روش های رفع جوش کمر با کمک درمان های طبیعی در خانه

روش های رفع جوش کمر با کمک درمان های طبیعی در خانه


منبع: آرگا

3

1402/9/29

23:03


جوش ها تنها روی نواحی مختلف صورت ایجاد نمی شوند. بلکه ممکن است در همه قسمت های بدن به وجود بیایند و همین یک موضوع ناراحت کننده است. یکی از مناطقی که مستعد ایجاد جوش است، کمر و سرشانه ها است که جوش های این نواحی به دلیل برخوردی که با لباس دارند، عموما دردناک تر هستند. اما چاره این مشکل چیست؟ رفع جوش کمر چگونه ممکن است؟ با ما همراه باشید تا علت ایجاد جوش کمر و راه های درمان آن را بیشتر توضیح دهیم.

آکنه یا جوش یک عارضه پوستی است که برای شخص بسیار آزاردهنده است. این نوع عارضه در هر جایی از بدن می تواند بروز یابد. یکی از مناطقی که ممکن است جوش روی آن ایجاد شود، کمر و پشت است. اگر درگیر این نوع جوش هستید، بهتر است سریعا به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص ممکن است برای شما دارو تجویز کند و با مصرف داروها جوش ها سریع تر رفع می شوند. شما در کنار دارو می توانید از شیوه های طبیعی نیز استفاده کنید. در ادامه مطلب به رفع جوش کمر با روش های طبیعی می پردازیم و با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد.

جوش کمر چیست؟

پوست کمر نیز مثل پوست صورت دارای غدد سبوم است. این غدد، سبوم یا چربی ترشح می کنند. هنگامی که سبوم با سلول های پوستی و باکتری روی پوست تجمع می یابند، منافذ پوست کاملا مسدود می شوند و جوش روی پوست ایجاد می شود. شدت جوش هر شخصی با شخص دیگر فرق می کند. آکنه خفیف کمر ممکن است باعث ایجاد جوش سر سفید، جوش سر سیاه و جوش قرمز شود. آکنه شدید نیز موجب کیست و جوش های بیشتر خواهد شد.

بهترین روش درمان جوش کمر

علل ایجاد جوش کمر چیست؟

عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد جوش کمر شوند. در ادامه به معرفی علل ایجاد این جوش می پردازیم:

  • اصطکاک یا گرما
  • لیزر درمانی
  • عدم تعادل هورمونی
  • شوره
  • باکتری های ایجادکننده جوش
  • تجمع سلول های پوستی مرده روی پوست
  • چرب شدن پوست به علت فعالیت بیش از اندازه غدد سبوم

انواع جوش کمر کدامند؟

شناخت دقیق انواع جوش کمر به شما کمک می کند تا راحت تر آن ها را درمان کنید. آکنه به دو گروه التهابی و غیر التهابی تقسیم بندی می شود:

جوش های التهابی

  • جوش های سرسفید: کومدون های بسته که در نتیجه تجمع سبوم و سلول های پوستی مرده ایجاد می شوند.
  • جوش های سرسیاه: کومدون های باز هنگامی ایجاد می شوند که منافذ پوست به وسیله سلول های مرده و چربی به طور کامل مسدود شوند.

جوش های غیر التهابی

  • کیست: نوع خاصی از جوش که موجب برآمدگی قرمز یا سفید رنگ شود و در زمان لمس به شدت دردناک است.
  • ندول: یکی از انواع جوش که دلیل ایجاد آن تحریک منافذ و مسدود شدن آن ها است.
  • پاسچول: نوع خاصی از جوش که به دلیل التهاب منافذ پوستی که با چرک پر شده است، ایجاد می شود.
  • پاپول: یکی از انواع جوش که در اثر ملتهب شدن دیواره های اطراف منافذ پوست رخ می دهد.

روش های طبیعی برای رفع جوش کمر

در بخش های قبل به بررسی دلیل جوش کمر و انواع آن پرداختیم. در این بخش به روش های طبیعی برای رفع جوش کمر خواهیم پرداخت:

۱. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه طلایی رنگ است که فواید بی شماری برای سلامتی بدن دارد. در این ادویه ترکیبی به نام کورکومین وجود دارد که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و باعث رفع جوش کمر می شود. سعی کنید هر روز از زردچوبه برای درمان آن استفاده کنید. برای تهیه این ترکیب دو قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با کمی آب ترکیب کنید. باید یک خمیر غلیظ ایجاد شود. پس از آن خمیر ایجاد شده را روی کمر خود بگذارید. اجازه دهید خمیر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی کمر بماند. سپس آن را با کمی آب به خوبی بشویید.

تکنیک های رفع جوش کمر

۲. وان جو دو سر

جو دو سر دارای خواص ضد التهابی است. شما می توانید برای درمان عارضه های التهابی از جو دوسر استفاده کنید. هر روز در وان دارای جوش دو سر دراز بکشید. این کار به رفع جوش کمر کمک می کند. برای استفاده از آن یک یا دو فنجان جو دو سر را با مقداری آب ترکیب کنید. سپس داخل آب بریزید. در نهایت نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در وان دراز بکشید.

۳. اسکراب شکر

شکر بافت درشتی دارد، به همین خاطر به لایه برداری کمر نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید لایه برداری پوست، سلول های پوستی جمع شده در منافذ را به طور کامل از بین می برد. سعی کنید یک روز در میان از اسکراب شکر کمک بگیرید. برای این کار نصف فنجان شکر را با نصف فنجان روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید. این ترکیب را به آهستگی روی کمر خود بزنید. با این کار جوش های روی کمر کمرنگ شده و به مرور زمان رفع خواهند شد.

درمان جوش کمر در منزل

۴. عسل

عسل برای رفع جوش کمر بسیار مفید است. این ماده مفید دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. برای این که از خواص عسل بهره مند شوید، باید دو یا سه بار در روز از این روش درمانی استفاده کنید. مقداری عسل را روی کمر خود بزنید. سپس اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و آن را به خوبی ماساژ دهید.

روش های رفع جوش کمر

۵. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و باعث از بین بردن باکتری های ایجادکننده جوش می شود. برای رفع جوش کمر در روز دو بار از این روغن استفاده کنید. یک قاشق روغن نارگیل را در کف دست بریزید و آن را پیش از حمام روی کمر خود ماساژ دهید. بگذارید این ترکیب حدودا ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با دقت بشویید. برای اینکه از خواص روغن نارگیل بهره مند شوید، هر روز یک قاشق غذاخوری از آن را مصرف کنید.

۶. روغن زیتون

یکی از روغن هایی که برای رفع جوش کمر مورد استفاده قرار می گیرد، روغن زیتون است. این روغن سلول های مرده که در منافذ پوست جمع می شوند را به طور کامل از بین می برد.

رفع سریع جوش کمر در منزل

۷. چای سبز

چای سبز به صورت خوراکی و موضعی برای رفع جوش کمر مناسب است. دلیل این موضوع به پلی فنول مربوط است که باعث کاهش ترشح سبوم و آکنه نیز می شود. باید در روز دو یا سه بار از این روش درمان خانگی استفاده کنید. برای این کار یک قاشق چای خوری چای سبز را با یک فنجان آب ترکیب کنید. توجه داشته باشید باید چای را به آب جوش اضافه کنید. بگذارید ۵ تا ۸ دقیقه بماند تا به خوبی رنگ دهد. سپس آن را از صافی رد کنید. در جایی قرار دهید تا به خوبی خنک شود. اکنون چای را روی کمر خود بریزید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی آن بماند. برای اینکه از خواص چای سبز بهره مند شوید، می توانید هر روز آن را میل کنید.

رفع جوش کمر در خانه

۸. ویتامین دی

توصیه می شود برای رفع جوش کمر ویتامین دی مصرف کنید. شما باید در روز ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنید. سعی کنید در رژیم غذایی خود گوش قرمز، تخم مرغ، بادام و ماهی را قرار دهید. بهتر است با تجویز پزشک مکمل این ویتامین را نیز دریافت کنید.

۹. سیر

سیر دارای آلیسین است که یک نوع ضدالتهاب قوی محسوب می شود. این ماده غذایی به کاهش خارش، التهاب و رفع جوش کمر نیز کمک می کند. بهتر است برای استفاده از آن چند حبه سیر را رنده کنید و آب آن را به خوبی گرفته و روی کمر خود بریزید. اجازه دهید حدودا نیم ساعت بماند تا خوب جذب شود.

درمان فوری جوش کمر در خانه

۱۰. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. به همین خاطر برای درمان جوش کمر بسیار مؤثر خواهد بود. این روغن در مقایسه با دیگر داروها، دارای عوارض جانبی کمتری است. سعی کنید در هفته یک بار از این روش درمانی کمک بگیرید. برای استفاده از ترکیب، یک کاسه بردارید و روغن نارگیل را با روغن درخت چای ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی کمر خود بمالید. اجازه دهید تا صبح روی آن بماند. سپس روز بعد آن را بشویید.

۱۱. ماست

برای رفع جوش کمر می توانید از ماست هم استفاده کنید. ماست دارای پروبیوتیک است. این باکتری ها مفید هستند و در روده زندگی می کنند. آن ها به کاهش التهاب درونی بدن کمک می کنند و برای درمان جوش ها نیز بسیار مفید خواهند بود. شما می توانید مقداری ماست بدون طعم را روی کمر خود بریزید و بگذارید چندین دقیقه بمانند، سپس آن را بشویید.

درمان طبیعی جوش کمر

۱۲. جوش شیرین

تحقیقات نشان می دهد جوش شیرین به رفع جوش کمر کمک می کند. محققان معتقدند جوش شیرین برای لایه برداری از پوست نیز مناسب بوده و قرمزی و تورم پوست را کاهش می دهد. هم چنین چربی اضافه پوست را جذب کرده و موجب درمان سریع جوش های روی کمر می شود. از جوش شیرین در روز دو یا سه بار استفاده کنید، ولی به یاد داشته باشید نباید بیشتر از یک بار آن را روی کمر خود اسکراب کنید. برای استفاده از آن یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را روی کمر خود بزنید. اجازه دهید بیست دقیقه بماند. سپس آن را خوب بشویید.

۱۳. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضدالتهابی است و می تواند به رفع جوش کمر کمک کند. در روز چندین بار از سرکه سیب استفاده کنید. با این کار جوش های روی کمر شما از بین می رود. برای استفاده از آن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب ترکیب کنید. سپس پنبه را به ترکیب آغشته کرده و به آهستگی روی کمر خود بمالید. سعی کنید پد را بیشتر در آن نواحی که جوش بیشتری دارد، بزنید. اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. سپس همان نواحی را به دقت بشویید.

علت جوش کمر و درمان آن

۱۴. هیدروژن پراکسید

برای رفع جوش کمر از هیدروژن پراکسید استفاده کنید. علاوه بر این هیدروژن پراکسید به عنوان لایه بردار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یک یا دو بار در روز از آن استفاده کنید . آن گاه متوجه تأثیر آن خواهید شد. برای استفاده از آن به یک محلول هیدروژن پراکسید ۳ درصد با یک پد پنبه ای نیاز دارید. مقداری از این محلول را روی پد پنبه ای ریخته و روی کمر خود بزنید. اجازه دهید کاملا خشک شود. سپس آن ناحیه را با ولرم بشویید.

۱۵. آب لیموترش

آب لیموترش برای رفع جوش کمر بسیار مناسب است. این نوع ترکیب خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. به همین خاطر به کاهش التهاب ناشی از جوش نیز کمک می کند. سعی کنید در روز یک یا دو بار از آب لیموترش استفاده کنید. برای استفاده از این روش، آب یک عدد لیموترش را بگیرید و آن را داخل یک کاسه بریزید. سپس یک عدد گوش پاک کن را به آب لیمو آغشته کرده و روی جوش کمر خود بزنید. علاوه بر این می توانید آب لیموترش را به صورت مستقیم روی کمر خود اسکراب نمایید. اجازه دهید این ترکیب تقریبا نیم ساعت روی ناحیه مورد نظر بماند.

علت تا روش رفع جوش کمر

۱۶. استفاده از یک رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم می تواند به درمان انواع جوش های بدن کمک کند. برای رفع جوش کمر نیز می توانید یک رژیم غذایی درست داشته باشید. شما باید غذاهای پر ادویه، فست فودها و شیرین کننده های مصنوعی را از برنامه غذایی خود حذف کنید. به جای آن سعی کنید میوه، حبوبات و سبزیجات مصرف کنید. مواد غذایی که دارای ویتامین ای و ویتامین دی هستند، به کاهش التهابات پوستی کمک می کنند. یادتان باشد که در رژیم غذایی خود حتما پرتقال، اسفناج، هویج، لوبیا، ماهی، نخود فرنگی، برنج قهوه ای، زردآلو، نان سبوس دار، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو