نقشه راه اتریوم برای سال ۲۰۲۴ منتشر شد؛ چه تغییراتی در انتظار بزرگترین بلاکچین است؟

1

1402/10/10

17:52


ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، به‌تازگی نقشه راه این شبکه بلاکچینی را برای سال ۲۰۲۴ به‌روزرسانی کرده است. آن طور که پیداست، چشم‌انداز شبکه اتریوم تفاوت‌های اندکی با سال گذشته دارد که همین مسئله روشن‌ترشدن مسیر فنی این بلاکچین را نشان می‌دهد.

به گزارش کوین تلگراف، بوترین نقشه راه سال ۲۰۲۴ اتریوم را با یک تصویر همراه با توضیحاتی خلاصه در قالب یک پست در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) منتشر کرده است. محتوای این نقشه راه نشان می‌دهد تمرکز اتریوم برای سال ۲۰۲۴ همچنان روی ۶ مؤلفه اصلی خواهد بود.

این ۶ مؤلفه که چشم‌انداز شبکه اتریوم را تشکیل می‌دهند شامل مِرج، سِرج، اِسکِرج، وِرج، پِرج و اِسپِلِرج است که به‌ترتیب و به‌طور خلاصه متمرکز بر رسیدن به یک اجماع مطلوب مبتنی بر اثبات سهام، افزایش ظرفیت پردازش تراکنش‌ها در هر ثانیه روی رول‌آپ‌های اتریومی، حل نگرانی‌های مرتبط با تمرکز در طراحی مبتنی بر اثبات سهام شبکه، ساده‌سازی فرایند تأیید بلاک‌ها، ساده‌سازی پروتکل و کاهش هزینه‌های مشارکت در شبکه و در نهایت رفع ایرادات احتمالی و جمع‌بندی کارها در مرحله آخر یعنی اسپلرج است.

شایان ذکر است که قرار نیست تمام این مراحل و بهبودها در سال ۲۰۲۴ پیاده‌سازی شوند و این نقشه در آستانه شروع سال میلادی جدید به‌روزرسانی شده است تا تغییرات چشم‌انداز شبکه اتریوم را توصیف کند.

نقشه راه اتریوم برای سال ۲۰۲۴ منتشر شد؛ چه تغییراتی در انتظار بزرگترین بلاکچین است؟

نقشه راه کامل اتریوم برای سال ۲۰۲۴.

بوترین می‌گوید با روشن‌ترشدن مسیر فنی اتریوم، این نقشه راه در مقایسه با سال گذشته تغییرات کمتری داشته است.

از به‌روزرسانی مرج و فرایندهای وابسته به آن به‌عنوان یکی از اجزای کلیدی نقشه راه یاد شده است که هدف آن حفظ اجماع در بلاکچین مبتنی بر اثبات سهام اتریوم به‌شکلی ساده و انعطاف‌پذیر است. به‌روزرسانی مرج سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) انجام شد و در نتیجه آن شبکه اصلی اتریوم با نسخه مبتنی بر اثبات سهام آن، یعنی بیکن‌چین (Beacon Chain) ادغام شد. از تغییرات مهم و مشهود پس از این به‌روزرسانی، کاهش شدید مصرف انرژی در بلاکچین اتریوم بعد از کناررفتن مدل قدیمی و پرمصرف مبتنی بر اثبات کار است.

یکی از مفاهیم و بخش‌های کلیدی نقشه راه اتریوم نهایی‌شدن تک‌اسلاتی (Single Slot Finality) است. منظور از فاینالیتی یا همان نهایی‌شدن در شبکه مبتنی بر اثبات سهام اتریوم شرایطی است که در آن اطمنیان حاصل شود نمی‌توان بدون سوزاندن حداقل ۳۳درصد از کل اترهای سهام‌گذاری‌شده، تغییری در یک بلاک ایجاد یا آن را از بلاکچین حذف کرد. اسلات نیز یک واحد زمانی در بلاک چین اتریوم بوده که معادل ۱۲ ثانیه است. در نهایی‌شدن تک‌اسلاتی توسعه‌دهندگان به دنبال این هستند تا زمان لازم برای نهایی‌شدن بلاک‌ها را از ۱۵ دقیقه فعلی به ۱۲ ثانیه (همان اسلات پیشنهادی) کاهش دهند که کارایی این بلاکچین در فرایند تأیید بلاک‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

بوترین درباره این تغییر کلیدی می‌گوید:

نقش نهایی‌شدن تک‌اسلاتی در دوران پس از مرج افزایش استحکام در شبکه است. این مسئله در حال روشن‌شدن است که نهایی‌شدن تک‌اسلاتی ساده‌ترین مسیر برای حل بسیاری از ضعف‌های اتریوم در طراحی مبتنی بر اثبات سهام کنونی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو