بهداشت قاعدگی: نکات مهم برای استفاده از نوار بهداشتی

منبع: تالاب

1

1402/9/29

15:32


نوار بهداشتی یکی از بهترین محصولات برای جذب خون در دوران قاعدگی است که استفاده […]

بهداشت قاعدگی: نکات مهم برای استفاده از نوار بهداشتی

نوار بهداشتی یکی از بهترین محصولات برای جذب خون در دوران قاعدگی است که استفاده از آن برای اکثر خانم‌ها بسیار ساده‌تر از دیگر محصولات است. نوار بهداشتی در واقع یک نوع پد پنبه‌ای جاذب است که روی لباس زیر قرار می‌گیرد و از نشت خون به لباس جلوگیری می‌کند. اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی از پدهای یک بار مصرف استفاده می‌کنند. هر چند استفاده از این محصول قاعدگی بسیار رایج است، اما رعایت نکردن نکاتی ساده در زمان مصرف این پدها می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامت خانم‌ها ایجاد کند. در این مقاله می‌توانید با نکاتی مهم برای استفاده از نوار بهداشتی آشنا شوید.

 

1- از پد به روش درستی استفاده کنید

بهداشت قاعدگی

برای استفاده از پد بهداشتی باید آن را به روشی درست روی لباس زیر قرار دهید. دستورالعمل استفاده از این محصول بسیار ساده است. برای شروع باید پد را باز کنید و چسب زیر و کناره‌های آن را باز کنید. سپس چسب را روی لباس زیر خود بچسبانید و لبه‌های پد را به سمت زیر لباس بچسبانید. این کار به محکم شدن پد روی لباس کمک می‌کند.

 

2- پد بهداشتی با سایز مناسبی انتخاب کنید

پدهای بهداشتی امروزه در سایزها، اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از این پدها قدرت جذب بالاتری دارند و برخی دیگر برای روزهای انتهای قاعدگی که خونریزی کمتر است گزینه مناسب‌تر محسوب می‌شوند. در روزهای شروع قاعدگی سعی کنید از نوار بهداشتی بالدار، مشبک و پنبه‌ای، سایز متوسط و بزرگ استفاده کنید. این پدها به خاطر اندازه بزرگ‌تری که دارند، به راحتی از نشت خون جلوگیری می‌کنند. نوار بهداشتی‌های کوچک معمولا برای افراد ریز جثه مناسب‌تر است و باید زمانی مورد استفاده قرار بگیرند که میزان خونریزی کمتر است.

 

3- به موقع پد بهداشتی‌تان را عوض کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد استفاده از پدهای بهداشتی بدانید این است که باید هر 3 تا 5 ساعت یک بار این پدها را عوض کنید. به خاطر داشته باشید که نباید به مدت طولانی از یک پد استفاده کنید، زیرا این کار موجب افزایش رشد باکتری‌ها می‌شود و خطر عفونت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. از آن جایی که پد بهداشتی در دوران قاعدگی مرطوب و آغشته به خون است، باید هر چند ساعت یک بار عوض شود تا مشکلی برای فرد ایجاد نکند.

 

4- بهداشت فردی را در طول قاعدگی رعایت کنید

نکته دیگری که باید در مورد استفاده از پدهای بهداشتی بدانید، رعایت بهداشت فردی است. هر چند ساعت یک بار که پد خود را عوض می‌کنید، حتما بدنتان را با آب گرم بشویید و بعد با دستمال کاغذی 3 و 4 لایه، دستمال توالت، دستمال حوله ای که ضخامت مناسبی دارد، خشک کنید. این کار از تجمع رطوبت در بدن جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که در دوران قاعدگی به هیچ عنوان نیازی به شستن ناحیه واژن با مواد شوینده نیست و می‌توانید برای این کار تنها از آب گرم استفاده کنید.

 

5- با توجه به شرایط خودتان از پدهای پنبه‌ای یا مشبک استفاده کنید

پدهای بهداشتی به دو صورت مشبک و پنبه‌ای تولید می‌شوند. پدهای مشبک معمولا قدرت جذب بالاتری دارند و جنس لایه روی آن‌ها در اکثر مواقع پلاستیکی است. استفاده از این پدها برای زمانی که میزان خونریزی قاعدگی زیاد است، بسیار مناسب است. اما برخی افراد به این پدها حساسیت دارند و بعد از استفاده از آن دچار سوزش و تحریک پوست می‌شوند. اگر جز افرادی هستید که نمی‌توانید از پدهای مشبک با لایه پلاستیکی استفاده کنید، بهتر است در زمان خرید تنها پدهایی را تهیه کنید که جنس روی آن‌ها پنبه‌ای است. به خاطر داشته باشید که پدهای پنبه‌ای ساده با انواع پوست سازگاری دارند، اما میزان جذب این پدها کمتر است. در صورتی که از این پدها استفاده می‌کنید، باید هر چند ساعت یک بار پد خود را عوض کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

6- از پدهای بالدار استفاده کنید

به نوار بهداشتی که در دو طرف آن دو چسب جداگانه برای محکم شدن روی لباس زیر دارد، بالدار می‌گویند. استفاده از این پدها به شما کمک می‌کند تا پد را در محل مناسبی روی لباس زیر محکم کنید. این پدها معمولا در زمان استفاده سادگی حرکت نمی‌کنند و راحت‌تر هستند. اگر در زمان قاعدگی راه می‌روید و یا بیرون از منزل هستید، بهتر است برای اطمینان از تکان نخوردن پد حتما از پدهای بالدار استفاده کنید.

 

7- به کیفیت پد بهداشتی دقت کنید

پد بهداشتی

پدهای بهداشتی با کیفیت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند و از آن جایی که خانم‌ها هر ماه از این پدها استفاده می‌کنند، انتخاب یک پد باکیفیت می‌تواند روی سلامت جنسی آن‌ها موثر باشد. سعی کنید در طول قاعدگی از پدهای باکیفیت و برندهای معتبر و شناخته شده استفاده کنید.

مصرف نوار بهداشتی غیراستاندارد و بی‌کیفیت می‌تواند موجب بروز حساسیت و التهاب پوست شود و مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد کند. سعی کنید در این دوران از پدهای باکیفیت و ضد حساسیت استفاده کنید و از سلامت خودتان محافظت کنید.

 

8- از لباس زیر مناسب استفاده کنید

در طول قاعدگی سعی کنید از لباس زیر نخی با اندازه مناسب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از لباس زیرهای گشاد در دوران قاعدگی موجب می‌شود تا نوار بهداشتی به درستی در جای خود قرار نگیرد و در این شرایط خطر نشت خون روی لباس وجود دارد. می‌توانید در این دوران از لباس زیر مخصوص قاعدگی یا لباس‌هایی که جنس و اندازه مناسب‌تری دارند استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو