علی فراهانی صدر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/10/21

10:57


علی فراهانی صدر کارگردان «قوی دل» که در جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد با اشاره به چگونگی شکل گیری این مستند عنوان کرد این فیلم دربرگیرنده تلاش های یک فرد برای خدمت به جامعه است.

علی فراهانی صدر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

«قوی دل» الگوی تلاش برای خدمت به جامعه است/ اهمیت واکنش به بحران

علی فراهانی صدر کارگردان مستند «قوی دل» که در بخش رقابتی فیلم بلند و جایزه شهید آوینی جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد درباره دلایل ساخت این مستند به خبرنگار مهر گفت : زمانی که کرونا آمد ، علی رستم آبادی نویسنده پروژه به موضوع داروهای آلوده سال 61 اشاره کرد و از تکرار آن در کرونا نگران بود. برای داروهای آلوده سال 61، عده ای می گفتند شایعه است و عده ای کاملا آن را رد می کردند. در آن سال اتفاق های تلخی افتاد و ما با این رویکرد که سرپوش گذاشتن روی اتفاقات کوچک منجر به بحران های بزرگ می شود سراغ این سوژه رفته و تصمیم گرفتیم روی این موضوع کار کنیم.

علی فراهانی صدر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

علی فراهانی صدر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی با اشاره به اینکه آرش خلیلی پژوهش کار را آغاز کرد و هر بخشی را پیگیری می کرد به اسم احمد قوی دل می رسید ، عنوان کرد : متوجه شدیم احمد قوی دل رییس انجمن هموفیلی است و پس از 4 جلسه صحبت با او ، قوی دل در کمال صمیمیت با گروه ما همراه شد و علاوه بر این سوژه از مسیر و چالش های زندگی خود برای حل این مشکل سخن گفت.

این کارگردان مستند با اشاره به اینکه بعد از آشنایی با احمد قوی دل رویکردشان به سوژه تغییر کرده است ، گفت : این مهم نیست چه بحرانی به زندگی وارد می شود ، بلکه واکنش انسان ها به آن بحران مهم است. اینکه فرد چقدر با یک بحران درست مواجه می شود مهم است بنابراین از اینجا بود که پرتره احمد قوی دل را سوژه مستند قرار دادیم.ما می توانیم به همه موضوعات بپردازیم چون نحوه پرداختن به آن موضوع مهم است. به نظرم حساس ترین مسایل کشور هم سیاه نیست و چگونگی پرداخت به آن مساله و اینکه چه فیلمسازی چگونه به آن می پردازد ، اهمیت دارد

وی ادامه داد : پس از پژوهش در این زمینه طرحی نوشتیم که سال 99 به اتمام رسید. یک سال دنبال تهیه کننده بودم و هرجا می رفتم ، حتی دوستان قدیمی می گفتند این کار سیاه است و چرا باید سراغ این پروژه برویم تا اینکه سعید الهی که از پروژه قبلی و جشنواره «سینماحقیقت» من را می شناخت ، گفت مرکز گسترش کار را پذیرفته و طرح ما مهر 1401 تصویب شد.

فراهانی با اشاره به اینکه موضوع یک مستند خود به تنهایی سیاه یا سفید نیست ، تاکید کرد : ما می توانیم به همه موضوعات بپردازیم چون نحوه پرداختن به آن موضوع مهم است. به نظرم حساس ترین مسایل کشور هم سیاه نیست و چگونگی پرداخت به آن مساله و اینکه چه فیلمسازی چگونه به آن می پردازد ، اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه این مستند را یک «دارک کمدی» می داند ، افزود : خیلی سال از این موضوع می گذرد از همین رو می توانیم با آن شوخی کنیم. کما اینکه ممکن است 20 سال آینده فیلمسازی بیاید و با کرونا شوخی کند از این رو اساس کار را مانند یک شکلات تلخ و دارک کمدی می دانم.

این کارگردان با اشاره به اینکه به کار داستانی و موضوع بلوغ علاقه مند است ، گفت : به نظرم مستند «فریبکار» imposter یکی از بهترین کارهای مستند ساخته شده است و برای آن بیش از چند کار داستانی زحمت کشیده شده است. همانگونه که فرم مستندگونه و بیوگرافی برای این مستند بهترین قالب است ، «قوی دل» نیز نباید داستانی کار می شد و اگر داستانی بود به میزان فعلی اثر نداشت. احمد قوی دل این ظرفیت را دارد تا از او یک سریال مستند کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارش ، زندگی اش است و با هر پروژه ای که تدوین و کارگردانی آن را برعهده داشته باشد ، زندگی می کند ، یادآور شد : با کمدی های این کار شاد بودم و حتی خانواده ام تعریف می کنند بعضی مواقع از خواب می پریدم و می گفتم این سرنگ را بیندازید کنار ، آلوده است!

فراهانی با اشاره به اینکه در هر پروژه ای به یک جهان بینی می رسد ، یادآور شد : احمد قوی دل به خیلی از نگاه ها در من کمک کرد که مهمترین آن این بود که فارغ از هر جریان سیاسی و حزبی باید تلاش کنم به جامعه ام خدمت کنم.

وی افزود : غر زدن کنش مناسبی نیست و تنها خود ما را اذیت می کند. احمد قوی دل همچنان هر روز از 7 صبح تا 10 شب در حال فعالیت است و مشورت می دهد ، امیدوارم مخاطبان این کار پس از دیدن آن ، تلاشی مناسب برای حل مشکل و بحران هایشان داشته باشند.

این مستند ساز با اشاره به موارد فنی پروژه توضیح داد : فیلمنامه در طول کار همواره اصلاح می شد و همزمان با آن تدوین هم انجام گرفت. در مواردی که تصویربرداری با 2 دوربین بود ، خودم پشت دوربین دوم می نشستم. برای اصلاح رنگ و صداگذاری نیز از افراد حرفه ای و نام آشنا استفاده کردیم که در این مسیر تهیه کننده همراهی خوبی با ما داشت.

مستند «قوی دل» به بررسی ماجرای ورود خون های آلوده فرانسوی به ایران و تلاش های احمد قوی دل در تحقق عدالت می پردازد.

سایر عوامل این مستند عبارتند از نویسنده : علی رستم آبادی ، پژوهشگر : آرش خلیلی ، مدیر تولید : محمدجواد قاسمی ، تصویربردار : هادی زهره کاشانی ، دستیار تصویر و صدابردار : حسین خانی ، طراح صحنه و تدوین : علی فراهانی صدر ، طراحی و ترکیب صدا : امین شریفی ، صداگذار : سارا خادمی ، اصلاح رنگ : علی شریفی و محمد صالحی ، فیلمبردار آرشیوی : فرامز اسدی ، تهیه کننده : سعید الهی ، گرافیک : محمد سندانیان ، محمدرضا شفیع خانی.


بیوگرافی علی فراهانی صدر

علی فراهانی صدر متولد 1371 در تهران کارگردان ایرانی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو