تیم ملی شبیه استقلال است | صحبت های اشجاری در مورد تیم ملی

تیم ملی شبیه استقلال است | صحبت های اشجاری در مورد تیم ملی


2

1402/11/10

13:07


تیم ملی شبیه استقلال است | صحبت های اشجاری در مورد تیم ملی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حسن اشجاری درباره عملکرد تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2023، اظهار داشت: تیم ملی نسبت به رقبای خود روند آماده‌سازی و دیدارهای تدارکاتی خوبی نداشت و بازی‌های مرحله گروهی را به چشم بازی تدارکاتی دید. دیدگاه فنی هم این موضوع را نشان داد. در سه بازی با 3 ترکیب متفاوت در زمین ظاهر شدیم اما رفته رفته ترکیب کامل‌تری از خود نمایش دادیم و نواقص برطرف شد. در بازی سوم بازی تقریباً به ترکیب اصلی مدنظر قلعه‌نویی نزدیک شدیم.

وی افزود: برابر امارات بازی هجومی و خوبی نمایش دادیم اما در ساختار دفاعی تیم ملی نقاط ضعفی وجود داشت. هر چه در جام جلوتر رفتیم با آنالیزهای صورت گرفته و بالا رفتن حساسیت مسابقات بازیکنان، دقیق‌تر در میدان حاضر شدند. انتظار داریم در مراحل حذفی هر بازی طوری بازی کنند که انگار فینال است.

تیم ملی

*نباید سوریه را دست کم گرفت

بازیکن پیشین فوتبال ایران در مورد تقابل با سوریه در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023، عنوان کرد: در مرحله حذفی هیچ تیمی را نمی‌توان و نباید دست کم گرفت. کوپر روی نیمکت آنهاست و می‌تواند با تجربه‌ای که دارد مشکلاتی برای تیم ما ایجاد کند. سبک بازی سوریه طوری است که اگر ایراد انتقال توپ از حمله به دفاع را رفع نکنیم، ممکن است مشکل‌ساز شود. شاید در بازی فلسطین و هنگ‌کنگ کمتر کسی انتظار داشت آسیب‌پذیر باشیم یا گل بخوریم. سوریه تیم خوبی نشان داده که توانسته تا اینجا صعود کند. تیم ما در یک سوم هجومی جزو بهترین تیم‌های جام ملت‌های آسیاست. در مجموع کار خیلی سختی برای عبور از این رقیب نداریم به شرطی که آنها را دست کم نگیریم.

*خط حمله اروپایی و دفاع آسیایی

اشجاری در پاسخ به این سؤال که آیا خط حمله تیم اروپایی و خط دفاعش آسیایی است، عنوان کرد: من با این جمله موافقم. در خط دفاع مشکل داریم اما قلعه‌نویی  و کادرش در کارشان استاد هستند. آنها با آنالیزهایی که انجام می‌دهند، قطعاً روی کاهش اشتباهات فردی و دفاعی بهترین تصمیم را می‌گیرند و بهترین ترکیب را انتخاب می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که بعضی موارد هم اجتناب‌ناپذیر است. ما در بخش هجومی بازیکنان لژیونر و با کیفیت زیادی داریم. حضور این بازیکنان در بخش هجومی قدرت زیادی به تیم ما بخشیده است.

پیشکسوت فوتبال در پاسخ به این سؤال که عملکرد بازیکنان کناری تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: صادق محرمی شاخصه و خصوصیات دفاعی بیشتری نسبت به رامین رضاییان داشت و به همین دلیل از سوی کادر فنی در دفاع کناری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. حالا که به دلیل مصدومیت این جام را از دست داده رضاییان باید در این پست بازی کند. در فوتبال روز دنیا طبیعی است که بازیکنان کناری در حملات شرکت کنند. قطعاً سرمربی هم به آنها شرح وظایفی می‌دهد. اگر در بازی حس شود که نفوذ زیاد مدافع کناری‌ موقعیت گلزنی برای رقیب ایجاد می‌کند طبیعتاً کادر فنی تیم ملی برای این موضوع راهکارهای تاکتیکی مخصوص به خود را اتخاذ می‌کند و ساختار دفاعی را تقویت خواهد کرد. در سمت چپ هم احسان حاج صفی بازی با کیفیتی به نمایش گذاشته است.

تیم ملی

* در مرحله حذفی اتفاقات تعیین‌کننده است

اشجاری راجع به اینکه آیا پیروزی مقابل سوریه، صعود ما به فینال را تضمین می‌کند، گفت: از بازی سوریه به بعد هر چیزی در فوتبال ممکن است رخ دهد. خیلی اتفاقات را نمی‌توان پیش‌بینی کرد مانند اخطار و اخراج ناگهانی بازیکنان و خطاهای بازبینی شده توسط کمک داور ویدیویی. بنابراین باید اجازه بدهیم و ببینیم در زمین فوتبال چه اتفاقی می‌افتد. هر چند انتظار ما از این تیم قهرمانی است اما وقتی رقبایی مثل کره و ژاپن با چندین تیم بزرگ جهان بازی تدارکاتی برگزار کردند و ما مقابل بورکینافاسو قرار گرفتیم طبیعی است انتظارمان باید منطقی باشد.

* بازی با VAR به احتیاط بیشتر ملی‌پوشان نیاز دارد

وی درباره برگزاری بازی‌ها زیر نظر کمک داور ویدیویی، اظهار داشت: بازیکنان ما هنوز به آن میزانی که لازم است در بازی‌های زیر نظر کمک داور ویدیویی احتیاط لازم را ندارند. شاید آن پنالتی که در بازی مقابل امارات رخ داد اگر هزار مرتبه در فوتبال ما رخ می‌داد، توسط داوران اعلام پنالتی نمی‌شد. بنابراین دفاع شاغل در لیگ برتر به این مسئله عادت کرده است. البته کمک داور ویدیویی در همه آسیا فراگیر نشده است. ضمن اینکه کمک داور ویدیویی شامل همه تیم‌ها است شاید در بازی بعدی به نفع ما پنالتی اعلام شود. بنابراین بازیکنان ما باید احتیاط لازم را در دستور کارشان قرار بدهند.

تیم ملی

*این تیم ملی شبیه استقلال زمان ما است

بازیکن پیشین استقلال گفت: ما ایرانی‌ها احساسی هستیم. وقتی بحث کری‌خوانی باشد ذات ما ایرانی‌ها طوری است که درگیر آن می‌شویم. با شناختی از کار آقای قلعه‌نویی دارم او به خوبی مدیریت بازیکنان را می‌داند و همین نکته در مقابل جنگ روانی توسط سرمربی رقیب باعث می‌شود به خوبی تیم را از حاشیه دور کند. روزی در استقلال دور میزی می‌نشستم که جواد نکونام، مجتبی جباری، مهدی رحمتی، فرهاد مجیدی و ...عضو آن بودند. آن زمان از خودم می‌پرسیدم چگونه آقای قلعه‌نویی ترکیب 11 نفره را از میان این همه بازیکن بزرگ انتخاب می‌کند. حالا تیم ملی هم شبیه همان استقلال است و همان میزان بازیکن بزرگ دارد و فقط نام‌ها تغییر کرده‌اند. چنین مربی اجازه راه انداختن جنگ روانی به سرمربی رقیب نمی‌دهد./تسنیم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو