هزینه طلاق غیابی چقدر است + همه چیز درباره طلاق غیابی

منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/5

14:10


در قانون موضوع طلاق غیابی وجود ندارد و این اصطلاح بین مردم رواج پیدا کرده است و در موقعیتی استفاده می شود که یکی از طرفین ازدواج، یعنی زن یا مرد در پروسه طلاق حضور نداشته باشد.

هزینه طلاق غیابی که ممکن است از طرف زن یا مرد باشد، بر اساس مراحل آن تعیین می شود. در این راستا سوالاتی در مورد مراحل ثبت طلاق غیابی در دفترخانه، نحوه اجرای حکم غیابی طلا، هزینه طلاق از طرف مرد و زن و ثبت طلاق غیابی در شناسنامه نیز پرسیده می شوند. جالب است بدانید که در قانون اصطلاحی به نام طلاق غیابی وجود ندارد! اما این اصطلاح در بین مردم رواج دارد و به این مفهوم به کار برده می شود که در طی روند طلاق یکی از طرفین اعم از زن یا مرد، حضور نداشته باشند.

اگر شما نیز درگیر چنین پرونده ای هستید یا قصد دارید در این مورد اطلاعاتی کسب کنید می توانید با بهترین وکیل طلاق قزوین در این راستا مشورت کنید. کسب مشاوره از وکیل با تجربه می تواند به شما در تسریع روند پرونده طلاق غیابی کمک کند. در این زمینه می توانید در مورد هزینه طلاق غیابی و مراحل آن نیز اطلاعاتی را به دست آورید. وکیل خوب در قزوین را می توانید از طریق مراجعه به سایت مستر وکیل پیدا کنید. مستر وکیل به معرفی وکلای با تجربه در زمینه خانواده و طلاق پرداخته است و شما می توانید وکیل مورد نظر را با توجه به سابقه کاری وی انتخاب کنید.

طلاق غیابی چیست؟

قبل از اینکه به طور کامل در مورد هزینه طلاق غیابی صحبت کنیم، بهتر است در مورد طلاق غیابی یک تعریف مشخص ارائه کنیم. همانطور که گفته شد اصطلاح طلاق غیابی در قانون ذکر نشده است؛ اما در بین عامه مردم بسیار کاربرد دارد. در این نوع طلاق یکی از طرفین در زمان طی کردن مراحل طلاق، غایب است. این شخص همچنین وکیل ندارد و در این راستا نیز لایحه ای ارائه نکرده است. در نتیجه حکم طلاق به صورت غیابی علیه وی صادر می شود. در این نوع طلاق مشورت با یک وکیل کاربلد می تواند در نتیجه نهایی دادگاه بسیار تاثیرگذار باشد.

طلاق غیابی چیست؟

باید به این نکته اشاره شود که هزینه و مبلغ دادرسی در پرونده های مختلف طلاق غیابی ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل باید با این نوع طلاق و مراحلش آشنا شد تا در مورد هزینه های مربوط به آن نیز اطلاعاتی کسب کرد.

هزینه طلاق غیابی چقدر است؟

هرگاه دادگاه در مورد طلاق حکم را به صورت غیابی صادر کند در اصطلاح به آن طلاق غیابی گفته می شود. باید به این موضوع اشاره کنیم که این طلاق ممکن است از طرف مرد یا زن باشد. شاید تصور کنید که در صورت صدور حکم به صورت غیابی، طرفی که این حکم به ضرر وی صادر شده است نمی تواند تقاضای تجدید نظر داشته باشد! اما باید گفت که با وجود امکان صدور حکم طلاق به صورت غیابی، امکان تقاضای واخواهی وجود دارد.

با توجه به اینکه پروسه درخواست طلاق دارای مراحل مختلفی است، طبیعتا مشمول پرداخت هزینه های مختلفی خواهد بود. هزینه طلاق غیابی نیز بر همین اساس تعیین می شود. با تهیه کردن یک لیست از مراحل طلاق غیابی می توان به صورت تقریبی هزینه آن را محاسبه کرد. در اینجا ما به لیستی از مراحل طلاق اشاره خواهیم کرد.

هزینه مراحل طلاق غیابی

همانطور که می دانید طلاق غیابی نیز مانند سایر مواردی که باید در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرند، دارای مراحل مختلفی است که باید طی شوند. به منظور اطلاع از هزینه طلاق غیابی به این مراحل در اینجا اشاره خواهیم کرد.

  • هزینه مربوط به دادرسی طلاق غیابی در دادگاه یا همان ثبت درخواست طلاق ( که به صورت سالانه مشخص می شود.)

  • هزینه 5 جلسه مشاوره در طلاق بر هر یک از زوجین به صورت جداگانه

  • هزینه مربوط به داوری در طلاق

  • هزینه های مربوط به حق الوکاله وکیل بر طبق تعرفه

  • هزینه ثبت طلاق به صورت غیابی در صورت صدور آن

ما در این مطلب اقدام به درج قیمت ها و هزینه طلاق غیابی نکرده ایم؛ زیرا این قیمت ها سالانه در حال تغییر هستند.

هزینه طلاق غیابی از طرف مرد

حال که با مراحل طلاق غیابی و هزینه های مربوط به آن آشنا شدیم، بهتر است به هزینه طلاق غیابی از طرف مرد اشاره کنیم. همانطور که می دانید بر طبق قانون حق طلاق با مرد است و وی می تواند در این راستا درخواست خود را به دادگاه ارائه کند.

گاهی برخی قصد دارند که همسر خود را به صورت غیابی طلاق دهند. در این صورت این سوال مطرح می شود که مرد باید چه مبلغی برای طلاق غیابی پرداخت کند؟ ما در قسمت قبل به مراحل طلاق غیابی به صورت کلی اشاره کردیم. این مراحل برای مرد و زن مگر در موارد جزئی با هم مشابه هستند. مهم ترین هزینه ها در زمینه طلاق غیابی مربوط به هزینه های دادرسی و حق الوکاله هستند. تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری نیز با توجه به روند پرونده تعیین می شود.

یکی از مواردی که اغلب باید از طرف مرد برای طلاق غیابی پرداخت شود، هزینه داوری است. اگر مرد داوری واجد الشرایط را به دادگاه معرفی کند، نیازی به پرداخت این مبلغ نیست. در غیر این صورت باید هزینه یا همان حق الزحمه داوری به دادگاه پرداخت شود. سایر مراحل مانند ثبت نهایی طلاق در شناسنامه در این روند نیز مشمول پرداخت هزینه هستند که در بالا به آنها اشاره شد.

هزینه طلاق غیابی از طرف زن

هزینه طلاق غیابی از طرف زن

با توجه به اینکه در قانون حق طلاق با زنان نیست؛ این سوال مطرح می شود که آیا زنان نیز می توانند به صورت غیابی طلاق بگیرند؟ هزینه طلاق غیابی از طرف زن چقدر است؟ باید گفت که در برخی مواقع زنان نیز می توانند به صورت غیابی از همسر خود جدا شوند. هزینه طلاق غیابی از طرف زن نیز تقریبا مشابه با هزینه آن از طرف مرد است. البته باید به این موضوع اشاره شود که برخلاف طلاق توافقی، به دلیل اینکه مرد غایب است باید هزینه ها از طرف زن پرداخت شود.

روند دادرسی و رسیدگی به پرونده طلاق غیابی در نبود وکیل، روند طولانی و وقت گیری خواهد داشت. به همین دلیل زنان تصمیم می گیرند که با گرفتن وکیل این روند را کوتاه تر کنند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که طلاق غیابی از طرف زن مراحل دشوارتری دارد و به همین دلیل اغلب زنان با وکیل دادگستری در این رابطه مشورت می کنند. مبلغ حق الوکاله طلاق غیابی در این صورت نیز ممکن است با توجه به دشواری مراحل بیشتر باشد.

کلام آخر

هزینه طلاق غیابی از مرد یا زن به منظور طی کردن مراحل این پروسه، باید پرداخت شود. به صورت قانونی مردان این حق را دارند که به دلایل مختلف درخواست طلاق خود را ارائه دهند. مراحل مشابه ای برای طلاق غیابی مرد و زن وجود دارد؛ اما ممکن است برای زن طی کردن این مراحل با دشواری هایی همراه باشد. در نتیجه زنان اغلب باید با بهترین وکلا در این رابطه مشورت کنند و هزینه بیشتری نیز به علت دشواری مراحل به وکیل بپردازند.

منبع: مستر وکیل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو