نماز سلمان چگونه است؟ زمان خواندن نماز سلمان

منبع: مینویسم

3

1402/11/7

13:47


نماز سلمان نماز بسیار پرفضیلتی می باشد که حضرت محمد (ص) به خواندن آن سفارش کردند. این نماز آداب و روش خاصی برای خواندن دارد که در ادامه به طور کلی آن را می خوانید.

نماز سلمان چگونه است؟ زمان خواندن نماز سلمان

نماز سلمان یکی از نمازهای مستحبی می باشد که ماه رجب خوانده می شود. نماز سلمان در سه نیمه ماه رجب خوانده می شود، در نیمه اول، وسط و آخر ماه رجب. نماز سمان از پیامبر نقل شده است که ایشان به سلمان فارسی سفارش کردند تا این نماز را در ماه رجب بخواند. اما سوالی که پیش می آید این است نماز سلمان چگونه است و زمان خواندن نماز سلمان چه وقتی می باشد. در ادامه می توانید به طور کامل پاسخ این سوالات خود را بخوانید.

نماز سلمان چگونه است؟

نماز سلمان یکی از نمازهای پرفضیلت می باشد نماز سلمان به این صورت خوانده می شود:

نماز سلمان سی رکعت است که سه زمان اول، وسط و آخر رجب خوانده می شود:

  • ده رکعت اول رجب: در اول رجب، ده رکعت خوانده می‌شود. در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید و سه بار سوره کافرون خوانده می‌ شود. پس از سلام، نمازگزار دست‌ ها را بلند می‌ کند و می‌ گوید:

«لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی ء قدیر اللهم لا مانع لما أعطیت و لا معطی لما منعت و لا ینفع ذا الجد منک الجد». پس از دعا صورت را با دست‌ ها مسح می‌ کند.

  • ده رکعت نیمه رجب: همانند ده رکعت نخستین است و پس از سلام، با بلند کردن دست‌ ها، این دعا را می‌ خواند:

«لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی ء قدیر إلها واحدا أحدا فردا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا.»

و با دست‌ها صورت را مسح می‌کند.

  • ده رکعت آخر رجب: در رکعاتش یک حمد و سه بار توحید و سه بار سوره کافرون را می‌ خوانید. پس از سلام، دست‌ ها را بالا برده و این دعا را می خوانید:

«لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی ء قدیر و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم.»

در پایان دستان خود را به روی صورت می کشید و حاجت خود را برای خداوند می گویید.

زمان خواندن نماز سلمان

روایتی از سلمان فارسی نقل شده است که روزی در روزهای آخر ماه جمادی الآخر بود که نزد پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد رفتم و تا به حال در چنین زمانی نشده بود که نزد پیامبر برم. در همان هنگام حضرت محمد رو به من کرد و گفت: ای سلمان تو از اهل بیت من هستی، حضرت محمد از فضائل و خواص این نماز برای سلمان گفت سپس سلمان به گریه افتاد و خداوند را شکر کرد.

پیامبر گفت بهترین زمان خواندن نماز سلمان در ماه رجب است و باید سی رکعت این نماز را در این ماه بخوانی. ده رکعت در نیمه اول ماه رجب، ده رکعت در وسط ماه رجب و ده رکعت در آخر ماه رجب باید خوانده شود. صبح، ظهر و یا عصر خواندن آن نیز خیلی فرقی ندارد در هر ساعتی از روز می توانید نماز سلمان را بخوانید.

خواص و فضلیت نماز سلمان

نماز سلمان نمازی است که پیامبر به آن اشاره کرده است به همین دلیل دارای فضیلت و خواص بسیاری است. از جمله خواص نماز سلمان که می توان به آن اشاره کرد شامل:

  • پیامبر فرمودند هر کسی این نماز را بخواند تمام گناهان صغیره و کبیره او بخشیده خواهد شد.
  • پاداش کسی که این نماز را بخواند مانند شهدای جنگ بدر محاسبه می شود.
  • عذاب آخر بر او آسان می شود و جایگاهش در بهشت است.
  • برآورده شدن حاجات و خواسته هایی که از خداوند می خواهی.

نیت کنید و نماز سلمان را برای حاجت و خواسته ای که دارید در سه نوبت در ماه مبارک رجب خوانید. مثلا برای خرید خانه، ماشین، شفای بیمار و یا فرزند دار شدن. هر حاجتی که دارید برای آن نیت کنید و نماز سلمان را بخوانید. برای برآورده شده خواسته ها بسیار موثر می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو