معرفی فیلم سالتبرن (Saltburn) ؛ داستان، بازیگران و نظرات منتقدین

معرفی فیلم سالتبرن (Saltburn) ؛ داستان، بازیگران و نظرات منتقدین


منبع: پلازا

1

1402/11/1

09:50


معرفی فیلم سالتبرن (Saltburn) ؛ داستان، بازیگران و نظرات منتقدین

فیلم سالتبرن (Saltburn) یک درام روانشناختی با طنزی سیاه، به کارگردانی امرالد فنل است که در سال 2023 منتشر شده و با استقبال گرمی از سوی منتقدین و بینندگان روبرو گشت.

فیلم سالتبرن (Saltburn) یکی از جذاب‌‌ترین فیلم‌های 2023، کاری مشترک از دو کشور آمریکا و انگلستان است. نویسنده، کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم امرالند فنل (Emerald Fennell) است که پیش از این فیلم Promising Young Woman (2021) را از او دیده‌ایم. ژانر فیلم سینمایی سالتبرن مهیج، روانشناختی و کمدی سیاه است. این فیلم اولین بار در 31 آگوست 2023 (9 شهریور 1402) در جشنواره فیلم تلوراید به نمایش درآمد. فیلم Saltburn نقدهای مثبتی از سوی منتقدین دریافت کرد و در جشنواره‌ها نیز عالی ظاهر شد. از مهمترین افتخارات این فیلم می‌توانیم به 2 نامزدی گلدن گلوب و 5 نامزدی جایزه بفتا اشاره کنیم.

این مقاله از مجموعه مقالات نقد و بررسی فیلم پلازا، را به بررسی فیلم Saltburn 2023 اختصاص داده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این فیلم با ما همراه شوید. خواندن مقاله بهترین فیلم‌های مهیج تاریخ و مقاله بهترین فیلم‎‌های درام نیز خالی از لطف نیست.

فهرست مطالب

تریلر فیلم Saltburn 2023

در اولین بخش باهم به تماشای تریلر فیلم سالتبرن با زیرنویس فارسی می‌نشینیم. مدت زمان فیلم سالتبرن 2 ساعت و 11 دقیقه است.

داستان فیلم سالتبرن

اگر هنوز برای تماشای این فیلم شک دارید، بهتر است خلاصه فیلم سینمایی سالتبرن را باهم بخوانیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. داستان در انگلستان، نورث همپتون شایر و دانشگاه آکسفورد آغاز می‌شود. در اواخر سال 2006، الیور کوئیک که با بورسیه تحصیلی وارد آکسفورد شده به دلیل بی‌تجربگی با آداب اجتماعی طبقه بالا، در تلاش است خود را با دیگران وفق دهد. الیور با فلیکس کاتن، دانش‌آموز مرفه و محبوب آنجا دوست می‌شود. با فوت پدر الیور، اضطراب‌های وی آغاز می‌شود. فلیکس ضمن دلداری وی، از الیور می‌خواهد تابستان را در عمارت خانوادگی عجیب آنها، سالتبرن، بگذراند.

بازیگران فیلم سالتبرن

تابستان 20222 بود که اولین گروه بازیگران، شامل رزاموند پایک، جیکوب الوردی و بری کیوگان برای بازی در فیلم سالتبرن انتخاب شدند. در زمستان همان سال اعلام شد کری مولیگان، ستاره فیلم قبلی فنل یعنی Promising Young Woman، نیز به جمع بازیگران فیلم جدید کارگردان پیوسته است. در ادامه مروری بر بیوگرافی 4 بازیگر اصلی داریم و سپس به اختصار با دیگر بازیگران فیلم Saltburn آشنا می‌شویم.

بری کیوگان در نقش الیور کوئیک

هنرپیشه های فیلم سینمایی سالتبرن / تریلر فیلم Saltburn 2023

بری کیوگان (Barry Keoghan) بازیگر ایرلندی متولد 18 اکتبر 1992 (26 مهر 1371) است. او بازیگری را از سال 2011 آغاز کرد و در سال 2017 با فیلم Dunkirk کریستوفر نولان و فیلم The Killing of a Sacred Deer یورگوس لانتیموس شناخته شد. بازی وی در فیلم جنایی ایرلندی Calm with Horses (2019) و فیلم The Green Knight (2021) نیز مورد توجه قرار گرفت. بازی او اخیرا تحسین‌های بسیاری را برانگیخته است. او برای بازی در فیلم The Banshees of Inisherin (2022) برنده جایزه بفتا و نامزد جایزه گلدن گلوب و اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل شده است. نقش‌آفرینی وی در فیلم سالتبرن نیز او را نامزد جایزه گلدن گلوب و جایزه بفتا در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد کرده است.

جیکوب الوردی در نقش فلیکس کاتن

بررسی فیلم Saltburn 2023 / معرفی فیلم سالتبرن 2023

جیکوب الوردی (Jacob Elordi) بازیگر جوان استرالیایی، متولد 26 ژوئن 1997، برابر با 5 تیر 1376، در کوئینزلند استرالیا است. او از سال 2015 به صورت حرفه‌ای بازیگری را آغاز کرد. او با نقش نوآ فلین در سه‌گانه The Kissing Booth (2018-2021) و نقش نیت جیکوبز در سریال Euphoria (2019 تا کنون) به شهرت رسید. الوردی در سال 2023 ایفاگر نقش الویس پریسلی در فیلم زندگینامه‌ای Priscilla بود. بازی او در فیلم Saltburn نیز مورد توجه قرار گرفته و او را نامزد جایزه بفتا در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کرد.

رزاموند پایک در نقش مادر فلیکس (خانم السپت کاتن)

مدت زمان فیلم سالتبرن / بازیگران فیلم سالتبرن

رزاموند پایک، با نام کامل رزاموند مری الن پایک (Rosamund Mary Ellen Pike) بازیگر انگلیسی متولد سال 1979 (1357 یا 1358) است. وی بازیگری را از سال 1998 با حضور بر صحنه تئاتر آغاز کرد. رزاموند با آثاری نظیر فیلم Die Another Day (2002) و فیلم Pride & Prejudice (2005) شناخته شد. از مهترین افتخارات وی می‌توان نامزدی جایزه اسکار برای بازی در فیلم Gone Girl (2014)، برد جایزه گلدن‌گلوب برای بازی در فیلم I Care a Lot (2020) و نامزدی جایزه گلدن‌گلوب و جایزه بفتا برای بازی در فیلم Saltburn (2023) را نام برد. پایک ایفاگر نقش مویرین دامودرد در سریال The Wheel of Time است.

ریچارد گرنت در نقش پدر فلیکس (آقای جیمز کاتن)

خلاصه فیلم سینمایی سالتبرن / داستان فیلم سالتبرن

ریچارد گرنت استرهویستن (Richard Grant Esterhuysen) که در دنیای بازیگری با نام ریچارد ای. گرنت (Richard E. Grant) شناخته می‌شود، یکی دیگر از بازیگران فیلم سالتبرن است. این بازیگر سوازیلندی-انگلیسی متولد 5 می 1957 (15 اردیبهشت 1336) در شهر امبابانه سوازیلند است. وی بازیگری را با فیلم  Withnail and I در سال 1987 آغاز کرد. در سال 2018 او را در نقش جک هوک در فیلم Can You Ever Forgive Me? دیدیم، نقشی که برای او نامزدی جایزه اسکار، جایزه بفتا و جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به ارمغان آورد. از جدیدترین فیلم‌های گرنت می‌توانیم فیلم Hitman’s Wife Bodyguard (2021)، فیلم Persuasion (2022) و فیلم The Lesson (2023) را نام ببریم.

در فهرست زیر نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های فیلم سینمایی سالتبرن را می‌خوانید:

  • آلیسون الیور (Alison Oliver) در نقش ونتیا کاتن، خواهر فلیکس
  • آرچی مادکوه (Archie Madekwe) در نقش فارلی استارت، پسرعموی فلیکس
  • کری مولیگان (Carey Mulligan) در نقش پاملا، دوست السپث
  • پل ریس (Paul Rhys) در نقش دانکن
  • اوان میچل (Ewan Mitchell) در نقش مایکل گوی
  • سدی سوورال (Sadie Soverall) در نقش آنابل
  • میلی کنت (Millie Kent) در نقش ایندیا
  • دوروتی اتکینسون (Dorothy Atkinson) در نقش پائولا کوئیک، مادر الیور

نقد فیلم Saltburn

همانطور که در مقدمه اشاره شد، فیلم سالتبرن اولین بار در جشنواره فیلم تلوراید روی پرده رفت. تاریخ اکران فیلم سالتبرن در سینماهای انگلستان و آمریکا، 17 نوامبر 2023 (26 آبان 1402) بود. پس از آن در 22 نوامبر (1 آذر) به اکران گسترده رسید و درنهایت در 22 دسامبر (1 دی) از طریق Amazon Prime Video در دسترس همگان قرار گرفت، جایی که تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های سال شد. این فیلم تاکنون 2 برد و 20 نامزدی در جشنواره‌های مختلف کسب کرده، در 19 بخش در جشنواره‌های دیگر نیز نامزد کسب جایزه شده و امیدواریم پس از برگزاری این جشنواره‌ها، بردهای بیشتری را به نام خود بزند.

مهمترین افتخارات فیلم سالتبرن تاکنون نامزدی 2 جایزه گلدن گلوب (برای بری کیوگان و رزاموند پایک) و 5 نامزدی جایزه بفتا بوده است. با برگزاری مراسم بفتا 2024 در 12 فوریه (23 بهمن 1403) می‌توانیم شاهد باشیم از این 5 نامزدی چند برد را به نام خود می‌زند. در ادامه مروری بر نمرات فیلم سالتبرن داریم و نظرات منتقدین را باهم می‌خوانیم.

ژانر فیلم سینمایی سالتبرن / تاریخ اکران فیلم سالتبرن

Observer/ رکس رید: 100

این فیلم که به طرز خیره‌کننده‌ای توسط لینوس ساندگرن فیلمبرداری شده، از کارگردانی زیبا و نویسندگی هوشمندانه امرالد فنل بهره برده است. فنل کارگردانی است که با فیلم Promising Young Woman توجهات را به خود جلب کرد و اکنون با فیلم تاثیرگذار سالتبرن، همچنان توجهات را روی خود نگاه داشته است.

Slashfilm/ جیکوب هال: 85

امرالد فنل بک فیلمساز تماشایی باقی می‌ماند، آشوبگری که با نشستن کنار شما گیج‌آلود است و دندان‌هایش را با پوزخندی مرگبار نشان می‌دهد. او اکنون بری کیوگان را پیدا کرده، یک همکار که حساسیت‌های زننده او را می‌فهمد و آن را تا انتها می‌کاود.

Time Out/ فیلن دوسلمین: 80

فنل چیزی واقعی درباره این افراد غیرواقعی و دنیایی که در آن زندگی می‌کنند را به تصویر کشیده است. فیلم او با یک چاقوی جراحی برش می‌خورد، لایه‌ها را جدا می‌کند و درنهایت به پوچی زیر آن می‌رسد. شاید همین پیجش واقعی باشد.

ReelViews/ جیمز براردینلی: 75

من اولین کسی هستم که اعتراف می‌کنم همه چیز در فیلم Saltburn کار نمی‌کند، بلکه در برخی موارد دلخراش با شکست مواجه می‌شود، اما این کار را به طرز شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد. با این حال فیلم امرالد فنل به اندازه کافی دلخراش هست که به طور مساوی سرگرم‌کننده و آزاردهنده باشد.

Screen Rant/ مای عبدالبکی: 70

فیلم و پویایی شخصیت‌های آن، تقریبا به دلیل ماهیت درهم‌تنیدگی آنها، به طرز دلخراشی سرمست‌کننده و بسیار لذت‌بخش هستند. اگر فیلم کمتر به پیچ‌وخم‌هایش اهمیت می‌داد، می‌توانست بی‌عیب و نقص باشد.

نقد فیلم Saltburn / نمرات فیلم سالتبرن

The Guardian/ پیتر بردشاو: 60

فیلم Saltburn یک درام اسرارآمیز انگلیسی از طبقات بالا، قابل تماشا اما گاهی اوقات بسیار برافروخته و باشکوه، با برخی استایل‌‌های شیک دست دوم، اثری برگرفته از اولین وو (Evelyn Waugh) و پاتریشیا های‌اسمیت (Patricia Highsmith) با اندکی پازولینی (Pasolini) است.

Time/ استفانی زاخارک: 50

فیلم با یک فرضیه ملایم درباره توطئه آغاز می‌شود. اما به نظر می‌رسد فنل نمی‌تواند لذت‌های تاریک و مختلف را از لذت‌های کاملا ناخوشایند تشخیص دهد و کل کار با طعمی تلخ به پایان می‌رسد.

Los Angeles Times/ جاستین چانگ: 40

فیلم سالتبرن فقط در ناب بودنش تکان‌دهنده است. هیچ دانشجوی سال دومی نباید چنین احساسی داشته باشد.

سخن پایانی

فیلم سالتبرن / فیلم Saltburn

در این مقاله با معرفی فیلم سالتبرن 2023 با شما همراه شدیم. این درام مهیج روانشناختی یکی از بهترین فیلم‌های 2023 است که تماشای آن به همه طرفداران این ژانر پیشنهاد می‌شود. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ به نظر شما بهترین بازیگر این فیلم جذاب کیست؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو