ون و 600 میلیارد تومان به منظور توسعه موتور سیکلت های برقی با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شد. 

وی با تأکید بر اینکه در تبصره 20 قانون بودجه امسال نیز منابعی پیش بینی شد ، گفت : در این تبصره پیش بینی شده تا 2700 میلیارد تومان برای توسعه ناوگان و تجهیزات خطوط مترو ، 5000 میلیارد تومان برای توسعه ، تکمیل خطوط مترو پایانه ها و پارکینگ ها ، 2000 میلیارد تومان به توسعه ناوگان سبک ون و تاکسیرانی 500 میلیارد تومان به توسعه سامانه های هوشمند ، 200 میلیارد تکمیل پایانه شرق و 100 میلیارد تومان به توسعه موتورهای برقی اختصاص یابد. 

تشکری هاشمی در نطق پیش دستور خود که متن آن را در اختیار رسانه ها قرار داد ، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مترو گفت :  4600 میلیارد تومان در بخش زیرساخت های مترو بودجه در نظر گرفته شد. همچنین 1800 میلیارد تومان نیز  از محل اوراق مشارکت برای توسعه مترو  در نظر گرفته شد و در نتیجه مجموعا 6400 میلیارد تومان برای توسعه مترو در نظر گرفته شد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت : در حال حاضر متروی تهران 156 ایستگاه و 310 کیلومتر طول دارد و این  توسعه یافتگی به معنای آن است که گستردگی لازم را به وجود آورده ایم و در سال جاری علاوه بر افتتاح ایستگاه علامه جعفری و یک و نیم کیلومتر از خط 4، چند ایستگاه در خط 6 و 7 متروی تهران به علاوه ایستگاه پرند افتتاح شدند.

تشکری هاشمی د خصوص پیشرفت های مطالعاتی و اجرایی مترو گفت : اعداد و ارقامی که در سامانه کنترل پروژه نوشته شده اند حاکی از آن است که در هر بخش مترو تنها 20 یا 10 درصد پیشرفت داشته ایم که این اعداد جهادی و انقلابی نیستند و باید بزرگتر و قابل توجه تر شوند اینها اعدادی نیستند که ما با توسل به  آنها بتوانیم امیدوار شویم و انتظار ما این است که به زیرساخت سرعت  داده شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تکمیل خطوط فعلی اولویت مدیریت شهریست و باید حتماً اجرا شود ، گفت : در بخش توسعه مترو محدودیتی در حوزه بودجه وجود ندارد و 6000 میلیارد تومان در این بخش منابع در نظر گرفته شده؛ اما باید توسعه بیشتر شود اکنون در خطوط 4، 7، 6، توسعه جنوبی خط 6 تهران و پرند ایستگاه های باقی مانده است که باید هرچه سریعتر تکمیل شوند. 

وی با بیان اینکه در بخش بهره برداری مترو بودجه خوبی در نظر گرفته شده است ، ادامه داد : از 5800 میلیارد تومانی که  برای توسعه مترو در نظر گرفته شده است ، 1550 میلیارد تومان آن برای نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده است اما از 2140 میلیارد تومان بودجه ابلاغی برای بازسازی واگن ها تنها 880 میلیارد تومان معادل 41 درصد قرارداد بسته شده و از این میان نیز تنها 173 میلیارد تومان به کار گرفته و در سامانه ثبت شده است. 

تشکری هاشمی افزود : مبلغ فوق به معنای آن است که دوستان شهرداری باید به  کار خود سرعت ببخشند ، منطقی نیست که تا  آذرماه و  با توجه به پیش بینی ها هنوز قراردادی منعقد نشده باشد و بر همین اساس امیدواریم همکاران شرکت مترو تلاش جدی تری در این بخش داشته باشند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اورهال ناوگان مترو گفت : از ابتدای سال تاکنون 11 رام قطار «ای سی» ، 2 رام قطار «دی سی» و 2 واگن دوطبقه اورهال شدند و این حاکی از آن است که 15 درصد کار  پیش رفته و عملکرد موجود دارای نقص است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انعقاد قرارداد 713 واگن مترو گفت : خوشبختانه این کار اکنون به نتیجه رسیده و پیش پرداخت به طرف خارجی داده شده و  عملیات ساخت آغاز شده است و  ان شاالله اولین قطارها در سال آینده تحویل داده می شود. البته در همین جا باید از وزارت کشور نیز تشکر کنم که نهایت تلاش را داشته است. 

وی تأکید کرد : البته در حوزه مترو باید به وضعیت کارتخوان ها اشاره ای داشته باشم همانطور که بارها نیز تذکر داده ایم نزدیک به 900 کارتخوان در ایستگاه های متروی تهران وجود دارد و این کارتخوان ها متاسفانه در بخش خروجی عمدتاً دارای نقص هستند و وقتی مسافران می خواهند ایستگاه را ترک کنند متوجه می شوند که دستگاه کارت آنها را نمی خواند و حداکثر هزینه را از مسافران دریافت می کند این به معنای آن است که کارت ها در ورود خوانده می شوند ، اما هنگام خروج از این کار انجام نمی شود و هزینه کامل از کارت شهروندان دریافت می شود همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که مانده کارت های قدیمی باقی مانده  به افراد تحویل داده نشده است. 

تشکری هاشمی گفت : عدم صدور کارت بلیت المثنی نیز از جمله موضوعاتی است که اقشار خاص از آن گله مند هستند و نمی توانند از کارت المثنی بعد از مفقودی یا خراب شدن استفاده کنند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اتوبوسرانی گفت :  12770 میلیارد تومان بودجه  برای شرکت واحد در نظر گرفته شده است و در حوزه اتوبوس های فعال باید بگویم هرچند گزارش دوستانمان در شهرداری حاکی از 2100 اتوبوس فعال است اما اکنون حدود 1900 دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار هستند. 

وی با اشاره به ناوگان بازسازی شده در پایتخت اظهار کرد : در حال حاضر 165 دستگاه ناوگان بازسازی شده است و مبالغی که برای این کار پرداخت شده 157 میلیارد تومان است و  با وجود آنکه 1265 میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس ها در نظر گرفته شده بود اما آنچه تا اکنون عملیاتی شده قراداد 157 میلیارد تومانی  است یعنی تقریباً 10 درصد از بودجه برای نوسازی به کار گرفته شده  و این به معنای آن است که عقب ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد. 

تشکری هاشمی ادامه داد : تاکنون قرارداد 500 دستگاه اتوبوس برقی ، 2140 دستگاه اتوبوس دیزل تک کابین ، 500 دستگاه مینی بوس ، و 40 دستگاه مینی بوس سامانه جانبازان با بخش داخلی منعقد شده و هر زمان سازندگان داخلی به تعهد خود عمل کنند وارد ناوگان می شود در بخش خارجی نیز با فاینانس خارجی به توافق رسیده ایم و خرید 2000 دستگاه اتوبوس برقی در دست پیگیری است البته خرید خارجی باید تبدیل به لایحه و به شورای اسلامی شهر تهران داده شود. 

تشکری هاشمی با اشاره به قرارداد خرید اتوبوس با سازندگان داخلی گفت متوجه شده ایم که یک شرکت داخلی به دلیل آنچه نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند قرارداد را لغو کرده است ، اما جای سوال است که چرا شهرداری تهران با شرکت ایران خودرو دیزل که یک شرکت ملی است قرارداد نمی بندد که این دسته از مشکلات پیش نیاید. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد : از ابتدای سال تاکنون 295 دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده؛ اما از این میان تنها  144 دستگاه  فعال هستند و  151 دستگاه  در پار کینگ ها خوابیده اند و نکته حائز اهمیت این است که برای اتوبوس هایی که در پارکینگ ها خوابیده اند  1150 راننده جدید جذب و 1260 نفر نیز بازنشسته شده اند. 

وی گفت : جذب جدید نمایانگر این است که 1150 دستگاه اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی داشتیم و در حال حاضر 3000 نیرو در شرکت اتوبوسرانی وجود دارد اما به تعداد این رانندگان اتوبوس در شهر نمی بینیم و باید حتماً معاونت منابع انسانی در این حوزه ورود پیدا کند. 

تشکری هاشمی با اشاره به سیستم پرداخت الکترونیک ها گفت : در گذشته نیز به وضعیت سیستم پرداخت الکترونیک و کارتخوان ها اشاره داشته ام. درحال حاضر 315 ایستگاه بی آر تی در خطوط دهگانه تهران وجود دارد که از این میان  فقط 160 ایستگاه دارای کارتخوان است و مابقی ایستگاه ها فاقد کارتخوان هستند و مردم نمی توانند در آنها کارت بلیت خود را پرداخت کنند. 

تشکری هاشمی اظهار کرد : 2206 دستگاه اتوبوس دارای کارتخوان های قدیمی هستند که عمدتاً آنها غیر فعال هستند. با این کار به 50 سال قبل بازگشته ایم و مشت مشت پول  بلیت پول به رانندگان داده شود و آنچه باعث تعجب شده  این است که چرا باید نیمی از ایستگاه های تهران فاقد دستگاه کارتخوان  باشند. 

وی تصریح کرد : مردم ما با شرافت هستند و قرار نیست از پرداخت بلیت فرار کنند ، اما هیچ امکانی وجود ندارد تا بلیت خود را پرداخت کنند. دو سال است که به صورت صلواتی در حال حمل و نقل شهروندان هستیم با وجود اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام می شود ، اما روزانه 350 هزار تراکنش ثبت می شود. 

تشکری هاشمی با اشاره به بخش تاکسیرانی گفت : تا 20 آذر ماه امسال 1228 تاکسی  به صورت نقدی نوسازی و تحویل داده شده است و گفته شده 377 دستگاه تاکسی در شرف تحویل تا پایان آذر است. درحال حاضر 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالیانه نفر  10 هزار تاکسی باید نوسازی شود. در خصوص 630 دستگاه نیز با مشارکت وزارت کشور 192 مورد تحویل داده شده که اکنون 50 مورد آن در حال فعالیت هستند و امیدوار هستیم شهرداری تهران دیگر نقش رانندگان تاکسی را انجام ندهد و فکر خود را به کارهای با اهمیت تر معطوف کند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت : متأسفانه ردیف هایی که در شورای شهر مصوب می کنیم در شهرداری  ردیف های دیگری پیدا می کنند که کاملاً با مصوبات شورای شهر دارای انحراف است. 86 میلیارد تومان برای خط حمایت از رانندگان تاکسی تخصیص داده شده اما این مبلغ درجای دیگر خرج می شود. برای مثال گفته شد ارائه سرویس دهی رایگان در مناسبت های ملی و مذهبی در همین بخش باید ذکر شود که این بند شهرداری هیچ ارتباطی به حمایت از شخص رانندگان تاکسی ندارد مواردی که توسط شهرداری تهران ذکر شده است هیچ ارتباطی به حمایت از رانندگان ندارد و کمک هایی که به جهت کمک به تاکسیرانان بوده جهت مصارف دیگر استفاده شده اند.

تشکری هاشمی با اشاره به بخش کنترل ترافیک تهران گفت : در برنامه های 4 ساله خود به موضوع هوشمندسازی اشاره داشته ایم و در طول دو سال گذشته و در دوره ششم مدیریت شهری چندین بار تذکر داده شد که وضعیت سیستم های هوشمند شهر خوب نیستند از 242 مورد دوربین های طرح ترافیک 134 مورد تنها فعال هستند ، از 210 دوربین های طرح کنترل آلودگی هوا تنها 56 مورد فعال هستند ، از 187 دوربین ثبت تخلفات چراغ قرمز تنها 76 مورد فعال هستند ، از 16 دوربین پلاک خوان مسیر ویژه اتوبوس تنها 5 مورد فعال هستند ، از 42 دوربین پلاک خوان لایل اضطرار تنها 22 مورد فعال هستند. از 23 دوربین پلاک خانه بهشت زهرا تنها 8 مورد فعال هستند. از 10 دوربین پلاک خوان پسماند هیچ موردی فعال نیستند از 40 مورد دوربین پلاک خوان تاکسیرانی ، تنها 18 مورد فعال هستند از 13 دوربین پلاک خانه تره بار تنها 10 مورد فعال هستند. از 35 دوربین پلاک خوان رینگ تهران تنها 14 مورد فعال هستند. از 14 دوربین پلاک خوان خودرو سنگین تنها یک مورد فعال هستند. از 8 مورد دوربین مراکز معاینه فنی هر 8 مورد فعال هستند و از 391 دوربین سامانه های ثبت تخلف سرعت تنها 50 مورد فعال هستند. 

وی ادامه داد : البته این وضعیت هم وقتی یک شرکت در طول یک سال 6 مدیر عوض می کند پیش می آید و  بیش از این نمی توان از این شرکت  انتظار داشت. 

تشکری هاشمی با اشاره به بودجه 600 میلیارد تومانی برای توسعه موتور سیکلت ها گفت : با وجود این بودجه تا این لحظه عملکرد صفر بوده است. وقتی دم از آلودگی هوا می زنیم و می گوییم  موتور سیکلت ها عامل اصلی آلودگی هوا هستند باید برای حل چالش آنها نیز اقدام کنیم ، اما عملکرد صفر چه معنایی دارد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت : نقشه آلودگی هوا در سال 1402 حاکی از آن است که  احتراق گازوئیل کمترین میزان آلودگی را داشته است ، اما آلاینده قالب pm دو و نیم هستند و تقریباً تمام آلودگی های هوا به این دلیل است که 88 درصد علت اصلی پیداش آن نیز  منابع آلودگی متحرک یعنی موتور سیکلت و خودروها هستند و امیدواریم در این خصوص اقدامات جدی انجام شود. 

وی ادامه داد : در یک دوره زمانی روزهای پاک تهران به 30 روز می رسید اما اکنون به دو روز و سه روز رسیده است و این نشان از آن دارد که روزهای پاک تهران از دست رفته اند و روزهای قابل قبول نیز از 250 روز به 190 روز رسیده و متقابلاً روزهای ناسالم برای گروه های حساس از 30 روز به 132 روز رسیده است. ما در سال های اخیر رکورددار بوده ایم و روزهای ناسالم اکنون به 34 روز رسیده است و نشان از آن دارد که سیاست های درستی که ما داشته ایم اجرای درست نیز می خواسته است و از شهرداری تهران می خواهیم آنها را اجرایی کند. 

تشکری هاشمی گفت : یکی از برنامه هایی که در برنامه 4 ساله به تصویب رساندیم تکمیل پایانه شرق بوده است و برای آن 100 میلیارد تومان بودجه مستقیم و  200 میلیارد تومان در تبصره در نظر گرفته شده بود ، اما اکنون 10 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومان خرج شده است  و از آبان ماه تاکنون این پروژه متوقف شده است طبق برنامه باید 94 درصد فاز اول  تکمیل می شد اما 35 درصد آن تکمیل شده است. 

وی با اشاره به بخش معاینه فنی گفت باید از معاونت حمل و نقل و مدیرعامل معاینه فنی تشکر کنم زیرا اقدامات صورت گرفته در این بخش خوب بوده و افتتاح مراکز دو خطه نگاه های بانوان و اجرای نوبت دهی اینترنتی از جمله اقدامات خوب بوده است. 

وی در واکنش به سخنان برخی از اعضای شورا در مورد سیاه نمایی در گزارش گفت : اگر گفته می شود سیاه نمایی است چرا در سامانه ها این اعداد نوشته شده اند. یکی از زشت ترین کلمه به همکاران ما در شورا این است که بگوییم سیاه نمایی است و ان شاالله این رفتارها را در آینده نبینیم.


بیوگرافی سید جعفر تشکری هاشمی

سید جعفر تشکری هاشمی متولد 1 مهر 1341 در مشهد یک سیاستمدار ایرانی است.تشکری هاشمی علاوه بر خدمت در نیروی انتظامی سابقه خدمت در سپاه پاسداران هم دارد و در سپاه هشتم ثامن الائمه جانشین ستاد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو