گریه کردن آقایون با خانم ها چه فرقی دارد؟

گریه کردن آقایون با خانم ها چه فرقی دارد؟


منبع: تالاب

1

1402/10/7

14:48


این کـه اشک از چشمانمان جاری می شود، مسئله‌اي کاملا عجیب اسـت. چرا چنین اتفاقی […]

گریه کردن آقایون با خانم ها چه فرقی دارد؟

این کـه اشک از چشمانمان جاری می شود، مسئله‌اي کاملا عجیب اسـت. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ سوال دیگر این اسـت کـه اساسا چه تفاوتی بین زن و مرد در گریه کردن وجوددارد؟ ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب مقاله اي کامل در مورد اشک و گریه کردن را منتشر کرده ایم.

 

حقایقی جالب در مورد گریه کردن

گریه تولد و مرگ آدمی ‌را نشانه گذاری می کند. گریستن اولین واکنش نوزادی اسـت کـه متولّد می شود و فردی کـه از دنیا میرود واکنش ماتمی‌ را در بازماندگان بر می‌انگیزد کـه با گریه همراه اسـت و … چرایی و چگونگی گریستن همواره یکی از رازهای پیچیده زندگی انسان بوده اسـت.

 

گریه در زندگی و رشد افراد عملکردهای متفاوتی دارد ودر همراهی با موقعیت‌هاي‌ گوناگون اجتماعی و شرایط احساسی متغیر و گاه متضاد بـه چشم میخورد. بـه ندرت پیش می آید

 

چرا مردم گریه می کنند؟

چرا مردم گریه می کنند؟

گریه یک پاسخ طبیعی بـه احساسات یا عوامل تحریک کننده مانند گرد و غبار در چشم اسـت. انسان سه نوع اشک تولید می کند:

 

1. پایه: مجاری اشک دائماً اشک پایه ترشح می کنند کـه یک مایع آنتی‌باکتریایی غنی از پروتئین اسـت و بـه مرطوب نگه داشتن چشم‌ها در هر بار پلک زدن کمک می کند.

 

2. رفلکس: اشک هایي هستند کـه توسط محرک هایي مانند باد، دود یا پیاز ایجاد می شوند. آن ها برای شست و شوی این مواد تحریک کننده و محافظت از چشم آزاد می شوند.

 

3. عاطفی: انسانها در پاسخ بـه طیف وسیعی از احساسات اشک می ریزند. این اشک ها حاوی سطح بالاتری از هورمون هاي‌ استرس نسبت بـه سایر اشک ها هستند.

 

وقتی مردم در مورد گریه صحبت می کنند، طبق معمولً بـه اشک هاي‌ عاطفی اشاره می کنند.

 

فواید گریه کردن

اگر افراد، اشک ریختن را نشانه ضعف بدانند ممکن اسـت اشک و گریه خودشان را سرکوب کنند، اما علم نشان می دهد کـه انجام اینکار می تواند بـه معنای از دست دادن طیف وسیعی از فواید باشد. چون محققان دریافته اند کـه گریه کردن می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد، از جمله:

 

گریه اثر تسکین دهنده دارد.

گریه اثر تسکین دهنده دارد.

بررسی ها نشان می دهد کـه گریه ممکن اسـت تأثیر مستقیم و خودآرامبخشی بر افراد داشته باشد. گریه سیستم عصبی پاراسمپاتیک «PNS» را فعال و بـه افراد کمک می کند آرام شوند. گریه کردن علاوه بر کمک بـه مردم برای آرام کردن خود، می تواند بـه افراد کمک کند تا از اطرافیانشان حمایت کنند.

 

همان طور کـه این بررسی نشان می دهد، گریه در درجه اول یک رفتار دلبستگی اسـت، زیرا حمایت افراد اطراف ما را جلب می کند. این بـه عنوان یک مزیت بین فردی یا اجتماعی شناخته می شود.

 

گریه کردن ممکن اسـت یکی از بهترین مکانیسم هاي‌ شـما برای تسکین خود باشد. محققین دریافته اند کـه گریه سیستم عصبی پاراسمپاتیک «PNS» را فعال می کند. PNS بـه استراحت و هضم بدن شـما کمک می کند. با این حال، ممکن اسـت چندین دقیقه طول بکشد تا اشک ریختن قبل از این کـه اثرات تسکین دهنده گریه را احساس کنید.

 

تعادل عاطفی را باز می گرداند.

تعادل عاطفی را باز می گرداند.

گریه فقط در پاسخ بـه چیزی غم انگیز اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات ممکن اسـت زمانی کـه بـه شدت خوشحال، ترسیده یا استرس دارید گریه کنید. محققان میگویند باور کنید کـه گریه بـه این شکل ممکن اسـت بـه بازگرداندن تعادل عاطفی کمک کند. هنگامی کـه بـه طور باورنکردنی از چیزی خوشحال هستید یا میترسید و گریه می کنید، ممکن اسـت این روش بدن شـما برای بهبودی از تجربه چنین احساس قوی باشد.

 

به تنفس بهتر کودک کمک می کند.

به تنفس بهتر کودک کمک می کند.

اولین گریه نوزاد از رحم، گریه بسیار مهمی اسـت. نوزادان اکسیژن خودرا در داخل رحم از طریق بند ناف دریافت می کنند. هنگامی کـه نوزاد بـه دنیا می آید، باید نفس خودرا شروع کند. اولین گریه چیزی اسـت کـه بـه ریه هاي‌ کودک کمک می کند تا با زندگی در دنیای بیرون سازگار شوند. گریه همچنین بـه نوزادان کمک می کند تا مایعات اضافی در ریه ها، بینی و دهان را دفع کند.

 

به تسکین درد کمک می کند.

به تسکین درد کمک می کند.

تحقیقات نشان داده اسـت ریختن اشک هاي‌ عاطفی علاوه بر خود آرامبخشی باعث ترشح اکسی توسین و اندورفین می شود. این مواد شیمیایی بـه افراد احساس خوبی می دهند و همچنین ممکن اسـت دردهای جسمی و روانی را کاهش دهند. بـه این ترتیب، گریه می تواند بـه کاهش درد و ارتقای حس خوب کمک کند.

 

خلق و خو را تقویت می کند.

خلق و خو را تقویت می کند.

گریه ممکن اسـت بـه تقویت روحیه افراد و ایجاد احساس بهتر در انها کمک کند. علاوه بر تسکین درد، اکسی توسین و اندورفین می تواند بـه التیام خلق و خو کمک کند. بـه همین دلیل اسـت کـه آن ها اغلب بـه عنوان مواد شیمیایی “احساس خوب” شناخته می شوند.

 

علاوه بر ان؛ گریه سموم را دفع می کند و استرس را از بین میبرد. وقتی انسان در پاسخ بـه استرس گریه می کند، اشک هایشان حاوی تعدادی هورمون استرس و سایر مواد شیمیایی اسـت. محققان بر این باورند کـه گریه میتواند سطح این مواد شیمیایی را در بدن کاهش دهد کـه بـه نوبه خود میتواند استرس را کاهش دهد. با این حال، برای تأیید این موضوع بـه تحقیقات بیشتری دراین زمینه نیاز اسـت.

 

به خواب بهتر نوزادان کمک می کند.

به خواب بهتر نوزادان کمک می کند.

یک مطالعه کوچک درسال 2015 نشان داد کـه گریه می تواند بـه خواب بهتر نوزادان کمک کند. این کـه آیا گریه همان اثر افزایش خواب را در بزرگسالان دارد یا خیر هنوز مورد تحقیق قرار نگرفته اسـت. با این حال، نتیجه این اسـت کـه اثرات آرام‌بخش، تقویت کننده خلق و خو و تسکین درد گریه در بالا ممکن اسـت بـه فرد کمک کند راحت تر بـه خواب برود.

 

با باکتری ها مبارزه می کند.

با باکتری ها مبارزه می کند.

گریه بـه دفع باکتریها و تمیز نگه داشتن چشم ها کمک می کند زیرا اشک حاوی مایعی بـه نام لیزوزیم اسـت. لیزوزیم دارای چنان خواص ضد میکروبی قوی اسـت کـه حتی می تواند بـه کاهش خطرات ناشی از عوامل بیوترور مانند سیاه زخم کمک کند. رفلکس اشک، ذرات، مانند دود و گرد و غبار را از چشمان شـما پاک می کند. اشک هاي‌ مداوم چشم هاي‌ شـما را چرب می کند و بـه محافظت از آن ها در برابر عفونت کمک می کند.

 

اشک هاي‌ احساسی ممکن اسـت فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. در حالی کـه اشک هاي‌ مداوم حاوی 98 درصد آب هستند، اشک هاي‌ احساسی حاوی هورمون هاي‌ استرس و سایر سموم هستند. محققان این نظریه را مطرح کرده اند کـه گریه این چیزها را از سیستم شـما خارج می کند، اگر چه تحقیقات بیشتری دراین زمینه مورد نیاز اسـت.

 

گریه کردن بینایی را بهبود می بخشد.

گریه کردن بینایی را بهبود می بخشد.

اشک پایه کـه با هر بار پلک زدن ترشح می شود، بـه مرطوب نگه داشتن چشم ها و جلوگیری از خشک شدن غشاهای مخاطی کمک می کند. اثر روان کنندگی اشک پایه بـه افراد کمک می کند تا واضح تر ببینند. هنگامی کـه غشاها خشک می شوند، دید ممکن اسـت تار شود.

 

تفاوت گریه در مردان و زنان

تفاوت گریه در مردان و زنان

این کـه آیا من آدم عجیبی هستم یا نه، کاملا مشخص اسـت. طبق نتایج تمام مطالعات انجام شده، زنان بیشتر از مردان گریه می کنند. همیشه همین طور بوده اسـت. پژوهش انجام شده توسط ویلیام فرِي، روان شناس، درسال 1982 نشان داد کـه زنان بـه طور متوسط ماهانه 5.3 مرتبه گریه میکنند. این در حالی اسـت کـه مردان تنها 1.3 مرتبه در ماه گریه میکنند. از طرف دیگر، گریه زنان بین 5 تا 6 دقیقه طول میکشد، اما گریه مردان بین 2 تا 3 دقیقه.

 

تفاوت اشک و گریه

تفاوت اشک و گریه

تفاوت بین اشک و گریه در واقع در معنا و استفاده ان‌ها اسـت.

 

1. اشک، مایعی اسـت کـه توسط چشم تولید می شود و وظیفه ترطیب و مرطوب کردن سطح چشم را دارد. اشک‌ها بـه طور معمول بـه صورت طبیعی در چشم قراردارند و بـه صورت مداوم تولید می شوند. آن ها بـه خوبی در تمیز کردن چشم و حفظ رطوبت مناسب ان نقش دارند.

 

2. گریه، بـه عبارت دیگر، فعل انسانی اسـت کـه بـه صورت آگاه و تمام عمد برای بیان احساسات عاطفی انجام میشود. گریه طبق معمولً بـه عنوان پاسخی بـه احساسات ناراحتی، غم، خوشحالی یا خنده بـه کار می رود. هنگام گریه، بـه همراه اشک، صداها، نفس عمیق و حرکات صورتی مختلف نیز همراه اسـت.

 

اشک و گریه بـه طور عمومی درکنار یک دیگر استفاده می شوند، اما تفاوت آن ها دراین اسـت کـه اشک‌ها عبارتند از مایعی کـه توسط چشم ترشح می شود و عمدتاً بـه منظور حفظ رطوبت چشم استفاده می شود. گریه همانند یک فعل انسانی اسـت کـه در هنگام بروز احساسات شدید مانند غم، خوشحالی یا تنش بـه کار میرود و بـه همراه اشک و تغییرات دیگری درصورت و صدا همراه اسـت.

 

بنابر این، اشک یک ماده فیزیولوژیک اسـت کـه توسط چشم تولید می شود ودر حفظ رطوبت چشم نقش دارد، در حالی کـه گریه یک فعل انسانی اسـت کـه برای بیان احساسات عاطفی انجام می شود و شامل اشک، صداها و حرکات صورتی اسـت.

 


مطالب مشابه: معایب اشخاصی که زیاد گریه میکنند


 

حقایقی جالب در مورد اشک و گریه کردن

1.بـه طور متوسط هر فرد سالانه 15 تا 30 گالن اشک در چشمان خود تولید میکند.

 

2. چشمان انسان سه نوع اشک با سه هدف مختلف تولید می کند؛ اشک اصلی کـه با هدف مراقبت از قرنیه بدون اراده تولید می شود، اشک رفلکسی کـه در برخورد با تحریک کننده‌هاي‌ مختلف و برای حفاظت از چشم و بازهم بـه صورت غیر ارادی و با توجه بـه حساسیت فرد نسبت بـه انواع تحریک کننده‌ها، با اندازه متفاوت تولید می شود ودر نهایت اشک‌هاي‌ احساسی کـه گاهی ارادی و گاه غیرارادی هستند و دلیل ان‌ها هیجانات، احساسات، غم و شادی میباشد.

 

3. برخی از دانشمندان معتقدند زمانی کـه فرد هنگام احساساتی شدن گریه می کند، اشک‌هاي‌ وی حاوی هورمون‌ها و پروتئین‌هایي اسـت کـه در سایر اشک‌ها وجود ندارد. جالب این اسـت کـه این نوع اشک از چشم محافظت میکند!

 

4. اشک انسان حاوی یک لایه روغنی در سطح بیرونی خود اسـت کـه باعث عبور و حرکت اشک بـه سمت بیرون میگردد.

 

حقایقی جالب در مورد اشک و گریه کردن

 

5. اشک چشم توسط غدد اشکی کـه در بالای هر چشم قرار دارد تولید میشود و با پلک زدن در سطح داخلی چشم پخش میگردد.

 

6. اشک‌ها توسط مجاری باز گوشه پلک تخلیه می شوند، از آنجا اشک بـه بینی منتقل می شود یا تبخیر و یا دوباره جذب پوست می گردد.

 

7. در برخی از نوزادان مجاری اشکی هنگام تولد مسدود اسـت. این موضوع تخلیه اشک در بینی رابا مشکل مواجه خواهد کرد.

 

8. خرد کردن پیاز باعث آزاد شدن اکسید اس سین پروپنتیال «syn-Propanethial S-oxide» میشود کـه بـه عنوان یک تحریک کننده بر غدد اشکی تاثیر می گذارد و باعث تولید اشک میگردد.

 

9. خشکی چشم بیماری شایعی اسـت کـه در اثر تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و یا پیری ایجاد میشود. دراین زمان چشم قادر بـه فراهم کردن رطوبت کافی توسط اشک نخواهد بود.

 

10. گرچه بسیاری از حیوانات اشک می‌ریزند اما اشک‌هاي‌ احساسی کـه ناشی از غم، شادی یا سایر هیجانات اسـت، منحصراً در انسان‌ها اتفاق می‌افتد.

 

11. اشک از پروتئین، نمک و هورمون ساخته شده اسـت.

 

12. با این کـه مطالعات مختلف آمار متفاوتی را ارائه می دهند، اما همه ی محققان متفق القول بر این عقیده‌اند کـه زنان حداقل دو برابر بیشتر از مردان گریه میکنند.

 

13. بررسی‌ها نشان داده اسـت کـه ترکیب بیوشیمیایی اشک بسیار شبیه بـه ترکیب بزاق دهان اسـت.

 

14. گریه زنان حداقل 6 دقیقه طول می کشد و این در حالی اسـت کـه مردان تنها می توانند حداکثر 4 دقیقه گریه کنند.

 

15. در شرایط احساسی برابر، تنها 6 درصد از موارد منجر بـه گریه کردن مردان می شود و این امر در زنان حدود 65 درصد اسـت.

 

16. زنانی کـه در جوامع غربی زندگی می کنند و از برابری جنسی و آزادی بیشتری برخوردار هستند، بیشتر از زنانی کـه با فرهنگ‌هاي‌ سنتی عجین شده‌اند، گریه می کنند.

 

17. مجاری اشک مردان بزرگ تر از زنان اسـت و این بدان معنی اسـت کـه هنگام گریه مردان اشک‌هاي‌ کمتری روی صورتشان می‌ریزد و اشک‌ها بیشتر توسط بینی تخلیه میشود.

 

18. دلیل این کـه هنگام گریه کردن آب بینی بیشتر میشود این اسـت کـه بخش بزرگی از اشک‌هاي‌ شـما بـه مجاری بینی منتقل شده و از آنجا خارج می شود.

 

حقایقی جالب در مورد اشک و گریه کردن

 

19. بوی اشک زنان، میل جنسی در مردان را کاهش می دهد!

 

20. افرادی کـه بیماری افسردگی دارند، تمایلی بـه گریه کردن ندارند زیرا این باور عمیق در ان‌ها وجوددارد کـه هیچ چیز نمی تواند درد و رنج آنان را کاهش دهد.

 

21. برخی از دانشمندان بر این باورند کـه اشک‌هاي‌ احساسی در انسان حاوی هورمون‌هاي‌ استرس هستند. بنابر این گریه کردن با کاهش استرس باعث بهتر شدن روحیه فرد می شود.

 

22. اشک شوق و اشک ناشی از غم و اندوه تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند اما محققان معتقدند کـه این دو نوع اشک بـه فرد کمک میکنند تا بـه حالت تعادل برگردد.

 

23. گریه عاطفی اغلب فواید مثبتی برای انسان دارد مگر آنکه بیش از اندازه اتفاق بیافتد و احتمال آسیب بـه فرد وجود داشته باشد.

 

24. اخیراً کشاورزان نوعی پیاز تولید کردند کـه از نژاد پیاز اسـت اما هنگام خرد کردن ان؛ اشک در چشمان فرد تولید نمیشود.

 

25. ناخویشتن داری عاطفی «Pathological laughter and crying» شرایطی اسـت کـه در ان فرد بدون وجود شرایط مناسب احساسی، شروع بـه خندیدن یا گریه کردن می کند.

 

26. سال 2011 بـه عنوان سال گاز اشک‌آور شناخته میشود زیرا فروش و استفاده از گاز اشک‌آور در ان سال بـه دلیل واکنش بـه اعتراضات مختلف و جنبش‌هاي‌ سیاسی بـه بالاترین حد خود رسید.

 

27. باوجود مطالعاتی کـه نشان می دهد گاز اشک‌آور منجر بـه سقط جنین، آسیب مغزی و مشکلات تنفسی می شود اما همان‌ گونه بـه عنوان رایج ‌ترین ابزار بازرسی آشوب در سراسر جهان بـه کار میرود.

 

28. بالی، جزیره‌اي واقع در کشور اندونزی، تنها مکانی اسـت کـه مراسم خاکسپاری بدون گریه کردن دارد. در بالی مراسم تشییع جنازه دو سال پس از فوت فرد انجام می شود.

 

29. برخی از افراد هنگام خمیازه کشیدن اشک می‌ریزند. دلیل این امر این اسـت کـه خمیازه کشش لحظه‌اي روی عضلات چشم ایجاد میکند و باعث میشود اشک درون چشم نتواند از مجاری منتهی بـه بینی خارج شود و بـه همین خاطر از چشم سرازیر می گردد.

 

حقایقی جالب در مورد اشک و گریه کردن

 

30. عبارت اشک تمساح بـه معنی این اسـت کـه فرد برای ریا و بـه دروغ در برابر دیگران گریه می کند. این ضرب‌المثل در مورد داستان تمساح‌هایي اسـت کـه مردم را می‌کشتند و پس از ان هنگام خوردن‌شان گریه می کردند!

 

31. دانشمندان ثابت کرده‌اند کـه تمساح‌ها در هنگام غذا خوردن گاهی اشک می‌ریزند اما هیچکس از دلیل ان اطلاعی ندارد.

 

32. نوشته‌هاي‌ راس شامرا «Ras Shamra» کـه بـه قرن 4 دهه قبل از میلاد برمی‌گردد، اولین نوشته‌هایي هستند کـه بـه اشک و گریه کردن اشاره دارند.

 

33. در بسیاری از نوشته‌هاي‌ دوران امپراتوری روم، اشک را بـه عشق پیوند می‌دادند. در واقع، بـه عقیده نویسندگان این متون، گریه باعث محبوبیت بیشتر معشوق درنظر عاشق میشود.

 

34. فیلسوف ایتالیایی معروف بـه نام توماس آکویناس اظهار می‌دارد کـه گریه باعث تسکین فرد می شود زیرا اشک ریختن بسیار لذت بخش اسـت.

 

35. در افسانه‌هاي‌ رومی قطرات شبنم را اشک “رب النوع باد” می دانند کـه هرروز صبح برای مرگ پسرش گریه می کند.

 


مطالب مشابه: تعبیر خواب گریه کردن در خواب | گریه کردن بدون اشک در خواب


 

در پایان

گریه کردن اشکالی ندارد، حتی ممکن اسـت برای شـما مفید باشد. اگر احساس می کنید باید گریه کنید، جلوی اشک‌هایتان را نگیرید. اشک ریختن یک روش طبیعی و سالم برای بیان احساسات اسـت. با این حال، گریه‌ي مداوم و بدون دلیل می تواند نشانه‌ي افسردگی باشد. اگر چنین چیزی را تجربه کردید، با متخصص مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو