ویژگی های گلدان مناسب شمشاد و نحوه نگهداری از این گیاه در آپارتمان

ویژگی های گلدان مناسب شمشاد و نحوه نگهداری از این گیاه در آپارتمان


منبع: آرگا

10

1402/3/30

15:43


شمشاد یکی از گیاهان بسیار زیبا و جذاب است که امروزه افراد زیادی سعی دارند از این گیاه در خانه و در گلدان مناسب آن نگهداری کنند. بوته های شمشاد به گونه ای هستند که به کمترین میزان نگهداری نیاز دارند و شگل آن ها متراکم و گرد است. به طور معمول شمشاد در نواحی مرکزی و جنوبی آتلانتیک ایالات متحده رشد می کند. اما امکان رشد و پرورش آن در بسیاری از اقلیم ها وجود دارد. با توجه به تراکم، رنگ برگ و رشد آهسته ای که دارد، می توان از آن در محوطه سازی های مدرن استفاده کرد. اگرچه شمشاد نیاز به مراقبت چندانی ندارد، اما بهتر است به درستی کاشته شود تا شکوفه دهد. بر همین اساس در این مقاله به روش های نگهداری شمشاد و ویژگی های گلدان مناسب شمشاد اشاره خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شمشاد از جمله گیاهان سبز است که می توان با هرس کردن زیبایی و جلوه آن را دو برابر کرد. احتمالا تاکنون این گیاه را در حاشیه پیاده روها، پارک ها و فضای سبز اطراف خود دیده اید. نکته جالب این است که شمشادها را می توان در انواع خاک و در شرایط محیطی مختلفی پرورش داد. زیرا به نگهداری خاصی نیاز نداشته و بسیار کم توقع است. نگهداری شمشاد در گلدان مناسب همواره برای طرفداران این گیاه همیشه سبز جالب بوده است. نگهداری از این درختچه زینتی نه تنها در زمین های باز، بلکه در گلدان نیز مناسب است و از بسیاری جهات، مراقبت از شمشاد در گلدان مناسب آن بسیار راحت تر نیز خواهد بود.

این ویژگی ها علاوه بر زیبایی، باعث محبوبیت روزافزون شمشاد در میان مردم شده است. به طوری که در سراسر جهان به صورت گسترده از شمشاد به عنوان یک گیاه تزئینی جهت زینت بخشیدن به باغچه ها و فضاهای بیرون استفاده می شود. در ادامه مطلب به ویژگی های گلدان مناسب شمشاد و شرایط پرورش این گیاه در گلدان خواهیم پرداخت.

آیا می توان گیاه شمشاد را در آپارتمان نگهداری کرد؟

شمشادها گیاهان همیشه سبزی هستند که به صورت بوته یا تاپ در فضای باز رشد می کنند. اگرچه اندازه شمشادها با توجه به گونه های مختلف آن متفاوت است و می توان این گیاه را به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری کرد. اما اغلب گونه های شمشاد رشد بسیار کندی دارند؛ به طوری که در سال چیزی در حدود ۲۵ سانتی متر و یا کمتر به ارتفاع آن اضافه می شود. همین رشد آهسته برای شمشاد یک مزیت محسوب می شود و نگهداری این گیاه را در آپارتمان ایده آل می کند. شما می توانید شمشاد را در گلدان مناسب آن در داخل یا خارج از خانه پرورش دهید. با این حال فراموش نکنید مهم ترین نکته برای رشد شمشاد در داخل خانه، دریافت نور کافی خورشید خواهد بود.

باید خاطر نشان ساخت پرورش گیاه شمشاد در داخل خانه کار چندان آسانی نیست. با این حال با فراهم کردن محیط مناسب و مراقبت های لازم قابل انجام خواهد بود. پرورش شمشاد در گلدان مناسب نیازمند آب فراوانی است؛ زیرا ریشه های گیاه به سرعت آب را جذب می کنند. از سوی دیگر ریشه های گیاه عمق بسیار کمی دارند؛ به همین خاطر به راحتی می توانند در گلدان حرکت کنند. به صورت کلی می توانید شمشادها را در فصل زمستان به داخل خانه بیاورید. اگر پنجره ای رو به جنوب دارید، می توانید آن را در تمام طول سال در فضای باز پرورش دهید. اگرچه این عمل باعث یخ زدگی شمشاد می شود، اما شاخ و برگ گیاه به سرعت بهبود می یابد.

مشخصات گلدان مناسب شمشاد

چه نوع شمشادی برای پرورش در گلدان مناسب است؟

برای کاشت شمشاد در گلدان مناسب این گیاه، بهتر است انواع درختچه هایی را که به طور ویژه برای کشت در محیط داخلی طراحی شده اند، خریداری کنید. به طور مثال ویژگی بارز این شمشادها، رشد کم، مقاوم در برابر هرس و تراکم تاج بالا است. در ادامه برخی از این گونه ها آورده شده است:

شمشاد بالئاریک

شمشاد بالئاریک برگ هایی بزرگ و طرح دار به رنگ سبز روشن دارد که به خاطر ظاهر تزئینی آن، بسیار سریع رشد می کند. با این حال بهتر است طرفداران این گیاه، کاشت شمشاد بالئاریک را با بوته های آن آغاز کنند.

شمشاد برگ کوچک

این درختچه تاج بسیار کوچکی دارد، اما بسیار متراکم است و ارتفاع طول برگ های آن به ۲ تا ۲/۵ سانتی متر می رسد. این درختچه در هر گلدانی که کاشته شود، حالت تزئینی خود را حفظ خواهد کرد.

شمشاد جمع و جور

همان طور که از نام این گیاه مشخص است، بسیار جمع و جور بوده و طول آن به زحمت به ۳۰ سانتی متر می رسد. این گیاه برگ های کوچک و تاج متراکمی دارد. رشد آن بسیار آهسته است و فضای کمی را اشغال می کند. به همین خاطر گزینه مناسبی برای فضای داخلی خانه است.

شمشاد قفقازی

درختچه ای فوق العاده که رشد آن آهسته است و تا ۵۰۰ سال امید به زندگی دارد. برگ های شمشاد قفقازی، مستطیلی، بیضی شکل و گرد بوده و در لبه ها به شکل پیچ خورده است. شمشاد قفقازی تمایل زیادی به گرما دارد. به همین خاطر کاشت آن در گلدان مناسب بسیار بهتر از فضای باز است.

ظروف مناسب برای نگهداری شمشاد

ویژگی های گلدان مناسب شمشاد

توصیه می شود درختچه های شمشاد خود را در گلدان مناسب با زهکشی سریع و بزرگ بکارید. بهتر است گلدانی که برای شمشاد انتخاب می کنید، به اندازه ارتفاع گیاه پهن باشد. به طور معمول شمشادها ریشه هایی کم عمق و وسیع دارند. از طرف دیگر هر گیاهی که در زمستان بیرون بماند، اگر به زمین نزدیک باشد، بهتر عمل می کند. شمشاد خود را در مخلوط گلدان حاصلخیز بکارید و به خوبی آب دهید. اگر امکان داشت، شمشاد را در بهار بکارید و تا پیش از کاهش دما به گیاه زمان دهید تا خودش را ثابت کند.

همان طور که اشاره کردیم می توانید شمشاد خود را در یک گلدان مناسب و بزرگ که دارای زهکشی خوبی است، قرار دهید. بهتر است ظرف را با خاک گلدانی که دست کم سه برابر سایز ریشه است، پر کنید. اما پیش از آن مطمئن شوید که خاک گلدان حاوی مقادیر زیادی مواد آلی مانند ماسه، پیت ماس و ورمیکولیت است. درخت شمشاد خود را به خوبی آبیاری کنید. گلدان مناسب شمشاد را در مکانی آفتابی قرار دهید، اما مطمئن شوید که خیلی داغ نباشد.

شرایط مورد نیاز رشد شمشاد در گلدان

به صورت کلی شمشاد را می توان در یک گلدان تخت یا ظرق بزرگ پرورش داد. شمشادها نیاز به زهکشی مناسب دارند و باید در خاکی کاشته شوند که دارای کود حاوی پتاسیم و فسفر باشد. پس از قرار دادن شمشاد در گلدان مناسب بهتر است شرایط مورد نیاز رشد گیاه نیز فراهم شود. در ادامه به شرایط مورد نیاز رشد شمشاد در گلدان اشاره خواهیم کرد.

۱. آبیاری

آبیاری از عوامل مؤثر در رشد هر گیاهی است. حتی اگر یک گیاه نسبت به خشکی نیز مقاوم باشد، باز هم به میزان کمی آبیاری نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه نیز با توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی آن تعیین می شود. برخی گیاهان برای رشد نیاز به غرقاب شدن دارند و خاک آن ها همواره باید مرطوب باشد. در مقابل برخی گیاهان به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند. از آن جایی که آبیاری نقش مؤثری در رشد و سلامت گیاه دارد، بهتر است طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا آسبی متوجه گیاه نشود.

در مورد آبیاری گیاه شمشاد می توان گفت این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز دارد و در صورت کم شدن رطوبت خاک گیاه، باید مجددا آن را آبیاری کنید. اما توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیده شدن ریشه های گیاه به دلیل انباشته شدن آب کف گلدان شود. هم چنین زرد شدن برگ ها نیز می تواند از نتایج اصلی آبیاری بیش از اندازه باشد. در مقابل آبیاری خیلی کم باعث خشک شدن گیاه و قهوه ای شدن برگ های آن می شود. حتی می تواند روند گلدهی گیاه را متوقف سازد.

شمشاد تقریبا به چیزی در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد رطوبت نیاز دارد تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. برای ایجاد رطوبت می توان از غبارپاشی بر روی برگ های گیاه استفاده کرد. سعی کنید درخت شمشاد خود را به طور منظم آبیاری کنید. این عمل باعث می شود که گیاه سریع تر رشد کرده و سالم تر به نظر برسد.

گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

۲. نور

نور یکی از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان مختلف است و نمی توان تأثیر این عامل مهم را در رشد گیاه نادیده گرفت. میزان دریافت نور در گیاهان مختلف متفاوت است. به طور مثال برخی گیاهان سایه پسند هستند و برخی دیگر برای رشد به نور مستقیم خورشید احتیاج دارند. به صورت کلی شمشاد برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد تا بتواند رشد مناسبی داشته باشد. در حقیقت این گیاه برای رشد هوای آفتابی را بیشتر دوست دارد. به این صورت که این گیاه در آفتاب کامل بهترین عملکرد را خواهد داشت. اگرچه با وجود نور کم نیز می تواند رشد کند، اما سرعت رشد آن بسیار کم است. کاهش نور می تواند باعث کمرنگ شدن برگ های شمشاد شود.

۳. خاک مناسب

همان طور که اشاره کردیم، شمشاد از جمله گیاهان کم توقع است و به راحتی می تواند در انواع خاک ها رشد کند. برای کاشت شمشاد بهتر است از ترکیب خاک معمولی باغچه با مقداری شن استفاده کرد تا بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد. خاک شمشاد باید قلیایی بوده و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد تا گیاه در شرایط مطلوبی رشد کند. به منظور تأمین مواد مغذی برای رشد گیاه باید دو مرتبه در فصل بهار و تابستان کوددهی مناسب انجام دهید. چرا که برخی مواد مناسب برای رشد گیاه در خاک آن موجود نیستند. هم چنین بهتر است در استفاده از کود مناسب گیاه زیاده روی نکنید؛ چرا که باعث سوختن برگ های گیاه می شود.

۴. رطوبت و دما

دما یکی از عوامل مهم در رشد گیاهان مختلف است و نقش مهمی در زندگی هر گیاه بر عهده دارد. محدوده دمایی مناسب برای رشد هر گیاه با محدوده دمایی مناسب برای دیگر گیاهان متفاوت است و معمولا با توجه به ساختار هر گیاه و شرایط اقلیمی آن تعیین می گردد. به صورت کلی شمشاد در هوای خنک بالاترین و بهترین میزان رشد را دارد. اما دمای بالا می تواند رشد گیاه را کاهش داده و حتی افزایش بیش از حد دما باعث سوختن برگ های شمشاد خواهد شد. این افزایش دما در نهایت باعث ریزش برگ های گیاه می شود.

۵. تغذیه

نگهداری شمشاد در فضای باز و گلدان به تغذیه مناسب و منظم نیاز دارد. به طور معمول گیاهان جوان هر ۲ هفته یک بار و گیاهان مسن هر ماه یک بار به کوددهی نیاز دارند. توجه کنید که کوددهی گیاه باید از اواخر زمستان (شروع بهار) تا اواسط تابستان صورت گیرد.

گلدان مناسب شمشاد چه ویژگی هایی دارد؟

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات گلدان مناسب سانسوریا، گلدان مناسب دیفن باخیا، گلدان مناسب شلفرا و گلدان مناسب بامبو را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو