بازدید از مسجد جامع کرمان و نقش و نگارهای زیبای آن

بازدید از مسجد جامع کرمان و نقش و نگارهای زیبای آن


منبع: آرگا

1

1402/11/4

21:08


مسجد جامع کرمان به عنوان یکی از دیدنی های مهم کرمان است که در زمان آل مظفری ساخته شده و شامل زیبایی های زیادی برای علاقه مندان بوده و از آن دیدن می کنید.

مسجد جامع کرمان یکی از تاریخی ترین مساجدی بوده که از زیبایی های آن لذت می برید. این‌ بنا چهار ایوانی با معماری ویژه ای بوده که در این بخش می توانید با سبک معماری های آن آشنا شوید.

مسجد دیدنی کرمان

مسجد جامع کرمان را بشناسید:

قدمت این بنا را می‌ توان نزدیک به دوران ال مظفر دانست. اولین امیر ال مظفری بعد از بازگشت از جنگ و به شکرانه سالن بودن این مسجد را بنا کرد‌. در این مسجد می توانید کتیبه هایی با نام حضرت علی مشاهده کنید. کتیبه هایی از حضرت محمد نیز در این بنا دیده می شود.

مسجد تاریخی کرمان

کتیبه هایی که در این مجموعه مشاهده می کنید که به خط های کوفی، نستعلیق و ثلث دیده می شود. این بنا در دوران پهلوی نیز توسط حکومت آتش کشیده شده است. معمار این بنا استاد محمد یزدی بوده و سبک آن نیز به شیوه ساسانی می باشد. در سال های مختلفی نیز این بنا بازسازی شده است‌.

این مسجد را به عنوان مسجد جامع مظفری می شناسند. این مسجد دارای معماری باشکوهی بوده و علاقه مندان زیادی دارد. همانطور که اشاره شد این بنا دارای چهار ایوان با سردری بوده که از نزدیک از آن دیدن می کنید‌‌.

مسجد جامع کرمان

این بنا به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است و می توانید از زیبایی های آن دیدن کنید. مسجد جامع کرمان امروزه یک بنای تاریخی مهم است. در ادامه به معرفی یکی از مکان های دیدنی کرمان پرداخته ایم که با آن آشنا می شوید.

مسجد جامع کجاست؟

این مسجد از دیدنی های کرمان بوده که در سمت غربی میدان مشتاقیه و ابتدای خیابان دکتر شریعتی واقع شده است. در نزدیکی بازار گنجعلی نیز می توانید سری به این مسجد بزنید.

بازدید از مسجد کرمان

 

درباره مسجد جامع:

این مسجد از اواسط قرن ۸ ساخته شده که به امیر مبارزالدین محمد مظفری میبدی نسبت داده می شود. طبق اسناد و مدارک تاریخی در این بنا می توان آن را یکی از سازه های تاریخی دانست. این مسجد بخش زیادی از زیبایی های این‌ شهر را در خود حفظ کرده است.

معماری مسجد کرمان

تزئینات داخلی مسجد:

این مسجد دارای سه در ورودی بوده و شامل ضلع های شرقی و غربی هستند. صحن این بنا به ابعاد ۶۶/۵ متر بوده و مساحت آن ۳۲۵۸/۵ متر مربع می باشد. در چهار ایوانی این بنا سردری مشاهده می کنید که شامل کاشی کاری هایی است. مقرنس کاری ها نیز قسمت دیگری از این مجموعه محسوب می شوند.

 

این بنا شامل قسمت های زمستانی و تابستانی بوده و از نزدیک زیبایی های آن را مشاهده خواهید کرد. کاشی کاری های معرفی که در محراب مشاهده می کنید شامل زیبایی های فوق العاده ای اند‌.

معماری مسجد کرمان

مرمت کاری:

در حاشیه محراب نیز سنگ کاری های مرمری مشاهده می کنید‌. این بنا در سالیان مختلفی مورد مرمت قرار گرفته است. در زمان شاه عباس دوم نیز این بنا بازسازی شده برخی از خط و نگارهای ها در این بنا نیز نشان می دهد که در زمان زندیه هم مرمت کاری هایی صورت گرفته است.

این مسجد از دیدنی های کرمان بوده و زیبایی های زیادی داشته که با آن آشنا می شوید. این مسجد با معماری های خود مورد توجه بوده که می توانید از نمای نزدیک آن را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو