تاثیر ورزش کردن در کاهش دردهای پریود و سندروم پیش از قاعدگی

107

1399/10/6

23:53


برخی از افراد در دوران قاعدگی خود علائمی مانند دل پیچه، نفخ، خستگی و سردرد را تجربه می کنند. با انجام حرکات ورزشی می توان این علائم و سایر موارد را کاهش داد.

تاثیر ورزش کردن در کاهش دردهای پریود و سندروم پیش از قاعدگی

بر خلاف باور عموم، ورزش به شدت در دروان قاعدگی توصیه می شود، زیرا که با ترشح اندورفین (مسکن طبیعی بدن) حین ورزش، دردهای قاعدگی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

5 دلیل برای ورزش کردن در دوران قاعدگی

1- کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی  PMS

اگر در روزهای قبل از قاعدگی و حین قاعدگی احساس خستگی می کنید و تغییرات خلقی برای شما اتفاق می افتد، ورزش های منظم هوازی به کاهش این علائم کمک می کند.

2- افزایش اندورفین با ورزش در دوران قاعدگی

ورزش کردن به صورت طبیعی هورمون اندورفین را در بدن افزایش می دهد، این هورمون یک ضد درد طبیعی است و با آزاد شدن آن حین تمرین های ورزشی، کاهش درد های قاعدگی را خواهید داشت.

3- افزایش قدرت بدنی

طبق مطالعه ای در دانشگاه اوما سوئد، در دو هفته اول چرخه قاعدگی (که شروع آن از روز اول قاعدگی است) به دلیل کم بودن سطح هورمون های زنانه، تاثیر تمرینات ورزشی در افزایش قدرت عضلات بیشتر خواهد بود.

4-  بهبود خلق و خو

طبق نظر انجمن تخصصی زنان و زایمان آمریکا، تمرین های ورزشی منظم میتواند احساس افسردگی را در زنان کاهش دهد.

5- مبارزه با پریودهای دردناک

ورزش کردن در دوران قاعدگی میزان درد را به شدت کاهش می دهد.

 

چه ورزش هایی مناسب دوران قاعدگی است؟

پیاده روی:
در روتین روزانه خودتون حدودا 30 دقیقه ، یا دو تا 15 دقیقه پیاده روی را بگنجانید.

تمرینات کششی تلفیقی:
در صورت احساس تنش و سفتی در عضلات خود در دوران قاعدگی خود می توانید تمرینات کششی سبکی مانند یوگا، تای چی و پیلاتس را انجام دهید.

شنا کردن:
با توجه به اینکه وزن افراد در آب کاهش می‌یابد، شنا کردن می تواند به تسکین دردهای دوران قاعدگی کمک کند.

 

بهداشت قاعدگی حین ورزش

اینکه حین ورزش در قاعدگی از پد استفاده می کنید، تامپون یا کاپ قاعدگی، موضوعی کاملا شخصی است، اما وسایل بهداشت قاعدگی که داخل بدن قرار می گیرند، مثل تامپون و کاپ قاعدگی معمولا انتخاب بهتری در حین تحرک و ورزش هستند. دلیل این موضوع هم این است که نوار بهداشتی معمولا در حین انجام تمرین های ورزشی ممکن است جا به جا شود و ایجاد لکه و یا ناراحتی کند. اگر از نوار بهداشتی حین ورزش کردن استفاده می کنید، حتما بعد از اتمام این حرکات، آن را تعویض کنید تا احتمال رشد باکتری ها و عفونت های ناحیه واژینال را کاهش دهید.

آیا می توان از کاپ قاعدگی حین ورزش استفاده کرد؟

تجربیات زیادی از کاربران کاپ یا فنجان قاعدگی وجود دارد که افراد حین ورزش اگر از کاپ قاعدگی استفاده کنند احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند، چون این محصول ظرفیت بیشتری نسبت به پد و تامپون دارند و زمان بیشتری می توانند درون بدن قرار بگیرد, در عین حال احتمال جا به جا شدن و نشت خون وجود ندارد. به دلیل اینکه کاپ قاعدگی میتواند تا 8 ساعت داخل بدن بماند، ورزشکاران نیازی به نگرانی درباره تعویض پی در پی نوار بهداشتی یا تامپون، یا حمل آن ها ندارند. کوهنوردان و طبیعت گردان هم نیازی به تغییر برنامه های خود به خاطر پریود نخواهند داشت. شناگران هم نگران دیده یا آلوده شدن نخ تامپون نخواهند بود و افرادی که یوگا و پیلاتس کار می کنند هم دغدغه ای بابت حرکات مختلف و لک شدن لباس خود نخواهند داشت!

البته هر محصول بهداشتی دستورالعمل استفاده خاصی دارد که استفاده ایمن و اثر بخش از آن وسیله در گرو دانستن این دستورالعمل و عمل به آن است. توصیه میکنیم قبل از خرید کاپ قاعدگی اطلاعات موثق را از وب سایت عرضه کنندگان رسمی آن مطالعه کنید. معمولا در وب سایت و بروشور کمپانی های معتبر انواع روش های تا زدن، جاگذاری و خارج کردن به صورت کامل شرح داده شده است.

به صورت خلاصه هر کسی که پریود را تجربه می کند، می تواند از کاپ قاعدگی استفاده کند. اما نکات زیر قبل، حین و بعد از استفاده حتما باید در نظر گرفته شود.

  • کاپ قاعدگی کاملا وارد کانال واژن می شود و در حین استفاده از آن، ممکن است پرده بکارت (هایمن) دچار تغییر شکل و آسیب شود.
  • حداکثر زمان برای استفاده از کاپ بنا به توصیه 8 ساعت است.برای جلوگیری از ایجاد خطر عفونت در اثر استفاده از کاپ قاعدگی حتما این زمان را رعایت کنید در صورتی که احساس می کنید ممکن است آن را فراموش کنید حتما روی گوشی خود برای زمان تخلیه کاپ قاعدگی خود آلارم بگذارید.
  • در صورت دارا بودن شرایط پزشکی خاص (فیبروید، انواع افتادی رحم و مثانه و ..) و یا عفونت های واژینال از کاپ قاعدگی استفاده نکنید، تا زمانی که مشکل کاملا برطرف شود.
  • قبل و بعد از استفاده، کاپ قاعدگی حتما باید استریل شود (در طول دوره  قاعدگی شست و شو با آب سرد و در صورت لزوم صابون ملایم  کفایت میکند). یک روش مرسوم برای استریل نمودن کاپ قاعدگی قرار دادن آن در آب جوش به مدت 10 دقیقه است.

 

بنابراین قبل از انتخاب کاپ قاعدگی و خرید آن حتما در مورد مجوز، استاندارد ها و اصالت آن تحقیق نمایید. برای شروع می توانید در مورد فنجان قاعدگی لیوا کاپ تحقیق نمایید که از سیلیکون پزشکی و زیست سازگار شرکت واکر شیمی آلمان ساخته شده و دارای تاییدیه های بین المللی  ISO 13485، ISO 10993 و مجوزهای مورد نیاز می باشد.

 

آیا محدودیتی از لحاظ علمی برای ورزش در دوران قاعدگی وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، محدودیتی در مورد نوع ورزش زنان در زمان پریود وجود ندارد. در واقع هیچ اطلاعات علمی برای اثبات اینکه زنان باید انجام تمرینات خاصی را محدود کنند یا اینکه نباید حرکات ورزشی سنگینی را در طول دوره قاعدگی خود انجام دهند، وجود ندارد. فقط یادتان باشد که در طول عادت ماهانه بهتر است به بدن خود گوش دهید. در صورت احساس خستگی زیاد می توانید از شدت تمرینات روزمره خود بکاهید تا دچار خستگی مفرط نشوید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو