دلیل خفه کردن موتورسیکلت راه حل رفع آن

منبع: فوت و فن

4

1402/5/28

15:07


انواع موتورسیکلت به دو صورت دو زمانه و چهارزمانه تولید می‌شوند که در عملکرد خود با یکدیگر کمی تفاوت دارند. مشکل خفه شدن موتورسیکلت می‌تواند مربوط به بخش برق‌رسانی و یا خراب‌شدن شمع آن باشد. گاهی برطرف‌شدن این مشکل نیازی به هزینه کمی دارد و در برخی مواقع باید هزینه‌های زیادی برای آن بپردازید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع موتورسیکلت و مشکلات آنها می‌توانید به سایت مجموعه پیشتاز تجارت مراجعه کنید و انواع قطعات موتورسیکلت را در قسمت فروش محصولات این سایت با شرایط عالی خریداری نمایید.

دلیل خفه کردن موتورسیکلت راه حل رفع آن

موتورسیکلت باید دارای قطعات باکیفیتی باشد تا بتواند عملکرد مناسبی حین حرکت داشته باشد. اصطلاح خفه کردن موتورسیکلت به زمانی می‌گویند که موتور عملکرد درستی نداشته باشد و سیستم سوخت و برق‌رسانی با مشکل مواجه شود. اگر موتورسیکلت با این مشکل مواجه شود باید دلایل آن را بررسی کنید. گاهی دلایل ساده‌ای باعث چنین مشکلی می‌شوند؛ اما در برخی مواقع هم نیاز به تعمیر اساسی موتورسیکلت است. در این مطلب سعی داریم چندین مورد را برای شما بیان کنیم با ما همراه شوید.

مواردی که ممکن است در خفه کردن موتور نقش داشته باشند:

 خراب بودن شمع موتورسیکلت

اولین دلیلی که می‌خواهیم برای خفه شدن موتورسیکلت بیان کنیم، خراب بودن شمع موتور است. این قطعه که اهمیت زیادی برای روشن‌شدن موتورسیکلت دارد اگر دچار مشکل شود به‌خوبی عمل نمی‌کند و موتور خفه می‌شود. شمع به دلیل روغن‌سوزی یا تنظیم نبودن کاربراتور کثیف می‌شود و روی آن دوده جمع می‌شود. این دوده باعث می‌شود جرقه به‌درستی زده نشود و موتور با مشکل مواجه شود. روغن‌سوزی هم باعث ایجاد مشکل در عملکرد شمع می‌شود. روغن‌سوزی در موتورسیکلت به دلایل ضعیف‌شدن رینگ‌های روغنی، مشکل در سوپاپ و سرسیلندر ایجاد می‌شود. در این حالت روغن به محفظه احتراق وارد نمی‌شود و روغن‌سوزی ایجاد می‌شود.

کاربراتور تنظیم نباشد و یا کثیف باشد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث خفه شدن موتورسیکلت می‌شود عدم تنظیم کاربراتور است. اگر این قسمت کثیف باشد هم مشکلاتی برای موتورسیکلت ایجاد می‌کند. کاربراتور وظیفه سوخت‌رسانی را برعهده دارد. سوزن‌های کاربراتور ترکیب بنزین و هوا را وارد سیلندر می‌کنند و موتورسیکلت به‌درستی کار خواهد کرد.

کثیف بودن فیلتر بنزین

از دیگر دلایل خفه کردن موتورسیکلت می‌توان به کثیف بودن فیلتر بنزین اشاره کرد. این قطعه وظیفه جلوگیری از آلاینده‌ها و مواد درشت به کاربراتور را برعهده دارد. اگر فیلتر بنزین به‌درستی عمل نکند سوخت تمیزی وارد کاربراتور نمی‌شود و این باعث خفه شدن موتورسیکلت خواهد شد. اگر فیلتر بنزین را به‌صورت دوره‌ای تعویض کنید از این مشکل جلوگیری می‌کنید و عملیات سوخت‌رسانی به‌درستی در موتورسیکلت انجام خواهد شد.

بسته‌ بودن دریچه ساسات کاربراتور

ساسات موتورسیکلت وظیفه بازوبسته کردن دریچه هوای کاربراتور موتورسیکلت را برعهده دارد. اگر اهرم کنار کاربراتور به سمت پایین باشد دریچه هوا باز است. ساسات می‌تواند این دریچه را به سه صورت باز، نیمه‌باز و بسته قرار دهد. اگر اهرم به سمت پایین باشد دریچه در حالت نرمال قرار می‌گیرد و موتورسیکلت عملکرد خوبی دارد.

میزان غلظت روغن در موتورسیکلت تغییر پیدا کند.

درصورتی‌که میزان غلظت روغن در موتور‌سیکلت تغییر پیدا کند ممکن است موتور‌سیکلت دچار مشکل شود و به‌اصطلاح خفه کند. ویسکوزیته و غلظت روغن‌هایی که برای موتورسیکلت مورداستفاده قرار می‌گیرند با یکدیگر متفاوت است. باتوجه‌به شرکت سازنده موتورسیکلت‌ها باید از دفترچه راهنمای آنها برای استفاده از روغن مناسب استفاده کرد. از روغن موتور سیکلت برای پر کردن فضای خالی قطعات انجین استفاده می‌شود که از سر‌وصدا جلوگیری کرده و عملکرد بهتری برای قطعات ایجاد شود. روغن موتور‌سیکلت باعث روانکاری قطعات و جلوگیری از آسیب رسیدن به آنها خواهد شد. درصورتی‌که از یک روغن نامناسب برای موتورسیکلت استفاده شود اصطکاک قطعات افزایش پیدا می‌کند و موتورسیکلت خفه می‌شود.

 

خفه کردن موتور

اختلال در روند عملکرد اگزوز

از دلایل دیگر برای خفه شدن موتورسیکلت می‌توان به اختلال در روند عملکرد اگزوز اشاره کرد. اگزوز وظیفه خروج دوده و گازهای حاصل از احتراق و انفجار را به بیرون دارد. درصورتی‌که در روند عملکرد اگزوز مشکلی ایجاد شود خروج گازها به‌درستی انجام نمی‌شود و موتورسیکلت دچار مشکل خواهد شد.

مشکل در رله و یا ترانزیستور

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث خفه شدن موتورسیکلت می‌شود مشکل در سیستم برق‌رسانی موتورسیکلت است. رله موتور‌سیکلت وظیفه تقویت جریان برق را به سمت شمع دارد تا جرقه‌زنی توسط شمع خوبی انجام شود و موتورسیکلت به‌راحتی روشن شده و حرکت خوبی داشته باشد. اگر رله خراب شود و یا به هر دلیلی بسوزد جریان برق و شمع به‌درستی انجام نخواهد شد و پس از آن موتورسیکلت عملکرد خوبی پیدا نمی‌کند. اگر رله سالم باشد باید ترانزیستور را بررسی کنید. ترانزیستور هم باید به‌درستی عمل کند تا مشکل خفه شدن در موتورسیکلت انجام نشود. به‌طورکلی سیستم برق موتورسیکلت تأثیر زیادی در این مشکل دارد که باید آن را مورد بررسی قرار دهید.

در صورت خراب بودن قطعات موتورسیکلت چه کنیم؟

درصورتی‌که هر یک از قطعات موتورسیکلت دچار مشکل شود باید آنها را تعمیر کرد. اگر تعمیر این قطعات امکان‌پذیر نباشد باید آنها را تعویض نمایید‌. انتخاب قطعات یدکی موتورسیکلت اهمیت بسیار زیادی در عملکرد بهتر این وسیله نقلیه خواهد داشت. شما باید از یک مکانیک متخصص بخواهید که هر چند وقت یکبار موتورسیکلت شما را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت خراب بودن قطعات آن بتوانید از مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

درصورتی‌که یکی از قطعات موتورسیکلت دچار مشکل باشد می‌تواند به قطعات اطراف خود هم آسیب وارد کند و هزینه‌های زیادی برای تعمیر به وجود آورد. خرید قطعات یدکی موتورسیکلت باید توسط یک مجموعه معتبر انجام شود تا بتوانید این قطعات را با کیفیت مناسب و قیمت به‌صرفه خریداری کنید‌ شما با مراجعه به سایت مجموعه پیشتاز تجارت می‌توانید تمامی قطعات موتور‌سیکلت را با شرایط مناسب خریداری کرده و درب منزل خود تحویل بگیرید.

خفه کردن موتور

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم دلایل زیادی برای خفه شدن موتورسیکلت وجود دارند که در صورت چنین مشکلی باید آنها را مورد بررسی قرار دهید تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری شود‌. شما می‌توانید از یک فرد متخصص بخواهید قسمت‌های مختلف موتورسیکلت شما را بررسی کند و درصورتی‌که این مشکل مربوط به هر یک از بخش‌ها باشد آن را برطرف نماید.

انواع موتورسیکلت به دو صورت دو زمانه و چهارزمانه تولید می‌شوند که در عملکرد خود با یکدیگر کمی تفاوت دارند. مشکل خفه شدن موتورسیکلت می‌تواند مربوط به بخش برق‌رسانی و یا خراب‌شدن شمع آن باشد. گاهی برطرف‌شدن این مشکل نیازی به هزینه کمی دارد و در برخی مواقع باید هزینه‌های زیادی برای آن بپردازید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع موتورسیکلت و مشکلات آنها می‌توانید به سایت مجموعه پیشتاز تجارت مراجعه کنید و انواع قطعات موتورسیکلت را در قسمت فروش محصولات این سایت با شرایط عالی خریداری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو