علت خاموش شدن موتورسیکلت

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/21

11:17


خرابی و خاموش شدن موتور یک اتفاق ناخوشایند برای موتورسواران است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. شناخت دلایل خاموش شدن موتورسیکلت به شما کمک می کند تا وسیله نقلیه خود را سریع تر عیب یابی کنید و نسبت به رفع مشکل به وجود آمده اقدام کنید. از جمله این دلایل می توان به خرابی سوپاپ ها، خراب شمع ها، معیوب بودن سیستم برقی و... اشاره کرد.

شناخت دلایل و علت خاموش شدن موتورسیکلت به شما کمک می‌کند تا عیب‌یابی وسیله نقلیه خود را سریع‌تر انجام دهید و به رفع آن بپردازید. در ادامه مطلب رایج‌ترین علت خاموش شدن موتورسیکلت در حالت در جا، دور آرام و در حال حرکت را بررسی می‌کنیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

علت خاموش شدن موتورسیکلت در حالت در جا و دور آرام

خاموش شدن موتور در حالت درجا و دور آرام یکی از مشکلات شایع موتورسواران است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. ازجمله شایع‌ترین دلایل این اتفاق می‌توان به کمبود سوخت اشاره کرد. هنگامی‌که سوخت کافی به محفظه احتراق نرسد، موتور سیکلت قادر به اجرای صحیح عملکرد نشده و درنهایت خاموش می‌شود. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن می‌توان به تمام‌شدن بنزین، انسداد فیلتر سوخت، خرابی پمپ سوخت و خرابی انژکتورها اشاره کرد. در ادامه، دیگر دلایل و علت خاموش شدن موتور در دور آرام و حالت در جا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ضمن می توانید برای رفع این مشکل موتورسیکلت خود از خدمات موتورسازی سیار امدادسیکلت بهره مند شوید.

خرابی سوپاپ‌ها

سوپاپ‌ها یکی از اجزای اساسی و کوچک در سیستم موتور سیکلت بوده که مسئول کنترل جریان هوا و سوخت در محفظه احتراق هستند. این قطعات به‌دلیل قرارگرفتن در معرض حرارت و سایش به‌مرور خراب می‌شوند و بر عملکرد بهینه موتور تأثیر خواهند داشت. ازجمله مهم‌ترین علائم خرابی این قطعات می‌توان به خوب کار نکردن موتور در دورهای بالا، کاهش قدرت موتور، صدای غیرعادی از موتور و نشتی روغن یا سوخت اشاره کرد.

خرابی شمع‌ها دیگر علت خاموش شدن موتورسیکلت در حالت در جا

شمع‌ها از دیگر قطعات مهم موتور سیکلت محسوب می‌شوند که وظیفه تولید جرقه برای احتراق سوخت را بر عهده دارند. در‌صورت خرابی شمع‌ها، ایجاد جرقه مناسب ممکن نیست و به همین دلیل موتور سیکلت به درستی کار نخواهد کرد. ازجمله مهم‌ترین علل خرابی شمع‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از بنزین نامرغوب

  • کثیف شدن شمع‌ها

  • شکستگی

  • تنظیم نبودن فاصله الکترود‌ شمع‌ها

  • نشانه‌های خرابی شمع‌ها

خرابی سیستم برق

خرابی سیستم برق دیگر علت خاموش شدن موتور در دور آرام و حالت درجاست که به‌دلیل اختلال در عملکرد سیستم اتفاق می‌افتد. سیستم برق موتور از سه قسمت اصلی شامل باتری، استاتور و رگولاتور تشکیل شده است که خرابی هر یک از این قطعات درنهایت با اختلال و خرابی عملکرد سیستم برق و خاموش‌شدن موتور همراه خواهد بود.

موتور سیکلت

علت خاموش شدن موتورسیکلت در حال حرکت

خاموش شدن و توقف موتور در حال حرکت اتفاق خطرناکی است که باید در اولین فرصت و مراجعه به یک تعمیرکار حرفه‌ای با تعمیر موتورسیکلت خود مشکل به وجود آمده را رفع کنید.‌ یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، خرابی پمپ بنزین یا سیستم سوخت‌رسانی موتور، همچنین تمام کردن بنزین است که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، قبل از حرکت میزان بنزین باک را بررسی کنید. دلایل دیگری برای خاموش‌شدن موتور در حال حرکت وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

یکی از علل رایج خاموش شدن در حین رانندگی، نقص سنسور موقعیت میل لنگ است. این سنسور برای کار صحیح موتور ضروری است؛ لذا اگر معیوب باشد، موتورسیکلت در حال حرکت خاموش می‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در مدل‌های جدیدتر خرابی سنسور، موقعیت میل لنگ عمدتا به توقف کامل موتور منجر نمی‌شود؛ زیرا در این مدل‌ها، سنسور موقعیت میل بادامک نیز تعبیه شده است. وظیفه اصلی این سنسور، انجام وظایف حسگر موقعیت میل لنگ در زمان خرابی است.

خرابی بوبین

بوبین مسئولیت فراهم کردن برق برای وسیله نقلیه شما را برعهده دارد. اگر موتورسیکلت به‌طور ناگهانی خاموش شود، احتمالا مشکل از این قطعه است. خرابی بوبین باعث قطع ارتباط بین منبع تغذیه و اجزای الکتریکی اصلی موتورسیکلت می‌شود. در این حالت، چراغ‌های داشبورد خاموش می‌شوند و انجین موتورسیکلت نیز از کار می‌افتد؛ البته خرابی بوبین با روشن شدن چراغ باتری در داشبورد، از قبل به شما هشدار داده خواهد شد.

وجود نقص در سوئیچ احتراق

یکی‌ دیگر از دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور سیکلت، خرابی سوئیچ احتراق است. این سوئیچ پشت قفل احتراق نصب شده است و در هنگام چرخاندن کلید برای روشن کردن موتور فعال می‌شود. در داخل این سوئیچ صفحات نازک فلزی قرار دارند که گاهی به‌علت خوردگی و زنگ‌زدگی دچار مشکل می‌شوند؛ درنتیجه موتور نیز خاموش خواهد شد.

علت خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام ترمز کردن

مشکل دیگری که گاهی موتورسواران یا حتی خود شما نیز ممکن است که آن را تجربه کرده‌ باشید، خاموش‌شدن موتور در هنگام ترمز گرفتن است. این اتفاق به دلایل مختلفی ازجمله خرابی گیربکس، فشار سوخت پایین، کثیفی انژکتورها یا معیوب بودن آن و خوردگی سیستم سیم‌کشی موتور رخ می‌دهد. در ادامه دررابطه‌با این موارد بیشتر می‌دانیم.

خرابی گیربکس

در موتورسیکلت‌های اتوماتیک، واحد گشتاور وظیفه انتقال نیرو را به‌جای کالچ بر عهده دارد. اگر مشکلی در عملکرد مبدل گشتاور به‌وجود آید یا سطح مایع گیربکس کم باشد، بر عملکرد صحیح سیستم ترمز اثر خواهد گذاشت.

افت فشار سوخت یا کثیفی انژکتور

هنگامی که فشار سوخت کافی نیست، یک مکث موقت باعث اختلال و خاموش شدن انجین می‌شود؛ همینطور اگر انژکتور کثیف باشد، در طول زمان مسدود می‌شود و پاشش سوخت به درستی انجام نمی‌پذیرد. درنهایت هرگاه ترمز فشرده شود، موتورسیکلت خاموش می‌شود.

خوردگی سیم‌ها

در صورت وجود مشکلات در سیم‌کشی موتورسیکلت و خوردگی اتصالات، احتراق به‌خوبی انجام نمی‌شود؛ بنابراین هنگامی‌که ترمز فشرده می‌شود، با کاهش سرعت موتور ولتاژ لازم نیز، از دست می‌رود و موتورسیکلت خاموش می‌شود.

موتور سیکلت

مهم‌ترین اقدام در زمان خاموش شدن موتور سیکلت

چنانچه که در حال رانندگی باشید و موتور خاموش شود یا به اصطلاح به ریپ ریپ بیفتد، اولین اقدام حفظ آرامش و خونسردی است. در چنین شرایطی موتور را در کنار خیابان پارک کنید و با یک تعمیرکار حرفه‌ای یا امداد موتور تماس بگیرید. اگر در غرب تهران هستید می توانید با امدادسیکلت تماس بگیرید و از سرویس تعمیر موتورسیکلت غرب تهران بهره مند شوید. هرگز و هرگز، تا یافتن علت خاموش شدن موتورسیکلت و رفع آن توسط متخصص حرفه‌ای سوار آن نشوید. به‌نظر شما چه اقدام دیگری باید در این شرایط انجام داد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو