پرورش افرا قرمز و اصول نگهداری این درختچه ی زینتی

پرورش افرا قرمز و اصول نگهداری این درختچه ی زینتی


منبع: آرگا

1

1402/10/14

09:57


در واقع کاشت و پرورش افرا قرمز چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول کاشت و نگهداری این گیاه زینتی آشنا شوید.

به طور کلی درخت افرا قرمز یکی از انواع درختان بومی سرزمین ژاپن، چین، کره شمالی، شرق مغولستان و جنوب شرقی روسیه می باشد که امروزه به خاطر برگ های زیبایی که افرا قرمز دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به پرورش گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش افرا قرمز

بهتر است بدانید که در واقع افرا قرمز که بدان Red Maple نیز گفته می شود از دسته گونه های زینتی است که در خانواده راسته ناترک سانان و تیره ناترکیان قرار می گیرد. این گیاه زیبا را می توان یکی از رایج ترین و گسترده ترین درختان برگریز نواحی شرقی و مرکزی آمریکای شمالی دانست که امروزه فراوان ترین گونه در میان درختان بومی شرقی آمریکای محسوب می شود.

چگونگی پرورش افرا قرمز

گل ها، شاخه ها، گلبرگ ها و دانه های افرا معمولا در طیفی از رنگ قرمز با درجات مختلف قرار می گیرند. هر چند که مهم ترین ویژگی زیبایی شناختی این درخت شاخ و برگ های برجسته و درخشان آن در فصل پاییز خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه این درختچه را به خاطر برگ های زیبا و قرمز آتشینی که دارد کشت می کند.

درختچه افرا قرمز در حالت عادی تا ارتفاع ۶ الی ۱۰ متر به خوبی می کند و اگر در شرایط مناسبی قرار گیرد بیش از ۶ متر نیز گسترده خواهد شد. می توانید این درختچه را هرس کنید و به شکل یک درختچه کوچک زیبا نگه دارید. افرا را می توان یک درخت ایده آل برای درست کردن بونسای دانست که به راحتی در گلدان کشت می شود و برای فضای آپارتمان ها ایده آل خواهد بود.

روش های کاشت افرا قرمز:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و پرورش افرا قرمز از طریق سه روش کاشت بذر، خوابانیده شاخه و پیوند زنی انجام می شود که در ادامه مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح داده ایم:

اصول کاشت درختچه افرا قرمز

  • کاشت بذر:

معمولا بذر های افرا در طول فصل پاییز شکوفا می شوند و اگر قصد کاشت آن ها را دارید بایستی یک هفته قبل از کشت بذور را درون آب خیس کنید و هر روز آب ظرف را تعویض نمایید. انجام این کار باعث می شود تا روند جوانه زنی سریع تر و بهتر انجام شود.

پس از گذشت این مدت بذور را از داخل آب خارج کنید و در عمق یک سانتی متری با پوشش نازک از ماسه درون بستر کشت نمایید. پس از اتمام کار بهتر است گلدان حاوی بذر های افرا قرمز را در محیطی سایه دار قرار دهید.

  • پیوند زنی:

به صراحت می توان گفت که اگر یوند زنی در فضای باز و در خزانه بر روی نهال های بذری انجام شود با موفقیت می توان از پیوند T یا شکمی از نیمه فصل تابستان تا اواخر آن استفاده کرد. در بهار سال نیز می توانید به محض رویش یوندک نهال را از بالای آن سر برداری نمایید.

همچنین اگر امکانات گلخانه ای در دسترس دارید می توانید پایه بذری یکساله در خزانه که در پاییز سال اول به داخل گلدان های کوچک منتقل شده اند و در طول سال دوم داخل گلدان بوده اند را در آخر فصل زمستان برای آماده شدن پیوند زنی به گلخانه آورده شوند.

دستورالعمل تکثیر افرا

به محض اینکه ریشه ها علام رشد از خود نشان دادند باید بدانید که پایه اصلی برای انجام پیوند کاملا آماده است. در این هنگام بایستی پیوندک را به صورت شاخه ای در طول فصل رویشی جمع آوری و درون فضای یخچال نگهداری نمایید.

  • قلمه زنی:

دقت داشته باشید که معمولا قلمه های علمی این گیاه در خارج از فصل رویش تهیه خواهند شد. پس از این هم با استفاده از ایجاد زخم و پودر دو درصد اسید ایندول برتریک به همراه ۵ درصد بنومیل ریشه دار می شوند. همچنین قلمه های نیمه خشبی افرای سیاه نیز در محیط گلخانه ای و زخم زنی با پودر تالک به میزان ۸۰۰۰ ppm ریشه دار خواهند شد.

امروزه اغلب قلمه های این گیاه اگر مدتی در زیر ماسه بمانند و سگس کشت شوند هم در محیط گلخانه ای و هم محیط های باز ریشه دار می شوند.

اصول قلمه زنی گیاه افرا قرمز

زمان کاشتن افراد قرمز مجنون

پاییز زمان مناسبی به منظور کاشت افراد قرمز می باشد زیرا، در این زمان ریشه های درخت افرا در حالی که بقیه درخت خفته است بهتر تثبیت می شود و اکثر باغداران فصل بهار را نیز به منظور کاشت موفقیت آمیز افرا تخمین می زنند اما باید اطمینان حاصل نمایید که در صورت کاشتن در فصل پاییز سرما و دمای خیلی پایین منجر به آسیب رساندن به درخت تازه کاشته شده نشود.

بررسی علل خشک شدن برگ افرا

برگ های ظریف افرا در مقابل نور خورشید و همچنین بادهای شدید حساسیت دارند و در نتیجه چروکیده و بی آب می شوند و نباید از محیط های بسته، خفته و تاریک به منظور محافظت از آن ها استفاده کرد و نیم سایه کنار دیوار یا نرده مکان مناسبی برای آن ها هستند در غیر اینصورت برگ ها و شاخه های شکننده و ظربف آن ها خشک می شوند.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری افرا قرمز

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن ها را فراهم کنید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش افرا قرمز پرداخته ایم:

  • آبیاری:

معمولا توصیه می شود پس از کاشت آبیاری را انجام دهید و پس از آن نیز به صورت مرتب و به موقع گیاهتان را آبیاری نمایید تا روند رشد بذرها به خوبی طی شود. با وجود اینکه گیاه افرا قرمز می تواند دوره خشکسالی کوتاه را تحمل کند اما باید مراقب باشید که گیاهتان در خشکی شدید گرفتار نشود.

چگونگی آبیاری بستر افرا قرمز

  • خاک و کوددهی:

برای پرورش افرا قرمز شما نیاز به خاکی مرطوب همراه با زهکشی عالی دارید و همچنین خاکی که حاوی مقدار کمی شن و ماسه باشد نیز برای آن انتخاب خوبی خواهد بود. اغلب اوقات توصیه می شود که از خاک های قلیایی برای گیاهتان خودداری کنید زیرا افرا در خاکی با کمی اسیدیته زندگی بهتری خواهد داشت.

در مورد تغذیه گیاه افرا نیز می توان گفت که برای این درختچه کود کم نیتروژن در طول فصل بهار مناسب است اما با این حال بهتر است پیش از نیمه اردیبهشت ماه از ان استفاده نمایید.

  • نور و دما:

بهتر است گیاهتان را در محیطی با نور فیلتر شده و دارای کمی سایه قرار دهید. در واقع به عنوان یک درختچه تحمل کردن نور کم و حتی حضور در محیط سایه چندان کار دشواری نیست اما به خاطر ویژگی های خاصی که دارد بایستی پیش از خرید بذر، حتما اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

شرایط لازم برای نگهداری افرا قرمز

دقت داشته باشید که نور خورشید هنگام عصر برای اغلب گونه های این گیاه قابل تحمل نیست. چنانچه برگ های افرا قهوه ای رنگ شدند یا تغییر شکل دادند می تواند نشانه ای از نور شدید خورشید باشد که باعث سوختن آن ها شده است. در این مواقع بهتر است گیاهتان را به محیط سایه انتقال دهید.

به صراحت می توان گفت که درختچه افرا در آب و هوای گرم و خشک رشد بهتری از خود نشان می دهد و با این حال بهتر است از قرار دادن آن در معرض باد های شدید خودداری نمایید. درختچه افرا قرمز معمولا در بازه دمایی بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بهترین رشد را از خود نشان خواهد داد.

نکاتی که در زمان نگهداری از درخت افرا باید بدانید

 در زمان پرورش افرا قرمز باید به یک سری نکات توجه کنید که این نکات عبارتند از:

۱. نگهداری گیاه تمام مدت در مکانی مرطوب و سایه

۲. بهبود بخشیدن بافت خاک با مواد آلی (به خصوص اگر بافت خاک شما رسی و سنگین است)

۳. استفاده از مالچ ها به منظور حفاظت از ریشه های نوظهور گیاه و پیشگیری از آبیاری زیاد

۴. پرهیز از کاشت درخت جدید در آن محدوده تا زمان طی نکردن فصل دوم رشد گیاه

۵. قرار دادن گیاه در مکانی که صبح از آفتاب صبحگاهی برخوردار باشد و بعد از ظهر در سایه قرار گیرد.

۶. آبیاری گیاه به صورت مرتب تا زمان جوانه زدن

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با نحوه پرورش بونسای پورتولاکاریا و پرورش گیاه آلبوکا نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو